clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Pneumatikářský maraton v belgické čtyřiadvacetihodinovce

vydal: Tomáš Krejčík
zveřejněno: 22.12.2018, 05:55

počet komentářů: 0


Ve středu 12. prosince oznámila Stéphane Ratel Organisation (SRO) prodloužení kontraktu s dodavatelem pneumatik Pirelli. Italská firma zahájila spolupráci se SRO v roce 2013 exkluzivními dodávkami obutí do vytrvalostní Blancpain Endurance Series. V průběhu šestileté spolupráce se počet šampionátů pořádných SRO, které má na starosti Pirelli, zvýšil na dvanáct.

Spolu s oznámením partnerství prodlouženého do roku 2023 byl představen název šampionátu Intercontinental GT Challenge doplněný o přídomek„Powered by Pirelli.

Ve zprávě je zmíněn i vrcholný podnik SRO, který je součástí IGTC a Blancpain GT Series, závod 24 hodin ve Spa-Francorchampsu. V belgických Ardenách vybudovalo Pirelli „vesničku“, která se starala o nepřetržitý přísun obutí pro více jak šest desítek soutěžících.

Do Belgie vyslala italská firma okolo sto dvaceti pracovníků patnácti národností. Pro potřeby týmů bylo přichystáno dvacet tisíc pneumatik, jejichž přepravu na okruh Spa-Francorchamps zajistilo dvacet čtyři kamionů. Během letošního podniku byly zužitkovány dvě třetiny tohoto množství. Použitá směs DHD2 se oproti předchozí verzi vyznačovala větší odolností na úkor nižší výkonnosti.

Pro Pirelli představoval výzvu nejen samotný podnik, ale také probíhající přípravy na závod 10 hodin v Suzuce. Tam následně putovaly nepoužité pneumatiky.

Pracovníci společnosti Pirelli měli pro svoji práci vyhrazený samostatný prostor v zázemí belgického okruhu. Nacházel se o něco blíže týmům, sídlícím ve starších garážích. Byl volně přístupný fanouškům, kteří mohli sledovat neustálou výměnu starého obutí za nové.

Připravená sada nových pneumatik. Tentokráte gumařům ulehčilo práci počasí, protože v Ardenách nepanovaly typické vrtochy tamního počasí.

Na pás s rolnami bylo k nové pneumatice dodáno kolo s použitým obutím.

Podél pásu byla tři pracoviště, z nějž pracovníci mohli brát kola. Následovalo sejmutí použité pneumatiky z disku.

Po namazání okraje montážní pastou pro přesnější a snazší nasazení byla vzápětí na disk nasazena nová pneumatika.

Následovalo předání jednomu z kolegů u dalšího pásu, kteří zajišťovali nahuštění pneumatiky.

Opodál měla další trojice pracovníků na starost vyvážení obutých kol.

Čárový kód u pneumatik v GT závodech

Detail unikátního čárového kódu (ze starší verze pneumatik), který je součástí každé pneumatiky. Po vyvážení je načten pracovníkem Pirelli do systému. Obutí bez tohoto kódu nemůže být použito během závodního víkendu.

Připravené sady pneumatik

Pneumatiky, které budou použity, se mohou předehřívat pouze v zobrazených zahřívacích komorách. Například u hladkých pneumatik ohřívají vloženou sadu obutí na teplotu okolo 75°C. Dle pravidel rozměr těchto zařízení nesmí přesáhnout délku čtyř metrů (u dvou spojených), šířku 1,5 metru a výšku dva metry. Musejí být vyrobena z nehořlavých materiálů. Nachází se za garážemi v padoku, neboť jejich umístění v garáži, boxové uličce anebo na startovním roštu je zakázáno.

Ohřev vzduchu zajišťují většinou zařízení s benzínovými motory, lze použít i elektrické nebo plynové.

Po vyjmutí pneumatik z vyhřívací komory musí proběhnout jejich přemístění bez jakýchkoliv pomůcek zabraňujících úniku tepla

Foto: Tomáš Krejčík

Zdroj: SRO, Formule

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama