Co se stalo s RB20?

autor: Róbert Randuška
zveřejněno: 5.9.2024, 10:35

počet komentářů: 0

Charles Leclerc na Ferrari vyhrál Velkou cenu Itálie a McLaren opět o něco snížil bodovou ztrátu v obou šampionátech, ale v centru pozornosti je vůz Red Bull RB20. Na začátku roku tento vůz v rukou Maxe Verstappena vítězil v jednom závodě za druhým, až to vypadalo na beznadějně nudnou sezonu, alespoň co se týče boje o mistrovský titul. Ovšem uplynulo pár měsíců a všechno vypadá jinak. Už před letní přestávkou si Max Verstappen stěžoval, že vývojové kroky byly pouze k horšímu, ale až jeho šesté místo v Monze bylo opravdovým budíčkem a přesvědčilo nejen McLaren, ale také Red Bull, že o titulu ještě není rozhodnuto. Šéf týmu nabízí odpověď na otázku, co se to s RB20 vlastně děje.

Myslím, že okruhy, kde se jezdí s vysokým přítlakem, zneviditelnily některé naše problémy. Velký problém tkví ve vyvážení vozu. Nefunguje nám to,“ říká Christian Horner. „Jakmile jsme v takové situaci, trápíme pneumatiky. Musíme s tím něco dělat, tak (během víkendu) přesouváme balanc vozu, jenže abychom vyřešili jeden problém, způsobíme jiný a pak se motáme v kruzích. Stoprocentně je za tím problém s vyvážením. Propojení přední a zadní nápravy jaksi nefunguje. Max, ani Checo, nemůže v nájezdech důvěřovat zadní části vozu, proto se mění nastavení, jenže vzniká nedotáčivost.

Bylo to vidět v kvalifikaci (v Monze). Na mírně jetých pneumatikách měl vůz dobrý balanc a byl schopen času 19.6s (druhého nejlepšího času ve Q2, pozn. red.). Pak jsme (ve Q3) použili dvě sady nových pneumatik a vůz totálně ztratil balanc a byli jsme o 0.45 sekundy pomalejší.

Při naši současné rychlosti jsou samozřejmě v ohrožení oba šampionáty. Situaci musíme zvrátit, a to rychle. Nejdůležitější je pochopit problém. Potom jej můžeme odstranit. Máme dva týdny, než se bude závodit v Baku a pak v Singapuru a pak bude menší přestávka.

Horner posledními slovy naznačil, že Red Bullu přijde velmi vhod čtyřtýdenní volno mezi VC Singapuru a VC Spojených států. Nebude se závodit, neztratí žádné body. V nejbližších dvou závodech se tak nejspíše pokusí minimalizovat ztráty a lépe pochopit problém a po podzimní přestávce přijít s co nejlepším vozem pro posledních šest velkých cen. Jesenní přestávka vznikla přesunutím VC Kataru ze začátku října na začátek prosince, příští rok ji částečně odstraní Singapur, který se už nepojede jako doubleheader s Ázerbájdžánem.

Nejsem si jist, zda lze všechno zachránit vývojem nových dílů. Nejdůležitější bude opět objevit dobrý balanc. Musíme se vrátit do bodu, kde jsme špatně odbočili,“ doplnil Helmut Marko.

RB20 při odhalení šokovalo. Teď si Horner myslí, že to možná byla chyba. Foto: Red Bull

Horner se také veřejně zamyslel nad tím, jestli to s letošním vozem nepřehnali, zda není příliš komplikovaný. Vedle RB20 prý letošní vůz McLarenu vypadá téměř jen jako evoluce loňského vozu. Red Bull letos při odhalení vozu šokoval minimalistickými vertikálními vstupy nasávání vzduchu do ostře podseknutých bočnic i masivními “tobogány“ vytvarovanými na krytu motoru tak, aby vedly co nejčistší vzduch do zadní části vozu.

Mnozí se ptají, zda bys si problémem věděl rady Adrian Newey. Kdyby ještě pracoval s týmem, nerozpoznal by včas chybné směřování vývoje? Jemu se připisují největší zásluhy za to, že Red Bull dosud dominoval současné generaci vozů s přísavným efektem. Mimochodem, o Neweym se v posledních dnech píše, že ještě před VC Ázerbájdžánu bude oznámen jeho přestup k Aston Martinu.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull


Zdroj: Motorsport

 


Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024