clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Odložený svátek motorsportu v Indianapolisu začíná

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 13.8.2020, 00:05

počet komentářů: 0


To, co mělo přijít v květnu, vinou koronavirové pauzy nastává až teď. Ve středu startují přípravy na 104. ročník tradičního závodu 500 mil v Indianapolisu, letos v netradičním srpnovém termínu. Původně jsme čekali bohaté pole, kdy několik pilotů neprojde sítem kvalifikace. Nakonec můžeme být rádi, že je přihlášeno alespoň tradičních 33 jezdců.

Letošní pětistovka měla být tou první, při níž se ukáže tým Rogera Penskeho, který po loňské sezoně ovál i celou IndyCar koupil. Penske hned začal s modernizací více než sto let starého okruhu, která měla fanouškům přinést lepší zážitek ze závodu. Letos si jej ale neužijí. Nejprve se IndyCar rozhodla limitovat počet návštěvníků závodu na čtvrtinu kapacity tribun, nakonec po dohodě s epidemiology rozhodla, že se pojede před prázdnými ochozy.

IndyCar tak po dvou závodních víkendech na Road Americe a v Iowě vinou zhoršující se epidemiologické situace v zámoří bude opět jen pro diváky u televizních obrazovek. Navíc od minulého závodu v Iowě uplynul nečekaně opět celý měsíc. Původně se mělo závodit dvakrát v Ohiu, a to 8. a 9. srpna, ale závody byly přeloženy na zatím neurčené datum.

Ale zpátky do Indianapolisu. Těšit se můžeme na první pětistovku s vozy, které jsou vybaveny aeroscreenem. Ten už prošel zkouškou ohněm v Texasu a v Iowě, a to skoro doslova – největším problémem bylo chlazení, kdy v kokpitech bylo mnohdy pekelné vedro, IndyCar přistoupila k několika změnám, aby jezdcům zvýšila teplotní komfort.

Fernando Alonso už je v Indianapolisu. Foto: IndyCar

Těšit se můžeme také na zajímavý startovní rošt. Ten bude čítat tradičních 33 jezdců, když na poslední chvíli byli potvrzeni Den Hanley (DragonSpeed), JR Hildebrand (Dreyer & Reinbold Racing) a James Davison (Dale Coyne Racing). Tentokrát nemůžeme očekávat, že se přihlásí ještě někdo další a alespoň jeden z pilotů tak zažije zklamání v kvalifikaci. Ostatně týmy k tomu nejsou příliš motivovány i finančně. IndyCar v rámci úspor snížila odměny za umístění v závodě o polovinu!

Loňský kvalifikační debakl se tak určitě nebude opakovat v případě McLarenu a Fernanda Alonsa. Španěl opět nechybí na roštu při pokusu vyhrát poslední ze tří největších motoristických závodů, který mu chybí do sbírky. Před lety s týmem Andretti Autosport z toho byl povedený debut. Alonsa ale vyřadila technika, konkrétně motor Honda, který pro něj byl v té samé sezoně noční můrou i ve formuli 1. Vloni přijel McLaren už jako samostatný tým, jenže ale hrubě nepřipraven a byla z toho senzace. Bohužel pro Alonsa ne taková, jak doufal: vyřazení v kvalifikaci a to ještě jedním z nejmenších týmů – Juncos Racingem. Stáj Richarda Juncose mimochodem letos do Indianapolisu nepřicestovala.

Alonso má letos mnohem lepší vyhlídky na úspěch. McLaren se před sezonou spojil s týmem Sama Schmidta a vsadil na mladou jezdeckou dvojici Pato O´Ward a Oliver Askew. Spojení zatím funguje velmi dobře, oba jezdci už dosáhli na stupně vítězů, O´Ward je čtvrtý v pořadí šampionátu. Oba jsou v Indy500 nováčky, O´Ward jím sice v ostatních závodech není, protože v minulých dvou sezonách, byť je neodjel celé, absolvoval dost startů na to, aby nemohl mít tento status. V Indianapolisu ale nikdy nestartoval. Vloni závodil za tým Carlin, který poskytoval technickou podporu McLarenu, a dopadl v kvalifikaci stejně jako Alonso.

Nováčků je do závodu přihlášeno celkem pět. Kromě dvojice pilotů McLarenu jde o Kelletta (A.J. Foyt Enterprises), Paloua (Dale Coyne Racing) a VeeKaye (Ed Carpenter Racing). Ve středu budou muset prokázat, že jsou schopni vůz na rychlém oválu bezpečně ovládat, byť kromě Kelleta mají všichni za sebou závody v Texasu a Iowě.

