clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

O vítězství v Indy500 se pere 35 jezdců

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 18.5.2021, 01:40

počet komentářů: 0


Celkem 35 jezdců, z toho devět bývalých vítězů a tři nováčci; 13 Američanů a 22 cizinců se popere o vítězství ve 105. ročníku slavného závodu 500 mil v Indianapolisu. Je tak zjevné, že dva jezdci odjedou ze Staré cihelny, jak se historickému závodišti přezdívá, zklamaní už po kvalifikaci. Tradičně se totiž na startovní rošt vejde jen 33 nejrychlejších pilotů.

O možnost přidat svoji další podobiznu na Borg-Warnerovu trofej, bojují Hélio Castroneves, Scott Dixon, Ryan Hunter-Reay, Tony Kanaan, Juan Pablo Montoya, Simon Pagenaud, Will Power, Alexander Rossi a Takuma Sató. Montoya a Sató mají na kontě dvě vítězství, Castroneves by se dalším triumfem vyrovnal třem legendám, které mají čtyři vítězství – A.J. Foytovi, Alu Unserovi staršímu a Ricku Mearsovi.

Castroneves ale letos bude mít v Indianapolisu zřejmě nejtěžší úlohu za celou kariéru. Poprvé totiž nestartuje s týmem Penske, se kterým se rozloučil po loňské sezoně. Nastoupí s týmem Meyer Shank Racing. Ten poprvé nasazuje dva vozy. Také Montoya startuje v Indianapolisu poprvé od odchodu od týmu Penske. Třetí vůz pro něj nasadí McLaren.

Sató se snaží stát se prvním jezdcem od vítězství Castronevese v roce 2002, který obhájí triumf. Kdyby se mu to povedlo, stal by se také prvním jezdcem, který získal tři triumfy po dovršení čtyřicítky.

Takuma Sató obhajuje loňský triumf. Foto: IndyCar

Pro tři piloty bude letošní ročník premiérový – R. C. Enerson startuje za tým Top Gun Racing, Scott McLaughlin za tým Penske a Pietro Fittipaldi za Dale Coyne Racing. Fittipaldi měl mít původně za stájového kolegu dalšího nováčka, tým chtěl nasadit čtvrtý vůz, který měl řídit syn spolumajitele týmu Cody Ware, ale ten zrovna v testech nepřesvědčil a týmu se nepodařilo sehnat sponzory, vůz tak 10 dní před kvalifikací odhlásil.

Všichni tři nováčci už mají s vozy IndyCar zkušenosti. Enerson závodil v letech 2016 a 2019 v celkem čtyřech závodech, žádný ale nebyl na oválu. Pietro Fittipaldi, vnuk dvojnásobného vítěze Emersona, odjel v roce 2018 šest závodů a startoval také letos v Texasu. McLaughlin si premiéru odbyl v loňském finálovém závodě, letos je plnohodnotným účastníkem šampionátu IndyCar, v Texasu ve svém premiérovém závodě na oválu v životě, skončil druhý.

Zapomenout nesmíme ani na jedinou ženu ve startovním poli – Simona de Silvestrová se vrací do Indianapolisu po šesti letech. Šanci jí dá ženský tým Paretta Autosport. Ten je společně s Top Gun Racing a stájí Dreyer & Reinbold Racing (nasadí Sage Karama) jediným, který se letos přihlásil výhradně do Indy500.

Startovní listina pro 105. ročník Indy500

p. jezdec tým motor Pozn.
1 JR Hildebrand A.J.Foyt Enterprises Chevrolet  
2 Josef Newgarden Team Penske Chevrolet  
3 Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet Nováček
4 Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet  
5 Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet  
7 Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet  
8 Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda  
9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda Vítěz
10 Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda  
11 Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet  
12 Will Power Team Penske Chevrolet Vítěz
14 Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet  
15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda  
16 Simona de Silvestrová Paretta Autosport Chevrolet  
18 Ed Jones Dale Coyne Racing Honda  
20 Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet  
21 Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet  
22 Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet Vítěz
24 Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet  
25 Stefan Wilson Andretti Autosport Honda  
26 Colton Herta Andretti Autosport Honda  
27 Alexander Rossi Andretti Autosport Honda Vítěz
28 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda Vítěz
29 James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Autosport Honda  
30 Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda Vítěz
45 Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Honda  
47 Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet  
48 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda Vítěz
51 Pietro Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda Nováček
59 Max Chilton Carlin Racing Chevrolet  
60 Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda  
75 R. C. Enerson Top Gun Racing Chevrolet Nováček
86 Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet Vítěz
98 Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda  
06 Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda Vítěz

Program tréninků začíná už v úterý, kdy je na programu test pro nováčky a také plnohodnotný trénink. Piloti budou trénovat po zbytek pracovního týdne, o víkendu je na programu kvalifikace. V sobotu se rozhodne o tom, kterých devět pilotů se následující den popere o pole position a kdo bude mít jistotu startu ve slavném závodě. Posledních pět se ale před samotným soubojem o pole position popere o tři místa v poslední řadě.

Závod byl vloni přeložen na léto a nakonec jej stejně musela IndyCar uspořádat bez přítomnosti diváků. To letos může na tribuny vpustit zhruba 40 % (135 tisíc) fanoušků. Což z Indy500 udělá největší sportovní událost na světě od vypuknutí pandemie.

Vloni fanoušci na tribuny nesměli - řešili to po svém. Teď jich může přijít 135 tisíc. Foto: IndyCar

Velkou roli v tom IndyCar i představitelé státu Indiana přikládají očkování. Ostatně právě ovál v Indianapolisu fungoval jako velké očkovací centrum a tuto roli bude plnit i v následujících dnech a to v pátek před kvalifikací a v pondělí po ní. Očkováním prošlo už před sezónou 90 % padoku. Do garáží budou moci v Indianapolisu jen ti, kteří mají ukončené očkování, nebo budou muset každý den ráno podstoupit test.

IndyCar už poodhalila, jak budou vypadat některé tradice. Pace Car pro letošní ročník je Corvetta C8 Stingray, poprvé od roku 2011 jde o kabriolet. Kdo ale bude sedět za volantem, zatím není jasné. Tradiční píseň Back Home Again in Indiana opět zazpívá Jim Cornelison, ale nevíme, komu IndyCar svěří zpěv americké státní hymny. Pokyn k nastartování motorů dá coby majitel okruhu Roger Penske.

Indianapolis Motor Speedway

Délka okruhu: 2,5 míle, 4 zatáčky
Délka závodu: 200 kol, 500 mil
První závod: 1909 (1911 – první pětistovka)
Rekord okruhu (1 kolo): Arie Luendyk (Byrd/Treadway Racing) – 0:37,895 (237,598 mil/h - 382,216 km/h)
Loňské pole position (4 kola): Marco Andretti  (Andretti Herta Autosport) – 2:35,7985 (231,068 mil/h – 371,868 km/h)
Loňský vítěz závodu: Takuma Sató (Rahal Letterman Lanigan Racing)

Časový harmonogram (SELČ)

Úterý 18. 5.
16:00 – 20:00 – 1. trénink a trénink pro nováčky
21:00 – 24:00 – 2. trénink

Středa 19. 5.
18:00 – 24:00 – 3. trénink

Čtvrtek 20. 5.
18:00 – 24:00 – 4. trénink

Pátek 21. 5.
18:00 – 24:00 – 5. trénink

Sobota 22. 5.
15:30 – 16:30 – 6. trénink
18:00 – 24:00 – Kvalifikace (1. den)

Neděle 23. 5.
17:00 – 18:00 – 7. trénink
19:00 – 20:30 – Kvalifikace (poslední řada)
20:30 – 22:30 – Kvalifikace (nejrychlejších devět)
22:30 – 1:00 – 8. trénink

Pátek 28. května
17:00 – 19:00 – Carb Day – Poslední trénink

Neděle 30. května

18:20 – Start závodu 105th Indianapolis 500 (přenos DAZN začíná v 17:00)

 

Zdroj: Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar

Zdroj: Původní materiál redakce, úvodní foto: IndyCar

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama