Motory formule 1 jsou dnes jako pneumatiky nebo svíčky |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Tomáš Richtr počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Systém znovuobnovy kinetické energie (KERS - Kinetic Energy Recovery System; poprvé jsme psali zde a poté zde) je podle vývojářů Toyoty příliš jednoduchý a tvrdí, že by FIA měla jít dál. Systém, který má být představen již příští rok, umožní využít nashromážděné energie, která je tvořená teplem vzniklým při brzdění, k navýšení výkonu. Energetická kontrolní jednotka je připojena mezi generátor na zadní části vozu a jakýmsi "kondenzátorem" energie. "Jsem trochu zmaten, protože systém prosazovaný FIA je trochu primitivní," řekl šéf Toyoty přes motory Luca Marmorini. "Ve srovnání s tím, co máme v silniční Toyotě Prius nebo v Toyotě Supra HV-R, která vyhrála 24 hodin Tokachi, je to hodně zjednodušené. Potenicál hybridních motorů je obrovský, ale FIA se rozhodla využít jen energii ze zadních kol. Ve hře by mělo být daleko více parametrů. Jestliže naše Supra je schopna obnovit 70 % energie, systém FIA pak jen 20 %. Nakonec to dopadne tak, že díky jednoduchosti budou mít všechny týmy stejný systém, pak tento bude jen doplňkem degradující technický aspekt." Podle slov vývojářů jsou kroky směrem k biopalivům a obnově energie správné, měly by být ale daleko radikálnější. "Například striktním omezením množství energie, které je k dispozici, pak ať si vývojáři dělají co chtějí, mají volné pole působnosti." řekl Mauro Forghieri. "Místo toho je ale potřeba se podívat na vytrvalostní závody, jako např. 24 hodin Le Mans, abychom viděli různá řešení motorů, zatímco formule 1 je spíš jako formule 3 - jenom rychlejší a nesrovnatelně dražší." Vývojář Mauro Forghieri se na závody formule 1 už nedívá, právě díky zúženému prostoru pro vývoj, který byl umocněn zastavením vývoje motorů na několik let. "Pro inženýra jako já, který se vždy snaží najít nová řešení, a občas v této cestě udělat chybu, vidět stejné motory se stejným výkonem je těžko stravitelné. Kvůli obavám z enormních nákladů a bezpečnosti se někdo rozhodl zastavit vývoj. Je to tak správně? Kdyby to tak bylo v minulosti, je vám jasné, kolik dnešních řešení by neexistovalo? Nebylo by turbo, kompresor, pneumatické ventily, přímé vstřikování a common rail (přímé vstřikování pro dieselové motory). Dnes jsou motory příslušenstvím. Týmy si je koupí, přišroubujou a je to pro ně vyřešené. Motory jsou jako pneumatiky nebo zapalovací svíčky, příslušenství, které musí vydržet ve stanovených mezích po stanovenou dobu." Zdroj: Autosprint Komentáře ke článku
|
Reklama