Belgická klasika v zajetí živlů |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Martin Ševčík počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Málokdo ví, že závod 24 hodin ve Spa je jen o jeden rok mladší než jeho slovutnější příbuzný z Le Mansu. Jeho první ročník se jel už v roce 1924 a od té doby se stal jednou z nejznámějších světových motoristických akcí. Pro vozy kategorie GT3, která píše jeho dějiny v 21. století, je pak tím nejprestižnějším kláním ze všech.
Belgičané uctívají dvě zásadní motoristické akce: domácí velkou cenu formule 1 a čtyřiadvacetihodinovku ve Spa. Za oběma podniky míří do trojúhelníku tvořeného valonskými obcemi Francorchamps, Malmedy a Stavelot.
7,004 kilometrů, 21 zatáček, převýšení 97 metrů. Okruh Spa-Francorchamps je rychlý a technicky náročný a není těžké pochopit, proč jej mnozí jezdci prostě zbožňují. I když zrovna nebojujete o vavříny, tady chcete alespoň kroužit.
Na start letošního vydání belgické klasiky se postavil rekordní počet účastníků. Přihlášeno bylo 72 vozů, rovná polovina z nich pak v nejvyšší kategorii Pro, ze které se rekrutují kandidáti na celkové vítězství. Za volanty strojů jedenácti různých značek se prostřídalo 248 jezdců.
Závod se tento rok stal kořistí posádky č. 20 ve složení Estre-Christensen-Lietz na voze Porsche 911 GT3 R. Zvítězila o pouhé 3,347 sekundy před porsche týmu ROWE.
Počasí je ve Spa vždy velkým tématem a už trochu klišé. Nicméně tentokrát byla čtyřiadvacetihodinovka v opravdu pevném sevření přírodních živlů. Tréninky i kvalifikace probíhaly za teplot atakujících 40 stupňů Celsia. Na závod se následně ochladilo o více než dvacet stupňů a do ardenských kopců opakovaně bubnoval déšť.
Sezona 2019 vnesla do vozového parku GT3 svěží vítr změn. Zcela nové zbraně nasadily Aston Martin a Porsche, zatímco Audi, Lamborghini a Honda připravily pro svoji techniku evoluční pakety.
Kafkova proměna. Tým domácího závodníka Pascala Witmeura proměnil vůz Porsche 911 Cup MR v brouka, aby oslavil padesáté výročí vstupu legendárního Herbieho na stříbrná plátna a zároveň pomohl místní charitě. Od SRO dostal divokou kartu a stal se symbolickým třiasedmdesátým účastníkem závodu.
Když se setmí. V noci dostává rozpoznávání jednotlivých vozů na základě jejich charakteristického zvuku zcela nový rozměr. Jedinečnou symfonii o mnoha rozmanitých tónech nabízejí pouze GT stroje.
Závod, jehož výsledky se započítávají jak do Blancpain GT Series Endurance Cupu, tak do Intercontinental GT Challenge, se vypisuje pro čtyři kategorie: Pro, Silver, Pro-Am a Am. Klíčem pro rozřazení jednotlivých posádek je oficiální hodnocení jezdců, které vydává FIA.
Pro Pirelli, výhradního dodavatele obutí série Blancpain GT, je maraton ve Spa největší motoristickou akcí na světě. Letos si na něj musela italská firma přichystat 15 000 pneumatik.
Vítězný vůz měl na kontě 23 zastávek v boxech. Jeho nejbližší pronásledovatelé na druhé a třetí příčce potřebovali o tři pitstopy méně.
Týmy jedoucí kompletní sezonu mají možnost si ve Spa výrazně polepšit. Mistrovské body se totiž rozdávají hned třikrát: dle pořadí po 6, 12 a 24 hodinách.
Stříbrným šípem proti fyzikálním zákonům. I v závodním režimu je pasáž Eau Rouge-Raidillon velkou výzvou. Nájezd probíhá v rychlostech 240-250 km/h, první apex vozy míjejí s 220-230 km/h na displeji, druhý pak kolem 220 km/h (dle nastavení vozu nebo toho, jak dobře si jezdec s ikonickým stoupáním poradí).
