clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

V Melbourne debutoval nový zpomalovací vůz

vydal: Ladislav Lála
zveřejněno: 13.4.2004, 00:30

počet komentářů: 0


Během prvního závodu letošní sezóny si odbyl svou premiéru i nový safety car (zpomalovací vůz) Mercedes-Benz SLK 55 AMG. Za jeho volantem byl tradičně Bernd Mayländer, který vystupuje v roli řidiče již od roku 2000. Šéflékaři formule 1 profesorovi Sidu Watkinsovi byl v Melbourne k dispozici nový Mercedes-Benz C 55 AMG v provedení medical car (zdravotní vůz). V případě potřeby se tak lékař dokáže dopravit na místo nehody v nejkratším možném čase. Výkonné vozy AMG budou k dispozici během všech letošních osmnácti podniků formule 1.
 
Díky modifikacím brzdového systému, šasi, chlazení a výfuku a celkovému odlehčení demonstruje nový safety car lepší jízdní vlastnosti a stabilitu.
 
Zpomalovací vůz vyjíždí na trať v případě nehody a vozy formule 1 musí akceptovat jeho tempo. Pokud by rychlost jízdy byla příliš pomalá, mohly by se motory pohánějící monoposty přehřát v důsledku nedostatečného chlazení. Pneumatiky by naopak mohly vychladnout a ztratit přilnavost.
 
Namísto tradičních osmnáctipalcových pneumatik jsou na novém zpomalovacím voze namontovány devatenáctipalcové pneumatiky AMG 235/35 R 19 a 265/30 R 19 s ráfky z lehké slitiny. Spolu s tužším nastavením šasi může auto projíždět zatáčkami rychleji a lépe se ovládá. Zlepšený výkon nového brzdového systému zajišťuje, že auto zůstává stabilní i při silném brzdění.
 
Disky předních brzd jsou z kompozitu a jejich třmeny jsou šestipístkové. Disky zadních kotoučových brzd jsou ocelové se vzduchovým chlazením. Jejich třmeny jsou čtyřpístkové. Velký důraz byl věnován konstrukci přívodu vzduchu k předním brzdám.
 
Ve snaze získat maximální výkon byla v porovnání se sériovým vozem snížena váha vozu o sto kilogramů. Úspory přitom bylo dosaženo navzdory skutečnosti, že některé komponenty byly do vozu přidány navíc. Řeč je zejména o komunikačním vybavení, světlech, dodatečném chlazení zadní nápravy a brzd, větších kolech a brzdách. Motor Mercedesu AMG SLK je velmi podobný sériovému provedení. Agregát od AMG o objemu 5,5 litru dává 265 kW/360 koňských sil. Dvousedadlový vůz zrychlí z 0 na 100 km/h do pěti sekund.
 
Každý, kdo byl na okruhu a měl možnost slyšet zvuk osmiválcového motoru, bude souhlasit s tvrzením, že zní opravdu jedinečně.
 
V porovnání se sériovým provedením SLK 55 AMG jsou patrné dva rozdíly. Na voze jsou namalována loga FIA a Formule 1. Na střeše je pak instalován světelný systém.
 
Zelená světla jsou spínána spolujezdcem Mayländera, kterým je Peter Tibbets z FIA. Když zpomalovací vůz vyrazí na trať, musí se nejprve zařadit na čelo celého pole. Poté se rozsvítí oranžová světla, která zakazují monopostům za safety carem předjíždění. Vepředu svítí bílá stroboskopická světla. Funkce zadních světel je standardní.
 
Safety car je vybaven televizním monitorem, vysílačkou a uvnitř vozu instalovanými kamerami.
     
Zdravotním vozem je Mercedes-Benz C 55 AMG. Vůz je poháněn agregátem V8 o objemu 5,5 litru. Jeho výkon dosahuje 270 kW/367 koňských sil. Automobil je vybaven kompletním lékařským vybavením pro nouzové situace.
 
Mercedes-AMG slouží v roli zpomalovacího vozu od roku 1996:
 
1996 - C 36 AMG
1997 - CLK 55 AMG
2000 - CL 55 AMG
2001 - SL 55 AMG
2003 - CLK 55 AMG
2004 - SLK 55 AMG

Zdroj: Mercedes

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Týmy se připravují na více výjezdů Safety Caru - 18.8.2008
Zmatky za zpomalovacím vozem asi jen tak nevymizí - 29.4.2008
Formule 1 má nový safety car - FOTO - 28.2.2006

Reklama