Další náročný víkend – noční klání v Texasu |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Víťa Boch počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Pátý víkend v řadě budou piloti IndyCar Series v permanenci. Po velké ceně v Indianapolisu, kvalifikaci na Indy500, samotné pětistovce a dvojici závodů v Detroitu čeká piloty noční zápolení na oválu Texas Motor Speedway. IndyCar v minulosti v Texasu pořádala dva závody ročně. Letošní podnik je tak od roku 1997 31. závodem na 1,5míle dlouhém oválu s vysokým klopením. V Texasu jsme tak viděli už leccos – první noční závod, závod rozdělený na dva kratší o poloviční body, zcela zrušený závod CART či podnik přerušený kvůli dešti a přeložený na konec srpna. Texas Motor Speedway Druhý největší stát Spojených států dlouho nebyl pro IndyCar zrovna zemí zaslíbenou. AAA to zkoušela na konci 40. let v Arlingtonu. USAC to zkoušel v 70. letech na superspeedway Texas World Speedway, která se ale na začátku 80. let ocitla v takovém stavu, že závod musel být definitivně zrušen. V polovině 90. let byl ale otevřený 1,5mílový ovál ležící na severním okraji souměstí Dallas-Fort Worth. Oproti jiným 1,5mílovým oválům, které v USA v 90. letech vyrostly jako houby po dešti, vyniká ten texaský vysokým klopením a díky tomu vyššími rychlostmi a přetížením. To bylo v roce 2001 v CART tak obří, že závod musel být zrušen. Jezdci v tréninku ztráceli vědomí. Parametry dráhy často vedly k tzv. packracingu, závodění kolo na kolo po celou délku dráhy. Na první pohled šlo o atraktivní podívanou, kterou ale piloti přirovnávali k jízdě na ucpané dálnici. Nyní se to IndyCar snaží eliminovat úpravou pravidel. Loňský závod Začátek loňského závodu byl v režii pilotů týmu Penske. Postupně je ale začaly trápit potíže s pneumatikami. Jen Pagenaud nakonec dokázal s čelem závodu udržet krok. Power způsobil kolizi, kterou pro něj závod skončil, Newgarden zase ulil restart a dostal penalizaci. Pro vítězství si dojel Dixon. Druhého Pagenauda doplnil na stupních vítězů Rossi. Na co se zaměřit Tony Kanaan absolvuje v Texasu svůj 369. závod v IndyCar. Tím se vyrovná svému zaměstnavateli A.J. Foytovi. Více startů v IndyCar má jen Mario Andretti (407). Aby jej dohnal či dokonce předehnal, musel byl Kanaan závodit do konce sezony 2021. S úplně novou jezdeckou dvojicí vstupuje do závodu v Texasu tým Carlin Racing. Charlie Kimball absolvuje svůj třetí letošní závod, Conor Daly dokonce pojede pro Carlin v IndyCar poprvé. Oba v minulosti dosáhli v Texasu na první desítku. Kimball také získal pole position. Daly má za sebou navíc nejlepší Indy500 v kariéře. Deja vú může v Texasu zažít Scott Dixon. Vloni vyhrál poprvé až v Detroitu, pak se radoval právě v Texasu, přidal vítězství v Torontu a v září slavil pátý titul. Kde letos vyhrál poprvé? Opět v Detroitu! Za oválového specialistu se už považuje Will Power. Však také za poslední dvě sezony vyhrál šest závodů, z toho čtyři na oválech. Texas je pro něj průlomovou tratí. Tady získal v roce 2011 první vítězství na oválu, byť to bylo v jednom z těch dvou závodů s poloviční délkou za poloviční body a do karet mu hrálo i štěstí při losování pozice na startu. Power má také na kontě tři kvalifikační triumfy v Texasu. Po druhém místu v Detroitu by potřeboval zvítězit, aby se udržel ve hře o titul. Unikátní texaský double může získat Colton Herta. Mladému Američanovi se podařilo ovládnout premiérový závod IndyCar Series na Circuit of the Americas v Austinu. Další dobrý výsledek by ale potřeboval, od té doby jej totiž pravidelně zrazuje technika. Texas Motor Speedway Časový harmonogram (SELČ) Sobota 8. 6. Neděle 9. 6. Zdroj: FORMULE.cz, foto: INDYCAR/LAT USA Komentáře ke článku
|
Reklama