Red Bull vyfoukl Mercedesu triumf brilantní taktikou
vydal:
Petr Dufek
zveřejněno:
9.8.2020, 16:45
počet komentářů:
12
z toho nových:
poslední:
10.8.2020 19:03
Mercedes letos poprvé nevyhrál. Po čtyřech triumfech podlehl Verstappenovi díky rafinované taktice. Výborný závod byl plný napětí, ostrých soubojů a dílčích zklamání. Rozhodně udělal čest svému neobvyklému názvu.
Ještě před závodem bylo rozdaných několik trestů. Ocon dostal penalizaci tří míst za zdržení Russella v kvalifikace (klesl na 14. pozici). Pérez v týmu znovu neprošel testem na Covid-19 a proto ho opět nahradil Hülkenberg. V kvalifikaci se dokonce probojoval na třetí pozici a na rozdíl od minulého pokusu opravdu odstartoval do závodu.
Teplota vzduchu se před startem pohybovala kolem 24 °C, asfalt měl 42 °C, vlhkost byla 42,5 % a vítr vál rychlostí 4,3 m/s. Z první desítky pouze Verstappen startoval na tvrdé směsi pneumatik. Stejnou taktiku zvolili také Vettel, Sainz, Kvjat a Räikkönen. Všichni ostatní obuli střední směs.
V první řadě stály znovu mercedesy, ale na pole position tentokrát Bottas. Fin vedoucí pozici udržel, i když Hamilton hned agresivně útočil. Verstappen se dostal na třetí pozici, za čtvrtého Hülkenberga se protáhl týmový kolega Stroll. Na souboj se Sainzem doplatil Vettel, kterého rozhodil obrubník, vyjel mimo trať a klesl na poslední místo. Trápení dál pokračovalo.
Bottas nedokázal ujet o víc než vteřinu, takže Hamilton měl od třetího kola k dispozici DRS. Ale jen na chvíli. Ricciardo se po velkém souboji s Hülkenbergem usadil na šesté pozici, za ním jeli Gasly, Norris, Albon, Leclerc, Sainz, Ocon, Kvjat, Magnussen, Giovinazzi, Grosjean, Russell, Vettel, Räikkönen a Latifi. Proti minulému závodu jezdci viditelně šetřili pneumatiky, takže se těsnější souboje odehrávaly až ve druhé půli pole.
235944
Vozy týmu Racing Point si znovu vedly výborně, i když v závěru ztratily pozice. Foto: Racing Point
Už v 6. kole dostal Bottas zprávu, že jeho levá kola jsou ve špatném stavu. Zajímavé bylo, že v té chvíli už jezdil rychlejší kola Verstappen. Pro tvrdé pneumatiky si jako první dojel Albon. Postupně ho následovali Gasly, Giovinazzi, Magnussen, Latifi a další. Odjelo se teprve osm kol, ale poslední jezdec už na Bottase ztrácel 50 vteřin.
Verstappen dojel Hamiltona na rozdíl půl vteřiny. Neposlechl výzvu týmu, aby taději šetřil pneumatiky. Jeho srdce bojovníka se s tím nehodlalo smířit. Mercedes oddaloval zastávku, i když se Hamilton bránil ze všech sil. Ve 13. kole jako první měnil kola Bottas a klesl za Ricciarda na 6. místo. Hamilton mu zatím v čele brzdil Verstappena. Ve 14. kole si však i Hamilton dojel pro novou sadu a také on se propadl na 6. pozici. Oba mercedesy však rychle postupovaly kupředu.
Bottas zajel nejrychlejší kolo a byl o vteřinu rychlejší než Verstappen. Vettel se v 17. kole konečně dostal před Grosjeana a klepal na dveře první desítky. Magnussen vyjel mimo trať a při návratu nešetrně atakoval Latifiho. Gasly ostře bojoval s Albonem o 12. místo. Leclerc předjel Norrise a využíval čerstvých pneumatik.
