Lexus představuje svůj první elektromobil |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Marek Tomíšek počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Automobilka Toyota, respektive její luxusní značka Lexus, je sice největším průkopníkem hybridů, tedy elektrifikace, ale čistým elektromobilům se dosud bránila. Nyní ale přichází i Lexus s elektromobilem, a sice kompaktním crossoverem UX300e, který byl představen na autosalonu v Tokiu 2019. Základní design vychází z běžných modelů řady UX, tedy i vnější rozměry zůstaly prakticky stejné. Délka 4495 mm a šířka 1840 mm se nezměnily vůbec a stejně tak rozvor 2640 mm. Karoserie se ale o pět milimetrů zvýšila na 1545 mm. Základní objem zavazadlového prostoru činí 367 litrů. Elektromotor o výkonu 150 kW je umístěn vpředu a jeho maximální točivý moment dosahuje 300 Nm. Díky tomu se vůz rozjede z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlost je 160 km/h, což u primárně městského crossoveru je naprosto dostačující. Energie je uložená v lithium-iontové baterii o kapacitě 54,3 kWh, která je umístěna místo palivové nádrže. Lze ji nabíjet střídavým proudem o maximálním výkonu 6,6 kW nebo stejnosměrným na rychlonabíjecí stanici výkonem 50 kW. To je ale běžný nabíjecí výkon a mnoho vozů podobné velikosti dosahuje mnohem vyšších hodnot. Oficiální hodnoty dojezdu zatím nejsou stanoveny, ale automobilka uvádí předpoklad 400 kilometrů dle NEDC a cíl 300 kilometrů dle reálnějšího WLTP. Za předpokladu, že udávaná kapacita baterie je využitelná hodnota, tak by spotřeba vycházela na 13,6 kWh/100 km dle NEDC, respektive zhruba 18 kWh/100 km dle WLTP. Pokud bychom vzali v úvahu celkovou kapacitu baterie včetně přesahů, hodnoty spotřeby by byly ještě o něco lepší. Technologie v rámci strategie Lexus Electrified podporují integrované řízení hnacího ústrojí, soustavy řízení, odpružení a brzd. Tím maximálně využívají potenciál technologie řízení elektromotorů, postupně vyšlechtěné v hybridních modelech. UX 300e bude ve druhé polovině roku 2020 uveden na vybraných evropských trzích, od roku 2021 se začne prodávat i ve zbytku kontinentu. Lze tedy předpokládat, že český trh, na němž není příliš velká podpora elektromobilů, bude následovat spíše v roce 2021. Zdroj: AUTONOVINY.cz, Foto: Lexus Komentáře ke článku
|
Reklama