Rio Haryanto: je zlatý chlapec z Indonésie Ecclestoneovým příštím velkým trumfem? |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Roman Klemm počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Rozhovor a foto: Roman Klemm S rodnou zemí, jakou je Indonésie a jejími více než 300 miliony obyvatel v zádech má i v tomto ohledu bez pochyb nejlepší šance, stát se dalším Ecclestoneovým superstarem. Bernie Ecclestone neúnavně hledá nové trhy s čerstvými prameny peněz pro jeho kočovný circus – a maličký Haryanto představuje klíč právě k takovému novému Eldoradu. Letos jede Rio v GP2 za bývalý tým Josefa Krále, Barwa Addax a když jeho výsledky zůstanou v rámci očekávání, bude mít Indonésie brzy svého prvního pilota F1. Tyhle tréninky bral tichý Rio velmi vážně: “Bylo mi teprve šest,když jsem utrpěl skutečně těžkou nehodu a vážně jsem si při tom poničil loket,” vzpomíná Haryanto a ukazuje mi při tom ještě dobře viditelnou jizvu na pravé paži. Postup jeho další kariéry byl pevně spjat se skutečností, že byl vždy nejmladším účastníkem daného šampionátu. “Závodit jsem začal mezi kadety v osmi letech a byl jsem tedy mnohem mladší, než konkurenti. Snažil jsem se ale rychle učit,” což se mu dobře dařilo: svůj první závod dojel na čtvrtém místě a jeho přirozené nadání bylo jasně k rozeznání. Když se osvědčil v motokárách, postoupil rychle do monopostů. “Ve čtrnácti jsem začal trénovat s dvoulitrem formule Renault. Scenário se tedy opakovalo: závodit jsem ještě nesměl. Přestup na tohle velké auto mi připadal dosti těžký. Udržet jeho 250 koní pod kontrolou, zvládnout jeho těžké brzdy a řazení mi dělalo potíže.” Riův mentor Philip Descombes si ale vždy věděl rady a svého svěřence dobře připravil. V patnácti nastoupil Rio do asijského mistrovství F-Renault, které se odehrávalo hlavně na území Číny. “Závodilo se v Číně, Malajsii a v Thajsku. Podařilo se mi třikrát vyhrát, poprvé v dešti,” smějě se Rio hrdě, poukazujíc tím na jeho pověst nového “rain-mastera”. Dalším krokem směrem velkého mezinárodního sportu byl přestup do asijského šampionátu F-BMW, kde jednoduše zářil! “S F-BMW jsme navštívili více zemí. Jelo se v Malajsii, Indonésii, Singapůru, Japonsku a v Macau. Vyhrál jsem jedenáct závodů a získal titul mistral. BMW ale tehdy oznámilo svůj odchod ze scény monopostů a tak jsem nikdy nemohl čerpat z jejich eventuální podpory,“ dodává Rio smutně a myslí při tom jistě na Vettela, Glocka a Ralfa Schumachera, jejichž kariéry německý výrobce na začátku rozhodně podpořil. Rio a jeho manažement dobře věděli, že pokud budou chtít nadále sledovat cíl F1, budou se muset přesunout do Evropy. Maličký Harianto tedy opustil svou rodinu a v útlém věku šestnácti let se stěhoval do Velké Británie k jeho novému týmu Manor, se kterým chtěl nastoupit v GP3. “Největší rozdíl obou těchto světů vidím v neuvěřitelně silné konkurenci zde v Evropě. To mne opravdu šokovalo!” vypráví Rio upřímně. Brzy ale znovu dokázal potvrdit, že je hvězdou budoucnosti. Svou první sezonu v Evropě a v GP3 zakončil jako celkově pátý za velkými jmény jako Esteban Gutierrez, Robert Wickens, Nico Müller a Alex Rossi. Moudře tehdy rozhodl, zůstat ještě další rok s Manorem v GP3. Vyplatilo se a vyhrál na Nürburgringu. Sladkou odměnou se stal jeho první test F1. Spolupráce Manoru a Marussie mu dovolila usednout v rusko-britské formuli při testu F1 juniorů v Abu Dhabí a devatenáctiletý Rio brzy poté oznámil, že je připraven na další sportovní postup: čekala na něj GP2 v týmu zkušeného Trevora Carlina. Zajíc z Indonésie byl zase jednou „the youngest kid on the block”, ale znovu dokázal bezprostředně přesvědčit. Již ve druhém podniku šampionátu v Malajsii dojel jako devátý pro body, což koncem dubna vylepšil šestým místem v Bahrajnu. Od té doby se stal jedním z uznávaných pilotů horní třetiny pole a jeho nejlepším finišem byla pátá pozice ve Valencii. Největší překvapení si ale schoval na konec léta v Belgii. Za mokra tam na možná jezdecky nejtěžší trati seriálu v kvalifikaci porazil kompletní konkurenci a zajistil si senzačně pole-position. vzorů jeho zkušeností s formulí 1 jeho čínských kořenů jeho náboženství jeho nejlepších a nejhorších zkušeností sezony 2012 Akce, na kterou bych nejraději zapoměl se mi ovšem povedla také ve Spa. Vyletěl jsem z dráhy za pomalé jízdy za Safety-Carem! Právě jsem byl měnit gumy, než jsem se za něj musel zařadit. Mé přední pneumatiky byly horké a ty vzadu, které jsem právě vyfasoval, ještě ne. Otočil jsem se a vypadalo to opravdu hloupě. Mimo to jsem tím zahodil možné vítězství. Zavinila to asi má nezkušenost – něco podobného se mi ale jistě už nikdy nestane!” sponzorů Jeho příprav mimo kokpitu budoucnosti
Zdroj: Roman Klemm, Foto: Roman Klemm Komentáře ke článku
|
Reklama