Jak to teď vypadá na přestupovém trhu?

autor: Róbert Randuška
zveřejněno: 24.5.2024, 18:55

počet komentářů: 0

Přestupový trh vypadal v uplynulých měsících klidně, po zimním oznámení přestupu Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari se velká překvapení neudála. Fernando Alonso oznámil, že nepřestupuje, zůstává s Aston Martinem, a tedy i Lancem Strollem. Se svým týmem Williams zůstává Alexander Albon, totéž by mělo ještě alespoň rok platit o Georgi Russellovi a Mercedesu. A Němec Nico Hülkenberg bude příští rok závodit za Sauber, pro který to bude poslední rok transformace na tovární tým německé automobilky Audi. To také nebylo nečekané. Ještě před Hamiltonovým oznámením byly prodlouženy smlouvy Charlese Leclerca a Landa Norrise, takže Ferrari, McLaren (i s Oscarem Piastrim) a výše zmíněný Aston Martin se přestupového trhu již neúčastní.

A co dál? Podle zákulisních informací trh blokují Mercedes, Red Bull a Carlos Sainz, všichni tři čekající na první kostku domina – Maxe Verstappena. Úřadující šampion má se svým vítězným týmem Red Bull smlouvu na další roky a letos opět sbírá jedno vítězství za druhým. Přesto pořád chybí oficiální potvrzení, že příští rok skutečně bude závodit za tým z Milton Keynes. Insideři soudí, že kromě přetrvávajícího napětí v politickými hrami oslabeném týmu za tím mohou být i informace, jak motoráři postupují s vývojem nové pohonné jednotky. Red Bull tvrdí, a Verstappen přitakává, že vývojový program Red Bullu s přispěním Fordu postupuje podle plánu, ale že ten plán počítá se strmou křivkou učení. Jinými slovy, je normální, že úplně první prototypy nejsou žádná velká sláva. A naopak, Mercedes má důvěru insiderů, možná i prostě proto, jak dominoval v roce 2014 a následujících.

Takže Verstappen si nechává zadní vrátka, a to je pro mnohé problém. Jednak si Red Bull nejspíše ponechá Sergia Péreze, ale může mít i místo pro Carlose Sainze, Daniela Ricciarda nebo Júkiho Cunodu. Jednak Mercedes může mít místo pro Carlose Sainze, ale mladý Andrea Kimi Antonelli je podrobován tvrdé přípravě. Takže Sainz je v kontaktu s jedinými dvěma týmy, které od roku 2010 dokázaly dovést jezdce k mistrovskému titulu, jenže nakonec nemusí být ani v jednom. Ale k Sainzovi se ještě vrátíme nakonec.

Utéct z továrního týmu do Haasu? Foto: Alpine

Jednou velkou neznámou jsou Alpine s jezdci Pierrem Gaslym a Estebanem Oconem, přičemž oba se již řadí mezi vítěze velkých cen. Letošní vůz týmu francouzské automobilky je opět zklamáním, ještě větším než loni. Jenže pořád je to tovární tým. Alpine nyní asi trochu hraje mrtvého brouka čekajíc na lepší výsledky po zlepšení vozu, které by ho dostaly do silnější pozice v jednání s jezdci. Kterýkoli ze dvou francouzských jezdců může údajně skončit v Haasu, kde o setrvání bojuje Kevin Magnussen, ale tým má zájem o mladého Olivera Bearmana.

O místo u Haasu má údajně zájem i Júki Cunoda, dá-li Red Bull opravdu opět přednost Pérezovi navzdory tomu, že Cunoda má svou dosud nejlepší sezonu a je připravenější než mladíci, kteří byli vedle Verstappena posazeni před Pérezem. Přestup by uvolnil místo mladému Liamu Lawsonovi.

Tím se obloukem vracíme k Sainzovi. Jeho záložním řešením byla dosud stáj Sauber/Audi, jenže Audi už nechce čekat a být až poslední na Sainzově seznamu, zatímco jiní zajímaví jezdci podepíšou jiným týmům. Takže Sainz dostal deadline. Jelikož není velká šance, že se ze Sauberu s první pohonnou jednotkou Audi stane vítězný tým hned v roce 2026 nebo následujícím, španělský závodník by rád počkal, jak dopadne Verstappenova sága s Red Bullem a Mercedesem. Řešením je Williams.

Jednání jsou prý ve vcelku pokročilém stádiu. Tým může na vítěze velkých cen počkat a Sainz se i v případě smůly dostane do týmu, kterému momentálně nechybí finanční zdroje a v roce 2026 by opět mohl těžit z pohonné jednotky Mercedesu, pokud se zopakuje situace ze sezony 2014. A Sainz si může do smlouvy s Williamsem vyjednat i opci, aby byl jediným volným, přitom osvědčeným jezdcem v případě, že v roce 2025 například některý z kolegů v záviděníhodných sedačkách zjistí, že ho závodění už nebaví, nebo pokud by se třeba Mercedes rozešel s Russellem. Od týmu z Hinwilu jednoletou smlouvu s obcí nedostane, na to je Audi příliš hrdé.

Jedná se o to, že pojistka je teď pro jezdce důležitá, jelikož se na starty mohou příští rok dostat až tři mladíci – Lawson, Bearman a Antonelli, ale žádnému ze starších se ještě nechce do důchodu. Špatná zpráva pro tři současné. Pravděpodobně Logana Sargeanta, Kuan-jü Čoua a ještě jednoho. Při takovém vyobrazení situace může zůstat Černý Peter v rukou Sainze, Magnussena nebo Valtteriho Bottase.

Zdroj: motorsport, úvodní foto: Ferrari


Zdroj: motorsport

 


Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024