clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Ennstal Classic 2014: Moss, Ickx, Röhrl a příliš mnoho Porsche…

vydal: Roman Klemm
zveřejněno: 16.7.2014, 08:00

počet komentářů: 0


Známý rakouský motoristický žurnalista Helmut Zwickl pořádal „svou“ Ennstal Classic již podvaadvacáté a mohl se i letos chlubit mnohými superlativy. Třídenní Rallye Ennstal a paralelně probíhající Chopard Racecar Trophy se zúčastnilo 240 drahocenných exponátů 44 různých značek. V kokpitech seděli jezdci 18 národností.
V převaze letos byly výrobky továrny Porsche, která od letoška s tímto sportovním podnikem započala technologické a finanční partnerství. Možná, že Zwickl v tomto ohledu trošku přehnal: Ennstal-Classic 2014 někdy připomínala spíše reklamní přehlídku značky z Zuffenhausenu, než pestrou paletu dějin automobilismu. Třiceti porsche se postavilo 25 mercedesů, 18 jaguarů a 11 ferrari, což byly nejpočetněji zastoupené značky. Lord Irvine Laidlaw do Rakouska přivezl Ferrari 250 GTO, vůz který byl postaven pouze v 39 exemplářích a je pravděpodobně nejcennějším automobilem světa: jeden ze sesterských 250 GTO, šasi 5111, změnil nedávno majitele za 52 milionů dolarů!

Vyvrcholením podniku byla tradiční „Grand Prix von Gröbming“, při které prominentní piloti předvedli historické závodní vozy v ulicích městečka cílové etapy.

Tak, jako každým rokem to ovšem nebyly jen samotné vozy, které na sebe poutaly zájem početného publika. Zwicklovi se (především díky spolupráci s Porsche) podařilo nalákat do kokpitů zajímavé prominenty. Tohle byli ti nejznámější:

Sir Stirling Moss, největší žijící sportovec volantu kvůli svému pokročilému věku již sám neřídil, v Jaguaru C se ale nechal vézt Groebmingem, aby zamával svým fandům. Se svou věrnou ženou Lady Suzie pak prezentoval vítězům Rececar Trophy novou trofej.

Zatímco je Sir Stirling pravidelným účastníkem Ennstal Classic, navštívil Jacky Ickx podnik ve Štýrsku letos poprvé. Charismatického Belgičana není nurtno blíže představovat. Jacky je žijící legendou nejen ve světě F1, ale i v Le Mans, v Dakaru a v Monaku. Bývalý tovární jezdec Ferrari, Brabhamu, Lotusu a Porsche se v Rakousku předvedl na voze Porsche 550 Spyder.

Čím je Gilles Villeneuve pro skalní fandy F1, to ztělesňuje Walter Röhrl pro příznivce rallye. Dlouhán z Regensburgu je prostě „all time best“ a jeho dva tituly mistra světa to potvrzují jen povrchně. Pro Röhrla připravilo hitorické oddělení Porsche 718.

Frakci rallye výborně doplnili Rohrlův legendární copilot Christan Geistdörfer (krotil Lancii Stratos), starý známý z Gröbmingu Rauno Aaltonen (finský učitel volantu jel na Mini Cooperu) a rakouský hrdina Rudi Stohl.
Dr. Wolfgang Porsche (nejmladší syn Ferryho natürlich sám také nastoupil) ovšem nepřivezl do Rakouska jen vysloužilé giganty: Marc Lieb, člen současného týmu Porsche WEC se měsíc po svém výborném představení v Le Mans přijeli ukázat s Porsche 911 GT1, vítězem Le Mans roku 1998.

Další dvě velké tváře historie automobilového sportu nemají společnou jen lásku k Ennstal Classic: Dieter Quester a Hans-Joachim Stuck absolvovali svou první Grand Prix F1 shodou okolností právě před 40 lety. Rakušan letos, jako vždy hájil barvy BMW a Němec řídil porsche.

astým návštěvníkem podniku byl a je i Peter Sauber. Ve fázích, kdy mu jeho stáj F1 zrovna „nepatřila“, si Švýcar „dal Ennstal Classic“. Letos mu skomírající tým zjevně zase jednou nepatři a tak usedl do vodécého vozu (samozřejmě porsche) vedle organizátora Zwickla.

Pro dřívějšího přítele bratří Rodriguezů, mechanika Francoise Ceverta a pozdějšího týmového manažera Shadow, ATS a McLarenu, Jo Ramireze patří Ennstal již léta k pevným vrcholům sezony a vyrazil na Triumhu TR2.
Facit: Ennstal Classic opět nabídla hodně zajímavého, ale málo nového. Většina exponátů a osobností zde startuje každým rokem. Za to přibylo VIP-stanů a podobných nešvarů komerčního světa, něco, co právě není (nebo spíše nebylo) v duchu tohoto podniku.

Ferrari 250GTO Lorda Laidlawa je jedním z nejcennějších automobilů světa.

 

 

Legendární spolujezdec Waltera Roehrla, Christian Geistdörfer na senzační Lancii Stratos.

 

Byl stále ověnčen zasvěceným publikem a se stoickým klidem podepisoval všechno možné: Jacky Ickx. 

 

Jacky Ickx jako spolujezdec pana Scheuffeleho, majitele firmy Chopard. 

 

Lola T310 z roku 1972, se kterou v CanAm nastoupil David Hobbs.

 

 

 

Další ze zástupců třídy CanAm: McLaren M8C z roku 1970. 

 

Jediní Češi v poli historické rallye: Pavel Lamla a Hana Hamlová na MG TC-Sport z roku 1947. 

 

Velký Sir Stirling Moss si vzal čas i pro nejmladší fandy... 

 

Sir Stirling Moss v Jaguaru XKC, se kterým roku 1952 vyhrál v Remeši. 

 

Dieter Quester posílá hubičku Lady Suzie Moss!

 Marc Lieb předvedl v uličkách Gröbmingu Porsche 911 GT1 z roku 1998.

 

Jo Ramirez za volantem Triumhu TR2. Tento vůz dojel tragických 24h v Le Mans roku 1955 jako 14. 

 

Ikóna rallyového sport Walter Röhrl na Porsche 718 RS Spyder. 

 

Tuhle Felicii z roku 1961 nasadili Rakušané Szuchar a Schuster. 

 

Zarputilost a radost: Johan Kofler se spolujezdkyní v Sunbeamu Supersport z roku 1930. 

 Proměnil malou veselou historickou rallye ve velký podnik se všemy klady a zápory: Helmut Zwickl s Peterem Sauberem na místě spolujezdce. 

 

 

 

 

Zdroj: Roman Klemm, Foto: Roman Klemm

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Verstappen nechal snít Hamiltona devět kol - 20.4.2024
Pátek v Kalifornii pro O‘Warda - 20.4.2024
Debut v Long Beach si odbude úřadující šampion F2 - 20.4.2024
Norris hodně riskoval - 19.4.2024
Nejlepší pozici pro sprint si vyjel Norris - 19.4.2024

Reklama