Scott Dixon počtvrté odstartuje do Indy500 z pole position
vydal:
Víťa Boch
zveřejněno:
23.5.2021, 23:00
počet komentářů:
0
Scott Dixon předvedl na závěr nedělní kvalifikace nejlepší výkon a vydobyl si právo počtvrté v kariéře právo odstartovat do pětistovky v Indianapolisu z pole position. První řadu s ním budou sdílet dva jezdci o generaci mladší – Colton Herta a Rinus VeeKay. Naopak na roštu budou chybět RC Enerson a Charlie Kimball, kteří neuspěli v rozstřelu o místa v poslední řadě.
Den v Indianapolisu ale začal volným tréninkem určeným pro piloty, které čekala kvalifikace, ať už o první řady, nebo rozstřel o tu poslední. Ze čtrnácti jezdců, kterých se to týkalo, využilo možnosti vyjet na dráhu šest. Nejrychlejší byl Castroneves, který odjel celkem 12 kol, to nejlepší bylo ale hned to druhé.
Druhá příčka patřila Hunter-Reayovi, následoval jej Palou. Ten byl se 17 koly nejpilnějším jezdcem. Ale je to logické, tým totiž strávil hodiny opravou monopostu, který v sobotní kvalifikaci rozbil. Za jezdci, kteří měli bojovat o pole position, se umístili tři piloti, které naopak čekal souboj o poslední řadu. Mezi Palouem a De Silvestrovou byl odstup přes dvě desetiny vteřiny. Skoro identický náskok ale měla De Silvestrová také na Kimballa. Enerson ztrácel ještě další setinu.
Výsledky 7. tréninku:
p.
jezdec
tým
motor
čas
odstup
kol
1.
Helio Castroneves
Meyer Shank Racing
Honda
00:39,0440
12
2.
Ryan Hunter-Reay
Andretti Autosport
Honda
00:39,0541
+ 0.010
6
3.
Álex Palou
Chip Ganassi Racing
Honda
00:39,0825
+ 0.039
17
4.
Simona de Silvestrová
Paretta Autosport
Chevrolet
00:39,3016
+ 0.258
10
5.
Charlie Kimball
A.J.Foyt Enterprises
Chevrolet
00:39,4875
+ 0.444
7
6.
R. C. Enereson
Top Gun Racing
Chevrolet
00:39,5806
+ 0.537
14
To už ale přišel čas na kvalifikaci o poslední řadu. Karam byl první, kdo vyjel na dráhu. Jeho průměrná rychlost bylo 229,156 mil/h. Po něm dostal příležitost Power. Jeho první kolo bylo rychlejší, ty další dvě už ne, v tom posledním výjezdu ze 2. zatáčky otřel vůz o zeď. Výsledný průměr 228,876. mil/h. Jeho fanouškům jistě zatrnulo. Kdyby vůz rozbil, byl by to s největší pravděpodobností jeho konec v kvalifikaci.
De Silvestrová zajela průměr 228,353, čímž obsadila 31. příčku. Následoval Kimball, ale skončil s průměrnou rychlostí 227, 811 mil/h, což nestačilo. Enerson byl ještě pomalejší (227,298 mil/h). Všichni piloti zůstali ve vozech a čekali, co bude dál.
V závěru to zkusil nejprve Enerson, ale tentokrát se nedostal ani přes 227 mil/h. Kimball byl tak posledním, kdo mohl ještě De Silvestrovou ohrozit. Tým výrazně snížil přítlak, ale i u Kimballa byl druhý pokus pomalejší, než ten první. Stejně jako debutant Enerson tak může balit. Jedenáctého startu v Indy500 se letos nedočká.
245585
Charlie Kimball pojedenácté v Indy500 nepojede. Foto: IndyCar
245588
Zklamaný R. C. Enerson. Foto: IndyCar
245582
Tým kontroluje vůz Willa Powera, který se otřel o zeď. Foto: IndyCar
Po rozstřelu o poslední řadu došlo na boj o pole position. Zatímco v rozstřelu mohli piloti svůj čas odvolat a pokusit se o lepší výkon, tady to byl jeden pokus pro každého postupně od toho, kdo skončil v sobotu na devátém místě až po nejrychlejšího pilota.
Ericsson byl prvním na dráze. Hned bylo vidět, že tady byly týmy mnohem úspěšnější v nastavování vozů. Ericsson měl průměr na čtyři kola 230,355 mil/h. Hned jej ale překonal Hunter-Reay. Třetí Castroneves se vklínil mezi oba piloty. Palou ukázal, že se z nehody otřepal a vůz je znovu rychlý a byl provizorně nejrychlejším.
245594
Scott Dixon a Chip Ganassi. Foto: IndyCar
Pak přišly na řadu dva chevrolety. Nejprve VeeKay povzbuzený tím, že před týdnem získal první vítězství v kariéře. Jeho kola byla výrazně rychlejší a výsledný průměr skoro o míli v hodině lepší než Paloua. Jeho šéf Ed Carpenter ve druhém voze zajel téměř identický výkon, ale byl o sedm tisícin míle v hodině pomalejší!
