clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Rowlandova cesta za titulem

vydal: Šárka Chomiaková
zveřejněno: 15.10.2015, 12:00

počet komentářů: 0


V závěru tohoto týdne čeká World series by Renault  poslední závodní víkend letošní sezóny, ale Formule Renault 3.5 již zná svého jedenáctého šampiona.  V  Le Mans  se jím stal britský pilot Oliver Rowland. Pojďme se podívat, jak jeho cesta za titulem vypadala.

Oliver Rowland přišel do Formule Renault 3.5 v sezóně 2014 jako vice šampion Formule Renault 2.0 Eurocup. A mezi špici se zařadil hned od začátku. Ve své první sezoně dokázal vybojovat dvě vítězství a pět dalších pódiových umístění.

Proto před sezónou 2015 už Oliver patřil k hlavním favoritům na titul. Jeho naděje zvyšovalo i to, že se rozhodl setrvat u stáje Fortec. Roli favorita sezóny potvrdil hned v úvodním podniku sezóny v Aragonu, kde sezónu zahájil vítězstvím a to v poněkud kuriózní situaci, protože v závodě nevedl ani jedno kolo. Celý závod totiž v čele jezdil Meinhard van Buuren, ten však dostal penalizaci za předčasný start, která mu byla přičtena ke konečnému času až po skončení závodu.

V nedělním závodě se ukázalo, kdo bude letos Rowlandovým hlavním soupeřem v bitvě o titul. Za deštivých podmínek zvítězil Matthieu Vaxiviere z Lotusu. Rowland skončil třetí.

Poté se celý měsíc čekalo na nejprestižnější závod sezóny -  Monako, kde Formule Renault 3.5 pravidelně doprovází formuli 1. Na startovním roštu patřila Rowlandovi druhá startovní pozice a Matthieu Vaxivierovi třetí. Po zhasnutí červených světel se však oba piloti ve vzájemném souboji střetli, což vedlo k Francouzově odstoupení a Rowland se propadl hluboko polem. Nakonec závod dokončil jako šestý a vyhrál jeho týmový kolega Jazeman Jaafar.


Týden po Monaku se konal závodní víkend ve Spa. Tam si v sobotu připsal Vaxiviere druhé vítězství sezony a Rowland dojel pátý. Ale vše si vynahradil v neděli, kdy si nejdříve vybojoval své první pole position sezóny a následně si i on připsal své druhé letošní vítězství, Vaxiviere dojel třetí.

V Maďarsku si Oliver Rowland připsal další pole position, v samotném závodě se mu ale nevydařil start, a nakonec byl rád, že vůbec uhájil třetí pozici. I tak Vaxiviere dojel až za ním na čtvrtém místě. Pro pilota stáje Fortec mnohem lépe dopadl nedělní závod. I když zpočátku to tak nevypadalo. Vybojoval si totiž až pátou pozici na startu, kdežto Vaxivierovi patřilo pole position. Rowland ale předvedl perfektní start, když dokázal zdolat i Vaxiviera a ujal se vedení. Nic změnit nedokázaly ani zastávky v boxech, a Oliver si vybojoval třetí vítězství sezóny následovaný Vaxivierem. 

Po dvouleté pauze se Formule Renault 3.5 v červenci vrátila na Red Bull Ring, i když tentokrát bez World series by Renault. Proto měl závodní víkend jiný formát a oba závody se odjely v neděli. Kvalifikace se konaly v sobotu, a v té první si pole position vybojoval Rowland, ve druhé zvítězil Vaxiviere. První závod na sebe upoutal pozornost hlavně kvůli chybě Roberta Merhiho, který po přejetí cílové čáry až příliš zpomalil, přičemž do něho v plné rychlosti narazil Nicolas Latifi. To se však nijak nedotklo Olivera Rowlanda, který s náskokem 8 sekund bez problémů zvítězil. V druhém závodě se oba kandidáti na titul utkali přímo na trati. Vaxiviere však před sebe Rowlanda nepustil a i on si odvezl z Red Bull Ringu vítězství.

Pak už následovala dlouhá letní přestávka a po ní World series by Renault ostavila návrat na Silverstone, což byl současně Rowlandův domácí závod. V sobotu spolu Rowland a Vaxiviere svedli další bitvu přímo na trati i když jen o pódiová umístění. Tio Ellinas startující z pole position totiž nedal v závodě nikomu šanci a vybojoval si tak své první vítězství ve FR 3.5.Rowland nakonec dojel druhý a Vaxiviere třetí.  V neděli konečně patřil domácí závod Rowlandovi. Na startovním roštu se ale musel zařadit až na druhé místo za Vaxiviera. Francouzského kolegu se mu však podařilo překonat při zastávkách v boxech a tak mohl slavit další vítězství spolu s místními fanoušky.

Na Nurburgringu se Oliver Rowland ukázal v tom nejlepším světle. Vybojoval si další pole position, v závodě pak byl nedostižný a v zisku dalšího vítězství mu nezabránilo ani vyjetí safety caru. Připsal si i nejrychlejší kolo závodu. Jeho vítězství bylo navíc již osmé, které se mu podařilo získat v rámci FR 3.5. Tím překonal absolutní rekord. Vaxiviere skončil čtvrtý.

Neděle pro  Rowlanda znamenala další pole position.Pak ale přišel déšť a s ním safety car, který vše změnil, a závod už patřil jiným. Zvítězil Tio Ellinas a jeho na stupně vítězů doprovodili nováčci Gustlav Malja a Nyck de Vries. Rowland bral pouze jeden bod za desáté místo, Vaxiviere skočil až o pozici za ním a nebodoval vůbec.


A pak už přišlo Le Mans.Což byl domácí závod pro Vaxiviera. Rowland si zde v sobotu vybojoval šesté pole position a v závodě bez problémů získal sedmé vítězství sezóny a zisk titulu měl již na dosah. Vaxiviere totiž byl penalizován za překročení traťových limitů a ve výsledkové listině mu patřilo až 10. místo. Rozhodnout o titulu se mělo s největší pravděpodobností v neděli. Francouzova naděje by žila dál jen v případě, že by Vaxiviere vyhrál a Rowland nebodoval. Po kvalifikaci k tomu však nebylo daleko. Vaxiviere vybojoval druhé místo na startu a Rowland až místo čtrnácté. Po startu závodu se ale Vaxiviere o všechny své naděje zase připravil. Propadl se až na sedmé místo, a i když se díky dobře zvolené strategii se zastávkami v boxech vrátil na místo druhé, už mu to nestačilo. Rowland se v průběhu závodu probojoval na osmé místo a dva závody před koncem sezóny si tak zajistil titul šampiona.

Oliver Rowland je v pořadí již 11. šampionem Formule Renault 3.5. Titul však vyhrál suverénněji než všichni jeho předchozí kolegové. FR 3.5 byla v minulosti typická velkou vyrovnaností startovního pole a za rok se mezi vítězi vystřídala pestrá řada jezdců. Letos však Rowland s Vaxivierem nedali mnoha pilotům šanci zazářit. Rowlandovi se dokonce podařilo zvítězit v každém závodním víkendu v rámci World series by Renault. Tím také překonal řadu rekordů. Dosáhl největšího počtu vítězství získaných v FR 3.5 a to 9. Také drží rekord počtu vítězství za jednu sezónu, letos dokázal zvítězit 7x. A to sezóna pořád ještě není u konce!

A co čeká Olivera dál? Formule Renault se sice stává sérií, ve které vám zisk titulu superlicenci v F1 nezaručí  (šampion získává 35 bodů z nutných 40). Rowlanda však tento problém trápit nemusí. Na svém kontě má již body z minulých dvou sezóny. Loni skončil čtvrtý ve FR 3.5 a předloni druhý v Eurocupu, což dohromady činí 57 bodů.

Rowlandův management sice formuli 1 zvažuje jako jednu z možností, vypadá to ale spíše, že se Oliver vydá cestou GP2. Tam se už letos účastnil závodního víkendu ve Velké Británii a ve Spa. A obzvláště ve sprintu domácího závodu na sebe upoutal pozornost svou bojovností.

Šampioni Formule Renault 3.5 za odměnu tradičně získávají příležet testovat vůz F1.V minulých letech Renault nabízel test s vozy Red Bull Racing. Rowland si však bude muset na to, zda tato odměna čeká i jeho, ještě počkat. Důvodem jsou špatné vztahy Red bullu a Renaultu v F1.

Finále World Series by Renault proběhne tento týden ve španělském Jerezu.Sobotní závod začíná ve 14:30, nedělní pak 15:30. Zároveň se jedná o poslední závodní víkend World Series by Renault v podobě jakou známe. Od příští sezóny bude Formule Renault 3.5 působit odděleně.

Zdroj: formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Mumtalakat kompletně převzal McLaren - 28.3.2024
Bronz bude málo, říká Grönholm. Těší se na auta se spalovacím motorem - 27.3.2024
Vettel opět na okruhu - 27.3.2024
Sainz by Verstappena porazil, mínil Pérez - 26.3.2024
Sainz byl lepší, přiznal Leclerc - 25.3.2024

Reklama