Bronz bude málo, říká Grönholm. Těší se na auta se spalovacím motorem |
|
|
|
autor:
Dušan Bouzek počet komentářů:
0 |
|
Těší se na návrat vozů se spalovacím motorem, třetí místo v konečném pořadí už mu letos stačit nebude a automobilovým závodníkem vlastně nikdy nechtěl být. To vše prozradil elitní účastník rallyekrosového mistrovství světa Niclas Grönholm v exkluzivním rozhovoru pro server AUTONOVINY.cz. Jste synem dvojnásobného mistra světa v rallye Marcuse Grönholma. I vy se sice občas účastníte rallyeových soutěží, přesto je ale vaší hlavní disciplínou rallyekros. Zajímalo by mě proto, čím to u vás rallyekros vyhrál před rallye? V rallye si sice samozřejmě občas zazávodím, vždy mě to tak trochu lákalo, nicméně věnovat se naplno rallyekrosu a ne rallye pro mě bylo vždy tak trochu jasnou volbou. Já jsem totiž nechtěl být závodním jezdcem, ale účastnil jsem se takových obyčejných lidových závodů s levnými auty, které měly podobný formát jako rallyekros. V roce 2014 jsem se pak shodou náhod začal věnovat rallyekrosu a vydal se na tuto cestu. Závodění v rallye ale u mě vlastně nikdy nebylo ve hře. Opravdu hodně jsem se začal o rallyekros zajímat, když jsem několik let sledoval svého otce v americkém šampionátu Global Rallycross Championship. Když se věnoval rallye, nikdy jsem s ním moc po závodech nejezdil, po skončení kariéry se ale přesunul do rallyekrosu, já s ním začal jezdit po závodech, až jsem se stal posedlý rallyekrosem. Jak říkám, rallye v mých plánech opravdu nikdy nefigurovalo. V posledních letech ale každopádně považuji rallye za dobrý způsob, jak se udržet ve formě. Řekl bych, že je to jeden z nejlepších tréninků kontroly nad vozem. Vlastně vždy zde musíte být na svém maximu. Před soutěží navíc nemáte ani žádný trénink, takže se do toho musíte dostat hned od začátku. Cítím, že mi to i v rallyekrosu pomáhá dostat se do rytmu. Můžeme obecně říci, že máte raději závodění s přímými souboji o pozice než boj proti časomíře? Nedokážu říct, čemu dávám přednost. Jde o dvě kompletně odlišné disciplíny a já bych neřekl, že jednu z nich preferuji před druhou. Myslím si, že mé účinkování v rallye mi pomáhá v rallyekrosu a to samé platí i opačně. Pokud bych si ale měl vybrat, tak samozřejmě zvolím rallyekros, protože to je už od začátku tak trochu můj sport. Současně ale platí, že si rallye hodně užívám a doufám, že si v něm budu moci zazávodit i v budoucnu. Jak váš otec reagoval, když jste se rozhodl, že z vás bude v první řadě rallyekrosový závodník a ne rallyeový? Byl například smutný? (směje se - pozn. red.). Ne, ne. Nikdy mě netlačil do žádného druhu motorsportu. Nevím, jak to měl on, ale minimálně moje mamka chtěla, abych se držel od rallye dál tak dlouho, jak jen to půjde. Můj otec má ale hodně rád obě z těchto disciplín a dobře chápe, že mou silnou stránkou je rallyekros. Pochopitelně mi hodně pomohl v dosažení toho, čeho jsem dosáhl. To platí jak pro rallyekros, tak pro rallye. Oba tyto sporty si užívá, takže si jsem jistý, že určitě nebyl smutný, když jsem se pro rallyekros rozhodl. I přes to, co v tomto rozhovoru dosud zaznělo, se zeptám - dovedete si představit, že by se rallye jednoho dne stalo vaší hlavní disciplínou a že byste kvůli němu upozadil i rallyekros? Už jste ukázal, že i v rallye dokážete být rychlý. Nedávno jste skončil druhý při podniku finského mistrovství... Nemyslím si to. Čas ukáže. Myslím si, že na to, abych se stal profesionálním rallyeovým závodníkem, už je pozdě. Jak jsem už řekl, doufám, že se i v budoucnu občas zúčastním nějaké rallye, mimo jiné mi to pomáhá i v dosažení mých rallyekrosových cílů. Uvidíme, co se v budoucnu stane, nikdy neříkej nikdy. Momentálně jsem ale spokojen s tím, jak to mám mezi rallyekrosem a rallye nastaveno. Ve všech z uplynulých třech sezon jste v rallyekrosovém MS vybojoval bronzový výsledek. Budete se stejným výsledkem spokojen i letos, nebo už by vám takové umístění nestačilo? Když skončíte třetí, tak nikdy nemůžete být spokojeni. Mým dlouhodobým cílem je stát se mistrem světa. Myslím si, že jsem docela blízko úrovni, na které chci být. Jak říkám, mým cílem je titul mistra světa, takže se druhou nebo třetí pozicí nejsem spokojen. Současně si ale myslím, že jsem vždy dosáhl výsledku, který jsem si zasloužil. Během roku musím být konzistentnější. Obvykle jsem míval složitý začátek sezony a až pak jsem se začínal zlepšovat. Výkonnost ale musíte mít už od prvního závodu a získávat během roku dobré body. V tom se musím zlepšit. Musím být během roku konzistentnější a doufat, že mi to pomůže v boji o titul. Takže odpověď zní, že se třetím nebo druhým místem nejsem spokojen a mým cílem je vyhrát šampionát. Z tohoto důvodu to všichni děláme. V současnosti v rallyekrosovém MS dominuje Johan Kristoffersson. Švéd už má na kontě šest titulů mistra světa. Co podle vás dělá rozdíl mezi ním a zbytkem pole? Je schopen vždy závodit na vysoké úrovni a dělá to lépe než my ostatní. Má kolem sebe také velmi dobrý tým se spoustou zkušeností, který je zvyklý vyhrávat. To vám také vždy trochu pomůže. Jako jezdec je ale schopen během celého roku držet takovou úroveň, jakou ostatní ne. Kvůli tomu je těžké ho porazit. Jak jsme ale viděli v minulosti, ani on není neporazitelný. Ve startovním poli je spousta jezdců, kteří mohou vyhrát, jen musejí být konzistentní. Kromě toho Johan dělá jen zřídkakdy chyby. To jsou tedy podle mě věci, které ho od ostatních oddělují. Všichni tedy musíme přemýšlet o tom, kde se můžeme zlepšit. Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: CE Dealer Team |
|
|
|
Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024 |