clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Autosoučástky z tiskárny

vydal: Marek Chvála
zveřejněno: 4.8.2020, 12:35

počet komentářů: 0


Aditivní výroba dílů probíhá bez forem, omezení v konstrukci a designu a desetkrát rychleji. Proto jsou možnosti jejího využití nekonečné. Automobilový průmysl byl jedním z prvních odvětví, které tuto technologii zavedlo do praxe, protože šetří čas a zvyšuje flexibilitu ve všech fázích vývoje a výroby vozidla.

Jak pracuje laboratoř aditivní výroby společnosti Seat? Limitem je představivost. „Pokud si to umíte představit, pak to umíme vyrobit,“ zní motto laboratoře aditivní výroby v prototypovém centru Seat. Pracuje tady devět tiskáren pro všechny divize společnosti Seat, které zhotovují nejrůznější produkty, ať se jedná o oblast designu a konstrukce, výroby nebo logistiky.

Jednou z výhod jsou nekonečné možnosti tvarových řešení a velmi precizní realizace libovolného designu, i sebevíce komplikovaného, pro všechny naše provozy. A to vše v čase, který je normálními procesy nedosažitelný,“ říká Norbert Martín, vedoucí laboratoře aditivní výroby ve společnosti Seat.

Kromě tvůrčí volnosti je hlavní výhodou technologie aditivní výroby rychlost. Například v normálním procesu výroby zrcátka musí být nejprve vytvořena forma, a to může trvat týdny. Navíc se jedná o jedinečný model, takže budete muset vyrobit jinou formu, pokud budete chtít udělat na zrcátku sebenepatrnější změnu. 

Ač to tak nevypadá, jsou tyto díly vytištěné

Aditivní výroba tuto přípravnou fázi eliminuje. Technici obdrží soubor s konstrukčními daty a odešlou jej k „vytištění“, jako by se jednalo o textový dokument. Za 15 hodin je díl hotový. „S tradičními technologiemi by cesta k dílu trvala týdny. Díky aditivní výrobě je díl k dispozici ze dne na den. To nám umožňuje během jednoho týdne vyrobit několik různých verzí dílů pro testy a následně je upravovat a zdokonalovat,“ vysvětluje Norbert.

Osmdesát procent dílů, vyráběných aditivní metodou, jsou prototypy pro vývoj vozidel. Vyrábějí se zde ale také nástroje na míru a různé pracovní pomůcky pro montážní linku, jedinečná loga pro vozidla a studie vystavované na autosalonech, a dokonce i prodlužovací nástavce pro uchycení roušky nebo madla dveří, pomáhající při prevenci koronavirového onemocnění.

Tato technologie pomáhá při vývoji produktů a také při výrobě a montáži, protože dodáváme na míru zhotovené nástroje, které jsou lehké a připravené pro činnosti, vykonávané našimi zaměstnanci na lince. Dokonce jsme tiskli prodlužovací nástavce pro roušky a příslušenství pro otvírání dveří paží, aniž byste museli uchopit kliku dlaní,“ uvádí Norbert.

Existují různé druhy technologie aditivní výroby, například Multi Jet Fusion (MJF), odlišné metody spékání včetně laserového, filamentová fúze nebo dokonce tvrzení ultrafialovým světlem. V závislosti na tom, co se „tiskne“, může být některá technologie pro daný výrobní úkol vhodnější než ostatní, protože každá tiskárna vytváří díly ze specifického materiálu. Kromě přesného tvaru lze dosáhnout například specifické hmotnosti nebo vlastnosti, aby materiál odolával teplotám až 100 °C.

Příkladem technologie, kterou používáme k výrobě nástrojů, je CFF, tedy Continuous Filament Fabrication. V tomto případě používáme nejen plast, ale také uhlíková vlákna k jeho vyztužení. Výsledkem je mnohem lehčí a odolnější nástroj, který vydrží mnoho cyklů,“ zdůrazňuje vedoucí laboratoře aditivní výroby ve společnosti Seat. Technologie již existuje a možnosti jejího využití jsou nekonečné. Nyní se pozornost obrací k novým aplikacím se zaměřením na požadavky zákazníka, ať už se jedná o individualizované díly, speciální edice nebo nedostatkové náhradní komponenty. „Pokud například potřebujete díl pro některý z našich historických modelů, který se již nevyrábí, můžeme ho vytisknout,“ uzavírá Norbert.

Zdroj: Seat

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Scheider po dvou letech opět ve světovém rallyekrosu - 30.5.2023
Příznivá doba pro ženy v automobilové branži - 14.2.2021
Seat Leon bude jezdit také na CNG - 12.2.2021
Aby se nám na kruhovém objezdu nezatočila hlava - 3.2.2021
Zkušebna světlometů Seatu připomíná observatoř - 30.1.2021

Reklama