clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Napínavá ruleta v ulicích St.Petersburgu

vydal: Michal Beran
zveřejněno: 7.4.2008, 00:50

počet komentářů: 0


Honda GP of St. Petersburg
původně 100 kol - 180 km, zkráceno na 2 hod
19°C - déšť, proměnlivé podmínky
6 žlutých fází - celkem 29 kol
nejrychlejší kolo: Tony Kanaan - 63.8874 sekundy v 76. kole

Graham Rahal dosáhl fantastického vítězství při svém vůbec prvním závodě série IndyCar, když si on i jeho tým dokázali skvěle poradit s velmi obtížnými meteorologickými podmínkami, které letošní závod v ulicích St. Petersburgu provázely. Druhé místo obsadil loňský a předloňský vítěz Helio Castroneves, třetí dojel další velezkušený veterán IndyCar Series Tony Kanaan.

Závod začal za velmi složitých podmínek, když se nad Petersburgem několik desítek minut před plánovaným startem otevřela obloha a jeho ulice byly doslova zaplaveny vodou. Není divu, že vedení závodu se rozhodlo nechat jezdce absolvovat prvních 9 kol za zaváděcím vozem pod žlutou vlajkou. Závodit se tak začalo až od kola desátého, ale o složitosti panujících podmínek se okamžitě přesvědčil Ryan Hunter-Reay, který se při nájezdu na startovací rovinku dostal do smyku.   Na čele se usadil Tony Kanaan, následovaný Justinem Wilsonem a Willem Powerem. Toho však brzy předstihnul Helio Castroneves.

Hunter-Reay se roztáčí při startu závodu, vede Kanaan, sledován Powerem a Wilsonem

Další žlutá na sebe nenechala dlouho čekat, tentokráte pro kontakt Moraese v zatáčce č.9. Této žluté už někteří jezdci využili pro dotankování a tak se již v úvodu rozehrála ruleta různých palivových strategií. Po restartu se na čele objevil Justin Wilson a na postupně osychající trati si začal před druhým Briscoem budovat malý náskok. Jeho snahu poněkud přibrzdila Danica Patrick, která se po hodinách v zatáčce č. 10 ocitla těsně před ním. Ve snaze zůstat ve vedoucím kole statečně odolávala až do 32. kola, kdy ji žlutá pro nečistoty v zatáčce č. 3 vrátila zpátky do hry.

Teď  zabočila do boxů většina z těch, kteří tak dosud neučinili, ale někteří přesto na trati zůstali. Na první místo se tak dostal Ryan Briscoe, následovaný Franckem Pererou. Důvod proč Roger Penske a Eric Bachelart nechali své jezdce na trati byl po chvíli zřejmý. Trať osychala tak rychle, že s každou následující minutou mohli ti, kteří spolu s dotankováním vymění i obutí, získat podstatnou výhodu. Briscoe se dokázal udržet na trati až do 44. kola, pak se nakrátko dostal do vedení Bernoldi, ale toho brzy vystřídal dobře jedoucí Viso.

Pak si však vybral slabou chvilku Ryan Briscoe, který v zatáčce č. 9 udělal "Kanaana", jinými slovy naprosto přesně zopakoval jezdeckou chybu a následnou havárii, které se v loňské kvalifikaci dopustil tento brazilský pilot stáje AGR. Pořadí se znovu promíchalo a po restartu se na čele objevil krátce Vitor Meira, brzy vystřídaný Hunter-Reayem. Krátká zelená fáze přešla po jednom kole zpět na žlutou, když v zatáčce č. 10 dostal hodiny Ed Carpenter. Při restartu si pak Graham Rahal, jedoucí v té době na druhé pozici díky skvělému i když riskantnímu tahu týmu NHL, který ho nepovolal při žluté do boxu k natankování, lehce poradil s pilotem stáje svého otce a dostal se do vedení. S lehkým vozem se začal svým pronásledovatelům brzy vzdalovat.

Tou dobou už začínalo být jasné, že závod bude zřejmě zkrácen podle pravidla, které připouští maximální trvání závodu po dobu dvou hodin. Otázka však zněla, zda Rahalovi vydrží palivo. Určitá pomoc přišla v 77. kole, když v zatáčce č. 10 havarovali Perera a Vitor Meira po Pererově poněkud příliš zbrklém útoku. Do Meirova monopostu pak ještě narazil Townsend Bell.

Graham Rahal a tým NHL Racing získali nečekané, ale zasloužené vítězství 

Strhující finále se blížilo. Rahal měl za sebou při restartu zkušeného Helia Castronevese a dalo se očekávat, že Brazilec toužící v Petersburgu po hattricku, udělá vše proto, aby Rahal předjel již v první zatáčce. Téměř se to i podařilo, ale Graham svoji pozici uhájil. Jak se ukázalo, byla to Heliova jediná příležitost, protože zatímco se potýkal s nedotáčivým vozem, Rahal mu opět začal mizet v dáli. Za nimi to však v poli vozů jen vřelo, když se Tony Kanaan ještě pokoušel probít na stupně vítězů. Malou sportovní tragédii zažil Hunter-Reay, kterému v posledním kole ještě došlo palivo v okamžiku, kdy jel na třetí pozici.

Graham Rahal dokázal nevítaný kousek, když dokázal zvítězit ve svém vůbec prvním startu v sérii IndyCar Series. S vozem rovněž natestoval minimum kilometrů. Absolutorium si však určitě zaslouží celá stáj NHL Racing, která dokázala téměř nemožné. Po měsíci a půl vyčerpávající práce připravit pro tým dosud neznámou techniku do formy umožňující oběma svým jezdcům bojovat o vítězství.

IndyCar Series pokračuje za čtrnáct dní dvojzávodem v japonském Motegi a americkém Long Beach.

p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 G.Rahal  Newman/Haas/Lanigan Racing
2:00:43.5562
2.
 H.Castroneves  Team Penske
3.5192
3.
 T.Kanaan  Andretti Green Racing
5.5134
4.
 E.Viso  HVM Racing
8.8575
5.
 E.Bernoldi  Conquest Racing
9.6360
6.
 H.Mutoh  Andretti Green Racing
10.0071
7.
 O.Servia  KVR Technology
11.2871
8.
 W.Power  KVR Technology
12.8493
9.
 J.Wilson  Newman/Haas/Lanigan Racing
14.3598
10.
 D.Patrick  Andretti Green Racing
16.7298
11.
 A.J.Foyt IV  Vision Racing
20.8319
12.
 D.Wheldon  Target Chip Ganassi Racing
24.7800
13.
 D.Manning  A.J. Foyt Enterprises
45.8601
14.
 J.Howard  Roth Racing
1 kolo
15.
 B.Rice  Dreyer & Reinbold Racing
1 kolo
16.
 M.Moraes  Dale Coyne Racing
1 kolo
17.
 R.Hunter-Reay  Rahal Letterman Racing
2 kola
18.
 E.Carpenter  Vision Racing
3 kola
19.
 V.Meira  Panther Racing
havárie
20.
 F.Perera  Conquest Racing
havárie
21.
 T.Bell  Dreyer & Reinbold Racing
havárie
22.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
havárie
23.
 R.Briscoe  Team Penske
havárie
24.
 B.Junqueira  Dale Coyne Racing
závada
25.
 M.Andretti  Andretti Green Racing
závada
26.
 M.Roth  Roth Racing
nestartoval

Všechny časy neoficiální

Zdroj: Formule.cz,časy TAG Heuer

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Zrodila se nová hvězda? - 7.4.2008
Kanaan králem nového kvalifikačního formátu - 5.4.2008
IndyCar Series pod palmami St. Petersburgu - 4.4.2008

Reklama