Vrchol sezony s novou kvalifikací i Fernandem Alonsem |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Víťa Boch počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
To, na co většina fanoušků IndyCar netrpělivě čeká celý rok, je konečně tady – konec května a to znamená jediné – 500 mil v Indianapolisu. Legendární závod, který se letos jede už po 103. O místo na roštu se o víkendu popere 36 jezdců. Tři z nich tak čeká zklamání a smutek, nejrychlejších 33 se další víkend popere o to, aby byl jejich obličej zvěčněn na Borg-Warnerově trofeji. Mezi přihlášenými je sedm jezdců, kteří už závod v minulosti vyhráli – Castroneves, Dixon, Power, Kanaan, Rossi, Hunter-Reay a Sató. Stejný počet jezdců se s Indianapolis Motor Speedway seznámí poprvé, konkrétně Ericsson, Rosenqvist, Ferrucci, O´Ward, King, Hanley a Herta. Nechybí jedna žena, PIppa Mannová, která se vloni nedokázala kvalifikovat, ani dvojnásobný mistr světa formule 1 Fernando Alonso. V pondělí jsme se dozvěděli poslední jméno. Třetí vůz Schmidt Peterson Motorsportu, na němž bude stáj spolupracovat s týmem Team Stange Racing, bude řídit Oriol Servia. Okruh Pokud byste se ptali, proč trať vznikla v Indianapolisu a ne v Detroitu, který vnímáme jako hlavní město amerického automobilového průmyslu, tak to, že jím bude nakonec Detroit, nebylo na začátku 20. století vůbec jisté. Právě největší město ve státě Indiana se s Detroitem o tuto pozici přetahovalo. Fisher zvolil pro okruh, který měl v té době skutečně monstrózní rozměry, tvar zaobleného obdélníku. Zatáčky mají klopení devět stupňů, rovinky pak nulové. Původním povrchem dráhy byla směs štěrku a vápence, zalitá roztokem dehtu a oleje. To se ukázalo jako hrozná volba a první podnik v roce 1909 si vyžádal několik mrtvých a volání po zákazu závodů v celých USA. Fisher to vyřešil tím, co bylo zrovna po ruce – okruh pokryly cihly, konkrétně jich bylo 3 200 000. Odtud přezdívka Stará cihelna. Během let přibylo několik vrstev asfaltu, cihly pod nimi ale zůstávají. Ostatně jak vypadá řez tratí, odhalil před časem šéf IMS J. Douglas Boles. Na co se zaměřit Pro ty, kteří skončí na 10. až 30. místě, tím kvalifikace končí. Nejrychlejší devítka se opět utká v neděli o pole position a také o body, kdy vítěz kvalifikace získá 9 bodů, další sestupně o bod méně. Ještě před nimi se ale ti, kteří v sobotu zajeli 31., 32. a 33. čas, poperou s těmi, kteří byli ještě pomalejší. Časy ze soboty se mažou a v případě kvalifikace devíti nejrychlejších i rozstřelu o poslední řadu má každý jezdec jen jeden jediný pokus. Na tom, že se počítá součet čtyř po sobě jdoucích letmých kol, se nic nezměnilo. Zraky budou přirozeně upřeny na dvojnásobného mistra světa formule 1 Fernanda Alonsa. Po roční přestávce se vrací do Indianapolisu, je ale v jiné situaci než v roce 2017. Už mu nepomáhá přední tým Andretti Autosport, teď je to na McLarenu, kterému technickou podporu poskytuje mnohem menší a méně zkušený Carlin Racing. Za zády nebude mít Alonso hondu, jejíž motor před dvěma lety vypověděl službu, když byl Španěl v čele závodu, ale chevrolet. Vyrovnat se největším legendám může příští neděli Hélio Castroneves. Pokud by vyhrál, stal by se čtvrtým jezdcem, který triumfoval ve slavné pětistovce čtyřikrát. To se před ním povedlo Foytovi, Alu Unserovi staršímu a Mearsovi. Před rokem dosáhl v Indianapolisu obratu v sezoně Will Power, teď by jej rád napodobil jeho stájový kolega Simon Pagenaud. Stejně jako Power před rokem vyhrál Pagenaud Velkou cenu Indianapolisu, teď by ho rád napodobil i v druhém kroku a získal svůj premiérový triumf v Indy500. Francie je třetím nejúspěšnějším národem v Indianapolisu, vynecháme-li domácí Američany. Francouzští jezdci byli také prvními cizinci, kteří v pětistovce triumfovali. Jules Goux vyhrál v roce 1913, René Thomas následující rok a poslední triumf země galského kohouta je přičítán v roce 1920 Gastonu Chevroletovi. Evropa na vítězství v Indy500 čeká od roku 2012, kdy se radoval Dario Franchitti. Kromě Britů, Francouzů a v Americe naturalizovaných Italů se Evropané radovali z vítězství jen třikrát – dvakrát Arie Luyendyk a jako poslední v roce 1999 Švéd Kenny Bräck. Ten má letos na roštu dva následovníky – Rosenqvista a Ericssona. Kdo si vytáhne v neděli v kvalifikaci černého petra? V nezáviděníhodné pozici jsou Kyle Kaiser a tým Juncos. Stáj totiž přišla o dva hlavní sponzory. Když v pondělí vyvezli auto z přívěsu, bylo celé bílé, bez jakýchkoliv log. Ricardo Juncos je odhodlaný vydržet a o místo v závodě zabojovat. Lehké to nebudou mít ani nové stáje – DragonSpeed a Clauson-Marshall Racing. Nejlepšího výsledku v kariéře v Indy500 dosáhl vloni domácí miláček Ed Carpenter. Zůstal ale stříbrný. Jak řekl kdysi Paul Tracy, druhý v cíli je pořád první poražený. Carpenter stál třikrát na pole position, vloni se ale musel sklonit před Powerem. Letos chce víc. Indianapolis Motor Speedway Časový harmonogram (SELČ): Středa 15. 5. Čtvrtek 16. 5. Pátek 17. 5. Sobota 18. 5. Neděle 19. 5. Pondělí 20. 5. Pátek 24. 5. Neděle 26. 5. Zdroj: formule.cz, foto: INDYCAR/LAT USA, Foto: ICS Komentáře ke článku
|
Reklama