clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Porsche získalo titul mistra světa

vydal: Zdenda Balcar
zveřejněno: 2.11.2015, 11:00

počet komentářů: 0


World Endurance Championship roku 2015 bohužel trpěl stejnou nemocí, jako MS formule 1: převahou jediné značky. V předposledním podniku šampionátu v Šanghaji si Porsche předčasně a naporosto zaslouženě vybojovalo titul.

Dominace vozů Porsche 919 se projevila samozřejmě již v kvalifikaci. Mark Webber a Brendon Hartley si zajistili pole-position a z ní vyplívající bodík do mistrovství před sesterskou posádkou Marc Lieb/Romain Dumas. Jak již bývá zvykem, následovaly ve výsledkových listinách oba vozy Audi e-tron, tentokrát ovšem v "obráceném pořadí" Duval/di Grassi/Jarvis před Lottererem, Faesslerem a Treluyerem, protože byl Švýcar při svém pokusu o rychlý čas poněkud zbržděn pomalejšími vozy. Oba vozy z Ingolstadtu v kvalifikační session ale nevyměnily pneumatiky, jednu sadu tak ušetřily a nastoupily do závody s výhodou čtyř svěžích sad oproti třem sadám se kterými mohly disponovat obě Porsche.

U třetího továrního týmu boj o přední startovní pozice již dávno vzdali: oba vozy Toyota ztrácely na Porsche  kolem tří sekund na kolo a soustředily se raději především na testy obutí pro závod. Tři zbývající soukromé vozy třídy LMP1 opět zvládly rychlejší časy, než nejlepší z prototypů LMP2, kterým byl zase jednou G-Drive-Ligier Birda, Rusinova a Canala. LMP2 znovu slibovala napětí, protože hned vedle vozu G-Drive na startu číhal prototyp znepřátelené posádky stáje KCMG, zarámovaný druhým Ligierem ruského týmu. Zajímavými nováčky/navrátilci v 31 členném poli WEC bývalý jezdec GP2 Tom Dillmann, syn ex-pilota F1 Martina, Alex Brundle a jezdec GP3 Matheo Tuscher. Francouz nastoupil za Signatech-Alpine, Brit za Pegasus, oba v LMP2 a Švýcar dokonce v LMP1 stáje Rebellion.

V Číně sotva vědí, co to je formule 1, proto nepřekvapilo, že se na "záhadné" vozy WEC přišel podívat jen hodně přehledný hlouček fandů. Cirkusu, který se na nákladnou cestu do Šanghaje vydal je ale beztak jasné, že se jedná o čistě komerční vystoupení pro média a televizi. Prázdné tribuny nikomu nevadily...

Veškeré taktizování předešlých dní ohledně pneumatik bylo v neděli k ničemu: za chladného, nevlídného počasí na startu pršelo a to s horšící se tendencí. Pro hrstku VIPů a členů týmu v boxech a pro televizní diváky měly nálady počasí tu výhodu, že zcela vymazaly obří náskok Porsche vůči Audi. WEC tedy zase jednou měla štěstí: déšť pomohl, aby se ze závodu nestala fádní demosntrace jediné značky á-la formule 1.

Na trať poslal WEC v Číně legendární Henri Pescarolo a start vyšel nejlépe druhému Porsche s Marcem Liebem za volantem. Svou šanci za těchto podmínek ovšem větřil Andre Lotterer ve voze Audi. Nedočkavě se během prvního kola vtěsnal mezi oba vedoucí Porsche a Lieba otočil! Následovala neutralizace, další měly brzy následovat...

Po první hodině byli první tři - první Porsche následován dvěma Audi - odděleni jen osmi sekundami a i zbývající tři tovární vozy byly ve stejném kole. Déšť ve druhé hodině závodu ještě zesílil. Nehody a z toho vyplývající neutralizace se množily.

Oba vozy Audi byly v děšti skutečně rychlejší, než dominantní Porsche a začátkem třetí hodiny udivily prototypy z Ingolstadtu v pořadí di Grassi-Treluyer dvojitým vedením. Oba tovární Porsche byly ovšem jen 4 sekundy za nimi.  Krátce před poločasem se pak Neelovi Janimu podařilo stanovit starý status-quo a jeho Porsche 919 se usadil znovu na špičce.

V dalším průběhu šestihodinovky déšť polevil. Audi a Toyota brzy vyzbrojily své jezdce pmeumatikami intermediates, zatímco oba Porsche zůstaly na trati na ryze "mokrých" pneu. Tento tah se vyplatil a vynesl značce z Zuffenhausen jasné dvojité vedení. Zhruba 80 minut před koncem oschla trať natolik, že se mohly nazout slicky. U Audi reagovali opět mnohem dříve, než u Porsche. Do závěrečné hodiny podniku šel jako první Webberův Porsche následován oběma Audi e-tron. Třídu LMP2 vedl debutant Tom Dillmann.

Po posledních zastávkách boxech se pak fandům v LMP1 přeci jen dostalo známého pořadí: rychlejší Porsche 919 Webbera, Bernharda a Hartleye si s dostatečným náskokem pádilo pro další vítězství, druhý Hybrid-919 s Dumasem v kokpitu šikovně bránil druhé místo před rychlým Lottererem v Audi.

Ani ve WEC se tedy opět neděly zázraky: Webber, Bernhard a Hartley slavili své čtvrté vítězství sezony před týmovými kolegy Liebem, Janim a Dumasem. Obě posádky tím značce Porsche předčasně zajistly titul mistra světa. Šampionům následovaly ve známém stylu dvojice Audi a Toyoty. Třídu LMP2 letos poprvé vyhrál tým Signatech-Alpine s jezdci Dillmanem, Chatinem a Panciaticim, mezi vozy GT se prosadili Lietz s Christensenem na továrním Porsche 911.

Webber, Bernhard a Hartley nyní vedou i v hodnocení jezdců - o titulu zde ovšem musí rozhodnout poslední závod v Bahrajnu za tři týdny.

Oficiální výsledek 6hodinovky v Šanghaji najdete ZDE.

 

Text a foto: Roman Klemm

Zdroj: FORMULE.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Toyota opět vytrvalostním mistrem světa - 16.11.2020
Jsem schopen spolupracovat, říká Alonso - 8.12.2019
Peugeot se vrací do vytrvalostního šampionátu - 14.11.2019
Toyotě znovu patřilo 24 hodin v Le Mansu - 16.6.2019
Toyota potvrdila v kvalifikaci na 24h Le Mansu roli favorita - 14.6.2019

Reklama