Nové motory mají mít 1,100 koní

autor: Róbert Randuška
zveřejněno: 5.7.2024, 18:20

počet komentářů: 0

Zahraniční média se domnívají, že pohonné jednotky vyvíjené pro sezonu 2026 by mohly mít maximální výkon 1,100 koňských sil tedy 820kW. Má to ale pár háčků. Hlavně se jedná o hrubý odhad, výrobci se svými daty nechválí a v této fázi vývoje mohou výkon finálního produktu stejně pouze odhadovat. Za všechny to řekl Nikolas Tombazis, ředitel FIA pro seriály monopostů. Nové pohonné jednotky (PJ) mají být o přibližně 100 koňských sil výkonnější než současné. A výkon současných je odhadován na zhruba 1,000 koní, přičemž i Renault, považovaný za majitele nejslabší PJ, mluví o více než 950 koních. Z toho vzešlo 1,100 koňských sil, ale ani nevíme, jestli je v tom již započítáno spalování obnovitelného paliva, které je také velkou neznámou.

Má-li se ale výkon motorů navýšit, proč všichni mluví o možných velkých problémech s jeho nedostatkem? Je to proto, že současné PJ mají asi 160 koní z rekuperačních systémů a výkon spalovacího motoru je tedy přes 800 koní. Tenhle výkon je jezdci k dispozici neustále, pokud má v nádrži dostatek paliva. Nové PJ mají mít spalovací a elektrický výkon v poměru blízkém 50:50. Z toho vyplývá, že nový motor bude mít pouze nějakých 550 koní a dalších 550 bude cucáno z baterie. Jenže baterie se vyprázdní a pak ji bude třeba znovu nabít. Zbývajících 550 opravdu není mnoho, když mluvíme o královně motorsportu.

"Maximální výkon bude větší, protože značně vzroste podíl elektřiny, která však nevydrží dlouho. Proto potřebujeme na rovinkách vozy s nižším aerodynamickým odporem. A budeme je mít,“ řekl Tombazis odkazujíc na aktivní aerodynamiku vozů, novinku také naplánovanou na rok 2026. „Současná generace má hodně velký aerodynamický odpor, proto vozům na konci rovinek jako by docházel dech. Věříme, že nová generace vozů tento problém nebude mít.

Tombazis dále řekl, že podle jeho odhadu budou vozy v roce 2026 jen o málo pomalejší než současné. A to bude začátek generace, za ním bude následovat rychlý vývoj, takže pokud má pravdu, je to důvod k optimismu. Avšak někteří šéfové týmů se prý domnívají, že zpomalení bude masivní, a to až tak, že F1 bude na některých okruzích o málo rychlejší než F2, která je v současnosti pomalejší o 11 až 12 sekund na kolo. Tento odhad ale může být i účelově pesimistický, aby se vytvořil mediální tlak na úpravu pravidel.

Žádaného poměru výkonů 50:50 FIA dosáhne snížením maximálního povoleného průtoku paliva. Proto se také počítá s menšími nádržemi, než mají současné vozy. Díky tomu by nebylo vůbec komplikované změnit poměr například 60:40, pouze by se upravilo číslo v pravidle omezujícím průtok paliva. A má se za to, že některým výrobcům PJ by to velmi vyhovovalo, jelikož mají pocit, že hybridní část PJ nebudou mít tak dobrou jako konkurenti. Spalovací motor si mezi generacemi zachovává v principu stejné specifikace, avšak musí se přizpůsobit spalování zeleného paliva a ještě vzroste důležitost efektivní spolupráce s posíleným elektrickým kolegou a šasi s menším aerodynamickým odporem.

Nové pohonné jednotky mohou mít více výkonu než současné, ale jen na pár klíčových místech okruhu. Foto: Renault

Co se týče pohonných jednotek, ta loď už odplula,“ směje se Toto Wolff, šéf týmu Mercedes, jelikož je už červenec 2024 a všechny důležité změny pro sezonu 2026 provedeny méně než 18 měsíců před začátkem roku budou potřebovat souhlas všech stájí. „Některé týmy mají pocit, že se dostaly do kouta, zatímco jiné týmy nebo výrobci budou mít pocit, že odvádějí dobrou práci. Je normální, že někdo stále tlačí na změny pravidel. Podle mě bychom mohli ještě provést změny na straně šasi, ale na straně motoru je už vývoj v příliš pokročilé fázi.

Musíme být opatrní. Na straně šasi jsme teprve na začátku, avšak PJ vyvíjíme již dva roky,“ nechal se slyšet Bruno Famin z Alpinu, který však podle nejnovějších zpráv může přijít o svůj tovární status, jelikož Renault zvažuje možnost zrušení programu

Vždy se najde někdo, kdo je proti, ale rozhodovat má FIA. Já vždycky říkám, že nikdy není pozdě,“ reagoval Christian Horner z Red Bullu, který ve spolupráci s Fordem pracuje na své první pohonné jednotce v nově postavené továrně.

Audi, další nováček, mezitím informovalo, že jeho PJ už na dynamometru absolvuje závodní vzdálenosti, a to včetně simulace závodu v Las Vegas, tedy trati s 1.9 kilometru dlouhou rovinkou. Dalším krokem je přidat k pohonné jednotce také reálnou převodovku.

Zdroj: motorsport, úvodní foto: Honda


Zdroj: motorsport

 


Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024