Ve 20. kole vedl Verstappen o 13,6 vteřiny před Bottasem a o 17,5 před Hamiltonem. Za nimi kroužili Sainz, Hülkenberg, Stroll, Ocon, Ricciardo, Vettel, Leclerc, Norris, Albon, Gasly, Räikkönen, Kvjat, Giovinazzi, Russell, Latifi, Grosjean a Magnussen. Pořadí však ovlivňoval počet zastávek.
Verstappen překvapivě zvyšoval náskok a inženýrům potvrdil, že je s pneumatikami zatím spokojený. Přitom byly o 16 kol starší než ty na mercedesech. Sainz ztratil hodně času v boxech a propadl na 12. místo. Po 25 kolech vedl Verstappen o 19,5 s před Bottasem a o 24,2 s před Hamiltonem. Se ztrátou přes deset vteřin následoval Hülkenberg se Strollem za zády. Verstappen si o kolo později dojel pro novou střední směs, ale práce mechaniků nebyla ideální a vrátil se těsně za Bottasem. Okamžitě však zaútočil a ve stejném kole se vrátil do vedení.
Všichni měli za sebou nejméně jednu zastávku a pořadí po 28 kolech mělo podobu Verstappen, Bottas, Hamilton, Hülkenberg, Stroll, Leclerc, Norris, Albon, Ocon, Kvjat, Ricciardo, Sainz, Vettel, Giovinazzi, Grosjean, Gasly, Räikkönen, Russell, Latifi a Magnussen. Dál byl navíc penalizován za souboj s Latifim.
Zatímco Leclerc zajel nejrychlejší kolo, Vettel si postěžoval na auto i pozici na trati. Red Bull se snažil hecovat Verstappena, aby vyždímal z auta maximum. Ve středu pole se rozhodli ke druhým zastávkám, ale Ricciardo na čerstvých pneumatikách udělal hodiny při souboji se Sainzem. Chybu zaplatil propadem z první desítky.
Ve 32. kole současně zastavili Verstappen i Bottas. Vedení se ujal Hamilton s náskokem pouhých 11,3 vteřiny. Neustále probíhala komunikace s týmem o jeho pneumatikách. Stále však setrvával na trati. Verstappen se mu pozvolna přibližoval, ale do cíle zbývalo ještě 15 kol. Hamilton jel na tvrdé směsi už 24 kol, zatímco Verstappen jen šest. A rozdíl v časech byl stále jen v desetinách ve prospěch Nizozemce.
Ve 41. kole Hamilton vyměnil pneumatiky za tvrdé. Klesl na 4. místo se ztrátou 12,3 s na vedoucího Verstappena. Co dokáže v posledních deseti kolech? Pozornost se sice soustředila na vedoucí kvarteto, ale zcela nenápadně a spolehlivě za ním kroužila dvojice vozů Racing Pointu. Mířila k dalšímu výbornému výsledku.
235941
Valtteri Bottas v závěru neodolal tlaku týmového kolegy Lewise Hamiltona. Foto: Mercedes
Hamilton zajel nejrychlejší kolo a dojel Leclerka. To bylo tempo! O půldruhé vteřiny rychlejší než vedoucí jezdec! Jenže za Monačanem se trochu zasekl. Hülkenberg byl zdánlivě nepochopitelně povolán ke třetí zastávce a jako jediný vsadil na měkkou směs. Po závodě se ukázalo, že příčinou tohoto na první pohled nelogického rozhodnutí byly vzrůstající vibrace vozu.
Když se Hamilton prodral před Leclerka, pokusil se o rozhodující ofenzívu. Proti Bottasovi byl mnohem rychlejší a v 50. kole týmového kolegu snadno předjel. Jen o chvíli později Albon zdolal Strolla a dostal se na 5. místo.
