Jak se Norris vrátil do boje o vítězství?

autor: Róbert Randuška
zveřejněno: 20.5.2024, 14:45

počet komentářů: 0

Boj o vítězství ve Velké ceně Emilie-Romagni mezi Maxem Verstappenem a Landem Norrisem vypadal, jako by byl poskládán ze dvou odlišných částí. Krátce po startu se úřadující šampion Norrisovi vzdálil na několik sekund a o něco později se na jezdce McLarenu dotáhl Charles Leclerc na Ferrari. V závěrečné části závodu, posledních 20 kol, však byl Norris nejrychlejší a odstup za Verstappenem téměř zcela vymazal a velkou cenu tak značně zdramatizoval. Vypadalo to, že Verstappen měl prostě problém s pneumatikami, nebo že Norris v prostřední části závodu jen vyčkával. Obojí je pravdou, ale celý obrázek je podstatně větší.

Verstappen opravdu nezvládl udržet pneumatiky v perfektním pracovním okně, ani je do něj nedokázal vrátit.

Bylo to jako jízda na ledě, pneumatiky prostě nelepily,“ řekl Verstappen po závodě.

Rozhodujícím faktorem bylo, jak se Norris staral o pneumatiky na začátku stintu. Jednou z nejdůležitějších vlastností v současnosti používaných pneumatik od Pirelli je, že pokud na ně jezdec v prvních kolech tlačí příliš, může z nich vyždímat velmi dobré časy na kolo, avšak později hrozí velký problém s teplotami uvnitř pneumatiky a rychlou degradací. To se stalo i Norrisovi na začátku závodu, na středně tvrdých pneumatikách, když se pokoušel nalepit na red bull před ním.

Zdá se, že kdo nechal teplotu pneumatik vyletět příliš vysoko, rychle přišel o rychlost. Nemusí to být velký pád, ale je tam bod, ve kterém se to lámalo. Nám se to stalo v prvním stintu. Pneumatiky dostaly příliš mnoho tepla a my jsme ztráceli v souboji s Verstappenem,“ řekl šéf týmu McLaren, Andrea Stella. „Ale ve druhém stintu se nám podařilo, hlavně Landovou zásluhou, udržet teplotu na uzdě, dokud byly pneumatiky nové. Čím jsou novější, tím snáze se přehřívají. Takže byl trpělivý, nespálil je, a to bylo naší výhodou na konci závodu.

Opět se ukázalo, jak mocné a důležité jsou teď simulační nástroje ukryté na základnách jednotlivých týmů. Nastavení, se kterým přišel do Imoly Red Bull poté, co se tam loni kvůli záplavám nezávodilo, nebylo dobré. Verstappen v sobotu pochválil práci odvedenou simulačním jezdcem a týmem v Milton Keynes, v noci se povedlo nalézt mnohem lepší nastavení. Avšak v pátek se Verstappen na reálné trati nedostal k vyzkoušení pneumatik z tvrdé směsi. Nejspíše i proto bylo pro něj obtížné nastavit si vhodné tempo, přestože byl uprostřed závodu vpředu sám, se šesti až sedmi sekundami náskoku před Norrisem

Ptal jsem se týmu, kde ztrácím nejvíce času a oni mi říkali, že ostatní prostě víc tlačí,“ řekl Norris o začátku stintu na tvrdých pneumatikách. „Jenže já jsem neměl pocit, že smím více zatlačit. Dalo by se, ale vedlo by to k přetáčivosti, nedotáčivosti, blokování kol. Pneumatiky prostě nebyly připraveny. V podstatě jsem přepnul všechny přepínače na volantu, abych pomohl zadním pneumatikám a oslabil přední, protože ty dělaly příliš mnoho. Trvalo možná 10 kol, než se dostavil efekt. Všechny ty změny diferenciálu, rozložení brzdné síly a dalších věcí mi pomohly dostat pneumatiky do správného okna. Jakmile se to stalo, cítil jsem, že už můžu zatlačit, a to odstartovalo pozitivní spirálu.

Je to druhé místo, ale rychlost byla špičková. Foto: McLaren

McLaren musí být velmi rád, že MCL38 byl po prvním velkém vylepší schopen konkurovat Red Bullu ve druhém závodě v řadě. Stella však po skončení velké ceny brzdil nadšení a úvahy typu “ještě jedno kolo a…“. Možná chybělo extrémně málo, aby se Norris dostal do DRS vzdálenosti za Verstappena, jenže dojet a předjet není totéž a Okruh Enza a Dina Ferrariových není z těch, na kterých se snadno předjíždí.

Zdroj: motorsport, úvodní foto: McLaren


Zdroj: motorsport

 


Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024