clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Na Floridě netradičně na konci sezony

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 23.10.2020, 23:55

počet komentářů: 0


Posledních 100 kol zbývá odjet z letošní sezony IndyCar Series. Ročník vyvrcholí tuto neděli tam, kde měl původně v březnu začít – v ulicích floridského St. Petersburgu. Jezdci už byli v březnu na Floridě, pak ale do životů nejen lidí v Americe začal promlouvat koronavirus. Sezonu se nakonec podařilo zachránit a od června absolvovat 13 závodů, ten čtrnáctý letošní ročník uzavře.

Okruh ležící na březích zálivu Tampa Bay ve městě St. Petersburg si už vydobyl dávno pevné místo v kalendáři IndyCar. Poprvé zde závodila ještě série CART v roce 2003 a závod vyhrál Paul Tracy. Další rok se závod nekonal, podnik byl ale v následujícím roce obnoven, a to už pod hlavičkou IRL/IndyCar.

Pro sérii, která vznikla v roce 1996 s jasným zaměřením na závody na oválech, to byl vůbec první podnik na jiném typu tratě. Nechyběl u toho ani Tomáš Enge. V závodě se během zastávek v boxech na krátko dostal i do vedení, skončil ale po kolizi se Samem Hornishem. Vyhrál Dan Wheldon. Kompletní stupně vítězů obsadili piloti stáje Michaela Andrettiho. To samé se jim znovu povedlo až letos, kdy Herta, Rossi a Hunter-Reay dojeli na 1., 2. a 3. místě v Ohiu.

Od roku 2011 slouží závod v St. Petersburgu jako úvodní podnik sezony. Se třemi vítězstvími je nejúspěšnějším pilotem Hélio Castroneves. Letos jej na roštu opět neuvidíme, Brazilec, který se s největší pravděpodobností po sezoně rozejde s týmem Penske, který končí ve vytrvalostních závodech IMSA, by se ale ještě do IndyCar rád příští rok vrátil. Dvě vítězství mají na kontě Juan Pablo Montoya, který je na tom co do zaměstnání stejně jako Castroneves, Sébastien Bourdais a Will Power.

St. Petersburg bude jediným městským okruhem v letošním kalendáři IndyCar. Právě na tento typ tratě nejhůře dopadla pandemie koronaviru – okruhy vyžadují delší čas na přípravu, což v situaci, kdy se počet nakažených vyvíjel, a nebylo jasné, jestli šest týdnů po zahájení příprav bude bezpečné závod uspořádat, vedlo k tomu, že v Long Beach, Detroitu a v Torontu nebylo možné závodit.

Scott Dixon má našlápnuto k šestému titulu. Foto: IndyCar

Trať kombinuje závody v ulicích města, dokonce přímo v centru St. Petersburgu, se závodem na letištní ploše, což jsme v amerických formulích viděli třeba v Clevelandu a Edmontonu. Startovní a cílovou rovinku totiž tvoří ranvej místního letiště. Široká první zatáčka je jedním z nejlepších míst k předjíždění, ale také místem častých nehod, hlavně v úvodu závodu. Míst k předjíždění je ale v St. Petersburgu víc – například před 4. zatáčkou, která jezdce přivádí do technické pasáže, či před vlásenkou, která piloty vrací zpět na ranvej.

Dixon vs. Newgarden

V březnu se schylovalo k tomu, že sezona ještě normálně odstartuje, a kdyby byl závod naplánován o týden dřív, zřejmě by tomu tak i bylo. Ve čtvrtek před závodem (12. března) ale promotér oznámil, že závod bude nutné absolvovat bez diváků na tribunách. O den dříve sezonu přerušila i slavná NBA. A v pátek, když měly začít tréninky, IndyCar oznámila zrušení tohoto a dalších tří závodů. Sportovní život se ve Státech rychle zastavoval.

IndyCar nakonec poprvé závodila až 6. června na oválu v Texasu. Předtím si v dubnu piloti střihli sérii virtuálních závodů. O měsíc později, na americký Den nezávislosti, následoval první závod na okruhu v Indianapolisu, o týden později pak dva závody na Road Americe – sem se poprvé v průběhu sezony dostali i diváci.

První tři závody měly jedno společné, vyhrál je Scott Dixon. Ten se od první chvíle ujal vedení v šampionátu a dosud jej nepustil. Přidal ještě jedno vítězství na oválu Gateway. A také druhé místo z Indy500, kde se ale jelo o dvojnásobné body. Slavná pětistovka byla přesunuta na srpen a také odjeta bez diváků.

Zatímco po prvních dvou závodech to vypadalo, že nejvážnějším vyzyvatelem Scotta Dixona bude Simon Pagenaud, který byl v Texasu druhý a v Indianapolisu třetí, do této pozice se nakonec pasoval obhájce titulu Josef Newgarden. Ten vyhrál po jednom závodě v Iowě a na oválu Gateway a také na Indianapolis Motor Speedway, kam se IndyCar vrátila i na začátku tohoto měsíce. Dixonův náskok, který byl i přes sto bodů, nakonec v posledních závodech Newgarden zredukoval na 32 bodů. Přesto má Dixon vše pohodlně ve svých rukách, stačí mu dojet na devátém místě, protože letos se za finálový závod dvojnásobné body jako v předešlých letech neudělují.

Newgarden vloni na Floridě vyhrál. Teď potřebuje stejný výsledek a neúspěch Dixona. Foto: IndyCar

Nejlepším nováčkem letošní sezony se stane Nizozemec Rinus VeeKay. Na Španěla Álexe Paloua má náskok 54 bodů. Do kokpitu se vrací i Oliver Askew, který ze zdravotních důvodů vynechal závody v Indianapolisu, ale ten již do klání o nejlepšího nováčka nepromluví.

Největší návštěva sezony

Stát Florida povolil promotérovi pustit na tribuny 20 tisíc diváků. Bude to dvojnásobek toho, kolik mohli na tribuny pustit začátkem října v Indianapolisu. Kromě toho a výše zmíněné Road Ameriky mohli diváci v omezeném počtu i na tribuny v Iowě, Gateway a v Ohiu. Ostatní závody byly bez diváků.

Pro zajímavost, když byl závod v březnu zrušen, byly na Floridě desítky nakažených koronavirem, počet se ale zvyšoval ze dne na den i o polovinu. Nákaza prudce rostla hlavně v červnu a v červenci, aktuálně bylo v říjnu na Floridě evidováno celkem 768 tisíc nakažených a 16 200 obětí. Ale prakticky od poloviny srpna se počet nakažených zvyšuje tempem okolo půl procenta navíc, v Česku je tempo růstu teď okolo 7 %.

Pokud jde o opatření, tak divákům bude při vstupu měřena teplota. Byli vyzváni, aby udržovali rozestupy dva metry, a po celou dobu pobytu na okruhu jsou povinné roušky. Do padoku IndyCar a doprovodné série Porsche GT3 Cup je divákům zakázán vstup, promotér je ale pustí do padoku doprovodných sérií.

Oproti předchozím závodům uvidíme v St. Petersburgu jednoho debutanta - první závod čeká vícenásobného šampiona australských SuperCars Scotta McLaughlina. Ten nastoupí za tým Penske. McLaughlin by mohl příští rok za stejnou stáj odjet celou sezonu.

St. Petersburg, městský okruh
Délka okruhu 1,8 míle (2,9 km), 14 zatáček
Délka závodu: 100 kol/180 mil (288 km)
První závod: 2003
Rekord okruhu: Jordan King (Ed Carpenter Racing) – 1:00,0476
Loňské pole position: Will Power (Team Penske) – 1:00,4594
Loňský vítěz: Josef Newgarden (Team Penske)

Časový harmonogram (SELČ/SEČ)

Sobota 23. 10.
16:55 – 18:25 – Trénink
21:05 – 22:20 – Kvalifikace

Neděle 24. 10.
15:40 – 16:10 – Warm up
19:30 – Start závodu Firestone Grand Prix of St. Petersburg

 

Zdroj: Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar

Zdroj: původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama