clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Jak se kdysi prodávaly škodovky

vydal: Marek Chvála
zveřejněno: 29.8.2018, 15:45

počet komentářů: 0


Po první světové válce, přinášející rozpad tradičních odbytišť, se značka Laurin & Klement výrazně zaměřila na posilování pozic na domácím trhu.

První důležitou kvalitativní změnu znamenalo v létě 1920 vybudování servisního centra Elka, výzbroj a opravy automobilů, a.s. (název vznikl fonetizací značky L & K). To zlepšilo dostupnost služeb v metropoli Praze. Tato dceřiná společnost automobilky působila v jedné polovině Valdštejnské jízdárny. Kromě oprav zajišťovala Elka také distribuci náhradních dílů, pneumatik či maziv a tehdy ještě málo obvyklý komisní prodej ojetých vozidel.

V polovině 20. let bylo zákazníkům k dispozici již 25 prodejních míst, z toho 22 na území současné České republiky, dvě na Slovensku a jedno na Podkarpatské Rusi. Nejintenzivnější rozvoj v tomto směru je spojen s přelomem 20. a 30. let, kdy současně došlo k zahájení pásové produkce v nově vybudované mladoboleslavské továrně. Na jaře 1929 fungovalo v ČSR 30 prodejen, o 12 měsíců později jich již bylo 61, z nichž 20 provozovalo také servisní činnost.

V podnikovém Archivu Škoda Auto lze například nalézt záznam o tom, že 28. května 1935 byla hlavním pražským dealerstvím na náměstí Republiky předána herečce Olze Scheinpflugové uzavřená dvoudveřová Škoda 418 Popular s motorem číslo 41 955. Byla vyrobena 15. května, měla rudohnědou barvu karoserie a hnědé čalounění. S tímto vozem podnikla Scheinpflugová se svým přítelem, spisovatelem Karlem Čapkem, v létě 1935 cestu do Alp. O dvě léta později si oba na stejném místě přebírali Škodu Rapid.

Na samém sklonku prvorepublikové éry, v roce 1938, bylo na území Čech nově registrováno 2749 vozů s okřídleným šípem (54,7 % celkového odbytu značky), na Moravě 977 (19,4 %), v oblasti odtržených Sudet 749 (14,9 %) a na Slovensku 399 (7,9 %). Podíl Škody na československém trhu (bez Podkarpatské Rusi) tak dosáhl hodnoty 39,30 %. .

Zdroj: Škoda Auto

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama