clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

IndyCar pokračuje dvěma kláními v St. Louis

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 28.8.2020, 00:25

počet komentářů: 0


Ani ne týden po pětistovce v Indianapolisu pokračuje seriál IndyCar hned dvěma závody. Piloti se utkají na krátkém oválu World Wide Technology Raceway at Gateway na předměstí města St. Louis. Na závodní víkend se musí nesmírně těšit Japonec Takuma Sató. Krom toho, že si stále užívá slávu spojenou s vítězstvím v Indy500, tak míří na okruh, kde se před rokem radoval z vítězství.

Závodiště ve městě Madison, které leží na východním břehu řeky Mississippi, tedy na předměstí St. Louis, má bohatou historii. Na tomto místě se závodilo od roku 1967, stála tam ale trať pro závody dragsterů. V roce 1985 přibyl 3,5 km dlouhý silniční okruh, který měl i kratší variantu měřící 1,6 km, tedy přesně jednu míli.

V polovině 90. let trať koupil muž, který stál za nápadem uspořádat Velkou cenu Long Beach – Chris Pook. Stávající okruhy nechal zbourat a v letech 1995 a 1996 na jejich místě vzniknul nový 1,25 míle (2,012 km) dlouhý ovál.

Tvůrci se inspirovali třemi jinými ovály. Zvolili tvar „vajíčka“, tedy okruh s dvěma páry zatáček s jinými parametry. Okruh tím připomíná oblíbenou trať NASCAR v Darlingtonu (však také před závodem tam jezdí piloti testovat do St. Louis) či japonské Motegi. První a druhá zatáčka připomínají ovál v New Hampshire, třetí a čtvrtá potom okruh ve Phoenixu.

Vzhledem k blízkým vazbám Pooka na CART nebylo překvapením, že netrvalo dlouho a série si na nový ovál našla cestu. Trať dostala ale velmi těžký úkol – měla konkurovat pětistovce v Indianapolisu v kalendáři konkurenční IRL. V roce 1997, kdy CART poprvé zavítal do St. Louis, to už ale nebylo ve stejný den, kdy se jelo v Indianapolisu, což CART v roce 1996 zkoušel se závodem U.S. 500 v Michiganu, ale s jednodenním předstihem.

Takuma Sató chce navázat na svůj loňský úspěch. Foto: IndyCar

Vedení dráhy se ale i tato forma konkurence Indy500 nelíbila. Okruhy neleží daleko od sebe a fanoušci z okolí, když už se někam vydali na závod, tak většinou preferovali Indianapolis. Změna nastala ale až v roce 2000 a šlo o závod poslední. Příště už byl součástí kalendáře IRL, vydržel v něm ale jen tři roky.

Celkem CART, IRL a po roce 2017 IndyCar závodily v St. Louis desetkrát. Vyhrát se zde podařilo jen těm největším osobnostem tohoto sportu – vítězům Indy500 a šampionům série. Nikdo nedokázal vítězství zopakovat. Vítězi ze St. Louis jsou Paul Tracy, Alex Zanardi, Michael Andretti, Juan Pablo Montoya, Al Unser Jr. ,Gil de Ferran, Hélio Castroneves, Josef Newgarden, Will Power a Takuma Sató. Newgarden jako jediný vyhrál v roce 2017 závod bez toho, aby měl na kontě mistrovský titul či triumf z Indy500. Titulu se ale na konci sezony dočkal.

V St. Louis se pojedou hned dva závody. IndyCar tak rozhodla na konci července, když musela kvůli koronaviru zrušit závody na západním pobřeží. IndyCar také oba závody zkrátila. Původně se mělo jet na 310 mil, nakonec to bude jen 250 mil, tedy 200 kol.

V pátek dostanou jezdci jedinou možnost k tréninku. V sobotu bude následovat společná kvalifikace na oba závody. Tento formát IndyCar použila již v Iowě. Stejně jako v předchozích letech se na oválech pojede na dvě letmá kola. Výsledek toho prvního určí pořadí na startu úvodního závodu, druhého pak na roštu nedělního klání.

World Wide Technology Raceway at Gateway
Délka okruhu: 1,25 míle (2,012 km)
Délka závodu: 200 kol (250 mil, 402 km)
První závod: 1997
Loňské pole position: Josef Newgarden (Team Penske) – 48,2554
Loňský vítěz: Takuma Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing)

Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 28. 8.
22:30 – 24:00 – trénink

Sobota 29. 8.
18:00 – 19:00 – kvalifikace
21:45 – start 1. závodu

Neděle 30. 8.
21:45 – start 2. závodu

 

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: IndyCar

Zdroj: Originální materiál redakce, úvodní foto: IndyCar

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama