ostatni
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

 
 

Pravidla F1

Hlavní změny pro rok 2015
Hlavní změny pro rok 2010
Hlavní změny pro rok 2009
Hlavní změny pro rok 2008
Hlavní změny pro rok 2006 a následující
Schéma závodního víkendu
Sportovní regule
Technické regule
Význam vlajek
Význam startovních světel

Hlavní změny pro rok 2015

Pohonné jednotky
Loni měl každý jezdec k dispozici 5 pohonných jednotek, letos jim budou muset stačit 4. Při 20 závodech (pokud se Bernie Ecclestone dohodne s Nürburgringem nebo Hockenheimringem) to znamená jedna PU na 5 velkých cen. Při nasazení dalších dílů bude jezdci udělena penalizace.

Penalizace za použití pohonných jednotek mimo limit
Zrušené bylo pravidlo týkající se výměny celé PU, kvůli kterému hrozilo, že Sebastian Vettel nenastoupí do kvalifikace na VC USA. Letos se budou penalizace za použití dalších dílů vždy sčítat a vyústí v trest ztráty pozic na startovním roštu. Penalizace se již nebudou přenášet do další VC. Pokud si jezdec nebude moci odpykat celý trest před startem, bude pykat i v závodě. Systém vypadá následovně:
1-5 (neodpykaných) pozic na startu - pětisekundová penalizace (během zastávky v boxech)
6-10 pozic - přejezd boxovou uličkou
11-20 pozic - 10 sekund stop-and-go
Více než 20 míst - velká časová penalizace

Nový typ penalizace
Loni stevardům přibyla možnost udělovat jezdcům za opravdu malé prohřešky 5 sekundové tresty, letos se k nim přidají také 10 sekundové.

Body
Pravidlo o dvojitým přídělu bodů za umístění v poslední VC bylo zrušeno.

Pevné restarty
Pravidlo zavedeno a znovu zrušeno v roce 2014.

Virtuální bezpečnostní vozidlo
Elektronický systém nutící jezdce zpomalit na přesně určenou rychlost v úseku s dvojitými žlutými vlajkami. Používat se bude v situaci, kdy bude nutné vozy zpomalit, ale nebude nutný výjezd skutečného bezpečnostního vozu, který obyčejně výrazně ovlivní průběh závodu.

Jezdci o kolo zpět za bezpečnostním vozidlem
Loni byli před návratem bezpečnostního vozu do boxů nejprve pouštění vpřed jezdci o kolo zpět a čekalo se, dokud peloton znovu dohoní a zařadí se na jeho chvost. Toto pravidlo řeší nebezpečné situace, které vznikaly při hromadném předjíždění pomalejších vozů těsně po odjezdu safety caru z trati, při čemž často docházelo k dalším nehodám a opětovným výjezdům SC. Pravidlo zůstalo platné, ale už se nebude čekat, než se puštění jezdci opět připojí k pelotonu. SC opustí trať hned v dalším kole.

Přerušení závodu
Jezdci po vyvěšení červených vlajek své vozy zaparkují v boxové uličce. Dosud je nechávali na startovní rovince.

Vyčištění startovacího roštu
Jestliže po uplynutí 15 sekund od signálu zůstane na startovním roštu nějaký člen týmu (kromě jezdců) nebo týmové vybavení, bude jezdec muset startovat z boxové uličky.

Nebezpečné vypuštění z boxového místa
Jezdec automaticky dostane tvrdý trest 10 sekund stop-and-go a stevardi mu ho v obzvláště nebezpečných případech mohou ještě zpřísnit.

Systémy propojující přední a zadní nápravu
Zakázané. FRIC byl zakázán už loni, tímto byly zakázány také systémy, které by se nedaly označit za pohyblivý aerodynamický prvek.

Převodovka
Během sezóny 2014 mohly týmy změnit rozložení převodových stupňů jednou, letos je to již zakázáno úplně.

Minimální hmotnost vozu (s jezdcem, bez paliva)
Minimální hmotnost stoupla ze 692 na 702 kilogramů. Vyhovělo se tak žádosti vyšších a těžších jezdců, kteří se cítili být znevýhodněni.

Design nosu
Nosy monopostů musely končit nízko nad asfaltem už loni, ale týmům se podařilo objevit v pravidlech díru, což vedlo k zvláštnímu designu většiny loňských nosů. FIA díru ucpala a nové vozy vypadají líp.

Bezpečnost kokpitu
Jezdce bude chránit více Zylonu (vlákna s mimořádně vysokou pevností).

Přilby
Během sezóny budou povoleny pouze malé změny barevného designu, aby byli jezdci v kokpitech snadněji identifikovatelní.

Testování během sezóny
Testovat se bude pouze dvakrát. První test bude následovat po VC Španělska, druhý po VC Rakouska. Každý tým musí dva ze čtyř dnů testů věnovat nezkušenému jezdci.

Hlavní změny pro rok 2010

Bodovací systém
Od letošní sezóny bude ve formuli 1 platit nový bodovací systém. Počet bodovaných míst se s ohledem na rozšíření počtu vozů na startovním roštu zvýšil z osmi na deset.
Jezdci budou v cíli závodu bodově ohodnoceni podle následujícího systému: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
Nový systém má zajistit větší atraktivitu závodů. Jelikož byl rozdíl mezi prvním a druhým místem navýšen na sedm bodů, očekává se, že jezdci se budou více snažit bojovat o vítězství, namísto toho, aby pouze sbírali body.

Penalizace
Od loňské sezóny se penalizace, které přijdou v posledních pěti kolech závodu, převádějí na přčtení časové penalizace k výslednému času pilota.
Zatímco v loňské sezóně byl tento trest stanoven na 25 sekund, letos se bude rozlišovat mírnější penalizace, v závodě praktikovaná jako průjezd boxovou uličkou, a přísnější, praktikovaná jako Stop and go, kdy jezdec musí na 10 sekund zastavit v boxech.
Penalizace průjezdu boxovou uličkou bude letos převedena na časovou penalizaci 20 sekund, trest Stop and go bude převeden na penalizaci 30 sekund.
Mění se také pravidlo o počtu kol, která jezdec může ujet od udělení trestu k jeho odpykání. Tento počet se snížil ze tří kol na dvě.

Kvalifikační formát
Stejně jako v loňském roce bude kvalifikace rozdělena do tří částí. Nyní ale po první části vypadne osm nejpomalejších vozů (sedm v případě účasti pouze 12 týmů), stejně tak po druhé části. Třetí část kvalifikace se pojede s minimálním množstvím paliva.

Zastávky v boxech
Asi nejdůležitejší změnou v pravidlech pro letošní sezónu je zákaz tankování při zastávkách v boxech během závodu. Rychlost tankování paliva do vozu a jeho odčerpávání z vozu je omezena na 0,8 litru za sekundu.
Mechanici tak budou veškerou svoji pozornost směřovat především na výměnu pneumatik. Díky tomu budou zastávky výrazně kratší. Týmy ale nesmějí ke zvedání vozu používat jakákoliv zařízení, využívající jiné než lidské síly.

Testování
Nasazování nováčků v průběhu sezóny bylo loni často terčem kritiky. Noví jezdci si totiž kvůli zákazu testování během sezóny vůbec nemohli vůz vyzkoušet. To se ale letos mění.
FIA totiž povolila jezdcům, kteří v posledních dvou letech nestartovali v žádné velké ceně formule 1, jeden den testování. Ten může proběhnout nejdříve 14 dní před daným závodem a 14 dní po něm.
Testovat se ale v takovém případě nesmí na okruhu, který je součástí kalendáře dané sezóny. Pokud navíc tým, který tohoto testu využije, nakonec tohoto náhradního jezdce nenasadí, přijde o jeden den z předsezónních testů v další sezóně.
Změny se týkají také počtu aerodynamických testů na rovince, které smí týmy provést od 1. ledna daného roku do posledního závodu sezóny. Takových testů už ale smí proběhnout jen šest, tedy o dva méně než loni.
Týmy navíc mohou každý z těchto dnů vyměnit za 4 hodiny testování v aerodynamickém tunelu s modelem ve 100% velikosti. Ostatní testy v tunelu se smějí provádět jen s modelem v 60% velikosti.
Zůstává také test pro nováčky po skončení sezóny. I u něj ale došlo k drobné změně. Musí se jednat o jeden třídenní test, nikoliv tři jednodenní testy.

Garáže v boxech
Od letošní vstupuje v platnost pravidlo, které zajišťuje všem týmům stejné podmínky v boxech, především stejně velké garáže. Dosud se totiž stávalo, že slabší týmy byly nuceny vměstnat se do menších prostor, než přední stáje.

Pneumatiky
Každý z jezdců dostane na závodní víkend šest sad tvrdší suché směsi, pět sad měkčí suché směsi, čtyři sady přechodných a tři sady mokrých pneumatik. Každý jezdec navíc musí po skončení prvního pátečního tréninku vrátit jednu sadu tvrdší směsi a po druhém tréninku jednu sadu tvrdší a jednu sadu měkčí suché směsi. Tím se má zajistit větší páteční aktivita.
Na start závodu musí jezdci z první desítky nastoupit s těmi pneumatikami, které použili ve třetí části kvalifikace pro své nejrychlejší kolo. Výměna pneumatik je povolena jen v případě jejich poškození a to se svolením FIA. Toto pravidlo pochopitelně neplatí v případě, kdy je potřeba pneumatiky vyměnit kvůli jiným povětrnostním podmínkám.
Od letošní sezóny je zakázáno komplexní testování pneumatik dodaných Bridgestonem na strojích. Týmy mohou měřit pouze aerodynamický odpor, valivý odpor a vertikální síly. Výrobci ráfků mohou testovací lavice vyzkoušet jen pro ověření kvality svých výrobků.

Motor
V platnosti zůstává pravidlo, podle kterého smí jezdec během jedné sezóny použít maximálně osm motorů. Použití každého dalšího motoru nad tento rámec se trestá posunutím o deset míst na startu závodu. Pokud navíc jezdec vymění motor nad limit dvakrát, bude penalizován také na startu příští velké ceny.

Homologace komponent
V rámci úspory finančních prostředků budou některé komponenty před začátkem sezóny homologovány a následně už nebude možné je upravovat. Výjimkou jsou případy, kdy úpravy vyžaduje bezpečnost nebo spolehlivost, v takovém případě tým podá písemnou žádost FIA.
Homologovány budou tyto komponenty: kokpit, hlavní a vedlejší ochrannou strukturu pro případy převrácení vozu, přední, zadní a boční nárazové struktury, přední a zadní kola.

Safety car
Od letošní sezóny bude vozem upraveným jako Safety car Mercedes-Benz SLS AMG, který nahradí dosavadní model SL63 AMG.
V případě vyjetí Safety caru jezdci smějí jet jen tak rychle, aby okruh neprojeli za dobu kratší, než jim sdělí standardizovaná řídicí jednotka (FIA ECU).
Vozy, které jsou o kolo zpátky, již během vyjetí Safety caru nesmějí zpomalovací vůz předjet a zařadit se do stejného kola jako lídr závodu.
Vedoucí jezdec se za Safety carem musí držet nejvýše na vzdálenost deseti délek vozu. To přestává platit v momentě, kdy SC zhasne světla na znamení, že na konci tohoto kola zamíří do boxů. Vedoucí jezdec před restartem určuje tempo, nesmí ale svými manévry ohrozit soupeře nebo zdržovat restart.

Technická omezení
FIA z bezpečnostních důvodů zakázala používání krytů kol. Ty totiž při zastávce v boxech někdy působily problémy s utahováním kola.
Minimální hmotnost vozu byla zvýšena z 605 na 620 kg. Toto pravidlo bylo zavedeno pro usnadnění použití systému KERS, kvůli jehož vysoké hmotnosti bylo obížné správně rozložit váhu. Týmy si ale před letošní sezónou odsouhlasily, že KERS používat nebudou.
Přední pneumatiky byly pro letošní sezónu zúženy. Důvodem byl loňský návrat k pneumatikám s hladkým běhounem (slickům). Vzhledem k tomu, že přední pneumatiky už byly užší než ty zadní, ale drážky byly na obou stejné, došlo jejich zrušením ke zvýšení přilnavosti na přední nápravě v poměru k zadní. To zúžení předních pneumatik kompenzuje.

Hlavní změny pro rok 2009

Motor
Každý jezdec smí za sezónu použít osm motorů, další čtyři má tým k dispozici pro testy. Každý tým si tedy musí vystačit s dvaceti motory na sezónu.
Počet otáček je omezen na 18 000. Jeden motor musí vydržet tři závodní víkendy. Ceny motorů pro nezávislé týmy jsou oproti roku 2008 zredukovány na polovinu.
Renault může dohnat svou výkonnostní ztrátu, motory ostatních týmů zůstanou nezměněné.

Testování
Během sezóny není povoleno testování, výjimkou jsou volné tréninky, které jsou součástí velkých cen.

Aerodynamický výzkum
Od 1. ledna 2009 se nesmí testovat v aerodynamických tunelech s modely většími než 60% velikosti skutečných vozů. Rychlost proudícího vzduchu nesmí přesáhnout 50 metrů za sekundu.

Aktivita v továrně
Šest týdnů v roce musí být továrny zavřené.

Závodní víkend
Pracovní síly jsou zredukovány. Týmy sdílejí informace o pneumatikách a palivu, aby se omezila nutnost takzvaného "spottera".

Hlavní změny pro rok 2008

Motory na dva závody
Podobně jako v roce 2007 budou muset pohonné jednotky vydržet po dobu dvou závodních víkendů. Z této povinnosti jsou vyjmuty páteční tréninky. Případná porucha agregátu je postihována odsunem 10 míst na startovním roštu v případě, že k ní došlo před kvalifikací. Porucha v průběhu kvalifikace znamená odsun na konec startovního roštu.
V roce 2008 je ale možné během sezony uskutečnit jednu beztrestnou výměnu motoru.

Zákaz řízení trakce (TC)
Světová rada motoristického sportu FIA a týmy formule 1 odsouhlasily zákaz systémů řízení trakce. Tyto systémy byly používány od roku 2001.

Standardní elektronická řídící jednotka (SECU)
Také kvůli dostatečnému zabezpečení proti možným obcházením zákazu řízení trakce vyhlásila FIA tendr na jednotnou elektronickou řídící jednotku (ECU). Vítězem soutěže a zároveň dodavatelem tohoto zařízení všem týmům se staly společnosti McLaren Electronic Systems a Microsoft.

Převodovky na čtyři závody
Nutná životnost převodových skříní byly prodloužena na čtyři závody. Podobně jako u motorů je možné pro oba páteční tréninky použít jiných převodovek.

Palivo s příměsí biosložek
Nově budou muset výrobci paliv podle technických řádů dodávat benzin s příměsí 5.75% biologického paliva.

Zvýšená ochrana hlavy jezdce
Z důvodu zvyšování bezpečnosti byly po stranách hlavy jezdců zvětšeny lemy, které mají za úkol snížit případný tlak při bočním nárazu.

Kvalifikační formát
Formát třech částí zůstává platný. V Q1 a Q2 bude opět eliminováno po 6 nejpomalejších jezdcích. Mění se ovšem jejich délka a pravidlo s dotankováním po třetí části. První část (Q1) potrvá 20 minut, délka prostřední části (Q2) byla ponechána na 15 minut a závěrečná část (Q3) je nově zkrácena na 10 minut, během kterých 10 zbývajících pilotů natankuje množství paliva, se kterým nastoupí na rošt nedělního závodu.

Časový plán kvalifikace
14:00 - 14:20 První část kvalifikace (Q1)
14:27 - 14:42 Druhá část kvalifikace (Q2)
14:50 - 15:00 Třetí část kvalifikace (Q3)

Hlavní změny pro rok 2006 a následující

Pravidla a nařízení platná v roce 2005 doznala částečných změn. Mezi nejvýznamnější patří změna v počtu válců a zdvihového objemu motoru, návrat k volné výměně pneumatik během závodu a nový formát kvalifikace.

- Počínaje sezónou 2005 smí každý pilot použít pouze jeden motor po dva závodní víkendy. Instalace náhradního agregátu bude mít za následek propad jezdce o deset míst na startovním roštu.
   
- Jezdec bude mít k dispozici sedm sad suchých pneumatik pro celý závodní víkend. Sady nasazené v kvalifikaci a závodě musí být stejné specifikace. Pneumatiky bude možné měnit kdykoli během závodu.
   
- Kvalifikace se pojede v sobotu mezi 14. a 15. hodinou. Tvoří ji tři časové úseky, dva patnáctiminutové a jeden dvacetiminutový. (Po faxovém hlasování schválila Světová rada motorsportu změnu délky třetího úseku kvalifikace z dvaceti na patnáct minut. Změna byla schválena v průběhu sezóny před GP Francie 2006.) Mezi úseky bude pětiminutová pauza. V první čtvrhodině vyjede na trať celé startovní pole. Šest jezdců s nejpomalejším časem se seřadí na nedělním roštu na 17. - 22. pozici a v kvalifikaci dále nepokračují. Ve druhé čtvrthodině šest nejpomalejších pilotů obsadí 11. - 16. pozici na startovním roštu a dále v kvalifikaci nepokračují. Ve zbylých dvaceti minutách se utká deset jezdců o nejlepší postavení na startovním roštu pro nedělní závod.

Schéma závodního víkendu

Pátek
11:00 - 12:00 První trénink
14:00 - 15:00 Druhý trénink

Sobota
11:00 - 12:00 Třetí trénink
14:00 - 15:00 Kvalifikace

Neděle
14:00 Závod

Výjimky:

- První a druhý trénink se v Monaku pojede již ve čtvrtek.
   
- Závod bude odstartován jinak v Bahrajnu (14:30), Malajsii (15:00), Velké Británii (13:00), Kanadě (13:00), Turecku (15:00) a Singapuru (20:00).
   
- Auta vyřazena v prvních dvou patnáctiminutovkách mohou doplnit palivo kdykoli do otevření pitlane před závodem.
   
- Auta startující do dvacetiminutové části musí natankovat stejné množství paliva, se kterým budou startovat do závodu. Mohou je ale vyměnit.
   
- Světová rada motorsportu zakázala kvůli bezpečnosti členům týmů a hostům lézt na ochranné pletivo podél boxové zídky kdykoli během závodu a po něm.

Výtah ze Sportovních regulí

Délka závodu
Délka každého závodu by měla být při odjetí plného počtu kol nejméně 305 kilometrů. Pokud by však závod nebyl dokončen během dvou hodin, stane se vítězem pilot jedoucí na průběžném prvním místě, pokud protnul cílovou čáru v kole, ve kterém bylo dosaženo dvouhodinového limitu. Cílová čára protíná trať i boxovou uličku. Výjimku v délce závodu tvoří Monako.

Mistrovství světa
Pohár jezdců Mistrovství světa Formule 1 bude udělen jezdci, jenž získal nejvíce bodů. Do celkového hodnocení se započítávají všechny získané body. Udílení Poháru konstruktérů Mistrovství světa Formule 1 se řídí stejnými pravidly. V tomto případě dochází k sčítání bodů získaných oběma vozy jedné stáje. Pokud není výrobce šasi totožný s dodavatelem motoru, bude titul udělen prvně jmenovanému. V názvu týmu by měl být výrobce šasi vždy uveden jako první.
Body pro hodnocení obou titulů budou udělovány na základě výsledků každého závodu podle následujícího klíče:

1. místo - 10 bodů
2. místo - 8 bodů
3. místo - 6 bodů
4. místo - 5 bodů
5. místo - 4 body
6. místo - 3 body
7. místo - 2 body
8. místo - 1 bod

Noví účastníci
S výjimkou stájí, jejichž vozy získaly v předchozím ročníku Mistrovství světa Formule 1 body, musí všechny ostatní týmy předložit informace o velikosti společnosti, jejím finančním zajištění a schopnosti dostát předepsaným závazkům. Tým, který se v předchozím roce neúčastnil Mistrovství světa, musí spolu s žádostí o účast v šampionátu složit zálohu ve výši 48 miliónů dolarů. Tato částka bude vrácena ihned, pokud je žádost zamítnuta, nebo ve dvanácti měsíčních splátkách (včetně úroků) počínaje prvním závodem, kterého se tým zúčastnil za předpokladu, že splnil a nadále plní všechny požadavky. Pokud účastník nenastoupí v sezóně, do které se přihlásil, může odložit svou účast o jeden rok. Složená záloha bude v tom případě krácena o 12 miliónů dolarů a zbylá část vyplacena opět ve dvanácti měsíčních splátkách.

Incidenty
Incidentem se rozumí libovolná událost nebo série událostí, která se týká jednoho nebo více jezdců, nebo akce kteréhokoliv jezdce nahlášená ředitelem závodu závodním komisařům (nebo zaznamenána závodními komisaři a postoupena řediteli závodu k vyšetření), která způsobila: předčasný start jednoho nebo více vozů; kolizi; donutila jezdce opustit trať; nepovoleným způsobem zabránila předjížděcímu manévru; v rozporu s pravidly bránění jinému jezdci během předjíždění. Je odpovědností závodních komisařů rozhodnout na základě zprávy nebo žádosti ředitele závodu, zda-li jezdec nebo jezdci zapletení do nehody mají být penalizováni. Závodní komisaři mohou udělit libovolný z následujících tří trestů a to každému z účastníků nehody:
a) trest projetí boxovou uličkou. Pilot musí opustit boxovou uličku a vrátit se d závodu aniž by zastavil v boxech
b) desetisekundovou penalizaci. Pilot musí zajet do boxů, zastavit u svých boxů na nejméně deset sekund a poté se vrátit zpět do závodu
c) pokles o deset pozic na startu v následujícím závodě.

Testování
Z okruhů, na kterých se jezdí Grand Prix, se smí testovat pouze v Anglii, Itálii, Španělsku a Francii. Toto pravidlo se netýká okruhů, kde se Mistrovství světa nejezdí (Fiorano, Mugello a Jerez). Po dobu dvou týdnů před závodem je na těchto okruzích testování zakázáno. Jedinou výjimkou je Autodromo Nazionale di Monza.

Bezpečnost
Jezdec může opustit monopost pouze tehdy, pokud jej zanechá bez zařazené rychlosti nebo s odpojenou spojkou a s volantem na svém místě. Pouze tehdy mohou traťoví komisaři vůz bezpečně odstranit. V boxové uličce platí rychlostní limit 100 km/h, pokud Stálý výbor Komise Formule 1 nerozhodl o jeho snížení. S výjimkou závodu je každý pilot, který tento limit překročí, penalizován pokutou 250 dolarů za každý km/h nad stanovený limit (tato pokuta může být ještě zvýšena v případě, že se tento přestupek během jedné sezóny opakuje). Během závodu mohou závodní komisaři penalizovat jezdce, který stanovený rychlostní limit překročí. Zadní světlo monopostu musí svítit, jakmile monopost jede s mokrými pneumatikami. Je na rozhodnutí ředitele závodu, zda-li by měl být zastaven vůz, jehož zadní světlo není funkční. Pokud by k takové situaci skutečně došlo, může jezdec po spravení závady pokračovat v závodě.

Limit kol
V kvalifikaci není stanoven žádný limit na počet odjetých kol. Během volných tréninků také žádný limit stanoven není, odstaví-li však pilot své auto pro technické potíže nebo kolizi, nemůže se již daného tréninku zúčastnit.

Startovní procedura
- je popsána zvlaštní kapitolou

Safety car
Pokud dojde z rozhodnutí ředitele závodu k vyslání Safety caru na trať, je toto signalizováno traťovými komisaři prostřednictvím žlutých vlajek a cedulí s písmeny SC. Safety car vjede na trať bez ohledu na pozici lídra závodu (v předchozích letech se SC zařadil na první pozici). Během vyjetí SC na trať je pitline uzavřena (změna oproti předchozím rokům). Otevřena je až tehdy, srovná-li se celé jezdecké pole. O jedno nebo více kol zpět jedoucí monoposty, které se nacházejí mezi Safety carem a vedoucím jezdcem nebo na pozicích v hloubi jezdeckého pole, se musí zařadit na konec, je-li jim to ředitelstvím závodu signalizováno. Během zařazení se na konec pole tak musí učinit bezpečně a bez předjíždění. Rozhodnutí povolat Safety car zpět do boxů vydává ředitel závodu. Toto je signalizováno zhasnutím světel zpomalovacího vozu. Na konci kola pak dojde k jeho zajetí do boxů. Tempo určuje jezdec na čele, nesmí se však Safety caru přiblížit na délku kratší než pět monopostů. Až do protnutí startovní čáry je předjíždění zakázáno.

Přerušení závodu
Závod je přerušen, je-li trať zablokována nebo je-li nebezpečné v závodě pokračovat, bude-li rozhodnuto o nastartování, dojde k tomu za safety carem (závod není de-facto přerušen). Pokud nebude možno z nějakých důvodů v závodě pokračovat, nebudou uděleny žádné body, odjel-li vedoucí pilot méně než dvě kola, polovina bodů, odjel-li méně než 75 % závodu. Pokud je závod ukončen dříve, je ukončen s dobou, kdy vedoucí pilot protne cílovou pásku naposled před sígnálem o ukončení závodu.

Týmová režie
Týmová režie ovlivňující výsledek závodu je zakázána.

Pneumatiky
Každý jezdec smí použít maximálně 14 sad pneumatik během závodního víkendu, 5 sad pneumatik do deště a 4 sady pneumatik do extrémně deštivých poodmínek. Jedinný dodavatel pneumatik musí zřetelně odlišit obě směsi pneumatik pro suchý povrch. Obě směsi pak musejí být v závodě použity. V rámci prvního a druhého tréninku je povoleno pilotům použít pouze dvě sady z každé směsi pneumatik pro suchý povrch a po jedné sadě do deště a do extrémního deště.

Parc Fermé
Po kvalifikaci jsou monoposty až do startu závodu odstaveny v tzv. Parc Fermé, kde se na nich mohou provádět jen taxativně vyjmenované činnosti specifikované ve sportovních řádech FIA, jakými jsou např. nastartování motoru, výměna baterií v řídících jednotkách a rádiu ad.

Klasifikace
Pilot není klasifikován, odjel-li méně než 90 % toho co vítěz závodu (zaokrouhlováno směrem dolů).

Penalizace
Během závodu je možné udělit tři penalizace:
- drive-through penalty
- penalizace 10 vteřin
- ztráta deseti míst na startu následujícího závodu
(25 vteřin bude přičteno k celkovému času jezdce, bude-li mu první nebo druhá penalizace udělena v posledních pěti kolech závodu)

Výtah z technických regulí

Pneumatiky
Každá přední suchá pneumatika, pokud je nová, musí mít čtyři drážky, umístěné symetricky okolo osy běhounu. Tyto drážky musí být na styčné ploše nejméně 14 mm široké a mohou se rovnoměrně zužovat až na 10 mm. Hloubka drážek musí být nejméně 2,5 mm po celém průřezu drážky. Vzájemná vzdálenost středů drážek činí 50 mm (+/- 1 mm). Šířka běhounu předních pneumatik nesmí překročit 270 mm. Výše uvedené rozměry budou ověřovány na pneumatice nasazené na kolo a nahuštěné na 1,4 atmosféry. Mokrá pneumatika je taková pneumatika, která byla navržena pro použití na mokré nebo vlhké trati. Šíře kontaktní plochy všech mokrých pneumatik, pokud jsou nové, nesmí překročit 280 mm2 v případě předních pneumatik a 440 mm2 v případě pneumatik zadních. Kontaktní plocha bude měřena na libovolné části symetrické se středem pneumatiky a která měří 200 mm x 200 mm v případě přední pneumatiky a 250 mm x 250 mm v případě pneumatiky zadní. Pro účely testu budou započítány pouze plochy, jejichž hloubka je větší než 2,5 mm. Před použitím během závodního víkendu musí každý dodavatel pneumatik poskytnout technického delegáta s výkresem každého typu mokré pneumatiky, kterou zamýšlí nasadit, v reálné velikosti. S výjimkou dne, ve kterém se jde závod, mohou být mokré pneumatiky použity pouze tehdy, pokud byla trať prohlášena ředitelem závodu za mokrou. Po zbytek příslušného tréninku nebo kvalifikace není volba pneumatik omezena.

Podvozek
Podvozek vozu musí být od konce předních kol k zadní ose plochý. Toto opatření bylo zavedeno s cílem snížit rychlost v zatáčkách a zabránit návratu přísavného efektu používaného koncem sedmdesátých a počátkem osmdesátých let. Dnes využívají konstruktéři pro zvýšení přítlačné síly generované křídly difusér umístěný na zádi vozu. Difusér urychluje proudění vzduchu pod monopostem a tím zvyšuje přítlak.

Šasi
Rozměry šasi každého monopostu se musí řídit příslušnými nařízeními. Celková šíře vozu včetně pneumatik nesmí překročit 1800 milimetrů. Tento rozměr se měří s pneumatikami nahuštěnými na 1,4 atmosféry. Předek vozu nesmí být více než 1400 mm od středu náboje předních kol, zatímco zadní část vozu nesmí být delší než 1000 mm od středu náboje zadních kol. Žádná část karosérie nesmí být výše než 950 mm nad referenční rovinou. Váha monopostu nesmí být během kvalifikace menší než 605 kilogramů. V ostatních případech nesmí být váha menší než 600 kilogramů. Zátěž může být použita za předpokladu, že jsou k jejímu odstranění potřeba nástroje. Musí být možné upevnit plomby, pokud je to považováno technickým delegátem FIA za nezbytné.

Motor
Smí být použit pouze čtyřtaktní pístový motor s vnitřním spalováním. Objem agregátu nesmí překročit 2400 kubických centimetrů. Přeplňování je zakázáno. Motory musí mít 8 válců kruhového průřezu. Jejich úhel musí svírat 90°. Motor nesmí mít více než pět ventilů na válec. Pokud je motor vybaven systémem zabraňujícím zhasnutí motoru v případě kolize, musí motor zhasnout nejpozději deset vteřin po jeho aktivaci.

Alternativní motor
Institut alternativního motoru je povolen pouze pro roky 2006 a 2007. Mezinárodní automobilová federace (FIA) si vyhrazuje právo povolit motor splňující technické předpisy roku 2005 jakémukoliv týmu. Motor nesmí přesáhnout povolený limit maximální rychlosti otáčení klikové hřídele. FIA může tento limit dle potřeby změnit. Tím bude zajištěno, že alternativní motor využije jen ten tým, který nezíská konkurenceschopný osmiválec o zdvihovém objemu 2400 kubických centimetrů.

Převodovka
Všechny týmy používají poloautomatickou převodovku. Piloti tak nemusí při řazení používat pedál spojky. Jezdci používají páčky pod volantem - páčkou na jedné straně řadí nahoru a druhou dolů. Monoposty jsou obvykle vybaveny maximálně povolenými sedmi rychlostmi. Teoretické minimum tvoří čtyři rychlosti. Všechny vozy musí být vybaveny zpátečkou, která nesmí být použita v boxové uličce, pokud je tato otevřená.

Elektronické pomůcky
Kontrola prokluzu kol na startu je zakázána, automatické převodovky jsou zakázány, kontrola trakce je povolena.

Pohon
Pohánět je dovoleno pouze kola na jedné nápravě, auto je povinně vybaveno zpátečkou. Počet převodových stupňů se smí pohybovat mezi čtyřmi a sedmi.

Zavěšení
Monoposty musí být vybaveny pružinovým zavěšením. Pouze interakce mezi koly a povrchem trati může vyvolávat pohyb zavěšení a všech jeho komponent. Aktivní zavěšení řízené počítačem je zakázáno. Aby byly chráněny jezdcovy nohy, nesmí žádná část zavěšení zasahovat do kokpitu.

Brzdy
Vozy musí být vybaveny duálním brzdovým systémem ovládaným jedním pedálem. Jezdec tak má možnost brzdit i v případě selhání jednoho brzdového systému. Jeden okruh brzdí přední kola, druhý pak kola zadní. Regule zakazují použití podpůrných brzdových systémů jako například ABS nebo dynamické distribuce brzdné síly mezi koly s cílem stabilizace vozu. Jezdec může ovládat rozložení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou a obráceně.

Palivo
Týmy musí používat bezolovnatý benzín podobného chemického složení, jako má benzín u čerpacích stanic. Použití aditiv je limitované. Povolená aditiva znamenají příležitost pro dílčí zvýšení výkonu. Týmy musí na začátku sezóny dodat FIA vzorek deseti litrů paliva. Složení paliva se poté nesmí v průběhu sezóny měnit. Pokud by došlo ke zjištění rozdílu mezi původním složením a během roku náhodně odebíranými vzorky, bude to mít za následek diskvalifikaci.

Bezpečnost
Na začátku každé sezóny a po každém zranění jezdce FIA testuje, zda-li je pilot schopen vystoupit ze svého vozu během pěti sekund. Nesplnění tohoto testu znamená nemožnost řídit. Všichni piloti musí být chráněni nehořlavým oblečením schváleným FIA. Povinná výbava zahrnuje spodní prádlo, kuklu, kombinézu, rukavice a boty. Vše je vyrobeno z Nomexu, patentovaného materiálu schopného odolávat plamenům po dobu nejméně 12 sekund. FIA pravidelně kontroluje, že helmy používané piloty odpovídají nekompromisním bezpečnostním nařízením. Jedno z těchto nařízení vyžaduje, že každá přilba musí být vybavena nouzovým přívodem vzduchu pro případ požáru.

Význam vlajek

Každý, kdo vidí z pozice vedoucího jezdce šachovnicovou vlajku signalizující konec závodu, prožívá velkou radost. Během závodu se však můžeme setkat i s jinými vlajkami.

Žlutá vlajka
Žlutá vlajka upozorňuje na blížící se nebezpečí, jako například vůz stojící na trati. Mávání jednou žlutou vlajkou znamená, že jezdec musí zpomalit. Pokud je máváno dvěma žlutými vlajkami současně, znamená to povinnost jezdce zpomalit a být připraven zastavit. V obou případech není povoleno předjíždění.

Pokud pilot ignoruje žlutou vlajku a přijede na místo nehody aniž by zpomalil, může být potrestán penalizací, případně být diskvalifikován. Závodní komisaři mají možnost analyzovat časy v dané sekci a zjistit tak, zda-li jezdec skutečně zpomalil.

Žluté vlajky jsou rovněž používány tehdy, je-li zakázáno předjíždění na celém okruhu. Traťoví komisaři v tomto případě mávají žlutými vlajkami a současně drží tabuli s písmeny SC značící Safety Car.

 

Červeno-žlutá vlajka
Červeno-žlutá vlajka informuje jezdce o kluzkém místě na trati, případně jsou-li na dráze nečistoty nebo drobné předměty. Tato signalizace se používá, pokud pilot neví o tom, že v následující sekci hrozí nebezpečí způsobené například únikem oleje na trať nebo deštěm.

 

Bílá vlajka
Bílá vlajka upozorňuje na pomalu se pohybující objekt na trati. Tím může být Safety Car, sanitka, odtahové vozidlo nebo monopost postižený technickými problémy na cestě do boxů, případně člověk.

Od jezdců se v případě vyvěšení této vlajky očekává obezřetná jízda a připravenost zpomalit, případně zcela zastavit, pokud to okolnosti vyžadují.

 

Červená vlajka
Červená vlajka znamená okamžité zastavení závodu, tréninku nebo kvalifikace.

Touto vlajkou je máváno všude po obvodu okruhu a piloti musí pomalu dojet do boxů, kde se dozví kdy a zda-li vůbec bude závod nebo trénink pokračovat. Signalizace na výjezdu z boxů se současně změní na červenou, aby se žádný z pilotů nemohl vrátit zpět na trať.

 

Zelená vlajka
Zelená vlajka je vyvěšena na konci zóny vytýčené žlutými vlajkami. Pro pilota to znamená, že může pokračovat maximální rychlostí a opět předjíždět.

 

Modrá vlajka
Modrá vlajka upozorňuje na zezadu se blížící rychlejší monopost, který bude předjíždět.

Pokud traťoví komisaři mávají touto vlajkou, je pilot povinen uvolnit pozici a umožnit rychle se blížícímu monopostu za ním bezpečné předjetí. Tato signalizace je uplatňována pouze tehdy, pokud auto vpředu není v tom samém kole a je předjížděno rychlejší vozem.

Pokud pilot nerespektuje signalizaci tří modrých vlajek po sobě, bude penalizován nuceným průjezdem boxy. V případě tréninků je význam modrých vlajek pouze informativní a pilotovi, který je ignoruje, žádná penalizace nehrozí.

 

Černá vlajka
Černá vlajka doplněná startovním číslem pilota signalizuje jeho diskvalifikaci a povinnost zastavit monopost v boxech.

Tato vlajka slouží jako trest pro pilota za jeho chování na trati. K diskvalifikaci může dojít i tehdy, pokud dojde k porušení pravidel ze strany jezdce nebo vozu.

 

Černá a bílá vlajka
Černá a bílá vlajka doplněná startovním číslem pilota upozorňuje na nesportovní chování nebo porušení pravidel. Pokud pilot pokračuje v chování které bylo důvodem pro napomenutí, hrozí mu diskvalifikace.

 

Černá vlajka s červeným kruhem
Černá vlajka s červeným kruhem doplněná startovním číslem signalizuje, že pilot musí ihned zajet do boxů.

Tato signalizace se používá tehdy, pokud mají závodní komisaři podezření na mechanický problém související s vozem, který vyžaduje okamžitou pozornost.

 

Šachovnicová vlajka
Mávání šachovnicovou vlajkou signalizuje skončení závodu, kvalifikace nebo tréninku. Všichni piloti se po průjezdu cílem musí vrátit do boxové uličky.

Pokud se jedná o kvalifikaci nebo závod, musí být vozy odstaveny do parc fermé. V tomto prostoru bude zkontrolováno, zda-li ten který vůz odpovídá technickým nařízením FIA.

Význam startovních světel

Start je bezesporu jedním z nejzajímavějších momentů většina závodů. Startovní světla však ukazují mnohem více, než začátek Grand Prix. Některá světelná znamení jsou navíc doplněna i o akustické signály.

VOLNÝ TRÉNINK

Start každého volného tréninku
Zelená startovní světla svítí a světla na výjezdu z boxové uličky se změní z červené na zelenou - výjezd z boxové uličky je otevřený.

Tyto světla zůstanou rozsvícená až do konce příslušného tréninku, pokud nedojde k jeho přerušení.

 

Během volného tréninku
Zelená startovní světla nadále svítí. Pokud se některé auto na trati blíží k výjezdu z boxů, začnou světla blikat modře a varují tak jezdce opouštějící boxy.

 

Zastavení volného tréninku
Oranžová světla se rozsvítí a začnou blikat po dobu tří minut. Světla na výjezdu z boxové uličky se změní ze zelené na červenou.

 
 

Ukončení volného tréninku
Červená startovní světla se rozsvítí, světla na výjezdu z boxové uličky se změní ze zelené na červenou.

 

STANDARDNÍ STARTOVNÍ PROCEDURA

30 minut do startu zahřívacího kola
Startovní světla nesvítí a světla na výjezdu z boxové uličky se změní z červené na zelenou - výjezd z boxová uličky je otevřený.

 

17 minut do startu zahřívacího kola
Siréna signalizuje, že do uzavření výjezdu z boxové uličky zbývají dvě minuty.

 

15 minut do startu zahřívacího kola
Všechna červená startovní světla se rozsvítí. Světla na výjezdu z boxové uličky se změní ze zelené na červenou a siréna signalizuje uzavření výjezdu z boxové uličky.

 

10 minut do startu zahřívacího kola
Červená startovní světla dvakrát zablikají a zazní siréna.

 
 

5 minut do startu zahřívacího kola
Jeden pár červených startovních světel zhasne a zazní siréna.

 

3 minuty do startu zahřívacího kola
Další pár červených startovních světel zhasne a zazní siréna.

 

1 minuta do startu zahřívacího kola
Další pár červených startovních světel zhasne a zazní siréna.

 

15 sekund do startu zahřívacího kola
Další pár červených startovních světel zhasne a zazní siréna.

 

Start do zahřívacího kola
Poslední pár červených startovních světel zhasne a rozsvítí se zelená startovní světla.

 

30 sekund po startu do zahřívacího kola
Všechna zelená startovní světla zhasnou.

 

Všechny vozy jsou ve své pozici na startu
5 sekund do startu je signalizováno rozsvícením jednoho páru červených startovních světel.

 

4 sekundy do startu závodu
Druhý pár červených startovních světel se rozsvítí.

 

3 sekundy do startu závodu
Třetí pár červených startovních světel se rozsvítí.

 

2 sekundy do startu závodu
Čtvrtý pár červených startovních světel se rozsvítí.

 

1 sekunda do startu závodu
Pátý poslední pár červených startovních světel se rozsvítí. Zbytek startovní procedury dokončuje startér manuálně.

 

Start
Závod je odstartován po dalších 0,2 až 3 sekundách. Všechna červená startovní světla zhasnou. Poté co všechny vozy minou výjezd z boxů, změní se světla na výjezdu z boxové uličky z červené na zelenou. To je signál ke startu pro monoposty startující z boxů.

 

Během závodu
Pokud se některé auto na trati blíží k výjezdu z boxů, začnou světla blikat modře a varují tak jezdce opouštějící boxy.

PROCEDURA PŘERUŠENÍ STARTU - 1.případ

Pokud musí být startovní procedura přerušena ještě před startem do zaváděcího kola.

Zpoždění před startem do zaváděcího kola
Pokud musí být start odložen poté, co byl výjezd z boxové uličky uzavřen a to ještě před startem do zaváděcího kola, začnou blikat oranžová startovní světla a to až do okamžiku, než dojde k potvrzení času nového startu. Po oznámení času nového startu se rozsvítí červená startovní světla a po dobu deseti sekund bude v dvousekundových dávkách aktivována siréna.

 
 

Deset minut do startu zaváděcího kola
Červená startovní světla dvakrát zablikají a zazní siréna. Dále se pokračuje jako v případě normálního startu.

  

PROCEDURA PŘERUŠENÍ STARTU - 2.případ

Pokud musí být přerušena startovní procedura po odstartování do zaváděcího kola ještě před startem do vlastního závodu.

Zpoždění startu
Pokud má být odložen start ještě před vydáním příkazu ke startu, rozsvítí se oranžová startovní světla se začnou blikat po dobu tří minut. Pokud byl již vydán signál pěti sekund do startu, zůstanou červená startovní světla svítit.
Všechna startovní světla zhasnou, jakmile dojde k oznámení nového času startu.
Za normálních okolností dojde k pětiminutovému zpoždění.

  
 

3 minuty do startu nového zaváděcího kola
Tři páry červených startovních světel se rozsvítí, siréna bude aktivována a dále bude pokračovat normální startovní procedura.

 

PŘERUŠENÍ ZÁVODU

Zastavení závodu
Červená startovní světla se rozsvítí. Oranžová startovní světla začnou blikat. Zelená světla na výjezdu z boxové uličky svítí.

 

Potvrzení času nového startu
Všechna startovní světla zhasnou. Zelená světla na výjezdu z boxové uličky zůstanou svítit po dobu deseti minut od okamžiku, kdy byl vydán signál k přerušení závodu.

 

10 minut po přerušení závodu
Červená startovní světla se rozsvítí, dvakrát zablikají a zazní siréna. Světla na výjezdu z boxové uličky se změní ze zelené na červenou. siréna bude aktivována. Výjezd z boxové uličky je uzavřen. Pokud musí být přerušení z nějakého důvodu delší než 20 minut, červená startovní světla nezablikají.

 
 

3 minuty do startu nového zaváděcího kola
Dva páry červených startovních
světel zhasnou a siréna je aktivována. Pokračuje normální startovní procedura.