IndyCar odhalila oficiální pace car - Chevrolet Corvette Stingray model 2020. Řídit jej bude prezident General Motors Mark Reuss. Foto: IndyCar

VeeKay bude mít v Indianapolisu dva stájové kolegy – Eda Carpentera a Conora Dalyho. Daly normálně na oválech startuje za Carlin, kde o tyto závody nestojí Max Chilton. Ten ale pro Indy500 udělá výjimku a na oválu se na rošt postaví. Carpenter pro Dalyho nasadí třetí vůz, protože normálně se dělí o jeden monopost, který Daly řídí na silničních okruzích, které zase nevyhledává Carpenter. Zajímavostí bude zbarvení monopostů. Že Dalyho podporuje americké letectvo, na to jsme si v posledních letech už zvykli, ale Carpenterovým sponzorem budou nově vzniklé vesmírné síly.

Na roštu najdeme také osm pilotů, kteří už mají svůj obličej zvěčněný na Borg-Warnerově trofeji. Mezi bývalé vítěze patří Castroneves (Team Penske), Dixon (Chip Ganassi Racing), Hunter-Reay (Andretti Autosport), Kanaan (A. J. Foyt Enterprises), Pagenaud (Team Penske), Power (Team Penske), Rossi (Andretti Autosport) a Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing).

Zajímavá bude závodnická budoucnost obou brazilských veteránů – Castronevese a Kanaana. Druhý jmenovaný ohlásil před sezonou konec kariéry a rozlučku v podobě závodů na oválech. Zdůraznil ale, že to neznamená, že v Indianapolisu pojede letos naposledy.

V případě Castronevese zase visí otazník nad jeho budoucností u týmu Penske. Ten jej po sezoně 2017 přesunul z IndyCar do nově vzniklého programu v závodech IMSA. Partnerství s Acurou ale po sezoně končí a tým Penske jezdce informoval, že si mají hledat nové angažmá. Castroneves se netajil tím, že doufá, že dobrý výsledek v Indianapolisu přiměje Penskeho pro něj opět nasadit extra vůz. To se ale i vzhledem k současné situaci nejeví vůbec pravděpodobně, navíc tým Penske by spíš vsadil na Scotta McLaughlina z australských Supercars.

Piloty čeká v Indianapolisu nabitější program než v předchozích letech. Nezačíná se v úterý, ale až ve středu. Z ní navíc část času uzmou nováčci. Jezdci tak budou mít necelé dva dny na to, aby se snažili z vozu vymáčknout rychlost a také se naučili, jak se chová v provozu. V pátek se dočkají posíleného turba a trénink věnují spíše přípravám na víkendovou kvalifikaci. Zrušen byl také trénink v pondělí po kvalifikaci, takže na nastavení vozu budou mít už jen dvě hodiny během Carb Day, tedy v pátek před závodem.

Indianapolis Motor Speedway
Délka okruhu: 2,5 míle, 4 zatáčky
Délka závodu: 200 kol, 500 mil
První závod: 1911
Loňský vítěz: Simon Pagenaud (Team Penske)
Loňské pole position: Simon Pagenaud (Team Penske) – 2:36,5271 (229,992 mil/h) – čtyři letmá kola
Rekord okruhu: Arie Luyendyk (Treadway Racing) – 37,895 (237,498 mil/h; 382,182 km/h) – jedno letmé kolo v roce 1996

Časový harmonogram (SELČ)
Středa 12. 8.
17:00 – 23:30 – 1. trénink

Čtvrtek 13. 8.
17:00 – 23:30 – 2. trénink

Pátek 14. 8.
17:00 – 23:30 – 3. trénink (Rychlý pátek)

Sobota 15. 8.
14:30 – 15:30 – 4. trénink
17:00 – 22:50 – kvalifikace (1. den)

Neděle 16. 8.
17:00 – 17:30 – 5. trénink
19:15 – 20:15 – kvalifikace (nejrychlejších 9)
21:30 – 24:00 – 6. trénink

Pátek 21. 8.
17:00 – 19:00 – 7. trénink (Carb Day)

Neděle 23. 8.
20:15 – start závodu 104th Indianapolis 500

 

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: IndyCar

Zdroj: Originální materiál redakce, úvodní foto: IndyCar

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama