Palou má titul, Herta první vítězství na oválu

autor: Víťa Boch
zveřejněno: 16.9.2024, 02:10

počet komentářů: 0

Álex Palou se v neděli stal trojnásobným šampionem IndyCar. Povedlo se mu to ve věku 27 let coby druhému nejmladšímu v historii po Samu Hornishovi juniorovi. Palou je v IndyCar navíc „jen“ pět sezon. O titulu bylo rozhodnuto už v úvodu, když Power kvůli uvolněnému bezpečnostnímu pásu strávil několik kol v boxech. Australan se kvůli tomu propadl z 2. místa v šampionátu na 4. Vicemistrem se tak stal Colton Herta, který závod v Nashvillu vyhrál a připsal si vůbec první vítězství na oválu v kariéře.

Start závodu patřil souboji Kirkwooda s Newgardenem, kdy nakonec vítěz kvalifikace uhájil vedení. Za nimi se Power na chvíli posunul na třetí příčku. Pak se ale začal propadat a ve 12. kole musel do boxů. Na vině byl uvolněný bezpečnostní pás, s čímž se samozřejmě závodit nedá. Tady ale moc nehrál mechanikům do karet aeroscreen, který v posledních letech chrání jezdce. Výměna se protáhla tak, že Power pokračoval se ztrátou pěti kol a bylo jasné, že Palou se stane letošním šampionem.

Španěl přitom dělal vše proto, aby o tom rozhodl sám a dostal se na příčky, na kterých by se na Powerův výsledek nemusel ohlížet. Hned v prvních kolech získal několik příček a ve 22. kole byl už navzdory startu z 24. místa na 12. příčce.

Kirkwood v prvním stintu udržel vedení před Newgardenem a Rosenqvistem. Herta byl čtvrtý, Malukas pátý. VeeKay v 41. kole zahájil první zastávky v boxech. Kirkwood zastavil v 54. kole. Krátce na to ale poprvé nad oválem v Nashvillu zavlály žluté vlajky. Do zdi narazil Rosenqvist, kterému zřejmě před tím praskla pneumatika.

Pro Kirkwooda to byla špatná zpráva, protože Newgarden a další jezdci z čela ještě v boxech nebyli. Restart přišel v 68. kole, pořadí bylo Newgarden, Herta, Malukas, Ericsson, Lundqvist, Ferrucci, McLaughlin, Rossi, Grosjean a Kirkwood.

Herta a Malukas sváděli pěkný souboj bok pro boku, který vyšel lépe pro pilota týmu Andretti Autosport, který následně útočil i na Newgardena, tam už ale úspěšný nebyl. Newgarden vedl po celý stint, byť na něm Herta byl nalepený jako klíště.

V 89. kole ale Fittipaldi předjel před Katherine Leggeovou, ta se dostala do turbulence za jeho vozem, přišel lehký kontakt se zdí a vůz britské závodnice se zastavil až v trávě mezi cílovou rovinkou a pit lane. Do boxů zamířilo praktické celé pole. Newgarden vyjížděl z pit lane první. Pozice ztratil Herta, protože se musel vyhýbat Palouovi, který byl již o kolo zpět a zastavil společně s lídry závodu.

Na trati zůstal Rossi, který tak převzal vedení. A po restartu navíc udržel za zády Newgardena. Herta se po restartu dostal rychle před Ericssona a záhy i před Malukase. Newgardena ale opět nepřekonal.

Rossi v 124. kole zamířil k mechanikům, Newgarden převzal vedení, to se ale změnilo s další žlutou fází. Tentokrát ji způsobil Ericsson, který narazil do zdi v 135. kole. Opět většina jezdců zamířila do boxů, na trati ale zůstal O’Ward a závod vedl. Restart přišel v 146. kole. Malukas dokázal najít recept na Newgardena a předjet jezdce, který většinu závodu vedl, se povedlo i Hertovi. Ten pak po vnějšku zatlačil na Malukase, využil toho, že mu v nájezdu na protilehlou rovinku otevřel vnitřek dráhy a přes něj se dostal před svého soupeře.

