Red Bull potvrdil Neweyho odchod

autor: Róbert Randuška
zveřejněno: 3.5.2024, 20:00

počet komentářů: 0

Red Bull potvrdil, že Adrian Newey odchází z týmu. Přestože měl platnou smlouvu do konce roku 2025, dohodli se na ukončení spolupráce na začátku příštího roku. S prací na závodních vozech však skončí podstatně dříve a údajně mu dokonce nic nebude bránit rychle se připojit ke konkurenční stáji. Věnovat by se měl primárně projektu vozu RB17, což bude první hypersport z dílny Red Bull Advanced Technologies, nicméně druhý Neweyho extrémní sporťák, jelikož má podpis na voze Aston Martin Valkyrie. RB17 bude poprvé odhalen v červenci v Goodwoodu.

Ukončí designérské práce na projektech F1 aby se zaměřil na dokončení vývoje a zkompletování prvního hypersportu Red Bullu, toužebně očekávaného RB17. Zůstane součástí projektu až do jeho dokončení,“ oznámil Red Bull.

Newey je součástí stáje Red Bull od roku 2006, přičemž tým vznikl teprve rok předtím. Obdivovaným géniem byl už tehdy a v Milton Keynes dal dohromady technické oddělení a následně vozy, které dovezly Sebastiana Vettela a Maxe Verstappena k sedmi mistrovským titulům a Red Bullu získaly šest pohárů konstruktérů.

Už jako malý kluk jsem toužil navrhovat rychlé vozy. Mým snem bylo pracovat ve F1 a měl jsem to štěstí, že se můj sen stal skutečností,“ řekl Newey. „Téměř dvě desetiletí mi bylo ctí hrát klíčovou roli v progresu Red Bullu, od skromných začátků po získávání mistrovských titulů. Avšak cítím, že nastal správný čas předat štafetu jiným a najít si pro sebe novou výzvu. Vývoj RB17 je ve finální fázi, takže zbytek svého času v tomto týmu věnuji jemu.

newey20

Neweyho role se lety měnila, ale tým nezměnil od roku 2006. Foto: Red Bull

Jak jsme již psali, zahraniční média připisují ztrátu Neweyho mocenskému boji uvnitř týmu i uvnitř mateřské společnosti, přičemž hluboké zklamání měla přinést již kauza Christiana Hornera ze začátku roku.

Technické oddělení Red Bullu přišlo o svého génia v extrémně nevhodnou dobu, zrovna teď dává smysl, aby klesala priorita vývoje současného vozu, ačkoli se samozřejmě nezastaví, a začaly se připravovat návrhy prvního vozu nové generace, aby se na nich v roce 2025 pracovalo ve větrném tunelu a s pomocí CFD. Pokud by Newey dodržel smlouvu, byl by při celém vývojovém cyklu, což byl jistě záměr. Jelikož prakticky okamžitě přestává pracovat na projektech F1, Red Bull Racing jej bude postrádat během důležitých dvaceti měsíců. A už za necelý rok může pracovat pro konkurenci. Nabídky údajně předložily Aston Martin a Ferrari, přičemž se šéfem Ferrari má být Newey v kontaktu. Lewis Hamilton i Fernando Alonso se již nechali slyšet, že dlouho touží spolupracovat s legendárním designérem.

Ale podívejme se na to i z druhé strany. I kdyby Newey začal hned v březnu příštího roku pracovat pro někoho jiného, ​​v té době už bude ten tým pracovat na vlastním konceptu nebo konceptech. A nezapomínejme na čas, který uplynul mezi Neweyho přestupem do Red Bullu v roce 2006 a ziskem prvního Vettelova titulu v roce 2010. Trvalo roky, než se v týmu usadil a získal k sobě správné lidi. A v neposlední řadě, Red Bull neztrácí technického ředitele. Tím je již celá léta Pierre Waché. Newey se už od roku 2015 vyhýbal celoročním a každodenním povinnostem. Nějakou dobu byl pouze poradcem, když Red Bull neměl konkurenceschopné motory. A i z pozice vyššího technického ředitele si doteď vybíral, na čem bude pracovat a ve kterých oblastech pouze udá směr vývoje.

Přestěhuje se teď do Itálie a bude příští rok trávit sedm dní v týdnu v továrně v Maranellu, aby dohnal zpožděný začátek vývoje jeho vozu? Mluví o hledání nové výzvy, ale nemusí to být nutně ve F1 a může to být třeba jen v pozici externího poradce. Je mu 65 let, nejspíše nehledá zaměstnavatele na další dvě dekády.

Zdroj: motorsport, úvodní foto: Red Bull


Zdroj: motorsport

 


Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024