Po týdenní přestávce se bude závodit na okruhu, na němž před sedmdesáti lety šampionát F1 odstartoval. Většina týmů má navíc sídlo ve Velké Británii, takže je to pro ně domácí velká cena.
Po třech odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (63) před Valtterim Bottasem (58) a Maxem Verstappenem (33). Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (121) před Red Bullem (55) a McLarenem (41). Bez bodového zisku je pouze Williams.
Historie okruhu
Jako mnoho anglických závodních okruhů, také Silverstone byl původně letištěm. Za války odtud startovaly wellingtony k náletům na Německo, po ní se z letiště stal závodní okruh. Po skončení druhé světové války byly další dvě tratě – Donington Park a legendární Brooklands – ve velmi špatném stavu. Královský automobilový klub proto Silverstone vybral jako dějiště britské velké ceny 1948.
V následujícím roce byl s využitím dostupných letištních komunikací vytvořen základ současného okruhu.
Jeden primát už okruhu v Silverstone nikdo nevezme: v roce 1950 zde odstartovalo mistrovství světa F1. Zvítězil Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo. O rok později se na trati udělaly další změny. Boxy byly přemístěny na rovinku mezi zatáčky Woodcote a Copse a zároveň byl vybudován malý okruh. Od roku 1955 se v pořádání velké ceny střídaly Silverstone a Aintree, později Aintree nahradil Brands Hatch.
26823
Sebastian Vettel se radoval z vítězství už v roce 2009. Foto: Red Bull
V roce 1971 trať koupil British Racing Drivers' Club (BRDC) a tenhle klub britských závodníků se pustil do velké rekonstrukce. Postavily se nové boxy a šikana Woodcote nabízející možnosti k předjíždění. V roce 1987, kdy se dosahovalo závratných rychlostí, byla před Woodcotem postavena zatáčka. A roku 1992 vznikl nový komplex zatáček mezi Farmem a Woodcotem. V posledních letech byla na různých místech okruhu modernizována zařízení a vznikla tzv. SilverstoneArena. Nyní zde existuje závodnická škola a za státní peníze byl vybudován nový obchvat, čímž se značně zlepšil přístup ke kdysi odlehlému dějišti motoristických závodů.
Silverstone je třetím nejčastějším pořadatelem velké ceny F1. Od roku 1950 došlo k deseti úpravám, které trať postupně prodlužovaly z původních 4649 na současných 5891 metrů. Na vysokou prestiž závodů má vliv to, že v okolí sídlí většina stájí. Přesto mnoho nechybělo a na jednom z nejslavnějších okruhů by se už nejezdilo. Smlouvu na pořádání VC Velké Británie získal v roce 2010 konkurenční Donington, ale ten se nakonec musel šance z finančních důvodů vzdát.
Dnes Silverstone představuje rychlý moderní okruh s řadou těžkých zatáček: Copse, Becketts, Stowe a Woodcote. Ve Stowe měl v roce 1999 těžkou havárii Michael Schumacher.
Klíčová místa
Okruh v Silverstone je nejseverněji položenou tratí v seriálu mistrovství světa F1. Závod Grand Prix F1 hostil už 53krát, ale teprve pojedenácté se pojede na současné konfiguraci tratě. V minulosti postupně přibývaly zatáčky kvůli snížení příliš vysoké rychlosti. Přesto byla v minulém ročníku průměrná rychlost nutná k dosažení pole position 249,228 km/h, což předčilo 246,91 km/h z předchozího roku.
Trať je plná velmi rychlých zatáček. V deseti z nich dokonce ef jedničky ani nemusejí používat brzdy! Naopak dvě místa s velmi intenzivním brzděním jsou výsledkem změn v posledních třiceti letech. Nízká energie při brzdění během kola však může mít v případě deště nebo rychlého poklesu teploty za následek vyhlazení třecího materiálu.
V takových podmínkách se totiž karbonové kotouče a brzdové destičky mohou příliš ochladit. Tím by v klíčových místech nedosahovaly potřebných vlastností. Přesto je podle techniků firmy Brembo okruh v Silverstone jedním z nejméně náročných na brzdy.
26728
Samotný start nehraje na okruhu v Silverstone tak významnou roli. Foto: Williams
V každém kole se používají sedmkrát po dobu 12,6 vteřiny, tedy zhruba o pět vteřin méně než na Hungaroringu. Během závodu je to méně než 11 minut. Dokonce i největší zpomalení je ovlivněno sníženou potřebou brzdění. Průměrná hodnota na kolo je 3,2 G. To vše znamená, že se při brzdění vytvoří jen malé množství energie ve srovnání s jinými tratěmi. Činí zhruba 120 kWh, tedy polovinu oproti Baku a Monaku.
Od startu po cílovou čáru každý závodník zatíží brzdový pedál celkovým tlakem 30 tun, zatímco na Red Bull Ringu to je 39 tun a na Hungaroringu 56 tun. Pouze na třech místech tlak přesahuje 55 kg.
Ze sedmi brzdných míst jsou dvě považována za náročné, jedno za středně těžké a čtyři za lehká. Nejtěžší je zatáčka Village (č. 3). Vozy přijíždějí rychlostí 320 km/h a za 2,37 vteřiny zpomalí na rychlost 125 km/h. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 150 kg a dosáhnou zpomalení 4,8 G. Vůz za tu dobu ujede 133 metrů.
Zajímavá čísla
Při první velké ceně v roce 1950 okruh měřil 4649 metrů. Kvalifikaci vyhrál Giuseppe Farina v Alfě Romeo průměrnou rychlostí 151,051 km/h. V závodě zajel nejrychlejší kolo rychlostí 151,324 km/h. Loni byla délka okruhu 5891 metrů. V kvalifikaci byl nejrychlejší Valtteri Bottas ve voze Mercedes průměrnou rychlostí 249,228 km/h. Nejrychlejšího kola v závodě dosáhl jeho týmový kolega Lewis Hamilton rychlostí 242,736 km/h.
Silverstone je po Monze a Spa třetí nejrychlejší tratí v historii MS F1. V roce 1985 zde dosáhl vítěz Alain Prost průměrné rychlosti v závodě 235,425 km/h. Pro srovnání: loňský průměr Lewise Hamiltona byl 226,420 km/h.
V roce 1955 zde diváci viděli desátý nejtěsnější průjezd cílem. Vítěze Stirlinga Mosse a druhého Juana Manuela Fangia dělily pouhé dvě desetiny vteřiny. Třetí Karl Kling už ztratil 1:11,8. Přitom o tři roky dřív vyhrál Alberto Ascari s náskokem více než jednoho kola před Pierem Taruffim, což je naopak třetí největší rozdíl v historii. Pouze dvakrát byl v minulosti rozdíl dvě kola. S ním Jackie Stewart porazil Bruceho McLarena ve VC Španělska 1969 a Damon Hill zdolal Oliviera Panise ve VC Austrálie 1995.
Nejméně vozů v cíli odmávl startér na této trati při F1 v sezonách 1958 a 1998 (devět), nejvíce odpadlých však bylo v roce 1953 (osmnáct). Nejvíc změn v čele se odehrálo v sezóně 1975 (osm), kdy se ve vedení vystřídalo i nejvíce různých pilotů (sedm). Nejčastěji, šestkrát, zde triumfoval Lewis Hamilton, poprvé už v roce 2008.
V dosavadních 53 velkých cenách v Silverstone vyhrálo 39 různých jezdců. Z dosud aktivních je to pouze trojice šampionů Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen. Počtu nejrychlejších kol stále vládne Nigel Mansell (7). Lewis Hamilton vystoupil už devětkrát na pódium a šestkrát získal pole position. Nejvíc kilometrů ve vedení však strávil miláček domácího publika Jim Clark (1693).
Vzpomínka na rok 2019
Po předchozí Velké ceně Rakouska vedl šampionát jezdců Hamilton o 31 bodů před Bottasem a 71 před Verstappenem. V Poháru konstruktérů dominoval Mercedes s obrovským náskokem na Ferrari a Red Bull Racing.
První řadu na startu si vyjely stříbrné šípy, když tentokrát Bottas v kvalifikaci porazil Hamiltona. Za nimi stáli Leclerc a Verstappen. Vettel byl nucen se spokojit až se šestou pozicí za Gaslym.
Bottas si vedení na prvních metrech pohlídal, i když byl vystaven Hamiltonovu tlaku. Vettel šel před Gaslyho. Grosjean kolidoval s týmovým kolegou Magnussenem a oba vyhledali pomoc v boxech. Dán však zanedlouho odstoupil.
Ve 4. kole Hamilton znovu zaútočil a tentokrát uspěl. Jenže Bottas se nedal a o pár zatáček později mu to oplatil. Leclerc se díky tomu trochu přiblížil a v patách měl Verstappena, Vettela a Gaslyho. V 11. kole Verstappen bezúspěšně nastoupil na Leclerka. O kolo později Gasly předjel Vettela, ale vzápětí nečekaně odbočil do boxů pro tvrdou sadu. Záhy ho následovali rovněž Leclerc a Verstappen. V uličce Nizozemec proklouzl před svého soupeře, ale na trati pak spáchal chybu a Monačan toho okamžitě využil.
Bottas přezul na konci 16. kola. Použil znovu střední směs a tím bylo jisté, že Mercedes počítá s další zastávkou. Hamilton reagoval nejrychlejším kolem a zůstal na dráze. Giovinazzi po smyku uvízl v kačírku a v důsledku toho byl do akce v 19. kole povolán safety car. To nahrálo Hamiltonovi, který si dojel pro nové pneumatiky a pohodlně zůstal první. Následovali ho i Vettel a kupodivu také Verstappen.
V té chvíli platilo pořadí Hamilton, Bottas, Vettel, Gasly, Verstappen, Leclerc (o kolo později rovněž udělal zastávku), Sainz, Norris, Albon, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Räikkönen, Stroll, Kvjat, Russell a Kubica.
Ve 24. kole se znovu začalo závodit. Leclerc šel hned po Verstappenovi. Oba se ocitli mimo trať, ale pilot Red Bullu odolal.
Hamilton a Bottas ostatním mizeli v dáli. Gasly na pokyn ze zdi pustil před sebe Verstappena. Tím se dostal do akčního rádiusu Leclerka, který si ho ve 36. kole manévrem po vnější straně zatáčky nádherně vychutnal.
217094
217377
Lewis Hamilton je nejúspěšnějším jezdcem v historii VC Velké Británie. Foto: Mercedes
Nenápadně působícímu Vettelovi přidělával stále hlubší vrásky dotírající Verstappen. Ten se nakonec kolem něj přehnal s pomocí DRS. Exmistr světa to tak nehodlal nechal být, jenže pokus o odvetu skončil ukázkovým odstřelem red bullu. Naštěstí mohli oba soci pokračovat, i když s poměrně značnou ztrátou. Vettel ovšem musel k mechanikům pro nové přední křídlo, navíc inkasoval za zavinění kolize desetisekundový trest a přišel tak o veškeré naděje na solidní umístění.
V závěru už vášně opadly. Bottas se na čerstvých gumách pokusil urvat bodík za nejrychlejší kolo, jenže na poslední chvíli mu ho vyfoukl vítězný Hamilton. Za duem Mercedesu si pro body dojeli Leclerc, Gasly, Verstappen, Sainz, Ricciardo, Räikkönen, Kvjat a Hülkenberg.
VC Velké Británie
Okruh: Silverstone Circuit
Místo: Silverstone
DRS detekceDRS úsekMěřený úsekCíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
POČET KOL52
DÉLKA OKRUHU5891 m
DÉLKA ZÁVODU306,198 km
REKORD OKRUHU1:27,369 (2019)
DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
Počet zatáček18
Nadmořská výška196,2 – 207,5 m
Opotřebení pneumatikstřední
Opotřebení brzdstřední
Spotřeba palivastřední
31. července - 2. srpna 2020
První tréninkPÁ 12:00 – 13:30
Druhý tréninkPÁ 16:00 – 17:30
Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Velké Británie v Silverstone
Rok
Vítěz závodu
Pole Position
Jezdec
Vůz
Motor
Jezdec
Vůz
Motor
2019
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Valtteri Bottas
Mercedes
Mercedes
2018
Sebastian Vettel
Ferrari
Ferrari
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2017
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2016
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2015
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2014
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Nico Rosberg
Mercedes
Mercedes
2013
Nico Rosberg
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2012
Mark Webber
Red Bull
Renault
Fernando Alonso
Ferrari
Ferrari
2011
Fernando Alonso
Ferrari
Ferrari
Mark Webber
Red Bull
Renault
2010
Mark Webber
Red Bull
Renault
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
2009
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
2008
Lewis Hamilton
McLaren
Mercedes
Heikki Kovalainen
McLaren
Mercedes
2007
Kimi Räikkönen
Ferrari
Ferrari
Lewis Hamilton
McLaren
Mercedes
2006
Fernando Alonso
Renault
Renault
Fernando Alonso
Renault
Renault
2005
Juan Pablo Montoya
McLaren
Mercedes
Fernando Alonso
Renault
Renault
2004
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Kimi Räikkönen
McLaren
Mercedes
2003
Rubens Barrichello
Ferrari
Ferrari
Rubens Barrichello
Ferrari
Ferrari
2002
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Juan Pablo Montoya
Williams
BMW
2001
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
2000
David Coulthard
McLaren
Mercedes
Rubens Barrichello
Ferrari
Ferrari
1999
David Coulthard
McLaren
Mercedes
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
1998
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
1997
Jacques Villeneuve
Williams
Renault
Jacques Villeneuve
Williams
Renault
1996
Jacques Villeneuve
Williams
Renault
Damon Hill
Williams
Renault
1995
Johnny Herbert
Benetton
Renault
Damon Hill
Williams
Renault
1994
Damon Hill
Williams
Renault
Damon Hill
Williams
Renault
1993
Alain Prost
Williams
Renault
Alain Prost
Williams
Renault
1992
Nigel Mansell
Williams
Renault
Nigel Mansell
Williams
Renault
1991
Nigel Mansell
Williams
Renault
Nigel Mansell
Williams
Renault
1990
Alain Prost
Ferrari
Ferrari
Nigel Mansell
Ferrari
Ferrari
1989
Alain Prost
McLaren
Honda
Ayrton Senna
McLaren
Honda
1988
Ayrton Senna
McLaren
Honda
Gerhard Berger
Ferrari
Ferrari
1987
Nigel Mansell
Williams
Honda
Nélson Piquet sen.
Williams
Honda
1985
Alain Prost
McLaren
TAG Porsche
Keke Rosberg
Williams
Honda
1983
Alain Prost
Renault
Renault
René Arnoux
Ferrari
Ferrari
1981
John Watson
McLaren
Ford
René Arnoux
Renault
Renault
1979
Clay Regazzoni
Williams
Ford
Alan Jones
Williams
Ford
1977
James Hunt
McLaren
Ford
James Hunt
McLaren
Ford
1975
Emerson Fittipaldi
McLaren
Ford
Tom Pryce
Shadow
Ford
1973
Peter Revson
McLaren
Ford
Ronnie Peterson
Lotus
Ford
1971
Jackie Stewart
Tyrrell
Ford
Clay Regazzoni
Ferrari
Ferrari
1969
Jackie Stewart
Matra
Ford
Jochen Rindt
Lotus
Ford
1967
Jim Clark
Lotus
Ford
Jim Clark
Lotus
Ford
1965
Jim Clark
Lotus
Climax
Jim Clark
Lotus
Climax
1963
Jim Clark
Lotus
Climax
Jim Clark
Lotus
Climax
1960
Jack Brabham
Cooper
Climax
Jack Brabham
Cooper
Climax
1958
Peter Collins
Ferrari
Ferrari
Stirling Moss
Vanwall
Vanwall
1956
Juan Manuel Fangio
Lancia
Ferrari
Stirling Moss
Maserati
Maserati
1954
José Froilán González
Ferrari
Ferrari
Juan Manuel Fangio
Mercedes
Mercedes
1953
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
1952
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
Giuseppe Farina
Ferrari
Ferrari
1951
José Froilán González
Ferrari
Ferrari
José Froilán González
Ferrari
Ferrari
1950
Giuseppe Farina
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Giuseppe Farina
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Vybrané údaje z roku 2019
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 644,2 m
Poloha pole position vlevo
Délka uličky před boxy1) 508,9 m
Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 22,9 s
Jízda na plný plyn (čas)1) 72,2 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 80,6 %
Počet řazení za kolo1/2) 36/39
DRS zóny1)Z5-6/Z14-15
Největší přetížení4) 4,8 G ve 3. zatáčce
Největší tlak na brzdový pedál4) 150 kg ve 3. zatáčce
Největší brzdná síla4) 2252 kW ve 3. zatáčce
Max. rychlost v kvalifikaci5) 337 km/h (Ricciardo)
Max. rychlost v závodě5) 340,4 km/h (Stroll)
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:25,093 (Bottas)
Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:27,369 (Hamilton)
Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 20. kole (Hamilton)