O’Ward v 161. kole naposledy zamířil k mechanikům. U ostatních pilotů to byla otázka toho, jestli přijdou další žluté fáze, které by jim umožnily vydržet s palivem až do konce a pokud ne, tak ve kterém kole kdo zamíří k mechanikům.

Do dění začal opět promlouvat vítěz kvalifikace Kirkwood, který se dostal už na druhé místo a přibližoval se i vedoucímu Hertovi. Ve 177. kole zamířil k mechanikům Newgarden. O dvě kola později jej následoval McLaughlin, se kterým pak na trati sváděl těsný souboj, ten pro něj nakonec vyšel vítězně. Herta zastavil v 180. kole a vedení přepustil Kirkwoodovi, ale jen do 194. kola, kdy zastavil Kirkwood. Vedl Malukas před Palouem a O’Wardem, přičemž jen Mexičan měl dost paliva až do konce závodu.

Jenže k němu se zezadu raketovou rychlostí blížil Herta a rozdíl mezi ním a O’Wardem klesal o vteřinu každé kolo. Malukas zastavil v 201. kole, souboj O’Warda a Herty tak už byl soubojem o vedení. Oba se navíc prokousávali pomalejšími jezdci.

Což nakonec rozhodlo, když se O’Ward při předjíždění Robba dostal na vnějšek, Herta mohl zaujmout vnitřní stopu a protáhnout se na první místo.

Na tom dojel s náskokem necelých dvou vteřin a na trati u města, kde žije, se dočkal prvního vítězství na oválu. Newgarden, který je rodák z Nashvillu, nakonec obsadil poslední místo na stupních vítězů. Vítěz kvalifikace Kirkwood byl čtvrtý a páté místo McLaughlinovi stačilo k tomu, aby se v pořadí šampionátu posunul na čtvrtou příčku. Šampion Palou dokončil závod 11.

Sérii teď čeká dlouhá pauza. Nový ročník začíná až 2. března, jak už je v posledních letech tradicí, tak závodem v ulicích floridského St. Petersburgu.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Colton Herta Andretti Global Honda 01:43:15,2534 206 50+1
2. Patricio O´Ward Arrow McLaren Chevrolet + 1,8106 206 40+1
3. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet + 1,9611 206 35+1
4. Kyle Kirkwood Andretti Global Honda + 4,7175 206 32+4
5. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet + 7,7837 206 30
6. Santino Ferrucci A.J. Foyt Enterprises Chevrolet + 9,2336 206 28
7. Marcus Armstrong Chip Ganassi Racing Honda + 14,3870 206 26
8. Linus Lundqvist Chip Ganassi Racing Honda + 14,6519 206 24
9. David Malukas Meyer Shank Racing Honda + 15,2726 206 22+1
10. Conor Daly Juncos Hollinger Racing Honda - 1 kolo 205 20
11. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda - 1 kolo 205 19
12. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 205 18
13. Jack Harvey Dale Coyne Racing Honda - 1 kolo 205 17
14. Christian Rasmussen Ed Carpenter Racing Chevrolet - 1 kolo 205 16
15. Alexander Rossi Arrow McLaren Chevrolet - 1 kolo 205 15+1
16. Romain Grosjean Juncos Hollinger Racing Chevrolet - 2 kola 204 14
17. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda - 2 kola 204 13
18. Nolan Siegel Arrow McLaren Chevrolet - 2 kola 204 12
19. Christian Lundgaard Rahal Letterman Lanigan Honda - 2 kola 204 11
20. Sting Ray Robb A.J. Foyt Enterprises Chevrolet - 2 kola 204 10
21. Pietro Fittipaldi Rahal Letterman Lanigan Honda - 2 kola 204 9
22. Kyffin Simpson Chip Ganassi Racing Honda - 4 kola 202 8
23. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda - 4 kola 202 7
24. Will Power Team Penske Chevrolet - 8 kol 198 6
25. Marcus Ericsson Andretti Global Honda Havárie 137 5
26. Katherine Leggeová Dale Coyne Racing Honda Havárie 85 5
27. Felix Rosenqvist Meyer Shank Racing Honda Havárie 55 5

Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertainment


Zdroj: Původní text redakce, úvodní foto: Penske Entertai

 


Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024