Nové motory od roku 2030?

autor: Róbert Randuška
zveřejněno: 25.5.2024, 11:10

počet komentářů: 0

Technická pravidla pro vozy a motory sezony 2026 a následujících jsou již téměř dokončena, což otevírá dveře myšlenkám na další další generaci. Američtí majitelé by byli rádi za podstatně více hluku. Hluku, jaký býval za časů motorů V8 nebo V10. Jenže pro hybridní turbomotory s rekuperačním systémem je určité odhlučnění přirozené, mimo jiné je hluk i energií nevyužitou k pohonu kol. Odstranění MGU-H z výfukového potrubí může něčemu pomoci, ale ve vzdálenější budoucnosti bychom mohli být svědky i skutečného návratu hladkých motorů V8.

Stefano Domenicali, ředitel F1, prozradil, že chystaná generace pohonných jednotek s výkonem rozděleným 50:50 mezi spalovacím motorem a hybridním systémem může být pouze přechodným řešením. Podmínkou je, aby F1 uspěla se snahou protlačit zelené palivo jako jednu z alternativ pro budoucnost. Alternativu k elektromotorům a palivovým článkům. Pokud budou emise ve výsledku nulové a výkon dostatečný, hybridní část pohonné jednotky se stane nadbytečnou z hlediska sportu i z hlediska marketingu a připravovaná silně hybridní generace pohonných jednotek V6 bude pouze přechodnou, čtyřletou epizodou.

Jakmile budou pravidla pro sezonu 2026 podepsána, začneme se zamýšlet nad dalšími kroky, včetně motoru sezony 2030,“ řekl Domenicali. „Je to jen můj osobní názor, o který jsem se zatím ani nepodělil s týmy, ačkoli s FIA jsme o tom diskutovali, ale pokud budou obnovitelná paliva úspěšná, budeme se muset pečlivě zamyslet nad tím, zda budeme pokračovat s hybridem nebo budou i lepší možnosti.

Odstranění celé hybridní části včetně baterií by zásadně snížilo hmotnost i velikost monopostů F1, kterým jsou některé okruhy, hlavně Monte Carlo, již příliš malé.

Všichni jezdci by chtěli lehčí vozy a já osobně bych chtěl i větší hluk. Na to druhé jsme nasadili specialisty, aby měl nový motor (v roce 2026) více decibelů. Z našich průzkumů vyplynulo, že všechny věkové skupiny na všech trzích by při návštěvě okruhu rady zažily lepší zvuk, více energie, silnější vibrace.

Se zeleným palivem by byl zelený například i tenhle motor. Foto: Ferrari

Zdroj: motorsport, úvodní foto: Ferrari


Zdroj: motorsport

 


Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024