clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Omezení radiokomunikace, jezdci v tom zůstanou sami

vydal: Róbert Randuška
zveřejněno: 13.3.2016, 08:33

počet komentářů: 0


"Jezdec musí vůz řídit sám a bez pomoci," píše se v článku 20.1 sportovních pravidel F1. Pravidlo, nejspíš zcela záměrně, není detailněji vysvětleno, což FIA umožňuje měnit jeho interpretaci podle potřeby a ovlivňovat tak především komunikaci mezi jezdcem a jeho týmem.

V zájmu posílení vlivu jezdce a jeho schopností na konečný výsledek se omezení podpory z boxové uličky opět zpřísňuje a jezdec již během závodu nebude neustále dostávat zprávy o stavu pneumatik, spotřebě paliva ani nastavení motoru. Místo na inženýry se má spoléhat na svou intuici, vlastní hlavu a dělat vlastní rozhodnutí. Úprava má podporu šéfa továrního týmu Mercedesu, protože větší prostor na taktickou chybu může vést k vzrušujícím závodům.

"Bude se dělat více chyb a tím pádem by měly přijít i nečekané výsledky a to je pro sport důležité," řekl Toto Wolff.

"Lidé milují, když vyhraje outsider a dominance jednoho vozu je nudí. Pýcha předchází pád, já si to uvědomuji a neříkám, že budeme opět v dominantní pozici, ale říkám, že lidé, fanoušci a diváci rádi myslí na to, že ten v nevýhodnější pozici by mohl nakonec vyhrát.

Proto se pokoušíme napodobit to, jak to funguje ve fotbale. Za poslední roky jsme v F1 měli více šampionů než (anglická) Premier League, kde neustále vítězí tytéž týmy. Ale stává se, že fotbalové zápasy končí nečekaným výsledkem a z vítězství se raduje slabší tým. Tohle nyní chceme dostat do F1 a proto upravujeme pravidla."

Jezdce Mercedesu jsme během uplynulých dvou let často slyšeli mluvit o nastaveních motoru. Nastavení na vyšší výkon samozřejmě dává jezdci krátkodobou výhodu, ale jistě se podepíše na spotřebě paliva. Hlavní stratég Mercedesu se mohl pokoušet o "spravedlivé soupeření" a oba jezdce držet na stejné strategii - té nejlepší pro odstup od soupeřů, spotřebu paliva a spolehlivost. To už nebude možné, ačkoli nějaké pokyny jezdci před závodem určitě dostanou.

"Rozdílným nastavením motorů mohou vzniknout velké rozdíly, protože čím více výkonu využíváte, tím lépe se můžete bránit i útočit. Když se v této věci musí rozhodnout jezdec sám a bez pomoci, začnou vznikat rozdílné strategie, jezdci budou používat různá nastavení v různých fázích závodu. Tím vznikne více rozdílů a méně optimalizace."

Wolffa tedy možná nejednou uvidíme sedět na boxové zídce a sledovat, jak jeden z jeho jezdců dělá velkou chybu.

"Kdo je posedlý kontrolou, může to brát jako terapii. Bude sledovat vývoj závodu nežádoucím směrem, kterým by tým normálně nechtěl jít. Ale teď to už bude jenom na jezdci.

Budeme více plánovat před závodem, pak to už bude na inteligenci a instinktu jezdce. A to mluvíme o všem, včetně nastavení motoru, využívání ERS, pneumatikové strategii, zastávkách v boxech, orientovaní se ve vývoji závodu. Komunikace mezi boxy a jezdcem bude téměř kompletně přerušena. Mělo by to být trochu podobné MotoGP."

Žádný zákaz samozřejmě neplatí, když bude ohrožena bezpečnost.

Zdroj: motorsport

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Šéfové F1 přiměli Mercedes k záchraně VC Německa - 10.9.2018
Mercedes Hockenheimringu nepomůže - 12.8.2018
Podle Wolffa Mercedes ztratil zbytečně body - 1.8.2018
Wolff by reagoval stejně i v opačném případě - 23.7.2018
Mercedes na rovinkách ztrácí 0,5 sekundy - 22.7.2018

Reklama