Vítězství Verstappena bylo velkým překvapením. Ale byla to zasloužená odměna za odvážnou taktiku a její dokonalé naplnění. Mercedes byl i při své dominanci poražen. Pro Ferrari bylo zázrakem čtvrté místo Leclerka, který zvládl 34 kol ve vysokém tempu.
Až za první desítkou skončili zklamaní Vettel, Sainz i Ricciardo, kterým tento závod vůbec nevyšel. Náhradník Hülkenberg jel skvěle, zasloužil by si páté místo, aby zastávka v závěru ho sesadila o dvě příčky níž.
p.
jezdec
tým
motor
čas
kol
body
1.
Max Verstappen
Red Bull
Honda
1:19:41,993
52
25
2.
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
+11,326
52
19
3.
Valtteri Bottas
Mercedes
Mercedes
+19,231
52
15
4.
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
+29,289
52
12
5.
Alexander Albon
Red Bull
Honda
+39,146
52
10
6.
Lance Stroll
Racing Point
Mercedes
+42,538
52
8
7.
Nico Hülkenberg
Racing Point
Mercedes
+55,951
52
6
8.
Esteban Ocon
Renault
Renault
+64,773
52
4
9.
Lando Norris
McLaren
Renault
+65,544
52
2
10.
Daniil Kvjat
AlphaTauri
Honda
+69,669
52
1
11.
Pierre Gasly
AlphaTauri
Honda
+70,642
52
0
12.
Sebastian Vettel
Ferrari
Ferrari
+73,370
52
0
13.
Carlos Sainz
McLaren
Renault
+74,070
52
0
14.
Daniel Ricciardo
Renault
Renault
-1 kolo
51
0
15.
Kimi Räikkönen
Alfa Romeo
Ferrari
-1 kolo
51
0
16.
Romain Grosjean
Haas
Ferrari
-1 kolo
51
0
17.
Antonio Giovinazzi
Alfa Romeo
Ferrari
-1 kolo
51
0
18.
George Russell
Williams
Mercedes
-1 kolo
51
0
19.
Nicholas Latifi
Williams
Mercedes
-1 kolo
51
0
Kevin Magnussen
Haas
Ferrari
DNF
43
0
Pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2020
p.
Jezdec
∑
1.
Lewis Hamilton
107
12
25
26
25
19
2.
Max Verstappen
77
-
15
18
19
25
3.
Valtteri Bottas
73
25
18
15
-
15
4.
Charles Leclerc
45
18
-
-
15
12
5.
Lando Norris
38
16
10
-
10
2
6.
Alexander Albon
36
-
12
10
4
10
7.
Lance Stroll
28
-
6
12
2
8
8.
Sergio Pérez
22
8
8
6
9.
Daniel Ricciardo
20
-
4
4
12
-
10.
Esteban Ocon
16
4
-
-
8
4
11.
Carlos Sainz
15
10
3
2
-
-
12.
Pierre Gasly
12
6
-
-
6
-
13.
Sebastian Vettel
10
1
-
8
1
-
14.
Nico Hülkenberg
6
-
6
15.
Antonio Giovinazzi
2
2
-
-
-
-
16.
Daniil Kvjat
2
-
1
-
-
1
17.
Kevin Magnussen
1
-
-
1
-
-
18.
Kimi Räikkönen
-
-
-
-
-
-
19.
George Russell
-
-
-
-
-
-
20.
Nicholas Latifi
-
-
-
-
-
-
21.
Romain Grosjean
-
-
-
-
-
-
Pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2020
p.
Tým
∑
1.
Mercedes
180
37
43
41
25
34
2.
Red Bull
113
-
27
28
23
35
3.
Racing Point
56
8
14
18
2
14
4.
Ferrari
55
19
-
8
16
12
5.
McLaren
53
26
13
2
10
2
6.
Renault
36
4
4
4
20
4
7.
AlphaTauri
14
6
1
-
6
1
8.
Alfa Romeo
2
2
-
-
-
-
9.
Haas
1
-
-
1
-
-
10.
Williams
-
-
-
-
-
-
Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull