clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Před VC Itálie 2020

vydal: Petr Dufek
zveřejněno: 3.9.2020, 19:25

počet komentářů: 8
z toho nových:
poslední: 5.9.2020 07:39


Mercedes letos vyhrál ze sedmi závodů šest, z toho pět Lewis Hamilton. Těžko se dá očekávat, že by tomu mělo být na nejrychlejší trati seriálu jinak. Fanoušci by si však zasloužili nějakou zápletku…

Po sedmi odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (157) před Maxem Verstappenem (118) a Valtterim Bottasem (107). Zatím nebodovali Kimi Räikkönen, Nicholas Latifi, George Russell a Romain Grosjean. Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (264) před Red Bullem (158) a McLarenem (68). Bez bodového zisku je pouze Williams.

Historie okruhu

Trať s názvem Autodromo Nazionale byla vybudována v Královském parku v Monze u Milána už v roce 1922 a je nejstarším dosud používaným okruhem v Evropě. Po Brooklandsu a Indianapolisu má třetí nejstarší historii na světě! Na původní trati byla legendární klopená zatáčka Parabolica. Po její modernizované kopii se dnes vjíždí do cílové rovinky. Na ní bylo v minulosti dosaženo největší momentální rychlosti vozu F1 ve velké ceně.

Závod v Královském parku v Monze chyběl v kalendáři mistrovství světa jen jedinkrát v roce 1980, kdy se jela VC Itálie v Imole. Tehdy, po tragické havárii Ronnieho Petersona (1978), prošla zásadnější přestavbou. Na žádném jiném okruhu se tedy nejelo častěji (69krát).  

Zleva Lewis Hamilton, Fernando Alonso a Kimi Räikkönen na stupni vítězů v roce 2007. Foto: McLaren


Během sedmdesáti let (po dobu zařazení do MS) trať prošla sedmi úpravami. Z původní délky 6300 metrů se postupně zkrátila na současných 5793 metrů. K poslední změně došlo v roce 2000.

Momentálně je Monza nejrychlejší tratí v seriálu. Neznamená to však, že by rozhodovala jen největší rychlost na rovinkách. Hodně záleží na průjezdu šikanami a rychlými zatáčkami. Kombinuje rychlost s obtížnými zatáčkami a má vlastní srdce i duši. Oprávněně se trati přezdívá „La Pista Magica“ – kouzelná trať. Leží v Královském parku v Monze a je skutečně královským okruhem F1.

Klíčová místa

Trať v Královském parku v Monze nedaleko Milána je typická nízkým přítlakem a vysokými rychlostmi. Proto se jí často přezdívá Království rychlosti nebo Chrám rychlosti. Díky dosahované rychlosti se jedná o nejkratší závod roku. Tedy pokud nezasáhne počasí.

V kvalifikaci je velmi důležité brzdění do první zatáčky. Zahřátí předních pneumatik v zahřívacím kole je často velmi obtížné, protože na dlouhých rovinkách rychle chladnou.

Nedostatek aerodynamického přítlaku kvůli využití maximální rychlosti na dlouhých rovinkách způsobuje, že jsou brzdné úseky extrémně náročné na zatížení brzd i řízení. Z tohoto hlediska patří Monza podle techniků Bremba k nejobtížnějším tratím.

Čas strávený brzděním bude samozřejmě nízký, přesněji 10,75 vteřiny v každém kole. Znamená to zhruba 14 % z celkové vzdálenosti.

Od startovní čáry po šachovnicovou vlajku vynaloží každý jezdec na brzdový pedál tlak 31,6 tuny. Brzdná síla aplikovaná v každém kole je téměř 600 kg, což vyžaduje skvělou kondici závodníků.

Ze šesti brzdných úseků jsou tři klasifikovány jako náročné, jeden středně obtížný a zbývající dva lehké. Nejnáročnější je první zatáčka po cílové rovince. Auta k ní přijedou rychlostí 353 km/h a zpomalují na 88 km/h na 135 metrech za pouhé 2,66 vteřiny. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 195 kg a dosáhnou zpomalení 5,5 G.

Zajímavá čísla

Nejvíc triumfů (po pěti) mají na kontě Michael Schumacher a Lewis Hamilton, sedm jezdců zde zvítězilo třikrát.

Ze současného startovního pole dokázali v Monze vyhrát Lewis Hamilton v letech 2012 (McLaren), 2014, 2015, 2017 a 2018 (Mercedes), Sebastian Vettel v letech 2008 (Toro Rosso), 2011 a 2013 (Red Bull) a Charles Leclerc v roce 2019 (Ferrari).

Sebastian Vettel zde vybojoval první vítězství v kariéře, když senzačně triumfoval v náročných podmínkách ve voze Toro Rosso. Pro tým je to dodnes jediné první místo ve F1.

Charles Leclerc pojede v neděli jubilejní 50. velkou cenu. Monačan debutoval v týmu Sauber ve VC Austrállie 2018. Zatím má na kontě dvě vítězství a 12 postavení na stupni vítězů.

Ferrari je nejúspěšnějším týmem v historii VC Itálie. Musel by se však stát zázrak, aby navázalo na dosavadních 19 triumfů před vášnivými tofosi.

Lance Stroll má skvělé vzpomínky na závod v Monze v roce 2017. Kanaďan tehdy získal své dosud jediné postavení v první řadě na startu. V závodě dojel ve williamsu čtvrtý.  

V roce 2001 se stal Tomáš Enge v Monze prvním Čechem ve formuli 1. Foto: Jiří Křenek


Nicholas Latifi pojede v Monze s ef jedničkou poprvé. V minulosti zde však startoval v šampionátech evropské F3, formule Renault 3.5, GP2 a F2.

V posledních 16 ročnících jen čtyřikrát nevyhrál jezdec z pole position. Statisticky je tedy kvalifikace v Monze důležitější než v Monaku!

V roce 1971 byla Monza svědkem nejtěsnějšího dojezdu v historii F1: pět jezdců dělilo pouhých 61 setin vteřiny: 1. Peter Gethin (BRM) 1:18:12,60, 2. Ronnie Peterson (March-Ford Cosworth) +0,01, 3. Franҫois Cevert (Tyrrell- Ford Cosworth) +0,09, 4. Mike Hailwood (Surtees- Ford Cosworth) +0,18, 5. Howden Ganley (BRM) +0,61.

Ze 46 nejrychlejších kvalifikačních časů v historii jich bylo 45 dosaženo v Monze. Nejvyšší průměrná rychlost v kvalifikaci patří Kimimu Räikkönenovi (Ferrari) z roku 2018 výkonem 263,588 km/h.

Nejrychlejšího času zde zatím dosáhl Kimi Räikkönen časem 1:19,119 v předloňské kvalifikaci. Držitelem oficiálního traťového rekordu (nejrychlejší kolo v závodě) je však stále Rubens Barrichello z roku 2004, kdy dosáhl ve ferrari času 1:21,046.

Navěky bude platit údaj z VC Itálie v Monze v neděli 16. září 2001: Tomáš Enge z České republiky, jako celkem 694. jezdec v pořadí, vstoupil coby první závodník z východní Evropy do mistrovství světa formule 1. Jeho prostřednictvím se splnil sen mnoha generací českých kluků o tom, že budou jednou řídit ef jedničku ve velké ceně F1. Ve voze Prost se kvalifikoval na 20. místě. V premiéře pak splnil předsevzetí, když absolvoval celý závod bez jediné chyby na 12. místě těsně před pozdějším šampionem Alonsem. Byla to historická událost pro český motoristický sport.

Vzpomínka na rok 2019

Před loňskou VC Itálie vedl šampionát Hamilton s náskokem 65 bodů na Bottase a 87 na Verstappena. V klasifikaci Poháru konstruktérů měl už Mercedes na Ferrari k dobru 145 a na Red Bull Racing 217 bodů.

První řadu na roštu obsadili Leclerc a Hamilton, když závěrečná fáze kvalifikace se kvůli přílišnému taktizování jezdců změnila ve frašku. Za viníky označení Hülkenberg, Sainz a Stroll nicméně vyvázli jen s napomenutím. Nadlimitní výměna některých komponent pak stála za penalizací Räikkönena, Norrise, Gaslyho a Verstappena.

Monačan výhodu pole position udržel. Vettel klesl za Hülkenberga, ale brzy se vrátil na čtvrtou pozici. Verstappen zajel hned do boxů, protože si poškodil přední křídlo a musel si ho nechat vyměnit. Leclerc se snažil získat náskok přes jednu vteřinu, aby nedal Hamiltonovi šanci využívat DRS. Ve 3. kole se mu to podařilo, ale bylo to jen o desetinky.

V čele jela pětice favoritů v rozmezí necelých čtyř vteřin. Ovšem v 6. kole na výjezdu ze zatáčky Ascari dostal smyk Vettel, poškodil křídlo i zavěšení a pospíchal k mechanikům. Při návratu na trať zkomplikoval život Strollovi, kterého trefil do zadního kola. Kanaďan ho vzápětí napodobil a vyhnal do kačírku Gaslyho.

Po 10 kolech piloti kroužili v pořadí Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Sainz, Giovinazzi, Albon, Kvjat, Magnussen, Pérez, Stroll, Norris, Gasly, Räikkönen, Russell, Verstappen, Kubica, Vettel a Grosjean.

První trojice se nacházela v těsném sevření, byť Leclerc si stále udržoval náskok nad jednu vteřinu. Vettel dostal trest 10 vteřin stop&go, Stroll vyfasoval „pouze“ průjezd boxovou uličkou.

V 15. kole Leclerc zvýšil vedení na 1,5 sekundy a Bottas ztrácel kontakt s Hamiltonem. Mechanici Mercedesu opět předvedli tradiční divadélko s náznakem zastávky, ale obratem zase všechny pneumatiky odnesli do garáže. Ferrari jim na tuhle hru tentokrát neskočilo.

V 19. kole Hamilton skutečně zastavil na výměnu kol. Leclerc reagoval stejně a na trať se vrátil na tvrdé směsi těsně před Hamiltonem. Zvolil tvrdší pneumatiky a v prvních kolech musel odolávat tlaku mistra světa. Ve 23. kole vypudil Hamiltona před šikanou z tratě a inkasoval varování černobílou vlajkou.

I když v závodě vedl Bottas před Ricciardem, hlavní souboj se odehrával mezi třetím Leclerkem a čtvrtým Hamiltonem. Ve 26. kole Leclerc zdolal Ricciarda, ale Hamilton to už nestihl. Žádnou velké neštěstí to však nepředstavovalo. Verstappen se zatím probil do první desítky, jenže jeho ztráta narostla už na 50 vteřin.

Ve 27. kole si dojel pro čerstvé pneumatiky vedoucí Bottas a dva nejrychlejší se konečně usadili v čele. O kolo později mechanici McLarenu při výměně Sainzovi špatně upevnili pravé přední kolo. Španěl zastavil na trati a došlo k aktivaci virtuálního safety caru. Hamilton se díky tomu mírně přiblížil Leclerkovi.   

Charles Leclerc měl ještě loni dostatek rychlosti na zdolání mercedesů. Foto: Ferrari


Po 30. kole se ustálilo pořadí Leclerc, Hamilton, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Giovinazzi, Albon, Magnussen, Pérez, Norris, Gasly, Verstappen, Stroll, Russell, Kvjat. A právě Rus s kouřícím motorem zastavil u svodidel.

Ředitel závodu znovu vyhlásil režim virtuálního safety caru. Hamilton po restartu zkusil zaútočit. Znovu sáhl po DRS, ale ani s jeho pomocí nezvládl ferrari předjet.

Ve 36. kole Leclerc udělal velkou chybu. Skočil si přes šikanu, přesto se udržel na špici. Hamilton byl v Parabolice doslova přilepený na zadním křídle ferrari, Monačan však nadále odolával. Zcela nenápadně se zezadu přibližoval Bottas, jehož ztráta se 15 kol před koncem snížila pod tři vteřiny. Jeho pneumatiky byly o poznání čerstvější než Hamiltonovy.

Ve 41. kole si Leclerc konečně mohl trochu oddechnout. Po dlouhé době jeho náskok narostl přes vteřinu. Bottas se dotáhl na týmového kolegu. Hamilton nedobrzdil do šikany, kličkoval únikovou zónou a Fin se bez boje dostal na druhé místo.

Ve 46. kole Leclerc trochu navýšil vedení, ale Bottas reagoval nejrychlejším kolem v závodě. Hamilton ztrácel přes pět vteřin. Ve 49. kole si nechal obout nové pneumatiky, které mu přinesly bonusový bod za nejrychlejší kolo.

Leclerc mezitím spáchal další chybičku a Bottas se dostal pod vteřinu. Ke skutečnému útoku to ale nestačilo. Leclerc podruhé za sebou zvítězil. Pro Ferrari vybojoval prvenství v Monze poprvé po devíti letech. Na pódiu mu dělali společnost Bottas a Hamilton. Body brali rovněž Ricciardo, Hülkenberg, Albon, Pérez, Verstappen, Giovinazzi a Norris.

 

ItálieVC Itálie

Okruh: Autodromo Nazionale Monza

Místo: Monza

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
  • POČET KOL53
  • DÉLKA OKRUHU5793 m
  • DÉLKA ZÁVODU306,720 km
  • REKORD OKRUHU1:21.046 (2004)
  • DRŽITEL REKORDURubens Barrichello
 
  • Počet zatáček11
  • Nadmořská výška140,4 – 153,2 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdvelmi vysoké
  • Spotřeba palivavysoká
 

4. - 6. září 2020

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10
 
 

Vítězové VC Itálie v Monze

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2019 Charles Leclerc Ferrari Ferrari Charles Leclerc Ferrari Ferrari
2018 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Fernando Alonso Ferrari Ferrari Fernando Alonso Ferrari Ferrari
2009 Rubens Barrichello Brawn Mercedes Giancarlo Fisichella Force India Mercedes
2008 Sebastian Vettel Toro Rosso Ferrari Sebastian Vettel Toro Rosso Ferrari
2007 Fernando Alonso McLaren Mercedes Fernando Alonso McLaren Mercedes
2006 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
2005 Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes
2004 Rubens Barrichello Ferrari Ferrari Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2002 Rubens Barrichello Ferrari Ferrari Juan Pablo Montoya Williams BMW
2001 Juan Pablo Montoya Williams BMW Juan Pablo Montoya Williams BMW
2000 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1999 Heinz-Harald Frentzen Jordan Mugen Honda Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
1997 David Coulthard McLaren Mercedes Jean Alesi Benetton Renault
1996 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Damon Hill Williams Renault
1995 Johnny Herbert Benetton Renault David Coulthard Williams Renault
1994 Damon Hill Williams Renault Jean Alesi Ferrari Ferrari
1993 Damon Hill Williams Renault Alain Prost Williams Renault
1992 Ayrton Senna McLaren Honda Nigel Mansell Williams Renault
1991 Nigel Mansell Williams Renault Ayrton Senna McLaren Honda
1990 Ayrton Senna McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1989 Alain Prost McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1988 Gerhard Berger Ferrari Ferrari Ayrton Senna McLaren Honda
1987 Nélson Piquet sen. Williams Honda Nélson Piquet sen. Williams Honda
1986 Nélson Piquet sen. Williams Honda Teo Fabi Benetton BMW
1985 Alain Prost McLaren TAG Porsche  Ayrton Senna Lotus Renault 
1984 Niki Lauda McLaren TAG Porsche Nélson Piquet sen. Brabham BMW
1983 Nélson Piquet sen. Brabham BMW Riccardo Patrese Brabham BMW
1982 René Arnoux Renault Renault Mario Andretti Ferrari Ferrari
1981 Alain Prost Renault Renault René Arnoux Renault Renault
1979 Jody Scheckter Ferrari Ferrari Jean-Pierre Jabouille Renault Renault
1978 Niki Lauda Brabham Alfa Romeo Mario Andretti Lotus Ford Cosworth
1977 Mario Andretti Lotus Ford Cosworth James Hunt McLaren Ford Cosworth
1976 Ronnie Peterson March Ford Cosworth Jacques Laffite Ligier Matra
1975 Clay Regazzoni Ferrari Ferrari Niki Lauda Ferrari Ferrari
1974 Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth Niki Lauda Ferrari Ferrari
1973 Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth Ronnie Peterson Lotus Ford Cosworth
1972 Emerson Fittipaldi Lotus Ford Cosworth Jacky Ickx Ferrari Ferrari
1971 Peter Gethin BRM BRM Chris Amon Matra Matra
1970 Clay Regazzoni Ferrari Ferrari Jacky Ickx Ferrari Ferrari
1969 Jackie Stewart Matra Ford Cosworth Jochen Rindt Lotus Ford Cosworth
1968 Denny Hulme McLaren Ford Cosworth John Surtees Honda Honda
1967 John Surtees Honda Honda Jim Clark Lotus Ford Cosworth
1966 Ludovico Scarfiotti Ferrari Ferrari Mike Parkes Ferrari Ferrari
1965 Jackie Stewart BRM BRM Jim Clark Lotus Climax
1964 John Surtees Ferrari Ferrari John Surtees Ferrari Ferrari
1963 Jim Clark Lotus Climax  John Surtees Ferrari Ferrari
1962 Graham Hill BRM BRM  Jim Clark Lotus Climax
1961 Phil Hill Ferrari Ferrari Wolfgang von Trips Ferrari Ferrari
1960 Phil Hill Ferrari Ferrari Phil Hill Ferrari Ferrari
1959 Stirling Moss Cooper Climax Stirling Moss Cooper Climax
1958 Tony Brooks Vanwall Vanwall Stirling Moss Vanwall Vanwall
1957 Stirling Moss Vanwall Vanwall Stuart Lewis-Evans Vanwall Vanwall
1956 Stirling Moss Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Ferrari Ferrari
1955 Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes
1954 Juan Manuel Fangio Maserati Maserati Juan Manuel Fangio Maserati Maserati
1953 Juan Manuel Fangio Maserati Maserati  Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1952 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1951 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo
1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo  Juan Manuel Fangio Alfa Romeo Alfa Romeo
 

Vybrané údaje z roku 2019

  • Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 452,9 m
  • Poloha pole position vlevo
  • Délka uličky před boxy1) 417,5 m
  • Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
  • Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 18,7 s
  • Jízda na plný plyn (čas)1) 77 %
  • Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 84 %
  • Počet řazení za kolo1/2) 36/43
  • DRS zóny1)Z7-8/Z11-1
  • Největší přetížení4) 5,5 G v 1. zatáčce
  • Největší tlak na brzdový pedál4) 195 kg v 1. zatáčce
  • Největší brzdná síla4) 3441 kW v 1. zatáčce
  • Max. rychlost v kvalifikaci5) 349,7 km/h (Pérez)
  • Max. rychlost v závodě5) 359,7 km/h (Vettel)
  • Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:19,307 (Leclerc)
  • Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:21,779 (Hamilton)
  • Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 20. kole (Leclerc)
  • Počet předjetí1) 15
  • Počet předjetí s DRS1) 24
  • Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 33 (Leclerc)
  • Nejdelší úsek na středních pneu3) 31 kol (Giovinazzi)
  • Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 30 kol (Ricciardo)
  • Počet zastávek v boxech 29
  • Počet vítězství z pole position 26x ze 69 závodů
  • Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 20 %
  • Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 16 %
  • Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 26 °C
  • Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 36 °C
 

Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA

Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Pirelli

Zdroj: Originální materiál redakce

Reklama

Komentáře ke článku

  Roberto - WWW.Robertozoznam.sk
5.9.2020 07:39
 
Ak sa článok týka šampionátu F1, nemusí byť slovo "pôvodne" v súvislosti so 6300 metrami úplne nesprávne.
 

 

 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama