Motory na dva závody
Podobně jako v roce 2007 budou muset pohonné jednotky vydržet po dobu dvou závodních víkendů. Z této povinnosti jsou vyjmuty páteční tréninky. Případná porucha agregátu je postihována odsunem 10 míst na startovním roštu v případě, že k ní došlo před kvalifikací. Porucha v průběhu kvalifikace znamená odsun na konec startovního roštu.
V roce 2008 je ale možné během sezony uskutečnit jednu beztrestnou výměnu motoru.
Zákaz řízení trakce (TC)
Světová rada motoristického sportu FIA a týmy formule 1 odsouhlasily zákaz systémů řízení trakce. Tyto systémy byly používány od roku 2001.
Standardní elektronická řídící jednotka (SECU)
Také kvůli dostatečnému zabezpečení proti možným obcházením zákazu řízení trakce vyhlásila FIA tendr na jednotnou elektronickou řídící jednotku (ECU). Vítězem soutěže a zároveň dodavatelem tohoto zařízení všem týmům se staly společnosti McLaren Electronic Systems a Microsoft.
Převodovky na čtyři závody
Nutná životnost převodových skříní byly prodloužena na čtyři závody. Podobně jako u motorů je možné pro oba páteční tréninky použít jiných převodovek.
Palivo s příměsí biosložek
Nově budou muset výrobci paliv podle technických řádů dodávat benzin s příměsí 5.75% biologického paliva.
Zvýšená ochrana hlavy jezdce
Z důvodu zvyšování bezpečnosti byly po stranách hlavy jezdců zvětšeny lemy, které mají za úkol snížit případný tlak při bočním nárazu.
Kvalifikační formát
Formát třech částí zůstává platný. V Q1 a Q2 bude opět eliminováno po 6 nejpomalejších jezdcích. Mění se ovšem jejich délka a pravidlo s dotankováním po třetí části. První část (Q1) potrvá 20 minut, délka prostřední části (Q2) byla ponechána na 15 minut a závěrečná část (Q3) je nově zkrácena na 10 minut, během kterých 10 zbývajících pilotů natankuje množství paliva, se kterým nastoupí na rošt nedělního závodu.
Časový plán kvalifikace
14:00 - 14:20 První část kvalifikace (Q1)
14:27 - 14:42 Druhá část kvalifikace (Q2)
14:50 - 15:00 Třetí část kvalifikace (Q3)
Hlavní změny pro rok 2006 a následující
Pravidla a nařízení platná v roce 2005 doznala částečných změn. Mezi nejvýznamnější patří změna v počtu válců a zdvihového objemu motoru, návrat k volné výměně pneumatik během závodu a nový formát kvalifikace.
- |
Počínaje sezónou 2005 smí každý pilot použít pouze jeden motor po
dva závodní víkendy. Instalace náhradního agregátu bude mít za následek
propad jezdce o deset míst na startovním roštu. |
|
|
- |
Jezdec bude mít k dispozici sedm sad suchých pneumatik pro celý závodní víkend.
Sady nasazené v kvalifikaci a závodě musí být stejné specifikace. Pneumatiky bude možné měnit kdykoli během závodu. |
|
|
- |
Kvalifikace se pojede v sobotu mezi 14. a 15. hodinou. Tvoří ji tři časové úseky, dva patnáctiminutové a jeden dvacetiminutový. (Po faxovém hlasování schválila Světová rada motorsportu změnu délky třetího úseku kvalifikace z dvaceti na patnáct minut. Změna byla schválena v průběhu sezóny před GP Francie 2006.)
Mezi úseky bude pětiminutová pauza. V první čtvrhodině vyjede na trať celé startovní pole. Šest jezdců s nejpomalejším časem
se seřadí na nedělním roštu na 17. - 22. pozici a v kvalifikaci dále nepokračují. Ve druhé čtvrthodině šest nejpomalejších pilotů
obsadí 11. - 16. pozici na startovním roštu a dále v kvalifikaci nepokračují. Ve zbylých dvaceti minutách se utká deset jezdců o nejlepší postavení na startovním roštu pro nedělní závod.
|
Schéma
závodního víkendu
Pátek
11:00 - 12:00 První trénink
14:00 - 15:00 Druhý trénink
Sobota
11:00 - 12:00 Třetí trénink
14:00 - 15:00 Kvalifikace
Neděle
14:00 Závod
Výjimky:
- |
První a druhý trénink se v Monaku pojede již ve čtvrtek. |
|
|
- |
Závod bude odstartován jinak v Bahrajnu (14:30), Malajsii (15:00),
Velké Británii (13:00), Kanadě (13:00), Turecku (15:00) a Singapuru (20:00).
|
|
|
- |
Auta vyřazena v prvních dvou patnáctiminutovkách mohou doplnit palivo kdykoli do otevření pitlane před závodem. |
|
|
- |
Auta startující do dvacetiminutové části musí natankovat stejné množství paliva, se kterým budou startovat do závodu. Mohou je ale vyměnit. |
|
|
- |
Světová rada motorsportu zakázala kvůli bezpečnosti členům týmů a hostům lézt na ochranné pletivo podél boxové zídky kdykoli během závodu a po něm. |
Výtah
ze Sportovních regulí
Délka závodu
Délka každého závodu by měla být při odjetí plného počtu kol nejméně 305
kilometrů. Pokud by však závod nebyl dokončen během dvou hodin, stane
se vítězem pilot jedoucí na průběžném prvním místě, pokud protnul cílovou
čáru v kole, ve kterém bylo dosaženo dvouhodinového limitu. Cílová čára
protíná trať i boxovou uličku. Výjimku v délce závodu tvoří Monako.
Mistrovství světa
Pohár jezdců Mistrovství světa Formule 1 bude udělen jezdci, jenž získal
nejvíce bodů. Do celkového hodnocení se započítávají všechny získané body.
Udílení Poháru konstruktérů Mistrovství světa Formule 1 se řídí stejnými
pravidly. V tomto případě dochází k sčítání bodů získaných oběma vozy
jedné stáje. Pokud není výrobce šasi totožný s dodavatelem motoru, bude
titul udělen prvně jmenovanému. V názvu týmu by měl být výrobce šasi vždy
uveden jako první.
Body pro hodnocení obou titulů budou udělovány na základě výsledků každého
závodu podle následujícího klíče:
1. místo - 10 bodů
2. místo - 8 bodů
3. místo - 6 bodů
4. místo - 5 bodů
5. místo - 4 body
6. místo - 3 body
7. místo - 2 body
8. místo - 1 bod
Noví účastníci
S výjimkou stájí, jejichž vozy získaly v předchozím ročníku Mistrovství
světa Formule 1 body, musí všechny ostatní týmy předložit informace o
velikosti společnosti, jejím finančním zajištění a schopnosti dostát předepsaným
závazkům. Tým, který se v předchozím roce neúčastnil Mistrovství světa,
musí spolu s žádostí o účast v šampionátu složit zálohu ve výši 48 miliónů
dolarů. Tato částka bude vrácena ihned, pokud je žádost zamítnuta, nebo
ve dvanácti měsíčních splátkách (včetně úroků) počínaje prvním závodem,
kterého se tým zúčastnil za předpokladu, že splnil a nadále plní všechny
požadavky. Pokud účastník nenastoupí v sezóně, do které se přihlásil,
může odložit svou účast o jeden rok. Složená záloha bude v tom případě
krácena o 12 miliónů dolarů a zbylá část vyplacena opět ve dvanácti měsíčních
splátkách.
Incidenty
Incidentem se rozumí libovolná událost nebo série událostí, která se týká
jednoho nebo více jezdců, nebo akce kteréhokoliv jezdce nahlášená ředitelem
závodu závodním komisařům (nebo zaznamenána závodními komisaři a postoupena
řediteli závodu k vyšetření), která způsobila: předčasný start jednoho
nebo více vozů; kolizi; donutila jezdce opustit trať; nepovoleným způsobem
zabránila předjížděcímu manévru; v rozporu s pravidly bránění jinému
jezdci během předjíždění. Je odpovědností závodních komisařů rozhodnout
na základě zprávy nebo žádosti ředitele závodu, zda-li jezdec nebo jezdci
zapletení do nehody mají být penalizováni. Závodní komisaři mohou udělit
libovolný z následujících tří trestů a to každému z účastníků nehody:
a) trest projetí boxovou uličkou. Pilot musí opustit boxovou uličku a
vrátit se d závodu aniž by zastavil v boxech
b) desetisekundovou penalizaci. Pilot musí zajet do boxů, zastavit u svých
boxů na nejméně deset sekund a poté se vrátit zpět do závodu
c) pokles o deset pozic na startu v následujícím závodě.
Testování
Z okruhů, na kterých se jezdí Grand Prix, se smí testovat pouze v Anglii,
Itálii, Španělsku a Francii. Toto pravidlo se netýká okruhů, kde se Mistrovství
světa nejezdí (Fiorano, Mugello a Jerez). Po dobu dvou týdnů před závodem
je na těchto okruzích testování zakázáno. Jedinou výjimkou je Autodromo
Nazionale di Monza.
Bezpečnost
Jezdec může opustit monopost pouze tehdy, pokud jej zanechá bez zařazené
rychlosti nebo s odpojenou spojkou a s volantem na svém místě. Pouze tehdy
mohou traťoví komisaři vůz bezpečně odstranit. V boxové uličce platí rychlostní
limit 100 km/h, pokud Stálý výbor Komise Formule 1 nerozhodl o jeho snížení.
S výjimkou závodu je každý pilot, který tento limit překročí, penalizován
pokutou 250 dolarů za každý km/h nad stanovený limit (tato pokuta může
být ještě zvýšena v případě, že se tento přestupek během jedné sezóny
opakuje). Během závodu mohou závodní komisaři penalizovat jezdce, který
stanovený rychlostní limit překročí. Zadní světlo monopostu musí svítit,
jakmile monopost jede s mokrými pneumatikami. Je na rozhodnutí ředitele
závodu, zda-li by měl být zastaven vůz, jehož zadní světlo není funkční.
Pokud by k takové situaci skutečně došlo, může jezdec po spravení závady
pokračovat v závodě.
Limit kol
V kvalifikaci není stanoven žádný limit na počet odjetých kol.
Během volných tréninků také žádný limit stanoven není, odstaví-li však
pilot své auto pro technické potíže nebo kolizi, nemůže se již daného
tréninku zúčastnit.
Startovní procedura
- je popsána zvlaštní kapitolou
Safety car
Pokud dojde z rozhodnutí ředitele závodu k vyslání Safety caru na trať,
je toto signalizováno traťovými komisaři prostřednictvím žlutých vlajek
a cedulí s písmeny SC. Safety car vjede na trať bez ohledu na pozici lídra závodu (v předchozích letech se SC zařadil na první pozici). Během vyjetí SC na trať je pitline uzavřena (změna oproti předchozím rokům). Otevřena je až tehdy, srovná-li se celé jezdecké pole. O jedno nebo více kol zpět jedoucí monoposty, které se nacházejí mezi Safety carem a vedoucím
jezdcem nebo na pozicích v hloubi jezdeckého pole, se musí zařadit na konec, je-li jim to ředitelstvím závodu signalizováno. Během zařazení se na konec pole tak musí učinit bezpečně a bez předjíždění. Rozhodnutí povolat Safety car
zpět do boxů vydává ředitel závodu. Toto je signalizováno zhasnutím světel
zpomalovacího vozu. Na konci kola pak dojde k jeho zajetí do boxů. Tempo
určuje jezdec na čele, nesmí se však Safety caru přiblížit na délku kratší
než pět monopostů. Až do protnutí startovní čáry je předjíždění zakázáno.
Přerušení závodu
Závod je přerušen, je-li trať zablokována nebo je-li nebezpečné v závodě
pokračovat, bude-li rozhodnuto o nastartování, dojde k tomu za safety
carem (závod není de-facto přerušen). Pokud nebude možno z nějakých důvodů
v závodě pokračovat, nebudou uděleny žádné body, odjel-li vedoucí pilot
méně než dvě kola, polovina bodů, odjel-li méně než 75 % závodu. Pokud
je závod ukončen dříve, je ukončen s dobou, kdy vedoucí pilot protne cílovou
pásku naposled před sígnálem o ukončení závodu.
Týmová režie
Týmová režie ovlivňující výsledek závodu je zakázána.
Pneumatiky
Každý jezdec smí použít maximálně 14 sad pneumatik během závodního víkendu, 5 sad pneumatik do deště a 4 sady pneumatik do extrémně deštivých poodmínek. Jedinný dodavatel pneumatik musí zřetelně odlišit obě směsi pneumatik pro suchý povrch. Obě směsi pak musejí být v závodě použity. V rámci prvního a druhého tréninku je povoleno pilotům použít pouze dvě sady z každé směsi pneumatik pro suchý povrch a po jedné sadě do deště a do extrémního deště.
Parc Fermé
Po kvalifikaci jsou monoposty až do startu závodu odstaveny v tzv. Parc Fermé,
kde se na nich mohou provádět jen taxativně vyjmenované činnosti specifikované ve sportovních řádech FIA, jakými jsou např. nastartování motoru, výměna baterií v řídících jednotkách a rádiu ad.
Klasifikace
Pilot není klasifikován, odjel-li méně než 90 % toho co vítěz závodu (zaokrouhlováno
směrem dolů).
Penalizace
Během závodu je možné udělit tři penalizace:
- drive-through penalty
- penalizace 10 vteřin
- ztráta deseti míst na startu následujícího závodu
(25 vteřin bude přičteno k celkovému času jezdce, bude-li mu první nebo
druhá penalizace udělena v posledních pěti kolech závodu)
Výtah
z technických regulí
Pneumatiky
Každá přední suchá pneumatika, pokud je nová, musí mít čtyři drážky,
umístěné symetricky okolo osy běhounu. Tyto drážky musí být na styčné
ploše nejméně 14 mm široké a mohou se rovnoměrně zužovat až na 10 mm.
Hloubka drážek musí být nejméně 2,5 mm po celém průřezu drážky. Vzájemná
vzdálenost středů drážek činí 50 mm (+/- 1 mm). Šířka běhounu předních
pneumatik nesmí překročit 270 mm. Výše uvedené rozměry budou ověřovány
na pneumatice nasazené na kolo a nahuštěné na 1,4 atmosféry. Mokrá pneumatika
je taková pneumatika, která byla navržena pro použití na mokré nebo vlhké
trati. Šíře kontaktní plochy všech mokrých pneumatik, pokud jsou nové,
nesmí překročit 280 mm2 v případě předních pneumatik a 440 mm2 v případě
pneumatik zadních. Kontaktní plocha bude měřena na libovolné části symetrické
se středem pneumatiky a která měří 200 mm x 200 mm v případě přední pneumatiky
a 250 mm x 250 mm v případě pneumatiky zadní. Pro účely testu budou započítány
pouze plochy, jejichž hloubka je větší než 2,5 mm. Před použitím během
závodního víkendu musí každý dodavatel pneumatik poskytnout technického
delegáta s výkresem každého typu mokré pneumatiky, kterou zamýšlí nasadit,
v reálné velikosti. S výjimkou dne, ve kterém se jde závod, mohou být
mokré pneumatiky použity pouze tehdy, pokud byla trať prohlášena ředitelem
závodu za mokrou. Po zbytek příslušného tréninku nebo kvalifikace není
volba pneumatik omezena.
Podvozek
Podvozek vozu musí být od konce předních kol k zadní ose plochý. Toto
opatření bylo zavedeno s cílem snížit rychlost v zatáčkách a zabránit
návratu přísavného efektu používaného koncem sedmdesátých a počátkem osmdesátých
let. Dnes využívají konstruktéři pro zvýšení přítlačné síly generované
křídly difusér umístěný na zádi vozu. Difusér urychluje proudění vzduchu
pod monopostem a tím zvyšuje přítlak.
Šasi
Rozměry šasi každého monopostu se musí řídit příslušnými nařízeními. Celková
šíře vozu včetně pneumatik nesmí překročit 1800 milimetrů. Tento rozměr
se měří s pneumatikami nahuštěnými na 1,4 atmosféry. Předek vozu nesmí
být více než 1400 mm od středu náboje předních kol, zatímco zadní část
vozu nesmí být delší než 1000 mm od středu náboje zadních kol. Žádná část
karosérie nesmí být výše než 950 mm nad referenční rovinou. Váha monopostu
nesmí být během kvalifikace menší než 605 kilogramů. V ostatních případech
nesmí být váha menší než 600 kilogramů. Zátěž může být použita za předpokladu,
že jsou k jejímu odstranění potřeba nástroje. Musí být možné upevnit plomby,
pokud je to považováno technickým delegátem FIA za nezbytné.
Motor
Smí být použit pouze čtyřtaktní pístový motor s vnitřním spalováním. Objem
agregátu nesmí překročit 2400 kubických centimetrů. Přeplňování je zakázáno.
Motory musí mít 8 válců kruhového průřezu. Jejich úhel musí svírat 90°. Motor nesmí mít více než
pět ventilů na válec. Pokud je motor vybaven systémem zabraňujícím zhasnutí
motoru v případě kolize, musí motor zhasnout nejpozději deset vteřin po
jeho aktivaci.
Alternativní motor
Institut alternativního motoru je povolen pouze pro roky 2006 a 2007. Mezinárodní automobilová federace (FIA) si vyhrazuje právo
povolit motor splňující technické předpisy roku 2005 jakémukoliv týmu. Motor nesmí přesáhnout povolený limit maximální rychlosti otáčení klikové hřídele.
FIA může tento limit dle potřeby změnit. Tím bude zajištěno, že alternativní motor využije jen ten tým,
který nezíská konkurenceschopný osmiválec o zdvihovém objemu 2400 kubických centimetrů.
Převodovka
Všechny týmy používají poloautomatickou převodovku. Piloti tak nemusí
při řazení používat pedál spojky. Jezdci používají páčky pod volantem
- páčkou na jedné straně řadí nahoru a druhou dolů. Monoposty jsou obvykle
vybaveny maximálně povolenými sedmi rychlostmi. Teoretické minimum tvoří
čtyři rychlosti. Všechny vozy musí být vybaveny zpátečkou, která nesmí
být použita v boxové uličce, pokud je tato otevřená.
Elektronické pomůcky
Kontrola prokluzu kol na startu je zakázána, automatické převodovky jsou
zakázány, kontrola trakce je povolena.
Pohon
Pohánět je dovoleno pouze kola na jedné nápravě, auto je povinně vybaveno
zpátečkou. Počet převodových stupňů se smí pohybovat mezi čtyřmi a sedmi.
Zavěšení
Monoposty musí být vybaveny pružinovým zavěšením. Pouze interakce mezi
koly a povrchem trati může vyvolávat pohyb zavěšení a všech jeho komponent.
Aktivní zavěšení řízené počítačem je zakázáno. Aby byly chráněny jezdcovy
nohy, nesmí žádná část zavěšení zasahovat do kokpitu.
Brzdy
Vozy musí být vybaveny duálním brzdovým systémem ovládaným jedním pedálem.
Jezdec tak má možnost brzdit i v případě selhání jednoho brzdového systému.
Jeden okruh brzdí přední kola, druhý pak kola zadní. Regule zakazují použití
podpůrných brzdových systémů jako například ABS nebo dynamické distribuce
brzdné síly mezi koly s cílem stabilizace vozu. Jezdec může ovládat rozložení
brzdné síly mezi přední a zadní nápravou a obráceně.
Palivo
Týmy musí používat bezolovnatý benzín podobného chemického složení, jako
má benzín u čerpacích stanic. Použití aditiv je limitované. Povolená aditiva
znamenají příležitost pro dílčí zvýšení výkonu. Týmy musí na začátku sezóny
dodat FIA vzorek deseti litrů paliva. Složení paliva se poté nesmí v průběhu
sezóny měnit. Pokud by došlo ke zjištění rozdílu mezi původním složením
a během roku náhodně odebíranými vzorky, bude to mít za následek diskvalifikaci.
Bezpečnost
Na začátku každé sezóny a po každém zranění jezdce FIA testuje, zda-li
je pilot schopen vystoupit ze svého vozu během pěti sekund. Nesplnění
tohoto testu znamená nemožnost řídit. Všichni piloti musí být chráněni
nehořlavým oblečením schváleným FIA. Povinná výbava zahrnuje spodní prádlo,
kuklu, kombinézu, rukavice a boty. Vše je vyrobeno z Nomexu, patentovaného
materiálu schopného odolávat plamenům po dobu nejméně 12 sekund. FIA pravidelně
kontroluje, že helmy používané piloty odpovídají nekompromisním bezpečnostním
nařízením. Jedno z těchto nařízení vyžaduje, že každá přilba musí být
vybavena nouzovým přívodem vzduchu pro případ požáru.
Význam
vlajek
Každý, kdo vidí z pozice vedoucího jezdce šachovnicovou vlajku signalizující
konec závodu, prožívá velkou radost. Během závodu se však můžeme setkat
i s jinými vlajkami.
Žlutá vlajka
Žlutá vlajka upozorňuje na blížící se nebezpečí, jako například
vůz stojící na trati. Mávání jednou žlutou vlajkou znamená, že jezdec
musí zpomalit. Pokud je máváno dvěma žlutými vlajkami současně,
znamená to povinnost jezdce zpomalit a být připraven zastavit. V
obou případech není povoleno předjíždění.
Pokud pilot ignoruje žlutou vlajku a přijede na místo nehody aniž
by zpomalil, může být potrestán penalizací, případně být diskvalifikován.
Závodní komisaři mají možnost analyzovat časy v dané sekci a zjistit
tak, zda-li jezdec skutečně zpomalil.
Žluté vlajky jsou rovněž používány tehdy, je-li zakázáno předjíždění
na celém okruhu. Traťoví komisaři v tomto případě mávají žlutými
vlajkami a současně drží tabuli s písmeny SC značící Safety Car.
|
|
|
Červeno-žlutá vlajka
Červeno-žlutá vlajka informuje jezdce o kluzkém místě na trati,
případně jsou-li na dráze nečistoty nebo drobné předměty. Tato signalizace
se používá, pokud pilot neví o tom, že v následující sekci hrozí
nebezpečí způsobené například únikem oleje na trať nebo deštěm. |
|
|
Bílá vlajka
Bílá
vlajka upozorňuje na pomalu se pohybující objekt na trati. Tím může
být Safety Car, sanitka, odtahové vozidlo nebo monopost postižený
technickými problémy na cestě do boxů, případně člověk.
Od jezdců se v případě vyvěšení této vlajky očekává obezřetná jízda
a připravenost zpomalit, případně zcela zastavit, pokud to okolnosti
vyžadují.
|
|
|
Červená vlajka
Červená
vlajka znamená okamžité zastavení závodu, tréninku nebo kvalifikace.
Touto vlajkou je máváno všude po obvodu okruhu a piloti musí pomalu
dojet do boxů, kde se dozví kdy a zda-li vůbec bude závod nebo trénink
pokračovat. Signalizace na výjezdu z boxů se současně změní na červenou,
aby se žádný z pilotů nemohl vrátit zpět na trať.
|
|
|
Zelená vlajka
Zelená
vlajka je vyvěšena na konci zóny vytýčené žlutými vlajkami. Pro
pilota to znamená, že může pokračovat maximální rychlostí a opět
předjíždět. |
|
|
Modrá vlajka
Modrá
vlajka upozorňuje na zezadu se blížící rychlejší monopost, který
bude předjíždět.
Pokud traťoví komisaři mávají touto vlajkou, je pilot povinen uvolnit
pozici a umožnit rychle se blížícímu monopostu za ním bezpečné předjetí.
Tato signalizace je uplatňována pouze tehdy, pokud auto vpředu není
v tom samém kole a je předjížděno rychlejší vozem.
Pokud pilot nerespektuje signalizaci tří modrých vlajek po sobě,
bude penalizován nuceným průjezdem boxy. V případě tréninků je význam
modrých vlajek pouze informativní a pilotovi, který je ignoruje,
žádná penalizace nehrozí.
|
|
|
Černá vlajka
Černá
vlajka doplněná startovním číslem pilota signalizuje jeho diskvalifikaci
a povinnost zastavit monopost v boxech.
Tato vlajka slouží jako trest pro pilota za jeho chování na trati.
K diskvalifikaci může dojít i tehdy, pokud dojde k porušení pravidel
ze strany jezdce nebo vozu.
|
|
|
Černá a bílá vlajka
Černá
a bílá vlajka doplněná startovním číslem pilota upozorňuje na nesportovní
chování nebo porušení pravidel. Pokud pilot pokračuje v chování
které bylo důvodem pro napomenutí, hrozí mu diskvalifikace. |
|
|
Černá vlajka s červeným kruhem
Černá
vlajka s červeným kruhem doplněná startovním číslem signalizuje,
že pilot musí ihned zajet do boxů.
Tato signalizace se používá tehdy, pokud mají závodní komisaři
podezření na mechanický problém související s vozem, který vyžaduje
okamžitou pozornost.
|
|
|
Šachovnicová vlajka
Mávání šachovnicovou vlajkou signalizuje skončení závodu, kvalifikace
nebo tréninku. Všichni piloti se po průjezdu cílem musí vrátit do
boxové uličky.
Pokud se jedná o kvalifikaci nebo závod, musí být vozy odstaveny
do parc fermé. V tomto prostoru bude zkontrolováno, zda-li ten který
vůz odpovídá technickým nařízením FIA.
|
Význam
startovních světel
Start je bezesporu jedním z nejzajímavějších momentů většina závodů.
Startovní světla však ukazují mnohem více, než začátek Grand Prix. Některá
světelná znamení jsou navíc doplněna i o akustické signály.
VOLNÝ TRÉNINK
Start každého volného tréninku
Zelená startovní světla svítí a světla na výjezdu z boxové uličky
se změní z červené na zelenou - výjezd z boxové uličky je otevřený.
Tyto světla zůstanou rozsvícená až do konce příslušného tréninku,
pokud nedojde k jeho přerušení. |
|
|
|
|
Během volného
tréninku
Zelená startovní světla nadále svítí. Pokud se některé auto na trati
blíží k výjezdu z boxů, začnou světla blikat modře a varují tak
jezdce opouštějící boxy. |
|
|
|
|
Zastavení volného
tréninku
Oranžová světla se rozsvítí a začnou blikat po dobu tří minut. Světla
na výjezdu z boxové uličky se změní ze zelené na červenou. |
|
|
|
|
Ukončení volného
tréninku
Červená startovní světla se rozsvítí, světla na výjezdu z boxové
uličky se změní ze zelené na červenou. |
|
|
|
|
STANDARDNÍ
STARTOVNÍ PROCEDURA
30 minut do startu zahřívacího kola
Startovní světla nesvítí a světla na výjezdu z boxové uličky se
změní z červené na zelenou - výjezd z boxová uličky je otevřený. |
|
|
|
|
Start do zahřívacího
kola
Poslední pár červených startovních světel zhasne a rozsvítí se zelená
startovní světla. |
|
|
|
|
30 sekund po
startu do zahřívacího kola
Všechna zelená startovní světla zhasnou. |
|
|
|
|
Všechny vozy
jsou ve své pozici na startu
5 sekund do startu je signalizováno rozsvícením jednoho páru červených
startovních světel. |
|
|
|
|
4 sekundy do
startu závodu
Druhý pár červených startovních světel se rozsvítí. |
|
|
|
|
3 sekundy do
startu závodu
Třetí pár červených startovních světel se rozsvítí. |
|
|
|
|
2 sekundy do
startu závodu
Čtvrtý pár červených startovních světel se rozsvítí. |
|
|
|
|
1 sekunda do
startu závodu
Pátý poslední pár červených startovních světel se rozsvítí. Zbytek
startovní procedury dokončuje startér manuálně. |
|
|
|
|
Start
Závod je odstartován po dalších 0,2 až 3 sekundách. Všechna červená
startovní světla zhasnou. Poté co všechny vozy minou výjezd z boxů,
změní se světla na výjezdu z boxové uličky z červené na zelenou.
To je signál ke startu pro monoposty startující z boxů. |
|
|
|
|
Během závodu
Pokud se některé auto na trati blíží k výjezdu z boxů, začnou světla
blikat modře a varují tak jezdce opouštějící boxy. |
|
|
|
PROCEDURA PŘERUŠENÍ STARTU - 1.případ
Pokud musí být startovní procedura přerušena ještě před startem do zaváděcího
kola.
PROCEDURA PŘERUŠENÍ STARTU - 2.případ
Pokud musí být přerušena startovní procedura po odstartování do zaváděcího
kola ještě před startem do vlastního závodu.
Zpoždění startu
Pokud má být odložen start ještě před vydáním příkazu ke
startu, rozsvítí se oranžová startovní světla se začnou blikat po
dobu tří minut. Pokud byl již vydán signál pěti sekund do startu,
zůstanou červená startovní světla svítit.
Všechna startovní světla zhasnou, jakmile dojde k oznámení nového
času startu.
Za normálních okolností dojde k pětiminutovému zpoždění.
|
|
|
|
|
PŘERUŠENÍ ZÁVODU
Zastavení závodu
Červená startovní světla se rozsvítí. Oranžová startovní
světla začnou blikat. Zelená světla na výjezdu z boxové uličky svítí.
|
|
|
|
|
Potvrzení času
nového startu
Všechna startovní světla zhasnou. Zelená světla na výjezdu
z boxové uličky zůstanou svítit po dobu deseti minut od okamžiku,
kdy byl vydán signál k přerušení závodu.
|
|
|
|
|
3 minuty do
startu nového zaváděcího kola
Dva páry červených startovních
světel zhasnou a siréna je aktivována. Pokračuje normální startovní
procedura.
|
|
|
|
|