počet komentářů:
8
z toho nových:
poslední:
5.9.2020 07:39
Mercedes letos vyhrál ze sedmi závodů šest, z toho pět Lewis Hamilton. Těžko se dá očekávat, že by tomu mělo být na nejrychlejší trati seriálu jinak. Fanoušci by si však zasloužili nějakou zápletku…
Po sedmi odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (157) před Maxem Verstappenem (118) a Valtterim Bottasem (107). Zatím nebodovali Kimi Räikkönen, Nicholas Latifi, George Russell a Romain Grosjean. Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (264) před Red Bullem (158) a McLarenem (68). Bez bodového zisku je pouze Williams.
Historie okruhu
Trať s názvem Autodromo Nazionale byla vybudována v Královském parku v Monze u Milána už v roce 1922 a je nejstarším dosud používaným okruhem v Evropě. Po Brooklandsu a Indianapolisu má třetí nejstarší historii na světě! Na původní trati byla legendární klopená zatáčka Parabolica. Po její modernizované kopii se dnes vjíždí do cílové rovinky. Na ní bylo v minulosti dosaženo největší momentální rychlosti vozu F1 ve velké ceně.
Závod v Královském parku v Monze chyběl v kalendáři mistrovství světa jen jedinkrát v roce 1980, kdy se jela VC Itálie v Imole. Tehdy, po tragické havárii Ronnieho Petersona (1978), prošla zásadnější přestavbou. Na žádném jiném okruhu se tedy nejelo častěji (69krát).
237246
Zleva Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Kimi Räikkönen na stupni vítězů v roce 2007. Foto: McLaren
Během sedmdesáti let (po dobu zařazení do MS) trať prošla sedmi úpravami. Z původní délky 6300 metrů se postupně zkrátila na současných 5793 metrů. K poslední změně došlo v roce 2000.
Momentálně je Monza nejrychlejší tratí v seriálu. Neznamená to však, že by rozhodovala jen největší rychlost na rovinkách. Hodně záleží na průjezdu šikanami a rychlými zatáčkami. Kombinuje rychlost s obtížnými zatáčkami a má vlastní srdce i duši. Oprávněně se trati přezdívá „La Pista Magica“ – kouzelná trať. Leží v Královském parku v Monze a je skutečně královským okruhem F1.
Klíčová místa
Trať v Královském parku v Monze nedaleko Milána je typická nízkým přítlakem a vysokými rychlostmi. Proto se jí často přezdívá Království rychlosti nebo Chrám rychlosti. Díky dosahované rychlosti se jedná o nejkratší závod roku. Tedy pokud nezasáhne počasí.
V kvalifikaci je velmi důležité brzdění do první zatáčky. Zahřátí předních pneumatik v zahřívacím kole je často velmi obtížné, protože na dlouhých rovinkách rychle chladnou.
Nedostatek aerodynamického přítlaku kvůli využití maximální rychlosti na dlouhých rovinkách způsobuje, že jsou brzdné úseky extrémně náročné na zatížení brzd i řízení. Z tohoto hlediska patří Monza podle techniků Bremba k nejobtížnějším tratím.
Čas strávený brzděním bude samozřejmě nízký, přesněji 10,75 vteřiny v každém kole. Znamená to zhruba 14 % z celkové vzdálenosti.
Od startovní čáry po šachovnicovou vlajku vynaloží každý jezdec na brzdový pedál tlak 31,6 tuny. Brzdná síla aplikovaná v každém kole je téměř 600 kg, což vyžaduje skvělou kondici závodníků.
Ze šesti brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, jeden středně obtížný a zbývající dva lehké. Nejnáročnější je první zatáčka po cílové rovince. Auta k ní přijedou rychlostí 353 km/h a zpomalují na 88 km/h na 135 metrech za pouhé 2,66 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 195 kg a dosáhnou zpomalení 5,5 G.
Zajímavá čísla
Nejvíc triumfů (po pěti) mají na kontě Michael Schumacher a Lewis Hamilton, sedm jezdců zde zvítězilo třikrát.
Ze současného startovního pole dokázali v Monze vyhrát Lewis Hamilton v letech 2012 (McLaren), 2014, 2015, 2017 a 2018 (Mercedes), Sebastian Vettel v letech 2008 (Toro Rosso), 2011 a 2013 (Red Bull) a Charles Leclerc v roce 2019 (Ferrari).
Sebastian Vettel zde vybojoval první vítězství v kariéře, když senzačně triumfoval v náročných podmínkách ve voze Toro Rosso. Pro tým je to dodnes jediné první místo ve F1.
Charles Leclerc pojede v neděli jubilejní 50. velkou cenu. Monačan debutoval v týmu Sauber ve VC Austrállie 2018. Zatím má na kontě dvě vítězství a 12 postavení na stupni vítězů.
Ferrari je nejúspěšnějším týmem v historii VC Itálie. Musel by se však stát zázrak, aby navázalo na dosavadních 19 triumfů před vášnivými tofosi.
Lance Stroll má skvělé vzpomínky na závod v Monze v roce 2017. Kanaďan tehdy získal své dosud jediné postavení v první řadě na startu. V závodě dojel ve williamsu čtvrtý.
202789
V roce 2001 se stal Tomáš Enge v Monze prvním Čechem ve formuli 1. Foto: Jiří Křenek
Nicholas Latifi pojede v Monze s ef jedničkou poprvé. V minulosti zde však startoval v šampionátech evropské F3, formule Renault 3.5, GP2 a F2.
V posledních 16 ročnících jen čtyřikrát nevyhrál jezdec z pole position. Statisticky je tedy kvalifikace v Monze důležitější než v Monaku!
V roce 1971 byla Monza svědkem nejtěsnějšího dojezdu v historii F1: pět jezdců dělilo pouhých 61 setin vteřiny: 1. Peter Gethin (BRM) 1:18:12,60, 2. Ronnie Peterson (March-Ford Cosworth) +0,01, 3. Franҫois Cevert (Tyrrell- Ford Cosworth) +0,09, 4. Mike Hailwood (Surtees- Ford Cosworth) +0,18, 5. Howden Ganley (BRM) +0,61.
Ze 46 nejrychlejších kvalifikačních časů v historii jich bylo 45 dosaženo v Monze. Nejvyšší průměrná rychlost v kvalifikaci patří Kimimu Räikkönenovi (Ferrari) z roku 2018 výkonem 263,588 km/h.
Nejrychlejšího času zde zatím dosáhl Kimi Räikkönen časem 1:19,119 v předloňské kvalifikaci. Držitelem oficiálního traťového rekordu (nejrychlejší kolo v závodě) je však stále Rubens Barrichello z roku 2004, kdy dosáhl ve ferrari času 1:21,046.
Navěky bude platit údaj z VC Itálie v Monze v neděli 16. září 2001: Tomáš Enge z České republiky, jako celkem 694. jezdec v pořadí, vstoupil coby první závodník z východní Evropy do mistrovství světa formule 1. Jeho prostřednictvím se splnil sen mnoha generací českých kluků o tom, že budou jednou řídit ef jedničku ve velké ceně F1. Ve voze Prost se kvalifikoval na 20. místě. V premiéře pak splnil předsevzetí, když absolvoval celý závod bez jediné chyby na 12. místě těsně před pozdějším šampionem Alonsem. Byla to historická událost pro český motoristický sport.
Vzpomínka na rok 2019
Před loňskou VC Itálie vedl šampionát Hamilton s náskokem 65 bodů na Bottase a 87 na Verstappena. V klasifikaci Poháru konstruktérů měl už Mercedes na Ferrari k dobru 145 a na Red Bull Racing 217 bodů.
První řadu na roštu obsadili Leclerc a Hamilton, když závěrečná fáze kvalifikace se kvůli přílišnému taktizování jezdců změnila ve frašku. Za viníky označení Hülkenberg, Sainz a Stroll nicméně vyvázli jen s napomenutím. Nadlimitní výměna některých komponent pak stála za penalizací Räikkönena, Norrise, Gaslyho a Verstappena.
Monačan výhodu pole position udržel. Vettel klesl za Hülkenberga, ale brzy se vrátil na čtvrtou pozici. Verstappen zajel hned do boxů, protože si poškodil přední křídlo a musel si ho nechat vyměnit. Leclerc se snažil získat náskok přes jednu vteřinu, aby nedal Hamiltonovi šanci využívat DRS. Ve 3. kole se mu to podařilo, ale bylo to jen o desetinky.
V čele jela pětice favoritů v rozmezí necelých čtyř vteřin. Ovšem v 6. kole na výjezdu ze zatáčky Ascari dostal smyk Vettel, poškodil křídlo i zavěšení a pospíchal k mechanikům. Při návratu na trať zkomplikoval život Strollovi, kterého trefil do zadního kola. Kanaďan ho vzápětí napodobil a vyhnal do kačírku Gaslyho.
Po 10 kolech piloti kroužili v pořadí Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Giovinazzi, Albon, Kvjat, Magnussen, Pérez, Stroll, Norris, Gasly, Räikkönen, Russell, Verstappen, Kubica, Vettel a Grosjean.
První trojice se nacházela v těsném sevření, byť Leclerc si stále udržoval náskok nad jednu vteřinu. Vettel dostal trest 10 vteřin stop&go, Stroll vyfasoval „pouze“ průjezd boxovou uličkou.
V 15. kole Leclerc zvýšil vedení na 1,5 sekundy a Bottas ztrácel kontakt s Hamiltonem. Mechanici Mercedesu opět předvedli tradiční divadélko s náznakem zastávky, ale obratem zase všechny pneumatiky odnesli do garáže. Ferrari jim na tuhle hru tentokrát neskočilo.
V 19. kole Hamilton skutečně zastavil na výměnu kol. Leclerc reagoval stejně a na trať se vrátil na tvrdé směsi těsně před Hamiltonem. Zvolil tvrdší pneumatiky a v prvních kolech musel odolávat tlaku mistra světa. Ve 23. kole vypudil Hamiltona před šikanou z tratě a inkasoval varování černobílou vlajkou.
I když v závodě vedl Bottas před Ricciardem, hlavní souboj se odehrával mezi třetím Leclerkem a čtvrtým Hamiltonem. Ve 26. kole Leclerc zdolal Ricciarda, ale Hamilton to už nestihl. Žádnou velké neštěstí to však nepředstavovalo. Verstappen se zatím probil do první desítky, jenže jeho ztráta narostla už na 50 vteřin.
Ve 27. kole si dojel pro čerstvé pneumatiky vedoucí Bottas a dva nejrychlejší se konečně usadili v čele. O kolo později mechanici McLarenu při výměně Sainzovi špatně upevnili pravé přední kolo. Španěl zastavil na trati a došlo k aktivaci virtuálního safety caru. Hamilton se díky tomu mírně přiblížil Leclerkovi.
220874
Charles Leclerc měl ještě loni dostatek rychlosti na zdolání mercedesů. Foto: Ferrari
Po 30. kole se ustálilo pořadí Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Giovinazzi, Albon, Magnussen, Pérez, Norris, Gasly, Verstappen, Stroll, Russell, Kvjat. A právě Rus s kouřícím motorem zastavil u svodidel.
Ředitel závodu znovu vyhlásil režim virtuálního safety caru. Hamilton po restartu zkusil zaútočit. Znovu sáhl po DRS, ale ani s jeho pomocí nezvládl ferrari předjet.
Ve 36. kole Leclerc udělal velkou chybu. Skočil si přes šikanu, přesto se udržel na špici. Hamilton byl v Parabolice doslova přilepený na zadním křídle ferrari, Monačan však nadále odolával. Zcela nenápadně se zezadu přibližoval Bottas, jehož ztráta se 15 kol před koncem snížila pod tři vteřiny. Jeho pneumatiky byly o poznání čerstvější než Hamiltonovy.
Ve 41. kole si Leclerc konečně mohl trochu oddechnout. Po dlouhé době jeho náskok narostl přes vteřinu. Bottas se dotáhl na týmového kolegu. Hamilton nedobrzdil do šikany, kličkoval únikovou zónou a Fin se bez boje dostal na druhé místo.
Ve 46. kole Leclerc trochu navýšil vedení, ale Bottas reagoval nejrychlejším kolem v závodě. Hamilton ztrácel přes pět vteřin. Ve 49. kole si nechal obout nové pneumatiky, které mu přinesly bonusový bod za nejrychlejší kolo.
Leclerc mezitím spáchal další chybičku a Bottas se dostal pod vteřinu. Ke skutečnému útoku to ale nestačilo. Leclerc podruhé za sebou zvítězil. Pro Ferrari vybojoval prvenství v Monze poprvé po devíti letech. Na pódiu mu dělali společnost Bottas a Hamilton. Body brali rovněž Ricciardo, Hülkenberg, Albon, Pérez, Verstappen, Giovinazzi a Norris.
VC Itálie
Okruh: Autodromo Nazionale Monza
Místo: Monza
DRS detekceDRS úsekMěřený úsekCíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
POČET KOL53
DÉLKA OKRUHU5793 m
DÉLKA ZÁVODU306,720 km
REKORD OKRUHU1:21.046 (2004)
DRŽITEL REKORDURubens Barrichello
Počet zatáček11
Nadmořská výška140,4 – 153,2 m
Opotřebení pneumatikstřední
Opotřebení brzdvelmi vysoké
Spotřeba palivavysoká
4. - 6. září 2020
První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Itálie v Monze
Rok
Vítěz závodu
Pole Position
Jezdec
Vůz
Motor
Jezdec
Vůz
Motor
2019
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
Charles Leclerc
Ferrari
Ferrari
2018
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Kimi Räikkönen
Ferrari
Ferrari
2017
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2016
Nico Rosberg
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2015
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2014
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2013
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
2012
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
Lewis Hamilton
Mercedes
Mercedes
2011
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
Sebastian Vettel
Red Bull
Renault
2010
Fernando Alonso
Ferrari
Ferrari
Fernando Alonso
Ferrari
Ferrari
2009
Rubens Barrichello
Brawn
Mercedes
Giancarlo Fisichella
Force India
Mercedes
2008
Sebastian Vettel
Toro Rosso
Ferrari
Sebastian Vettel
Toro Rosso
Ferrari
2007
Fernando Alonso
McLaren
Mercedes
Fernando Alonso
McLaren
Mercedes
2006
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Kimi Räikkönen
McLaren
Mercedes
2005
Juan Pablo Montoya
McLaren
Mercedes
Juan Pablo Montoya
McLaren
Mercedes
2004
Rubens Barrichello
Ferrari
Ferrari
Rubens Barrichello
Ferrari
Ferrari
2003
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
2002
Rubens Barrichello
Ferrari
Ferrari
Juan Pablo Montoya
Williams
BMW
2001
Juan Pablo Montoya
Williams
BMW
Juan Pablo Montoya
Williams
BMW
2000
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
1999
Heinz-Harald Frentzen
Jordan
Mugen Honda
Mika Häkkinen
McLaren
Mercedes
1998
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
1997
David Coulthard
McLaren
Mercedes
Jean Alesi
Benetton
Renault
1996
Michael Schumacher
Ferrari
Ferrari
Damon Hill
Williams
Renault
1995
Johnny Herbert
Benetton
Renault
David Coulthard
Williams
Renault
1994
Damon Hill
Williams
Renault
Jean Alesi
Ferrari
Ferrari
1993
Damon Hill
Williams
Renault
Alain Prost
Williams
Renault
1992
Ayrton Senna
McLaren
Honda
Nigel Mansell
Williams
Renault
1991
Nigel Mansell
Williams
Renault
Ayrton Senna
McLaren
Honda
1990
Ayrton Senna
McLaren
Honda
Ayrton Senna
McLaren
Honda
1989
Alain Prost
McLaren
Honda
Ayrton Senna
McLaren
Honda
1988
Gerhard Berger
Ferrari
Ferrari
Ayrton Senna
McLaren
Honda
1987
Nélson Piquet sen.
Williams
Honda
Nélson Piquet sen.
Williams
Honda
1986
Nélson Piquet sen.
Williams
Honda
Teo Fabi
Benetton
BMW
1985
Alain Prost
McLaren
TAG Porsche
Ayrton Senna
Lotus
Renault
1984
Niki Lauda
McLaren
TAG Porsche
Nélson Piquet sen.
Brabham
BMW
1983
Nélson Piquet sen.
Brabham
BMW
Riccardo Patrese
Brabham
BMW
1982
René Arnoux
Renault
Renault
Mario Andretti
Ferrari
Ferrari
1981
Alain Prost
Renault
Renault
René Arnoux
Renault
Renault
1979
Jody Scheckter
Ferrari
Ferrari
Jean-Pierre Jabouille
Renault
Renault
1978
Niki Lauda
Brabham
Alfa Romeo
Mario Andretti
Lotus
Ford Cosworth
1977
Mario Andretti
Lotus
Ford Cosworth
James Hunt
McLaren
Ford Cosworth
1976
Ronnie Peterson
March
Ford Cosworth
Jacques Laffite
Ligier
Matra
1975
Clay Regazzoni
Ferrari
Ferrari
Niki Lauda
Ferrari
Ferrari
1974
Ronnie Peterson
Lotus
Ford Cosworth
Niki Lauda
Ferrari
Ferrari
1973
Ronnie Peterson
Lotus
Ford Cosworth
Ronnie Peterson
Lotus
Ford Cosworth
1972
Emerson Fittipaldi
Lotus
Ford Cosworth
Jacky Ickx
Ferrari
Ferrari
1971
Peter Gethin
BRM
BRM
Chris Amon
Matra
Matra
1970
Clay Regazzoni
Ferrari
Ferrari
Jacky Ickx
Ferrari
Ferrari
1969
Jackie Stewart
Matra
Ford Cosworth
Jochen Rindt
Lotus
Ford Cosworth
1968
Denny Hulme
McLaren
Ford Cosworth
John Surtees
Honda
Honda
1967
John Surtees
Honda
Honda
Jim Clark
Lotus
Ford Cosworth
1966
Ludovico Scarfiotti
Ferrari
Ferrari
Mike Parkes
Ferrari
Ferrari
1965
Jackie Stewart
BRM
BRM
Jim Clark
Lotus
Climax
1964
John Surtees
Ferrari
Ferrari
John Surtees
Ferrari
Ferrari
1963
Jim Clark
Lotus
Climax
John Surtees
Ferrari
Ferrari
1962
Graham Hill
BRM
BRM
Jim Clark
Lotus
Climax
1961
Phil Hill
Ferrari
Ferrari
Wolfgang von Trips
Ferrari
Ferrari
1960
Phil Hill
Ferrari
Ferrari
Phil Hill
Ferrari
Ferrari
1959
Stirling Moss
Cooper
Climax
Stirling Moss
Cooper
Climax
1958
Tony Brooks
Vanwall
Vanwall
Stirling Moss
Vanwall
Vanwall
1957
Stirling Moss
Vanwall
Vanwall
Stuart Lewis-Evans
Vanwall
Vanwall
1956
Stirling Moss
Maserati
Maserati
Juan Manuel Fangio
Ferrari
Ferrari
1955
Juan Manuel Fangio
Mercedes
Mercedes
Juan Manuel Fangio
Mercedes
Mercedes
1954
Juan Manuel Fangio
Maserati
Maserati
Juan Manuel Fangio
Maserati
Maserati
1953
Juan Manuel Fangio
Maserati
Maserati
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
1952
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
1951
Alberto Ascari
Ferrari
Ferrari
Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo
Alfa Romeo
1950
Giuseppe Farina
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo
Alfa Romeo
Vybrané údaje z roku 2019
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 452,9 m
Poloha pole position vlevo
Délka uličky před boxy1) 417,5 m
Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 18,7 s
Jízda na plný plyn (čas)1) 77 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 84 %
Počet řazení za kolo1/2) 36/43
DRS zóny1)Z7-8/Z11-1
Největší přetížení4) 5,5 G v 1. zatáčce
Největší tlak na brzdový pedál4) 195 kg v 1. zatáčce
Největší brzdná síla4) 3441 kW v 1. zatáčce
Max. rychlost v kvalifikaci5) 349,7 km/h (Pérez)
Max. rychlost v závodě5) 359,7 km/h (Vettel)
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:19,307 (Leclerc)
Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:21,779 (Hamilton)
Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 20. kole (Leclerc)
Počet předjetí1) 15
Počet předjetí s DRS1) 24
Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 33 (Leclerc)
Nejdelší úsek na středních pneu3) 31 kol (Giovinazzi)
Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 30 kol (Ricciardo)