clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Audi jen těsně před Peugeotem ve 24 hodin Le Mans

vydal: Zdenda Balcar
zveřejněno: 15.6.2008, 15:10

počet komentářů: 0


Tým Audi Sport North America stejně jako v loňském roce zvítězil ve čtyřiadacetihodinovce v Le Mans. Letos to však nebylo tak přesvědčivé, vždyť první dvě posádky v cíli odjely stejný počet kol!

Ovšem druhé trio Gené, Minassian, Villeneuve strávili v celkovém součtu v boxech o 10 minut více, a to rozhodlo.

Z vítězství se radovali Kristensen, Capello a McNish. Pro Toma Kristensena to bylo již osmé vítězství na La Sarthe - mnozí členové Audi měli v očích po projetí cílem slzy.

Peugeot šel do závodu jako favorit, ale otazník visel nad spolehlivostí. Současně se ostatní benzínové LMP1 prototypy mohou právem cítit ukřivděny, protože jakkoli byla bitva Peugeot - Audi zajímavá, proti stejným vozům pohánených benzínovými motory nmají zkrátka šanci, a to není dobře.

Peugeot byl rychlejší než Audi i v závodě, ale neplatilo tomu tak na mokrém povrchu a v noci. To se ukázalo jako klíčový faktor navzdory Kristensenově kolizi s Juanem Barazim ve voze LMP2.

Nicolas Minassian pak v poslední hodině riskoval s bezdrážkovými pneu, jelikož chtěl těžit ze suchých pasáží trati, a navíc jel hodně na limitu. Způsob, který je v závěru čtyřiadvacetihodinovky velmi netradiční! Jeho snažení pak zbrzdil defekt pneumatiky.

Čtyřiadvacetihodinový sprint předváděli také jezdci Audi, zejména Kristensen a Capello, kteří se nad ránem snažili vybudovat co největší náskok. Ten už dokázalo Audi se startovním číslem 2 udržet až do cíle.

Dieselové prototypy obsadily prvních šest míst, vítězem čtyřiadvacetihodinovky se tedy také stala posádka Primat, Tinseau, Treluyer s uzavřeným Pescarolem Judd s benzínovým motorem před Courage-Oreca Judd Ayariho, Duvala, Groppiho a naší posádkou Enge, Mücke, Charouz, kteří tak obsadili třetí příčku mezi benzíny.

Loni tak úspěšná Lola Judd pod hlavičkou Charouz Systems odstoupila po 146 kolech.

Trio jezdců Charouz, Enge a Mücke dokazovalo od startu až do cíle, že rychlostně mají na to, aby udrželi pozici nejlepšího benzínového vozu za továrními diesely. Zároveň také ukázali pevné odhodlání nevzdat se ani za nepříznivých okolností ve chvíli, kdy se nedařilo podle představ.

Jan Charouz totiž vylétl na konci druhé hodiny závodu z dráhy, když za pomalejšími vozy ztratil přítlak a kontrolu nad vozem. Tým dokázal vůz, jehož poškození bylo menší, než se na první pohled zdálo, opravit a rychlé a stabilní tempo za všech podmínek pak bylo základem pro vzestup zpět do první desítky.

Vůz se startovním číslem 10 byl po opravě až na 48. místě, ale průběžně se prokousával vpřed a s výjimkou dieselů stahoval všechny soupeře. Nakonec se probojoval až do první desítky a Enge byl cílovou vlajkou odmávnut na devátém místě absolutně i ve třídě LMP1.

„Vždy je příjemné vidět po dlouhých a náročných 24 hodinách cíl. Vlastně až teď jsem si uvědomil, že to je poprvé, kdy jsem viděl cílovou vlajku přímo z vozu!" radoval se v cíli Tomáš Enge. " Tým do závodu vložil ohromné úsilí a z pohledu techniky šlo o poměrně bezproblémový závod, což je velmi pozitivní po všech těch problémech, které jsme měli při testu a kvalifikaci.

Řízení prototypu je pro mě zcela nový zážitek, který se mi hodně líbil. Na druhou stranu bylo jasné, že se nemůžeme rovnat továrním dieselům, takže jsme nikdy neměli reálnou šanci na celkové vítězství. Ale aspoň jsme normálně byli nejrychlejším vozem s benzínovým motorem. V neposlední řadě bych chtěl také pogratulovat bývalým kolegům z týmu GT1, kteří dnes s vozem DBR9 vyhráli třídu GT1.“

Viník propadu české posádky na chvost startovního pole Jan Charouz má smíšené pocity.

"Jsem na sebe naštvaný, kvůli chybě z úvodu, která nám zkomplikovala závod," litoval Charouz. "Na druhé straně jsme ukázali dobrou rychlost a stabilně jsme byli nejrychlejším benzínovým vozem.

Podmínky byly hodně obtížné, protože se pořád měnily. Loni sice taky pršelo, ale aspoň to byl stabilní déšť, zatímco letos byly ve druhé polovině závodu v prakticky každém kole jiné podmínky. Přinejmenším máme alespoň představu, kde je hlavní rozdíl mezi námi a ostatními, diesely mají největší výhodu v kroutícím momentu na výjezdu ze zatáček. Upřímně řečeno, i bez toho vyjetí z trati bychom nebyli lepší jak sedmí.“

„Všichni jsme spokojeni," vidí výsledek optimisticky Stefan Mücke. !Dokončili jsme závod bez větších technických problémů a pokaždé je dobrou odměnou, když po 24 hodinách vidíte cíl. Bez úvodního nehody bychom byli jasně nejlepším benzínovým vozem, takto jsme třetí, ale pořád je to velmi dobré.

Podmínky byly hodně náročné, zvláště v závěru. Když jsem jel můj poslední stint na suchých pneu, začalo zase pršet, ale v závěru nikdo z nás nechyboval. Jednoznačně jsme ukázali naši rychlost a určitě bychom se sem příští rok vrátili a doufejme, že pro ještě lepší výsledek.“  



Zdroj: FORMULE.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
24 hodin Le Mans jak viděno našimi jezdci - 15.6.2008
Senzance: český prototyp šestý před dieselem od Audi! - 13.6.2008
Audi přiznává, že Peugeot získá pole - 12.6.2008
24 hodin Le Mans kompletně na Eurosportu - 11.6.2008

Reklama