Na pit lane zbývaly už jen dva vozy. A hned ten první pilotovaný Coltonem Hertou ještě dokázal překonat VeeKayův skvělý pokus. Už to bylo jen na šestinásobném šampionovi Dixonovi. Ten zajel vůbec nejrychlejší první kolo, to samé se mu povedlo i ve druhém kole, v těch dalších dvou byl sice pomalejší než Herta, ve čtvrtém už výrazně, přesto jeho výsledný rychlostní průměr byl o tři setiny míle za hodinu lepší a Dixon získal svou čtvrtou pole position v Indianapolisu.
Startovní rošt 105. ročníku závodu 500 mil v Indianapolisu:
p.
jezdec
tým
motor
čas
odstup
1.
Scott Dixon
Chip Ganassi Racing
Honda
02:35,3837
2.
Colton Herta
Andretti Autosport
Honda
02:35,4034
+ 0.019
3.
Rinus VeeKay
Ed Carpenter Racing
Chevrolet
02:35,5000
+ 0.116
4.
Ed Carpenter
Ed Carpenter Racing
Chevrolet
02:35,5047
+ 0.121
5.
Tony Kanaan
Chip Ganassi Racing
Honda
02:35,8229
+ 0.439
6.
Álex Palou
Chip Ganassi Racing
Honda
02:36,1039
+ 0.720
7.
Ryan Hunter-Reay
Andretti Autosport
Honda
02:36,1827
+ 0.799
8.
Helio Castroneves
Meyer Shank Racing
Honda
02:36,2804
+ 0.896
9.
Marcus Ericsson
Chip Ganassi Racing
Honda
02:36,3054
+ 0.921
10.
Alexander Rossi
Andretti Autosport
Honda
02:35,8132
+ 0.429
11.
Ed Jones
Dale Coyne Racing
Honda
02:35,8148
+ 0.431
12.
Patricio O´Ward
Arrow McLaren SP
Chevrolet
02:35,9360
+ 0.552
13.
Pietro Fittipaldi
Dale Coyne Racing
Honda
02:35,9481
+ 0.564
14.
Felix Rosenqvist
Arrow McLaren SP
Chevrolet
02:36,0168
+ 0.633
15.
Takuma Sató
Rahal Letterman Lanigan
Honda
02:36,0417
+ 0.658
16.
James Hinchcliffe
Andretti Steinbrenner Autosport
Honda
02:36,1395
+ 0.756
17.
Scott McLaughlin
Team Penske
Chevrolet
02:36,1435
+ 0.760
18.
Graham Rahal
Rahal Letterman Lanigan
Honda
02:36,1680
+ 0.784
19.
Conor Daly
Ed Carpenter Racing
Chevrolet
02:36,2314
+ 0.847
20.
Jack Harvey
Meyer Shank Racing
Honda
02:36,3922
+ 1.008
21.
Josef Newgarden
Team Penske
Chevrolet
02:36,4735
+ 1.090
22.
JR Hildebrand
A.J.Foyt Enterprises
Chevrolet
02:36,5354
+ 1.151
23.
Santino Ferrucci
Rahal Letterman Lanigan
Honda
02:36,5563
+ 1.172
24.
Juan Pablo Montoya
Arrow McLaren SP
Chevrolet
02:36,5961
+ 1.212
25.
Marco Andretti
Andretti Herta Autosport
Honda
02:36,6089
+ 1.225
26.
Simon Pagenaud
Team Penske
Chevrolet
02:36,6732
+ 1.289
27.
Sébastien Bourdais
A.J.Foyt Enterprises
Chevrolet
02:36,6964
+ 1.312
28.
Stefan Wilson
Andretti Autosport
Honda
02:36,7166
+ 1.333
29.
Max Chilton
Carlin Racing
Chevrolet
02:36,9194
+ 1.535
30.
Dalton Kellett
A.J.Foyt Enterprises
Chevrolet
02:37,6717
+ 2.288
31.
Sage Karam
Dreyer & Reinbold Racing
Chevrolet
02:37,0982
+ 1.714
32.
Will Power
Team Penske
Chevrolet
02:37,2905
+ 1.907
33.
Simona de Silvestrová
Paretta Autosport
Chevrolet
02:37,6504
+ 2.266
Nekvalifikovali se: Charlie Kimball (A.J. Foyt Enterprises) a R. C. Enerson (Top Gun Racing)
Bezprostředně po kvalifikaci následoval dvouhodinový trénink. Do toho už piloti opět nastupovali se sníženým výkonem turba a je to jedna z posledních šancí, jak se připravit na závod. Další trénink bude tradičně následovat už jen v pátek před závodem. Piloti tak čas pořádně využili a celkem ujeli téměř 2100 kol. Takový McLauhglin odjel 95 kol, téměř polovinu distance pětisetmílového závodu.
Tým Chipa Ganassiho potvrdil, že je připravený nejen na kvalifikaci, ale i na samotný závod. V první pětce skončili všichni čtyři Ganassiho piloti. Nejrychlejší čas si připsal Palou. Vedle Ganassiho sestavy se do první pětky vměstnal jen Daly, jeden ze tří pilotů stáje Eda Carpentera, paradoxně ten, který v kvalifikaci dopadl nejhůře.
Power, který se kvalifikoval až v rozstřelu o poslední řadu, zajel jedenáctý čas. Nejlepší ze čtveřice pilotů týmu Penske. Jeho kolegové ze souboje o poslední řadu Karam a De Silvestrová zajeli 18. a 33. čas.
O jediný dramatický moment se postaral Simon Pagenaud, respektive primárně jeho motor, ze kterého se začal valit kouř a to přímo „pod nos“ za ním jedoucímu Karamovi. Naštěstí Pagenaud dokázal svůj vůz dostat mimo dráh.
Výsledky 8. tréninku:
p.
jezdec
tým
motor
čas
odstup
kol
1.
Álex Palou
Chip Ganassi Racing
Honda
00:39,8850
52
2.
Marcus Ericsson
Chip Ganassi Racing
Honda
00:39,8880
+ 0.003
54
3.
Conor Daly
Ed Carpenter Racing
Chevrolet
00:39,9197
+ 0.035
70
4.
Tony Kanaan
Chip Ganassi Racing
Honda
00:39,9236
+ 0.039
30
5.
Scott Dixon
Chip Ganassi Racing
Honda
00:40,0352
+ 0.150
30
6.
Takuma Sató
Rahal Letterman Lanigan
Honda
00:40,1016
+ 0.217
72
7.
Graham Rahal
Rahal Letterman Lanigan
Honda
00:40,1112
+ 0.226
87
8.
Stefan Wilson
Andretti Autosport
Honda
00:40,1412
+ 0.256
76
9.
Felix Rosenqvist
Arrow McLaren SP
Chevrolet
00:40,1634
+ 0.278
76
10.
Marco Andretti
Andretti Herta Autosport
Honda
00:40,2067
+ 0.322
87
11.
Will Power
Team Penske
Chevrolet
00:40,2568
+ 0.372
70
12.
JR Hildebrand
A.J.Foyt Enterprises
Chevrolet
00:40,2629
+ 0.378
51
13.
Alexander Rossi
Andretti Autosport
Honda
00:40,2766
+ 0.392
90
14.
Sébastien Bourdais
A.J.Foyt Enterprises
Chevrolet
00:40,2782
+ 0.393
81
15.
Scott McLaughlin
Team Penske
Chevrolet
00:40,3205
+ 0.436
95
16.
Juan Pablo Montoya
Arrow McLaren SP
Chevrolet
00:40,3408
+ 0.456
60
17.
Santino Ferrucci
Rahal Letterman Lanigan
Honda
00:40,3488
+ 0.464
40
18.
Sage Karam
Dreyer & Reinbold Racing
Chevrolet
00:40,3673
+ 0.482
69
19.
James Hinchcliffe
Andretti Steinbrenner
Honda
00:40,4034
+ 0.518
90
20.
Ed Jones
Dale Coyne Racing
Honda
00:40,4186
+ 0.534
79
21.
Dalton Kellett
A.J.Foyt Enterprises
Chevrolet
00:40,4369
+ 0.552
37
22.
Jack Harvey
Meyer Shank Racing
Honda
00:40,4518
+ 0.567
81
23.
Rinus VeeKay
Ed Carpenter Racing
Chevrolet
00:40,4597
+ 0.575
32
24.
Patricio O´Ward
Arrow McLaren SP
Chevrolet
00:40,4792
+ 0.594
51
25.
Ed Carpenter
Ed Carpenter Racing
Chevrolet
00:40,4901
+ 0.605
58
26.
Josef Newgarden
Team Penske
Chevrolet
00:40,5153
+ 0.630
84
27.
Max Chilton
Carlin Racing
Chevrolet
00:40,5460
+ 0.661
50
28.
Simon Pagenaud
Team Penske
Chevrolet
00:40,5986
+ 0.714
21
29.
Colton Herta
Andretti Autosport
Honda
00:40,6485
+ 0.764
71
30.
Helio Castroneves
Meyer Shank Racing
Honda
00:40,6600
+ 0.775
68
31.
Pietro Fittipaldi
Dale Coyne Racing
Honda
00:40,6780
+ 0.793
82
32.
Ryan Hunter-Reay
Andretti Autosport
Honda
00:40,6869
+ 0.802
53
33.
Simona de Silvestrová
Paretta Autosport
Chevrolet
00:40,7970
+ 0.912
46
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar
Zdroj: Původní reportáž redakce, úvodní foto: IndyCar
Reklama
Komentáře ke článku
K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.