clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Scott Dixon počtvrté odstartuje do Indy500 z pole position

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 23.5.2021, 23:00

počet komentářů: 0


Scott Dixon předvedl na závěr nedělní kvalifikace nejlepší výkon a vydobyl si právo počtvrté v kariéře právo odstartovat do pětistovky v Indianapolisu z pole position. První řadu s ním budou sdílet dva jezdci o generaci mladší – Colton Herta a Rinus VeeKay. Naopak na roštu budou chybět RC Enerson a Charlie Kimball, kteří neuspěli v rozstřelu o místa v poslední řadě.

Den v Indianapolisu ale začal volným tréninkem určeným pro piloty, které čekala kvalifikace, ať už o první řady, nebo rozstřel o tu poslední. Ze čtrnácti jezdců, kterých se to týkalo, využilo možnosti vyjet na dráhu šest. Nejrychlejší byl Castroneves, který odjel celkem 12 kol, to nejlepší bylo ale hned to druhé.

Druhá příčka patřila Hunter-Reayovi, následoval jej Palou. Ten byl se 17 koly nejpilnějším jezdcem. Ale je to logické, tým totiž strávil hodiny opravou monopostu, který v sobotní kvalifikaci rozbil. Za jezdci, kteří měli bojovat o pole position, se umístili tři piloti, které naopak čekal souboj o poslední řadu. Mezi Palouem a De Silvestrovou byl odstup přes dvě desetiny vteřiny. Skoro identický náskok ale měla De Silvestrová také na Kimballa. Enerson ztrácel ještě další setinu.

Výsledky 7. tréninku:

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 00:39,0440   12
2. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 00:39,0541 + 0.010 6
3. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 00:39,0825 + 0.039 17
4. Simona de Silvestrová Paretta Autosport Chevrolet 00:39,3016 + 0.258 10
5. Charlie Kimball A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:39,4875 + 0.444 7
6. R. C. Enereson Top Gun Racing Chevrolet 00:39,5806 + 0.537 14

To už ale přišel čas na kvalifikaci o poslední řadu. Karam byl první, kdo vyjel na dráhu. Jeho průměrná rychlost bylo 229,156 mil/h. Po něm dostal příležitost Power. Jeho první kolo bylo rychlejší, ty další dvě už ne, v tom posledním výjezdu ze 2. zatáčky otřel vůz o zeď. Výsledný průměr 228,876. mil/h. Jeho fanouškům jistě zatrnulo. Kdyby vůz rozbil, byl by to s největší pravděpodobností jeho konec v kvalifikaci.

De Silvestrová zajela průměr 228,353, čímž obsadila 31. příčku. Následoval Kimball, ale skončil s průměrnou rychlostí 227, 811 mil/h, což nestačilo. Enerson byl ještě pomalejší (227,298 mil/h). Všichni piloti zůstali ve vozech a čekali, co bude dál.

V závěru to zkusil nejprve Enerson, ale tentokrát se nedostal ani přes 227 mil/h. Kimball byl tak posledním, kdo mohl ještě De Silvestrovou ohrozit. Tým výrazně snížil přítlak, ale i u Kimballa byl druhý pokus pomalejší, než ten první. Stejně jako debutant Enerson tak může balit. Jedenáctého startu v Indy500 se letos nedočká.

Charlie Kimball pojedenácté v Indy500 nepojede. Foto: IndyCar

Zklamaný R. C. Enerson. Foto: IndyCar

 Tým kontroluje vůz Willa Powera, který se otřel o zeď. Foto: IndyCar

Po rozstřelu o poslední řadu došlo na boj o pole position. Zatímco v rozstřelu mohli piloti svůj čas odvolat a pokusit se o lepší výkon, tady to byl jeden pokus pro každého postupně od toho, kdo skončil v sobotu na devátém místě až po nejrychlejšího pilota.

Ericsson byl prvním na dráze. Hned bylo vidět, že tady byly týmy mnohem úspěšnější v nastavování vozů. Ericsson měl průměr na čtyři kola 230,355 mil/h. Hned jej ale překonal Hunter-Reay. Třetí Castroneves se vklínil mezi oba piloty. Palou ukázal, že se z nehody otřepal a vůz je znovu rychlý a byl provizorně nejrychlejším.

Scott Dixon a Chip Ganassi. Foto: IndyCar

Pak přišly na řadu dva chevrolety. Nejprve VeeKay povzbuzený tím, že před týdnem získal první vítězství v kariéře. Jeho kola byla výrazně rychlejší a výsledný průměr skoro o míli v hodině lepší než Paloua. Jeho šéf Ed Carpenter ve druhém voze zajel téměř identický výkon, ale byl o sedm tisícin míle v hodině pomalejší!

Na pit lane zbývaly už jen dva vozy. A hned ten první pilotovaný Coltonem Hertou ještě dokázal překonat VeeKayův skvělý pokus. Už to bylo jen na šestinásobném šampionovi Dixonovi. Ten zajel vůbec nejrychlejší první kolo, to samé se mu povedlo i ve druhém kole, v těch dalších dvou byl sice pomalejší než Herta, ve čtvrtém už výrazně, přesto jeho výsledný rychlostní průměr byl o tři setiny míle za hodinu lepší a Dixon získal svou čtvrtou pole position v Indianapolisu.

Startovní rošt 105. ročníku závodu 500 mil v Indianapolisu:

p. jezdec tým motor čas odstup
1. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 02:35,3837  
2. Colton Herta Andretti Autosport Honda 02:35,4034 + 0.019
3. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:35,5000 + 0.116
4. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:35,5047 + 0.121
5. Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda 02:35,8229 + 0.439
6. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 02:36,1039 + 0.720
7. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 02:36,1827 + 0.799
8. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 02:36,2804 + 0.896
9. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 02:36,3054 + 0.921
10. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 02:35,8132 + 0.429
11. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda 02:35,8148 + 0.431
12. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 02:35,9360 + 0.552
13. Pietro Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda 02:35,9481 + 0.564
14. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet 02:36,0168 + 0.633
15. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 02:36,0417 + 0.658
16. James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Autosport Honda 02:36,1395 + 0.756
17. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 02:36,1435 + 0.760
18. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 02:36,1680 + 0.784
19. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 02:36,2314 + 0.847
20. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda 02:36,3922 + 1.008
21. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 02:36,4735 + 1.090
22. JR Hildebrand A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 02:36,5354 + 1.151
23. Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Honda 02:36,5563 + 1.172
24. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet 02:36,5961 + 1.212
25. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda 02:36,6089 + 1.225
26. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet 02:36,6732 + 1.289
27. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 02:36,6964 + 1.312
28. Stefan Wilson Andretti Autosport Honda 02:36,7166 + 1.333
29. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet 02:36,9194 + 1.535
30. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 02:37,6717 + 2.288
31. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 02:37,0982 + 1.714
32. Will Power Team Penske Chevrolet 02:37,2905 + 1.907
33. Simona de Silvestrová Paretta Autosport Chevrolet 02:37,6504 + 2.266

Nekvalifikovali se: Charlie Kimball (A.J. Foyt Enterprises) a R. C. Enerson (Top Gun Racing)

 
Bezprostředně po kvalifikaci následoval dvouhodinový trénink. Do toho už piloti opět nastupovali se sníženým výkonem turba a je to jedna z posledních šancí, jak se připravit na závod. Další trénink bude tradičně následovat už jen v pátek před závodem. Piloti tak čas pořádně využili a celkem ujeli téměř 2100 kol. Takový McLauhglin odjel 95 kol, téměř polovinu distance pětisetmílového závodu.

Tým Chipa Ganassiho potvrdil, že je připravený nejen na kvalifikaci, ale i na samotný závod. V první pětce skončili všichni čtyři Ganassiho piloti. Nejrychlejší čas si připsal Palou. Vedle Ganassiho sestavy se do první pětky vměstnal jen Daly, jeden ze tří pilotů stáje Eda Carpentera, paradoxně ten, který v kvalifikaci dopadl nejhůře.

Power, který se kvalifikoval až v rozstřelu o poslední řadu, zajel jedenáctý čas. Nejlepší ze čtveřice pilotů týmu Penske. Jeho kolegové ze souboje o poslední řadu Karam a De Silvestrová zajeli 18. a 33. čas.

O jediný dramatický moment se postaral Simon Pagenaud, respektive primárně jeho motor, ze kterého se začal valit kouř a to přímo „pod nos“ za ním jedoucímu Karamovi. Naštěstí Pagenaud dokázal svůj vůz dostat mimo dráh.

Výsledky 8. tréninku:

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Álex Palou Chip Ganassi Racing Honda 00:39,8850   52
2. Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing Honda 00:39,8880 + 0.003 54
3. Conor Daly Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:39,9197 + 0.035 70
4. Tony Kanaan Chip Ganassi Racing Honda 00:39,9236 + 0.039 30
5. Scott Dixon Chip Ganassi Racing Honda 00:40,0352 + 0.150 30
6. Takuma Sató Rahal Letterman Lanigan Honda 00:40,1016 + 0.217 72
7. Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Honda 00:40,1112 + 0.226 87
8. Stefan Wilson Andretti Autosport Honda 00:40,1412 + 0.256 76
9. Felix Rosenqvist Arrow McLaren SP Chevrolet 00:40,1634 + 0.278 76
10. Marco Andretti Andretti Herta Autosport Honda 00:40,2067 + 0.322 87
11. Will Power Team Penske Chevrolet 00:40,2568 + 0.372 70
12. JR Hildebrand A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:40,2629 + 0.378 51
13. Alexander Rossi Andretti Autosport Honda 00:40,2766 + 0.392 90
14. Sébastien Bourdais A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:40,2782 + 0.393 81
15. Scott McLaughlin Team Penske Chevrolet 00:40,3205 + 0.436 95
16. Juan Pablo Montoya Arrow McLaren SP Chevrolet 00:40,3408 + 0.456 60
17. Santino Ferrucci Rahal Letterman Lanigan Honda 00:40,3488 + 0.464 40
18. Sage Karam Dreyer & Reinbold Racing Chevrolet 00:40,3673 + 0.482 69
19. James Hinchcliffe Andretti Steinbrenner Honda 00:40,4034 + 0.518 90
20. Ed Jones Dale Coyne Racing Honda 00:40,4186 + 0.534 79
21. Dalton Kellett A.J.Foyt Enterprises Chevrolet 00:40,4369 + 0.552 37
22. Jack Harvey Meyer Shank Racing Honda 00:40,4518 + 0.567 81
23. Rinus VeeKay Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:40,4597 + 0.575 32
24. Patricio O´Ward Arrow McLaren SP Chevrolet 00:40,4792 + 0.594 51
25. Ed Carpenter Ed Carpenter Racing Chevrolet 00:40,4901 + 0.605 58
26. Josef Newgarden Team Penske Chevrolet 00:40,5153 + 0.630 84
27. Max Chilton Carlin Racing Chevrolet 00:40,5460 + 0.661 50
28. Simon Pagenaud Team Penske Chevrolet 00:40,5986 + 0.714 21
29. Colton Herta Andretti Autosport Honda 00:40,6485 + 0.764 71
30. Helio Castroneves Meyer Shank Racing Honda 00:40,6600 + 0.775 68
31. Pietro Fittipaldi Dale Coyne Racing Honda 00:40,6780 + 0.793 82
32. Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport Honda 00:40,6869 + 0.802 53
33. Simona de Silvestrová Paretta Autosport Chevrolet 00:40,7970 + 0.912 46

 

Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar

Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama