clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Da Costa v závěru ukořistil první letošní vítězství

vydal: Dušan Bouzek
zveřejněno: 8.5.2021, 18:10

počet komentářů: 5
z toho nových:
poslední: 11.5.2021 09:12


První místo pro start premiérového závodu formule E na nezkrácené verzi okruhu v Monte Carlu si vyjel v kvalifikaci úřadující šampion Da Costa. Ze druhé pozice startoval Frijns, třetí byl Evans, čtvrtý Vergne, pátý Günther, šestý Rowland, kterému byl v rozhodujícím superpole smazán čas za pozdní opuštění boxové uličky, sedmý Cassidy, osmý Wehrlein, devátý Lynn a nejlepší desítku uzavíral Rast.

Původně měl z desáté pozice startovat Nato. Ten ale obdržel penalizaci dvou míst za to, že ve volném tréninku narazil do odstaveného vozu Setteho Câmary v době, kdy byly vyvěšeny červené vlajky. Francouz tak nakonec vyrážel jako dvanáctý.

Těžký závod vyhlížel vedoucí muž šampionátu De Vries. Nizozemec zajel v kvalifikaci předposlední 23. čas, neboť nedopatřením vypnul na svém voze plný výkonnostní režim. Navíc mu byl udělen trest 40 míst za výměnu motoru a převodovky. Jelikož ale na roštu mohl oproti svému kvalifikačnímu umístění klesnout jen o místo dozadu, musel si v závodě ještě odbýt penalizaci deseti sekund stop and go.  

Po startu se podoba první trojice nezměnila. První místo udržel Da Costa před druhým Frijnsem a třetím Evansem. Úvodní kolo se ovšem neobešlo bez potíží. V šesté zatáčce totiž došlo ke strkanici, ze které vyšel nejhůře Sims. Brit zamířil na konci prvního kola k mechanikům a musel odstoupit.

Brzy po startu si De Vries odpykal penalizaci. V hledáčku sportovních komisařů se ocitl Dennis, který byl podezřelý z toho, že překročil limit maximálního povoleného výkonu. Krátce poté, co bylo dovoleno využívat útočný mód, do něj přešli Wehrlein, Mortara a Lotterer.

Da Costovi vydrželo vedení jen krátce. Netrvalo totiž dlouho a v první zatáčce se před něj posunul Frijns. Potvrdilo se podezření, že Dennis překročil maximální povolený výkon. Britovi byla udělena penalizace průjezdu boxy, kterou si zanedlouho také odpykal.

Robin Frijns se v úvodu dostal do vedení. Foto: ABB Formula E

V čele stále kroužil Frijns. Daleko ale nebyli ani druhý Da Costa, třetí Evans, čtvrtý Vergne a pátý Günther. Poslední jmenovaný přešel 32 minut před koncem do útočného módu. Zaplatil za to pádem na šesté místo za Rowlanda.

Krátce nato využil útočného módu i Da Costa, který se tak propadl za Evanse a Vergneho. Vzápětí ale využil souboje této dvojice a vrátil se zpět na druhou příčku. Před Evanse s Vergnem se vzápětí posunul i Günther, který krátce předtím zdolal Rowlanda.

Netrvalo dlouho a Da Costa byl první. Tam se posunul, když přešel do útočného módu i Frijns. Dvacet sedm minut před koncem ale Da Costovi útočný režim vypršel a Frijns se na cílové rovince dokázal vrátit před něj.

Frijns ale o pár okamžiků později aktivoval druhý útočný mód, díky čemuž se Da Costa mohl dostat na první místo zpátky. Ani v tomto případě ale Portugalec nepobyl na čele dlouho. Frijns se totiž vrátil na první místo téměř ihned.

Na to Da Costa reagoval přechodem do útočného režimu, čehož využil k posunu na druhé místo jeho týmový kolega Vergne, který se krátce předtím dostal na třetí příčku. Francouz se vzápětí rozhodl aktivovat útočný mód také. Neprojel ale správně aktivační zónou a pouze tak ztratil čas. Propadl se na čtvrté místo za Evanse. Později ho překonal i Günther.

Devatenáct minut před koncem stále vedl Frijns. Da Costa na něj ale nebezpečně dotíral. Vedoucí dvojici rovněž dotahoval třetí Evans, tou dobou jedoucí ve svém druhém útočném módu.

Šestnáct minut před koncem bylo oznámeno, že Da Costa získal (stejně jako Vergne, Bird, Vandoorne a De Vries) ve fanouškovském hlasování fanboost. Této pětisekundové výkonnostní výhody okamžitě využil a v šikaně za tunelem sesadil Frijnse z prvního místa. Nizozemec se navíc později propadl na cílové rovince také za Evanse. Evans se vzápětí dostal odvážným manévrem v zatáčce Beau Rivage také před Da Costu a vedl závod.

O pár momentů později se na trať vydal zpomalovací vůz. Rast, který tou dobou bojoval s Cassidym, se totiž otřel v první zatáčce o zeď a své auto na trati odstavil. Před restartem vedl Evans. Druhý byl Da Costa, třetí Frijns, čtvrtý Günther, pátý Vergne, který měl k dispozici ještě jednu aktivaci útočného módu, šestý Rowland, sedmý Cassidy, osmý Bird, devátý Di Grassi a bodovanou desítku uzavíral Lynn.

René Rast se postaral o výjezd zpomalovacího vozu. Foto: Audi

Šest minut před koncem v Monaku znovu zavlály zelené vlajky. Evans udržel první místo před Da Costou a Frijnsem. Vergne při první možné příležitosti aktivoval útočný mód. To ho stálo hned tři pozice. Z pátého místa spadl na osmé. Předjeli ho Rowland, Cassidy a Bird. Před posledního jmenovaného se ale brzy dostal zpátky.

Evans nedokázal Da Costovi ujíždět a ten byl stále těsně za ním. Blízko byli i třetí Frijns se čtvrtým Güntherem. V šikaně za tunelem se Da Costa pokusil o předjetí. Evansovi se ale podařilo udržet Portugalce za svými zády.

Da Costa se ovšem nevzdával a v posledním kole v zatáčce za tunelem Evanse skutečně udolal. Dojel si tak pro své první letošní vítězství. Evans se nakonec musel spokojit až se třetí příčkou. V posledních metrech totiž na něj dokázal vyzrát i Frijns, který dojel druhý. Kromě druhého místa v cíli ePrix Monaka se ale Nizozemec mohl radovat i z posunu do čela šampionátu. Na čtvrté místo se nakonec probil Vergne.

V závěru vyvrcholil smolný víkend De Vriese, který zůstal stát na dráze a na okamžik kvůli němu zavlály žluté vlajky. Své účinkování zabalili mimo záběry kamer také Wehrlein a Vandoorne. Do cíle tak nedojel ani jeden pilot Mercedesu.

Po skončení závodu byla Lottererovi udělena penalizace průjezdu boxy za kontakt s Di Grassim. Pilot Porsche dostal pět sekund a to ho odsunulo z devátého místa na sedmnácté. Lynn tak povyskočil z desáté pozice na devátou a získal o bod více. Z Lottererova trestu ale těžil mimo jiné i Di Grassi, který tak nakonec Monako neopouští s prázdnou, ale s bodem za desátou příčku.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: ABB Formula E

p. jezdec tým motor čas kol body
1. António Felix da Costa DS Techeetah DS 47:20,697 26 25+3
2. Robin Frijns Envision Virgin Racing Audi 47:23,545 26 18+1
3. Mitch Evans Jaguar Racing Jaguar 47:23,569 26 15
4. Jean-Éric Vergne DS Techeetah DS 47:23,817 26 12+1
5. Maximilian Günther BMW i Andretti Motorsport BMW 47:23,967 26 10
6. Oliver Rowland Nissan e.Dams Nissan 47:24,562 26 8
7. Sam Bird Jaguar Racing Jaguar 47:24,847 26 6
8. Nick Cassidy Envision Virgin Racing Audi 47:25,449 26 4
9. Alex Lynn Mahindra Racing Mahindra 47:26,456 26 2
10. Lucas di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler Audi 47:26,922 26 1
11. Sébastien Buemi Nissan e.Dams Nissan 47:27,264 26 0
12. Edoardo Mortara ROKiT Venturi Racing Mercedes 47:27,794 26 0
13. Norman Nato ROKiT Venturi Racing Mercedes 47:29,204 26 0
14. Tom Blomqvist NIO 333 FE Team NIO 47:29,937 26 0
15. Sérgio Sette Câmara Dragon/Penske Autosport Penske 47:30,196 26 0
16. Jake Dennis BMW i Andretti Motorsport BMW 47:30,519 26 0
17. André Lotterer TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche 47:31,200 26 0
18. Nico Müller Dragon/Penske Autosport Penske 47:32,147 26 0
19. Oliver Turvey NIO 333 FE Team NIO 47:32,764 26 0
DNF Nyck de Vries Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes - 23 0
DNF Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche Formula E Team Porsche - 21 0
DNF Stoffel Vandoorne Mercedes-EQ Formula E Team Mercedes - 21 0
DNF René Rast Audi Sport ABT Schaeffler Audi - 18 0
DNF Alexander Sims Mahindra Racing Mahindra - 0 0

Pořadí šampionátu jezdců Formule E - 2021

p. Jezdec
1. Robin Frijns 62 - 22 12 - 9 - 19                
2. Nyck de Vries 57 29 3 - - 25 - -                
3. Mitch Evans 54 15 - 16 8 - - 15                
4. António Félix da Costa 52 - 15 - 6 3 - 28                
5. Sam Bird 49 - 25 18 - - - 6                
6. Stoffel Vandoorne 48 4 - 3 26 15 - -                
7. Jean-Éric Vergne 46 - - 25 - 2 6 13                
8. René Rast 39 13 - 8 - 10 8 -                
9. Oliver Rowland 35 8 6 1 - - 12 8                
10. Jake Dennis 33 - - - - 4 29 -                
11. Edoardo Mortara 32 18 - - 12 - 2 -                
12. Pascal Wehrlein 32 10 1 6 15 - - -                
13. Nico Mueller 30 - 10 - 2 18 - -                
14. Alex Lynn 29 - - 4 - 1 16 2                
15. Alexander Sims 24 6 - - 18 - - -                
16. Maximilian Günther 22 - - 2 10 - - 10                
17. André Lotterer 18 - - - - - 18 -                
18. Nick Cassidy 16 - - - 3 12 - 4                
19. Lucas di Grassi 14 2 4 - - 6 1 1                
20. Oliver Turvey 13 1 8 - - - 4 -                
21. Sérgio Sette Câmara 12 - 12 - - - - -                
22. Sébastien Buemi 11 - - 10 1 - - -                
23. Norman Nato 11 - - - 1 - 10 -                
24. Tom Blomqvist 5 - - 1 4 - - -                

Pořadí šampionátu týmů Formule E - 2021

p. Jezdec
1. Mercedes-EQ 105 33 3 3 26 40 - -                
2. Jaguar Racing 103 15 25 34 8 - - 21                
3. DS Techeetah 98 - 15 25 6 5 6 41                
4. Envision Virgin Racing 81 - 22 12 3 21 - 23                
5. BMW Andretti Motorsport 55 - - 2 10 4 29 10                
6. Audi Sport Abt Schaeffler 53 15 4 8 - 16 9 1                
7. TAG Heuer Porsche 50 10 1 6 15 - 18 -                
8. Mahindra Racing 47 6 - 4 18 1 16 2                
9. Nissan E.DAMS 46 8 6 11 1 - 12 8                
10. Rokit Venturi Racing 43 18 - - 13 - 12 -                
11. Dragon / Penske Autosport 42 - 22 - 2 18 - -                
12. Nio 333FE Team 18 1 8 1 4 - 4 -                

 

Reklama

Komentáře ke článku

  Roberto - WWW.Robertozoznam.sk
11.5.2021 09:12
 
To poznáš, koho chleba ješ, toho pieseň spievaj :) Ja som napríklad fandil Montoyovi, ale keď to zabalil a vrátil sa za oceán a všetko na F1 bolo zle a všetko na nascar dobre, tak som si to proste musel v hlave odfiltrovať, aby som nemal chuť nakopať ho do zadku.
 

 

 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama