clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

24 hodin Le Mans jak viděno našimi jezdci

vydal: Zdenda Balcar
zveřejněno: 15.6.2008, 13:20

počet komentářů: 0


Report po 3 hodinách
Le Mans dokáže být hodně tvrdé a Charouz Racing System neprožil právě snadný úvod 76. ročníku slavné čtyřiadvacetihodinovky. Stefan Mücke bojoval za volantem prototypu poháněného motorem Aston Martin o pozici nejlepšího benzínového vozu. Nejtěžší chvíle přišla po druhé zastávce, kdy se Jan Charouz dostal v zatáčce Dunlop mimo trať.

Stefan Mücke dostal důvěru rozjet závod a německý jezdec zpočátku držel šesté místo, ale nakonec musel ustoupit poslednímu vozu Audi. Tým zůstal v čele vozů s benzínovými motory až do první zastávky, která byla o něco delší než obvykle, jelikož tým měnil určité díly pro odstranění problémů s řazením.

Mücke zůstal za volantem a pokračoval v souboji na čele benzínových vozů. Po zhruba 90 minutách zajel podruhé do boxů, celkově byl osmý a druhý nejlepší benzínový vůz. „Vůz se na počátku choval dobře, ale pak se objevily problémy při řazení nahoru i dolů. Během první zastávky jsme problém odstranili, ačkoliv šlo o rychlou opravu, ztratili jsme nějaký čas a pozice. Záď vozu byla trochu nervózní, ale vůz byl rychlý. Dokázali jsme snížit ztrátu na naše soupeře a vypadalo to dobře,“ řekl Stefan po vystoupení z vozu.

Při druhé zastávce do vozu usednul Jan Charouz a následně pokračoval v boji o pozici nejlepšího vozu poháněného benzínovým motorem. Bohužel krátce před druhou hodinou závodu ztratil při souboji s jiným vozem kontrolu a v zatáčce Dunlop narazil do bariér. S poškozeným vozem dokázal nakonec dojet do boxů, kde tým provedl značně rozsáhlou opravu s cílem dále pokračovat v závodu. Poškození se naštěstí týkalo hlavně kapotáže a vůz nyní dále pokračuje. Za volant usedl Tomáš Enge a krouží na trati, ačkoliv při opravě klesnul až na 48. místo.

Report po 6 hodinách
Charouz Racing System dokázal mezi třetí a šestou hodinou závodu postoupit výrazně vzhůru v pořadí 24 hodin Le Mans a posunul se na 28. místo. Tomáš Enge byl tím, kdo seděl ve voze při hranici tří hodin a zkušený jezdec začal velkolepou stíhací jízdu po předchozím zdržení způsobeném poškozením vozu při smyku Jana Charouze.

“Je mi to líto, byla to nešťastná situace. Byla tam skupinka vozů a musel jsem vyjet mimo stopu a také jsem ztratil část přítlaku kvůli vozům přede mnou a vůz se najednou utrhnul. Je to škoda, protože jsme byli hodně silní,” vysvětlil smutný Jan.

Tým dokázal vůz relativně rychle opravit, potřeboval necelou půlhodinu. Poškození vypadalo na první pohled hůře, než jaká byla skutečnost, bylo zapotřebí vyměnit kapotáž. Enge se na trať vrátil na 48 místě a začal stíhací jízdu. „Vůz se choval dobře. Vlastně to bylo poprvé, kdy jsem tady s tímto vozem odjel dlouhý stint. Cítil jsem se pořád jistěji a bavil jsem se. Jsem daleko od našich soupeřů, ale závod je hodně dlouhý a může se stát ještě hodně věcí,“ řekl Enge.

Vůz předal Stefanu Mückemu a mladý Berlíňan pokračoval v nastoleném trendu. Odjel tři stinty v řadě a při nájezdu do boxů k předání vozu Janu Charouzovi byl 28. V tu chvíli uběhlo takřka přesně 6 hodin závodu.

Report po 9 hodinách
Charouz Racing System udržuje slušné tempo a pokračuje v postupu vpřed ve výsledkové listině. Prototyp poháněný motorem Aston Martin se už prokousal do druhé desítky, Le Mans už mezitím pokryla tma. Stefan Mücke vystoupil z vozu ve chvíli, kdy uběhla čtvrtina. „Náš vůz je v pořádku a v průběhu mých stintů jsem neměl žádné problémy, vše šlo hladce,“ řekl Stefan, který odjel tři stinty v řadě.

Jan Charouz ukázal, že na něm dnešní nelehká úvodní jízda nezanechala žádné následky a odjel vyrovnané stinty. Mladý Čech často zajížděl nejrychlejší časy mezi benzínovými vozy a pokračoval ve šlépějích týmových kolegů Tomáše Engeho a Stefana Mückeho, dále postupoval vzhůru ve výsledkové listině. Ve chvíli, když už trať pokryla tma, předal vůz Tomáš Engemu na 23. místě.

„Teď to bylo mnohem lepší. Upřímně řečeno, netušil jsem, jaké časy jezdili soupeři, ale vím, že jsem se stabilně držel těsně nad hranicí 3:30. Tma nedělala problémy s ohledem na provoz, jediné potíže mělo na svědomí špinavé čelní sklo, skoro přes něj nebylo vidět,“ řekl Honza.

Tomáš Enge řídil nejméně do půlnoci a už nyní se propracoval do druhé desítky - už je 16.

Report po 9 hodinách
Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke dosáhli ve tři hodiny v noci hranice 12 hodin na trati La Sarthe, tedy poloviny prestižního vytrvalostního závodu v Le Mans. Vůz Charouz Racing System týmu pokračoval v postupném vylepšování pozice. Nový prototyp poháněný motorem Aston Martin ukázal za tmy svou rychlost a s blížícím se poločasem závodu postoupil o dalších pár míst vpřed. Všichni tři jezdci jsou s vozem spokojeni.

„V noci jezdím rád a obvykle jsem velmi rychlý. V průběhu mých stintů nebyly žádné problémy s vozem. Nicméně na trati musíte být hodně opatrní, protože z nějakých vozů vytekl olej na trať a je to hodně zrádné,“ řekl Enge, který z vozu vystoupil krátce po půlnoci.

Volant od něj přebral Stefan Mücke a razantní jízdou se zasloužil o další vylepšení vozu se startovním číslem 10. „Je jasné, že teď už se nebudeme posouvat nahoru tak rychle jako na začátku, ale důležité je vytrvat v tlaku. Do konce je pořád hodně daleko, teprve se blíží polovina závodu. Klíčem je spolehlivost,“ řekl Mücke, od kterého převzal vůz Jan Charouz.

Nejmladší jezdec týmu v současné době drží 13. místo absolutního pořadí, které snad týmu nepřinese žádnou smůlu. Ve třídě LMP1 je modrobílý vůz na 11. místě, na nejbližšího soupeře ztrácí šest kol.

Report po 12 hodinách
Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke dosáhli ve tři hodiny v noci hranice 12 hodin na trati La Sarthe, tedy poloviny prestižního vytrvalostního závodu v Le Mans. Vůz Charouz Racing System týmu pokračoval v postupném vylepšování pozice. Nový prototyp poháněný motorem Aston Martin ukázal za tmy svou rychlost a s blížícím se poločasem závodu postoupil o dalších pár míst vpřed. Všichni tři jezdci jsou s vozem spokojeni.

„V noci jezdím rád a obvykle jsem velmi rychlý. V průběhu mých stintů nebyly žádné problémy s vozem. Nicméně na trati musíte být hodně opatrní, protože z nějakých vozů vytekl olej na trať a je to hodně zrádné,“ řekl Enge, který z vozu vystoupil krátce po půlnoci.

Volant od něj přebral Stefan Mücke a razantní jízdou se zasloužil o další vylepšení vozu se startovním číslem 10. „Je jasné, že teď už se nebudeme posouvat nahoru tak rychle jako na začátku, ale důležité je vytrvat v tlaku. Do konce je pořád hodně daleko, teprve se blíží polovina závodu. Klíčem je spolehlivost,“ řekl Mücke, od kterého převzal vůz Jan Charouz.

Nejmladší jezdec týmu v současné době drží 13. místo absolutního pořadí, které snad týmu nepřinese žádnou smůlu. Ve třídě LMP1 je modrobílý vůz na 11. místě, na nejbližšího soupeře ztrácí šest kol.

Report po 15 hodinách
Šestasedmdesátý ročník 24 hodin Le Mans přinesl na konci noci další drama, když se ve 41 hodině závodu silně rozpršelo. Charouz Racing System pokračuje v boji a má na dohled první desítku. První polovina závodu se odjela na suchu, ale podmínky se změnily ve chvíly, kdy všichni soutěžící už čekali na ranní rozbřesk. Ve chvíli, kdy začalo pršet, řídil vůz českého týmu Jan Charouz a měl co dělat, aby vůz udržel na trati.

„Vše šlo hladce až do chvíle, kdy se rozpršelo. Jel jsem ještě dvě kola na hladkých pneunmatikách a měl jsem štěstí, že se nic nestalo. Bylo to stejné, jako jízda na ledě,“ řekl Honza ke zrádným podmínkám na konci jeho plánované porce.

Jan si místo za volantem vyměnil s Tomášem Engem. Zkušený Čech pak usilovně pracoval na dalším snížení odstupu na soupeře vpředu. Tým je v současné době 12. absolutně, 11. ve třídě GT1, a na nejbližšího soupeře ztrácí čtyři kola.

Report po 18 hodinách
V Le Mans stále prší a vůz Charouz Racing System poháněný motorem Aston Martin již pronikl do první desítky třídy LMP1. Tomáš Enge odjel za svítání tři stinty v řadě. Bývalý jezdec F1 ukázal na vodě své schopnosti a rychle kroužil na dráze La Sarthe. Obvykle byl nejrychlejším benzínovým vozem na trati a často se vyrovnal i některým továrním dieselům.

„Je to docela zábavné, protože v autě jsem za volantem neměl nejlepší pocit, abych pak zjistil, že ve srovnání se soupeři to bylo velmi dobré. Dokázali jsme všechny tři stinty odjet na jedné sadě mokrých pneumatik, což ukazuje výdrž Michelin,“ řekl Enge.

Záběry kamer naznačovaly, že viditelnost byla v kombinaci tmy a vody velmi špatná, ale český jezdec si nestěžoval. „Je jasné, že za sucha je to lepší, ale pro mě to bylo v pohodě i na vodě. Občas je nějaký větší sprej vody, ale dá se s tím vyrovnat. Největší problém s viditelností jsem měl při mé předchozí jízdě na suchu. Z některých vozů vytekl na trať olej, který se pak dostal na čelní sklo. Tam pak funguje jako lepidlo a chytá se na něj prach zvířený jedoucími vozy. To byl problém, stěží jsem něco viděl,“ vysvětlil Enge.

Stefan Mücke převzal vůz po Tomášovi a dokázal se dostat do první desítky třídy LMP1 a na celkové 11. místo. Nezastavily ho ani drobné problémy s elektronikou, které vedly k trochu delší zastávkám, při kterých se je tým snažil vyřešit. V nejbližší době předá vůz Janu Charouzovi.

Report po 21 hodinách
Již jen tři hodiny chybí do konce 76. ročníku 24 hodin Le Mans, ve kterém prototyp s motorem Aston Martin jede už v první desítce absolutního pořadí. Stefan Mücke odjel ráno tři dlouhé stinty na mokré trati a jednoduše pokračoval v trendu nasazeném týmovými kolegy Tomášem Engem a Janem Charouzem. Snížil odstup na soupeře s benzínovými motory, ačkoliv v jednom stintu musel jet bez kontroly prokluzu.

 „Celé to bylo hodně ošidné. Jedeme na veřejných cestách a ty jsou dost kluzké. Normálně není problém jet bez kontroly prokluzu, ale bílé znaky na cestě hodně kloužou a bylo to hodně na hraně. Tým problém odstranil při zastávce. Nyní jsme v první desítce a snad se nám ještě podaří malinko posunout vpřed,“ řekl Stefan.

Dalším na řadě byl Jan Charouz a stejně jako Mücke s Engem i on patřil mezi nejrychlejší jezdce na trati mezi vozy poháněné benzínovým motorem. Jeho celkový čas za volantem byl trochu kratší, než se plánovalo, protože při druhém stintu se separoval běhoun jedné z pneumatik. „Musel jsem být hodně opatrný, protože podmínky na trati se každým kolem měnily podle toho, jak se měnila síla deště. Náš vůz jel velmi dobře, jediný problém nastal, když se separoval běhoun pneumatiky. Naštěstí vnitřek pneu vydržel, takže to nestálo tolik času,“ řekl Jan.

Tomáš Enge si odvážně vybral přechodné pneumatiky, když trať začala osychat a tento krok se vyplatil. Díky ostré jízdě se ještě před předávkou Stefanu Mückemu dostal do první desítky absolutního pořadí. Vůz týmu Charouz Racing System je devátý ve třídě LMP1 a zároveň je třetím nejlepším benzínovým vozem.

Zdroj: BPA

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Audi jen těsně před Peugeotem ve 24 hodin Le Mans - 15.6.2008
Senzance: český prototyp šestý před dieselem od Audi! - 13.6.2008
Audi přiznává, že Peugeot získá pole - 12.6.2008
24 hodin Le Mans kompletně na Eurosportu - 11.6.2008

Reklama