clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Nejrychlejší Rahal a Power, Enerson měl potíže

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 19.5.2021, 02:10

počet komentářů: 0


Úterkem započaly přípravy na letošní ročník závodu 500 mil v Indianapolisu. Dnešní trénink byl rozdělený na dvě části, do toho ještě nováčci a veteráni, kteří nenastupují v IndyCar pravidelně, dostali prostor prokázat, že dokážou vůz bezpečně na rychlém oválu ovládat.

Program začal dopoledním tréninkem. Symbolicky jako první vyjel na dráhu obhájce vítězství Takuma Sató. Nejlepší čas si ale připsal jeho stájový kolega Grahal Rahal. Obhájce mistrovského titulu Dixon byl druhý nejrychlejší následovaný nováčkem McLaughlinem, dvojnásobným vítězem Montoyou a Jonesem.

Rahal na úvod zajel kolo s průměrnou rychlostí 223,449 mil/h, což představuje čas na kolo 0:40.2776, Dixon za ním zaostal o pět tisícin. Časy jezdci zaznamenali při využití aerodynamického pytle za jiným vozem. Nejrychlejší čisté kolo bez asistence jiného vozu zajel Carpenter.

Juan Pablo Montoya zpátky v Indianapolisu. Foto: IndyCar

Trénink byl několikrát přerušen kvůli lehkému dešti. První přerušení přišlo zhruba po půl hodině ve chvíli, kdy si trať osahala pětice jezdců a nejlepší výkon patřil Andrettimu. Už po čtvrt hodině se piloti mohli vrátit na dráhu. Mezi těmi, kteří vyjeli ke svým prvním kolům, byl i Max Chilton, který se nedostal včas do USA, aby se v sobotu mohl zúčastnit Velké ceny Indianapolisu. Jeho trénink přerušila neobvyklá závada, z vozu mu vyletěla hadice, která jezdcům do helmy fouká vzduch a ochlazuje hlavu, doslova se rozložila a zůstala vlát za zadním křídlem.

Krátce předtím, než z dvouhodinového tréninku uběhla polovina, zavlály znovu žluté vlajky. To už mělo alespoň jedno kolo odjeto 14 jezdců. Piloti se na trať vrátili zhruba tři čtvrtě hodiny před koncem tréninku a nejlepší čas zajel Castroneves, následně jej ale vystřídal O´Ward. Jezdci už létali po oválu rychlostmi přesahujícími 220 mil/h. Čtvrt hodiny před koncem přišel další déšť. Vedení si tak do konce tréninku udržel Rahal.

Na trati chyběli Charlie Kimball a Jack Harvey. První jmenovaný musel čekat na to, až tým A.J. Foyta, který nasazuje hned čtyři vozy, přestaví auto z okruhové konfigurace na oválovou. Kimball s ním totiž závodil v sobotu ve Velké ceně. Harvey měl zase potíže s motorem.

Výsledky 1. tréninku:

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 00:40,2776   19
2. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 00:40,2829 + 0.005 20
3. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 00:40,3885 + 0.111 18
4. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet 00:40,3985 + 0.121 19
5. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda 00:40,4131 + 0.135 19
6. Will Power Team Penske Chevrolet 00:40,4611 + 0.183 30
7. Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Honda 00:40,5034 + 0.225 18
8. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 00:40,5076 + 0.230 22
9. James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Honda 00:40,5423 + 0.264 11
10. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 00:40,5660 + 0.288 19
11. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:40,5988 + 0.321 17
12. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 00:40,6637 + 0.386 26
13. Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda 00:40,7421 + 0.464 10
14. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 00:40,7600 + 0.482 12
15. Colton Herta Andretti Autosport Honda 00:40,7863 + 0.508 12
16. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda 00:40,7930 + 0.515 21
17. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 00:40,8164 + 0.538 18
18. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:40,8402 + 0.562 15
19. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 00:40,8897 + 0.612 30
20. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 00:40,9077 + 0.630 18
21. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:40,9093 + 0.631 13
22. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:40,9798 + 0.702 12
23. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet 00:41,0908 + 0.813 14
24. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet 00:41,0970 + 0.819 17
25. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet 00:41,1461 + 0.868 18
26. Simona de Silvestrová Paretta Autosport Chevrolet 00:41,1929 + 0.915 10
27. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 00:41,3382 + 1.060 11
28. Pietro Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda 00:41,3649 + 1.087 28
29. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 00:41,6471 + 1.369 11
30. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 10:30,3765 + 50.099 2
31. Stefan Wilson Andretti Autosport Honda Žádný ča   0
32. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda Žádný ča   0

 

Max Chilton, povšimněte si vlající hadice za zadním křídlem. Foto: IndyCar

 

Enerson nedokončil nováčkovský program

Po tréninku byla dráha vyhrazena jezdcům, kteří ještě ve Indy500 nestartovali, nebo závodili v IndyCar naposledy v loňském ročníku Indy500. Nováčci musí ukázat, že dokážou vůz na oválu bezpečně ovládat, to znamená odjet 10 kol v rychlostech mezi 205 a 210 mílemi za hodinu, 15 kol v rozmezí od 210 do 215 mil/h a 15 kol v rychlostech přesahujících 215 mil/h.

Většina pilotů, kteří jsou nováčky nebo v IndyCar dlouho nestartovali, si již tuto povinnost odbyla. Nováček McLaughlin například už vloni na konci října při soukromém testu. Většina dalších jezdců pak během oficiálního testu 8. dubna. Veteráni, kteří v IndyCar dlouho nestartovali, musí splnit jen druhou a třetí fázi programu.

V úterý tak tato povinnost spadla jen na Enersona, Hildebranda a Wilsona, přičemž jen první musel splnit všechny tři fáze, protože nikdy v Indy500 nestartoval. Jezdce ale na trať dlouho nepustil déšť, začali až po 14. hodině, tedy v době, kdy už měl pro ně vyhrazený čas skončit. První vyrazil na dráhu Wilson, ale záhy se vrátil kvůli problémům s transpondérem.

RC Enerson a tým Top Gun Racing bojují o premiérový start v Indy500. Foto: IndyCar

Pět minut po začátku tréninku odjel první kolo Enerson. Debut to byl i pro tým Top Gun Racing. Po pár kolech se vrátil do boxů a opět se dlouho nic nedělo, než první kola zajel Hildebrand. Pak dráhu přenechal Wilsonovi, který ale opět narazil na technické problémy a nedostal se ani k tomu, aby začal plnit předepsaný program.

Enerson ujel celkem 27 kol, z vozu ale začaly unikat provozní kapaliny. Musel tak zpátky do boxů a tým potvrdil, že už se na trať v úterý nevrátí. Stihl ale absolvovat první a část druhé fáze programu. Hildebrand a Wilson měli poté, co traťoví maršálové zkontrolovali dráhu a odstranili uniklé mazivo z Enersonova vozu, na své jízdy zhruba půl hodiny. Hildebrand během nich splnil program, Wilsonovi chybělo 7 kol, které jej ale IndyCar nechala odjet v dalším tréninku otevřeném pro všechny piloty. Oba dva se tak mohou v letošním závodě představit. Enerson bude muset zbývající kola odjet zřejmě ve středu.

Rookie Orientation Program:

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. JR Hildebrand A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:41,2281   42
2. Stefan Wilson Andretti Autosport Honda 00:41,6894 + 0.461 45
3. R. C. Enereson Top Gun Racing Chevrolet 00:42,2571 + 1.029 27

 

Celkově nejrychlejší Power

Odpolední trénink začal kvůli dešti a následnému zpoždění předešlého programu s více než hodinovým zpožděním po 16. hodině. Dvacítka jezdců vyjela okamžitě na dráhu. K testování měli piloti necelé dvě hodiny. Jako první skočil na čelo výsledkové listiny Kanaan, následně jej vystřídal Daly a po půl hodině od začátku tréninku Dixon. Jen ale na krátký čas, pak se opět vrátil na čelo Daly.

Okolo 16:45 zavlály žluté vlajky. Na voze Bourdaise, v prostoru kolem pravého zadního kola, se objevily plameny. Bourdais se sám dokázal vrátit do boxů, kde mechanici oheň uhasili. Po čtvrt hodině se piloti mohli vrátit zpátky na dráhu.

Stefan Wilson bude řídit šestý vůz týmu Andretti Autosport. Foto: IndyCar

Na čele výsledkové listiny se prostřídali Karam, Sató, Hunter-Reay a nakonec Power, který zhruba půl hodiny před koncem tréninku zajel kolo průměrnou rychlostí 226,470 mil/h a už nenašel přemožitele. Druhý nejlepší čas patří Hunter-Reayovi. Další z jezdců, kteří ví, jaké je to v Indianapolisu vyhrát, Takuma Sató, byl třetí. Následovali Karam, Daly a další jezdec, který již je zvěčněný na Borg-Warnerově trofeji - Pagenaud.

V první desítce nechyběli ještě O´Ward, Dixon, Jones a Ericsson. Těsně za jejími branami pak skončili veteráni Kanaan, Montoya a také Simona de Silvestrová. Ta měla v dopoledním tréninku technické problémy a odjela jen desítku kol, a tak si to plně vynahradila odpoledne, kdy s 71 okruhy byla nejpilnějším jezdcem.

Výsledky druhého tréninku:

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Will Power Team Penske Chevrolet 00:39,7403   57
2. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 00:39,7578 + 0.018 43
3. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 00:39,7998 + 0.060 58
4. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 00:39,8332 + 0.093 43
5. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:39,8865 + 0.147 65
6. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet 00:39,9592 + 0.219 64
7. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 00:39,9740 + 0.234 56
8. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 00:40,0021 + 0.262 48
9. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda 00:40,0621 + 0.322 58
10. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 00:40,0686 + 0.329 55
11. Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda 00:40,0725 + 0.333 58
12. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet 00:40,1099 + 0.370 44
13. Simona de Silvestrová Paretta Autosport Chevrolet 00:40,1373 + 0.397 71
14. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 00:40,1714 + 0.431 37
15. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:40,2158 + 0.476 69
16. James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Honda 00:40,2180 + 0.478 67
17. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet 00:40,2246 + 0.485 45
18. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:40,2377 + 0.498 57
19. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda 00:40,2980 + 0.558 52
20. Colton Herta Andretti Autosport Honda 00:40,2993 + 0.559 72
21. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 00:40,3480 + 0.608 44
22. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 00:40,3581 + 0.618 63
23. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 00:40,3792 + 0.639 53
24. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:40,3938 + 0.654 36
25. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 00:40,4133 + 0.673 50
26. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 00:40,4344 + 0.694 63
27. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:40,4729 + 0.733 59
28. JR Hildebrand A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:40,4928 + 0.753 22
29. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda 00:40,5199 + 0.780 56
30. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet 00:40,5606 + 0.821 56
31. Pietro Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda 00:40,7657 + 1.026 52
32. Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Honda 00:40,7761 + 1.036 24
33. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:40,8837 + 1.144 23
34. Stefan Wilson Andretti Autosport Honda 00:41,1762 + 1.436 25

Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar

Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama