Jak McLaren změnil svůj vůz?

autor: Róbert Randuška
zveřejněno: 13.5.2024, 10:35

počet komentářů: 0

Lando Norris dosáhl prvního vítězství ve Velké ceně F1 v první víkend s markantně změněným MCL38. Dalo by se mluvit o B-verzi letošního vozu, alespoň z pohledu aerodynamiky, jelikož téměř žádný aerodynamický povrch nezůstal nezměněný. Co všechno se změnilo pod karoserií, nebo na spodní straně podlahy, to McLaren může udržet v tajnosti, ale v Miami bylo vidět kompletně nové přední křídlo a další díly přední části vozu, přičemž změny pokračovaly přes horní stranu podlahy, bočnice a kryt motoru až k zadním brzdovým kanálkům a spodnímu zadnímu křídlu.

McLaren sice od začátku roku přiznává, že jeho vůz není dobrý v pomalých zatáčkách, avšak vývoj byl jasně zacílen na přidání čistého přítlaku. S přítlakem jako takovým nemá vůz problém, stačí nasadit velké křídlo se strmě nastavenými pláty a přítlaku je více než dost, jenže kvůli negativu vysokého aerodynamického odporu na rovinkách se to nevyplatí. McLaren zlepšil obtékání vzduchu kolem vozu, a tím dosáhl markantního zlepšení přítlaku, bez markantního zvýšení odporu.

Proč tedy v Miami byl McLaren najednou, podle časomíry, silný v pomalých zatáčkách a ne tak dobrý na rovinkách? Odpovědí je nastavení. Už měl vůz, se kterým mohl být velmi dobrý na rovinkách a obecně v rychlých pasážích, ale příliš by ztrácel v pomalých místech. A takový vůz nastavil co nejvíce ve prospěch pomalých zatáček. A dosáhl, co potřeboval. Vůz byl velmi dobrý ve všech zatáčkách, což mimo jiné prospělo i pneumatikám. A štěstí na safety car zařídilo, že Norris nemusel na cestě za vítězstvím předjíždět, takže horší rychlost na rovinkách až tak nevadila.

Měli jsme dobrou maximální rychlost, s malým zadním křídlem. To díky tomu, že jsme vozu přidali přítlak, nemuseli jsme si tolik pomáhat zadním křídlem, což není efektivní způsob. Když vylepšíte podlahu a bočnice, vždy je to efektivnější než velké zadní křídlo,“ vysvětlil Andrea Stella. „Nakonec jsme se ale vědomě rozhodli pro nastavení upřednostňující rychlost v pomalejších pasážích. Dobrá rychlost v těchto místech ne nutně vyplynula z vlastností našeho nového balíku. Schválně jsme chtěli dosáhnout co nejlepší konkurenceschopnosti v pomalých zatáčkách. Když se podíváte na kvalifikační kola, tak v rychlých sekcích jsme ztratili spoustu času, ale bylo to součástí plánu.

Bude odteď McLaren pravidelným soupeřem Red Bullu? Napoví nám Imola. Foto: McLaren

Ve Wokingu se již pracuje na dalších změnách vozu, tentokrát již zaměřených na chování vozu v pomalých místech při neutrálním nastavení.

V Imole bude pod drobnohledem pozorovatelů Ferrari. Zahraniční média totiž získala fotografie z filmovacího dne na okruhu Fiorano, který Scuderia využila k prvnímu testu své nové aerodynamiky. V Itálii již balík získal přezdívku 2.0. Totálně překopané jsou vstupy do bočnic i podlaha, ale změny se dotkly všeho od předního po zadní křídlo, včetně bočnic samotných a krytu motoru, a to do takové míry, že se zajisté muselo měnit i rozložení chladičů, tím pádem rozložení hmotnosti vozu. Red Bull však také nespí a Helmut Marko avizuje, že také v Imole nasadí velký balík nových dílů a také očekává zásadní zlepšení.

Zdroj: motorsport, úvodní foto: McLaren


Zdroj: motorsport

 


Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024