clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Dvě probdělé noci s IndyCar

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 16.7.2020, 23:35

počet komentářů: 0


Třetí závodní víkend v řadě a další dva podniky IndyCar Series čekají fanoušky v příštích dnech. Opět se během jednoho víkendu pojede dvakrát. Z nejdelší trati v kalendáři, okruhu Road America, se série stěhuje na tu nejkratší – ovál v Iowě, který měří jen necelou míli. A pozor, netradičně nás čeká první závod už v pátek, respektive z pohledu českého fanouška v sobotu. Obě klání jsou totiž na programu pod umělým osvětlením, tedy v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli našeho času.

S tím se pojí také jedno specifikum. IndyCar nechce týmy a jezdce zatěžovat víc, než je nezbytně nutné. Uvědomuje si, že je čekají dlouhé a náročné dny, začínající testem na koronavirus při vstupu na okruh už v půl páté ráno a končící večerním závodem. Proto změnila formát kvalifikace.

I v Iowě piloty čekají dvě letmá kola, na rozdíl od běžných oválových závodů ale nebude o pořadí na startu rozhodovat jejich součet, respektive nejvyšší průměrná rychlost. Piloti se na startu úvodního závodu seřadí podle výsledků prvního měřeného kola, na roštu sobotního podle druhého. V obou případech nejrychlejší jezdec dostane jeden bonusový bod a cenu pro vítěze pole position.

Vloni slavil v Iowě Newgarden. Foto: IndyCar

Dva závody během jednoho víkendu byly v posledních letech doménou hlavně městských okruhů, primárně pak Detroitu. V minulosti ale desetkrát IndyCar, respektive její předchůdkyně, pořádala na oválech dva závody. Vždy to bylo ale během jednoho dne. Naposledy před devíti lety v Texasu, kdy byl tehdy 550kilometrový závod rozpůlen na dva kratší o poloviční body. V Iowě to bude poprvé, kdy se pojedou dva plnohodnotné oválové závody ve dvou po sobě následujících dnech.

Důvod je samozřejmě jednoduchý – koronavirus. Iowa měla původně hostit jeden závod. Když musely být závody na začátku sezony zrušeny nebo v lepším případě přesunuty, IndyCar přidala v Iowě páteční podnik. Kompenzovala tak zrušení závodu v Richmondu, kam se série měla po dlouhé pauze vrátit.

Iowa a Richmond si jsou velmi podobné. Ostatně za designem iowského oválu stál legendární pilot NASCAR Rusty Wallace a za vzor si vzal právě Richmond, kde byl v kariéře velmi úspěšný. Richmond je ale kratší. Zatímco Iowa měří 0,875 míle (1,4 km), Richmond o osminu míle méně (1,21 km).

Autodrom je dítětem doby, kdy v Americe rostly tyto tratě jako houby po dešti s cílem nalákat NASCAR, případně alespoň IndyCar, která v té době byla ještě výrazně více zaměřená na ovály. Většina tratí, které takto do kalendáře pronikly, z něj zase vypadla, Iowa se ale udržela. Fanoušci si totiž závody na krátké dráze oblíbili, navzdory tomu, že ne vždy byly zrovna napínavé. Hlavně kvůli degradaci pneumatik, která neumožňovala závodit mimo ideální stopu a tím pádem předjíždět. Přesto diváci plnili tribuny. A odměnou jim bylo mnohem lepší závodění, které v posledních letech na Iowa Speedway můžou sledovat.

Zatím jediný oválový závod vyhrál letos Scott Dixon. Foto: IndyCar

Coby lídr šampionátu přijíždí do Iowy Scott Dixon. Ten vyhrál úvodní tři závody letošní sezony. Přestože v Iowě nikdy nechyběl, vítězství na této trati mu ve sbírce chybí. Nejúspěšnějším je v Iowě tým Michaela Andrettiho. Ten vyhrál sedm závodů, z toho šest v řadě, poslední ale v roce 2015. Z pilotů je nejúspěšnější trojnásobný vítěz Ryan Hunter-Reay. V loňském velmi specifickém závodě se radoval Josef Newgarden. Kvůli bouřce byl start o několik hodin odložen. Odstartoval před půlnoci, na chvíli byl kvůli počasí zastaven a cílem Newgarden projel ve čtvrt na tři ráno místního času!

Doufejme, že letos se něčemu podobnému vyhneme. Předpověď počasí na víkend je zatím příznivá. Tedy pro jezdce úplně ne, protože teploty by se opět měly pohybovat v rozmezí od 30 do 35 °C. IndyCar proto opět změnila systém ochlazování kokpitu, zakrytého novým aeroscreenem. Tentokrát doufá, že nová úprava zlepší cirkulaci vzduchu.

V Iowě se nám oproti posledním dvěma víkendům opět trochu pozmění startovní rošt. Do vozu číslo 20 se vrací Ed Carpenter. Conor Daly se tak stěhuje z týmu Ed Carpenter Racing ke Carlinu. A u týmu A.J. Foyta pokračuje rozlučková tour Tonyho Kanaana, který letos startuje už jen na oválech.

Iowa Speedway
Délka okruhu: 0,875 míle (1,4 km)
Délka závodu: 250 kol (218,75 mil)
První závod: 2007
Rekord okruhu: Hélio Castroneves (Team Penske) – 17,2283 v roce 2014
Loňské pole position: Simon Pagenaud (Team Penske) – 35,7455
Loňský vítěz: Josef Newgarden (Team Penske)

Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 17. 7.
20:00 – 21:30 – 1. trénink
23:30 – 0:30 – kvalifikace na oba závody

Sobota 18. 7.
3:15 – start 1. závodu
21:30 – 22:30 – 2. trénink

Neděle 19. 7.
2:45 – start 2. závodu

Zdroj: FORMULE.cz

Zdroj: FORMULE.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama