Závody do vrchu v Rossfeldu |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Roman Klemm počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Text a foto: Roman Klemm Právě takovým klasikem byl v Německu podnik Roßfeldrennen nedaleko turistického letoviska Berchtesgaden. Od roku 1925 se zde měřila mezinárodní špička na tehdy ještě pískové vozovce směrem na vrch Obersalzberg a souboj Caraccioli se Stuckem o vavříny roku 1928 patří dodnes do kapitoly automobilových legend. Roku 1958 se poprvé jelo na moderní asfaltované Roßfeldstarsse mezinárodní závod a tři roky později dostal podnik poprvé statut mistrovsví Evropy. O rekordní časy všech představitelných tříd se zde přetahovali borci jako Hans Herrmann, Rolf Stommelen, Gerhard Mitter, Kurt Ahrens, Eberhard Mahle, Bob Bondurant, Peter Schetty, Toine Hezemans, nebo Edgar Barth. Své první zkušenosti ve velkých závodech na Roßfeldu sbírali mladíci jako Jochen Mass, Manfred Schurti, Leopold Prinz von Bayern, Dieter Quester, Ignazio Giunti, Andrea de Adamich, Nanni Galli, Kurt Ahrens a Niki Lauda. Roßfeldrennen tedy patřil mezi nejdůležitější podniky svého druhu. Od roku 1968 bohužel i v negativním smyslu. Nechtěné světové negativní publicity se mu dostalo, když tam při tréninku za volantem Porsche 910 z navždy nevyjasněných příčin zahynul vítěz velké ceny Itálie roku 1966 a vítěz Le Mans roku 1963 Ludovico Scarfiotti. Podobné tragické události, těžkosti s ochránci přírody a energetická krize byly hlavními problémy všech pořadatelů závodů do vrchu a ani v Bavorsku jim v sedmdesátých letech nedokázali dlouho čelit: roku 1973 se zde jelo naposledy ve velkém mezinárodním rámci a pokus o nový začátek čtyři roky později zůstal posledním „ostrým“ podnikem na této klasické trati. Na pověstný kopec se ale nezapomělo. Mezi lety 1998 a 2010 patřila „eRZeta“ na Roßfeldu k programu místní historické rallye vyrovnanosti. Letos si troufla skupina nadšenců kolem hlavního iniciátora Achima Atenhammera jít o krok dál: od podlahy vzkřísili velkou tradici tohoto závodu. Se 150 historickými vozy, které již před lety z většiny na Roßfeldu nastoupily se opět pojede o vítězství v pravém smyslu závodů do vrchu – na čas, co auto a um pilota dovolí. Mezi 27. a 29. zářím 2013 své klenoty do Alp přivezou především sportovní oddělení značek BMW, Mercedes, Audi a Porsche. Altenhammer pro svůj podnik získal podporu ze skutečně velmi vlivných míst. Závod se bude konat pod patronátem německého svazového ministra dopravy Petera Ramsauera a oficilením vyslancem podniku není nikdo jiný,než legendární Walter Rohrl. Geniální Rohrl při tom sám nastoupí na monstru Audi Quattro S1E2, se kterým roku 1987 vyhrál „americký vrch vrchů“ Pikes Peak. Také další prominenti se chtějí znovu strhnout ke špičkovým výkonům: Jochen Mass, bývalý pilot F1 a vítěz Le Mans chce pokořit kopec v Mercedeseu SSK z roku 1928. Rakouská žijící legenda Dieter Quester se projede v jeho Chevronu-BMW B21, se kterým před 42 lety absolvoval mistrovství Evropy sportovních dvoulitrů a bavorský princ Leopold von Bayern (svého času špičkový jezdec cestovních a sportovních speciálů) osedlá BMW 700RS-Spider, prototyp z roku 1961, postavený specialně pro závody do vrchu. Mercedes nasadí svou ikónu, týmového kolegu Fangie ve formuli 1, Hanse Herrmanna a porsche připraví závodní vůz pro Eberharda Mahleho, velkého pamětníka Rossfeldu a druhého Targy Florio roku 1959.
Zdroj: Roman Klemm, Foto: Roman Klemm Komentáře ke článku
|
Reklama