clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Střípky ze včerejšího zasedání Odvolacího soudu FIA v Paříži

vydal: Petr Kříž
zveřejněno: 23.9.2008, 02:17

počet komentářů: 0


Mezinárodní odvolací soud Mezinárodní automobilové federace (FIA) včera zasedl, aby posoudil, zda je přípustné odvolání McLarenu vůči udělenému trestu Lewisu Hamiltonovi průjezd boxovou uličkou, který byl udělen až po skončení Velké ceny Belgie. Trest za zkrácení šikany a tím získání výhody vůči Kimimu Räikkönenovi byl kvůli konečné klasifikaci závodu aplikován připočtením 25 vteřin k výslednému času Lewise Hamiltona.

Dle sportovních řádů FIA se není možné odvolat proti trestu průjezdem boxovou uličkou.

Slyšení je přítomno pět soudců: Xavier Conesa (Španělsko), Philippe Narmino (Monako), Erich Sedelmayer (Rakousko), Harry Duijm (Nizozemí) a Thierry Julliard (Švýcarsko).

Mark Phillips, advokát McLarenu, předložil materiály, na základě kterých se snažil dokázat, že Hamilton nezískal zkrácením šikany žádnou výhodu. Předložil soudu informace, že při průjezdu cílové čáry byl Hamilton o 6.7 km/hod. pomalejší než Räikkönen a v jednu chvíli byl o 7 metrů za ním. Kromě videozáznamu celé sporné situace byl soudu předložen také záznam rádiové komunikace mezi Davem Ryanem, sportovním ředitelem McLarenu, a ředitelem závodu Charliem Whitingem:

Ryan: "Domníváte se, že to bylo v pořádku? Vrátil pozici."
Whiting: "Domnívám se, že to bylo v pořádku, ano."
Ryan: "Domníváte se tedy, že to bylo v pořádku."
Whiting: "Domnívám se, že to bylo v pořádku."

McLaren k překvapení Odvolacího soudu FIA předložil kromě e-mailu, který FIA zaslala McLarenu tři dny před včerejším slyšením, týkající se Tonyho Scotta Andrewse, také Andrewsovu reakci na zmíněný e-mail.

V e-mailu, který FIA zaslala právníkům McLarenu, stojí, že Scott Andrews přiznal, že udělením penalizace připočtení času Vitantoniu Liuzzimu za předjetí Adriana Sutila pod žlutými vlajkami pochybil.

Tento fakt je podle všeho klíčový k posouzení, zda je odvolání McLarenu přípustné. Britský tým tuto skutečnost bere za precedens.

U soudu totiž McLaren řekl, že není spokojen s tvrzením FIA, že Andrews tvrdí, že pochybil. Tým proto v neděli poslal své úředníky do Brands Hatch, kde se Andrews účastnil zasedání týkající se cestovních vozů. Andrews si byl zcela jist, že jednal správně a nabídl své stanovisko písemně Odvolacímu soudu.

Andrews kromě jiného píše, že byl extrémně překvapen obsahem e-mailu FIA a popisuje jej jako hrubě nesprávný a zavádějící. Dodal také, že nikdy nebyl ředitelstvím závodu (Charliem Whitingem) tázán, zda udělelním penalizace neudělal chybu a pokud by byl tázán, řekl by, že nikoliv.

V závěrečné řeči Mark Phillips, advokát McLarenu, popisuje celou záležitost jako něšťastnou výměnu a říká směrem k soudcům: "Žádám vás, abyste vzali tento fakt v úvahu, až budete přemýšlet o tom, jak se k sobě jistí členové FIA chovají." A svoji řeč ukončil slovy: "Nemám k tomu víc, co dodat."

Slyšení pokračovalo křížovým výslechem Lewise Hamiltona advokátem Ferrari, Nigelem Tozzim. Tozzi v jednu chvíli Hamiltona rozčílil. Bristký jezdec se pak ujal iniciativy a položil Tozzimu otázku, na kterou sám odpověděl: "Jste snad vy závodní pilot? Nejste. Nemáte ani ponětí o tom, co bych měl v tu chvíli dělat."

Tím minisouboj mezi Tozzim a Hamiltonem teprve začal. Když následně nato Tozzi navrhl, aby přestal být adresný, když seznamuje soud se stanoviskem týmu Ferrari, Hamilton se opět ohradil a řekl: "Vznáším námitku."

Ferrari a Paul Harris, právník FIA hájící rozhodnutí komisařů, pak argumentovali, že Hamilton získal výhodu, když si zkrátil šikanu Bus stop. Harris trdil, že to bylo naprosto diskutabilní a také zcela evidentní. Hamilton pak část své výhody vrátil, ale nikoliv celou, než opět zaútočil na Räikkönena. Harris pak na adresu komisařů ve Spa-Francosrchamp řekl, že ukázali svoji soudnost, zkušenosti a nestrannost. "Nejsou těmi, kteří to mohou rozhodnout hned na trati, ale běham tak obtížných okolností dělají to nejlepší." Harris dále přidal silný argument, když řekl, že komisaři udělují penalizaci připočtením času pouze tehdy, zbývá-li do konce závodu alespoň pět kol.

Zdroj: Times, Autosport, Foto: Tomáš Richtr

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
2016: O předjíždění se nebojte! - 7.5.2017
FIA by měla začít používat selský rozum - 30.11.2015
Odsouhlaseny nižší tresty za výměny pohonných jednotek - 11.7.2015
Radovan Novák se omluvil McLarenu - 14.5.2008

Reklama