Středeční přehlídka vozů v lázeňském městečku Spa, čtvrteční noční pit walk nebo páteční večerní procházka po dráze okruhu. Fanoušci mohli závodní atmosféru nasávat opravdu plnými doušky.
Proměnlivé podmínky na dráze znamenaly, že týmy měnily pneumatiky takřka při každé zastávce. Dvojité stinty na jedné sadě byly výjimečné.
Neustálé přezouvání s sebou neslo zvýšené nároky na všechny, kteří kola připravovali. Obouvací linka Pirelli, pyšnící se minimálním výstupem 300 pneumatik na každou půlhodinu, zaměstnávala 54 lidí.
Audi doufalo ve víc. V ohni mělo hned jedenáct želízek, nejvíce ze všech automobilek. „Na usychající dráze jsme neměli rychlost na to, abychom za sebou vozy Porsche udrželi," přiznal René Rast z favorizované posádky č.1 domácího týmu WRT, složené z jezdců DTM.
Kvůli vrtochům počasí a četným incidentům, po kterých byl závod neutralizován žlutými vlajkami a/nebo safety carem, se celodenní maraton proměnil v sérii krátkých sprintů. O mnohé pozice se bojovalo až do posledního kola.
Bentley na svůj velký úspěch ve Spa stále čeká. Poslední dekáda patřila výhradně německým automobilkám, které nepustily nikoho nejen k prvenství, ale ani na stupně vítězů. Jedinou výjimkou v uplynulých deseti letech byla právě druhá příčka britského výrobce luxusních vozů z roku 2017.
Brzdové sady připravené pro rychlou výměnu. S jejich instalací však nemuseli mechanici pospíchat. Za účelem snížení nákladů a zvýšení bezpečnosti byla zavedena pětiminutová technická přestávka.
Tu musela absolvovat během závodu každá posádka. Kdo si ji však zvládl odbýt pod žlutými vlajkami, získal značnou výhodu.
Žádná technická zastávka by nezvládla oživit vůz č. 37. Bmw týmu 3Y Technology tvrdě havarovalo na konci rovinky Kemmel. Oprava poškozených svodidel si vyžádala hodinovou neutralizaci závodu.
"Jezdili jsme na hladkých pneumatikách v dešti a na těch do mokra zase na usychající trati," shrnul Kevin Estre za všechny posádky opakující se strategický guláš, který museli jezdci během čtyřiadvaceti hodin spořádat.
Jako bájný Fénix vylétl vůz sestavy Oman Racing with TF Sport. Po velké nehodě ve čtvrtečním tréninku musel tým sáhnout po záložním šasi a svůj aston martin kompletně přestavět. Do závodu proto posádka v čele s divokým Dánem Thiimem startovala z boxů. Nicméně to ji nezabránilo ve vítězství v kategorii Pro-Am. Zároveň si díky průběžným výsledkům připsala nejvyšší bodový zisk ze všech startujících.
Každá série jednou skončí. Poprvé od roku 2010 se Audi nepodařilo umístit na stupně vítězů některý ze svých automobilů. Bylo to však těsné. Vozu se startovním číslem 25 chyběly k pódiu jen 4,4 sekundy!
České barvy reprezentovala Scuderia Praha, do cíle se však nepodívala. Po noční nehodě svého Ferrari 488 GT3 se rozhodla v závodu nepokračovat.
Zatímco stáj Rinaldi Racing triumfovala v kategorii amatérů, v profesionálním poli se Ferrari příliš nedařilo. Vůz týmu SMP Racing sice posbíral body za průběžné vedení po šesti a dvanácti odjetých hodinách, nicméně po nešťastné kolizi s pomalejším soupeřem muselo ambiciózní trio Molina-Aljošin-Rigon závod nakonec vzdát.
Honda Acura NSX GT3 2019 se startovním číslem 30 se nenápadně propracovala až na šesté místo v celkovém pořadí. Její posádku tvořil také Bertrand Baguette, jenž se tak stal nejlépe umístěným domácím závodníkem.
Klíčem k úspěchu ve vytrvalostních závodech je strávit co nejméně času v boxech. Hrdinství na dráze dokáže jen těžko vyrovnat minuty ztracené v garáži. Rozhodně ne v tak vyrovnaném klání jako ve Spa.
Pro maximální výkon musely týmy adekvátně reagovat na měnící se podmínky. Ve správný čas mít obuty správné pneumatiky a se správným tlakem.
BMW po loňském vítězství týmu Walkenhorst tentokrát vyšlo naprázdno. V kvalifikačních vedrech chyběla bavorským strojům poháněným turbomotory rychlost, v závodě zase štěstí. Hvězdnou posádku Schnitzeru s Tomczykem a Farfusem vyřadila nezaviněná kolize.
Do ruda rozpálené výfuky 911 GT3 R. Stuttgartské mašiny s motorem vzadu se dokázaly nejlépe vypořádat s proměnlivými podmínkami a udržet si potřebnou teplotu v pneumatikách a požadovanou trakci.
Traťoví komisaři se ve Spa rozhodně nenudí. Čtrnáctkrát „vlály“ žluté vlajky podél celé trati, jedenáctkrát musel vyjet safety car. Jednou závod přerušily vlajky červené.
Páteční noc patřila přípravám a nácvikům taktických řešení zastávek v boxech. Zde v podání rakouského týmu Grasser, jenž má na svém kontě i dvojnásobný triumf ze čtyřiadvacetihodinovky v americké Daytoně.
Dril vítězné stáje GPX Racing. Mechanici ještě netuší, že si za přehmat během jedné ze zastávek vyslouží pro svůj vůz penalizaci.
Ačkoliv na nezájem publika si rozhodně nemůže stěžovat, návštěvnost Spa 24H nedosahuje úrovně stejně dlouhých závodů v Le Mansu či na Nürburgringu. A možná právě proto si tato akce udržuje zvláštní kouzlo a zůstává syrovým motoristickým zážitkem.
Místní borec Laurens Vanthoor měl na dosah pole position (uniklo mu o pouhých 17 tisícin sekundy), v 53. okruhu navíc zaznamenal časem 2:20,146 nejrychlejší kolo závodu. Penalizace však jeho vůz č. 117 zbrzdila a cílem projel devátý.
Jedním očkem koukáme po VC Německa. Zatímco v Belgii bojuje elita světa endurance, o 225 kilometrů dále hostí Hockenheim formuli 1.
Silné noční deště a všude číhající aquaplaning donutily pořadatele závod v neděli ráno na téměř šest hodin přerušit. Rozhodnutí předcházely četné stížnosti jezdců na podmínky na trati.
Aston Martin Vantage AMR GT3 v negližé. Nový produkt z ostrovů s hřmotným osmiválcem nahradil letitý model V12.
Nedělní přerušení závodu dalo mechanikům možnost alespoň trochu si vydechnout. Někteří si dopřáli i pár hodin spánku.
Jedna zápletka střídá neúnavně druhou. Během závodu se toho děje na dráze tolik, že to kamery nemají šanci absolutně pobrat. Nebezpečí havárie pak zejména za tmy a za deště visí prakticky neustále ve vzduchu.
Životní paradox. Zatímco v jedné z nejnebezpečnějších zatáček světa riskují stovky jezdců za tmy a deště své životy, jen o pár desítek metrů dále probíhá přímo festivalové veselí. Taková komornější a přízemnější verze Tomorrowlandu.
Už tam budem? Do cíle jedenasedmdesátého ročníku dorazilo 51 klasifikovaných posádek, tedy 72 % startujících. Pouze v loňském roce bylo procento těch, kteří závod dokončili, vyšší.
Týmu Rowe Racing se podařil vskutku husarský kousek. Ve výsledkové listině jeho stroje figurovaly na druhém, pátém a sedmém místě celkového pořadí. Šampaňské si však vysloužila pouze nejrychlejší posádka vozu č. 998.
Záď vítězného vozu 911 GT3 R. Bude Porsche následovat konkurenci a zakonzervuje stroj ve stavu, v jakém proťal cílovou čáru, aby z něj udělalo výstavní exponát? Přece jen na tento triumf automobilka čekala dlouhých devět let.
Foto: Martin Ševčík Zdroj: FORMULE.cz, Foto: Martin Ševčík Komentáře ke článku
|
Reklama