FOTA jedná s FIA o budoucím vývoji formule 1! |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Petr Kříž počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
FOTA (Formula One Teams Association) má na úterý v Ženevě naplánovánu schůzku s prezidentem Mezinárodní automobilové federace (FIA) Maxem Mosleyem. Nebude se jednat o ničem jiném než o budoucím vývoji formule 1. Překvapením je, že FOTA do Ženevy pošle jen předsedu Lucu di Montezemola a místopředsedu Johna Howetta. Důvodem měly být údajně obavy, že bude chtít Mosley využít neshod frakcí uvnitř FOTA a že bude klást důraz na již diskutovaná témata: jednotné motory, zákaznické vozy a srovnání výkonnosti motorů. FIA se rozhodla v zájmu transparentnosti zveřejnit témata, která budou v Ženevě diskutována: Náklady:
Pohonné jednotky:
Šasi:
Závodní procedury:
Náklady Podle FIA jsou náklady formule 1 neudržitelné. Dávno před finanční krizí týmy utrácely více, než činil jejich příjem (od sponzorů a peněz od FOMu (Formula One Management Bernieho Ecclestona)). Nezávislé týmy jsou kvůli tomu podřízeny dobré vůli velkých hráčů, kteří jsou zároveň závislí na podpoře mateřských automobilek. Hrozí nebezpečí, že těmto dotacím bude brzy konec, což by vedlo k nižšímu počtu soutěžících. Už teď pole čítá o dva týmy méně, než může mít. FIA se domnívá, že formule 1 bude zdravá tehdy, bude-li se soutěžit s rozpočty blížícími se výši peněz od FOMu. FIA by na toto téma ráda znala názory týmů a také komentáře k návrhům FIA (uvedeným níže) a dalším nápadům k opatřením, která jsou nezbytná, má-li se dosáhnout významného snížení nákladů. Pohonné jednotky: Rok 2013: FIA by ráda viděla moderní, technologicky vyspělé pohonné jednotky. Představuje si zmenšené motory s přímým vstřikováním paliva, s tepelnou energií získanou z výfuků, které by byly spojeny s elektronicky ovládanou převodovkou. FIA je přístupna novým nápadům. Podmínkou je, že náklady na vývoj, údržbu a výrobu musí být řádově nižší než dnes a pohonné soustavy musí být k dispozici nezávislým týmům za minimální cenu. Roky 2010 - 2012: FIA momentálně nabízí tyto tři možnosti:
Rok 2009: Po zavedení pravidla o "zmrazení vývoje motorů" některé týmy požádaly a dostaly čas, aby odstranily problémy se spolehlivostí a nastavily otáčky na 19.000 za minutu. Některé z těchto týmů využily tohoto času k zvýšení výkonu svých motorů, což nebylo plánováno, jiné naopak dodržovaly "zmražení" výkonu. Vyústilo to v nefér a nespravedlivým rozdílům ve výkonu. Světová rada motoristického sportu FIA se proto rozhodla, že výkon motorů bude narovnán v souladu se sportovními pravidly roku 2009, aby bylo dosaženo stavu, který nastal krátce po zavedení pravidla "zmrazení vývoje". FIA by tuto oblast ráda diskutovala s techniky FOTA tak, aby narovnání výkonů motorů bylo fér ke všem týmům a bylo co nejlevnější. Šasi: FIA uvažuje v několika oblastech šasi o shodných dílech. Např. standardizované zavěšení, podlaha jakož i další oblasti, na které jsou vynakládány značné výdaje a které nepřináší žádnou podívanou pro diváky formule 1. Další opatření, třeba na určité časové období, jako minimální výška těžiště, omezení při použití jistých materiálů a schválení velkých dílů mohu být aplikována. FIA zve FOTA, aby učinila návrhy a také harmonogram jejich uvedení v platnost. Závodní procedury: FIA uvítá nápady změn pravidel týkajících se závodů samotných, povedou-li ke snížení nákladů. Doufá, že by priorita měla být v oblastech, které nejsou divákům na očích (např. telemetrie) než na viditelných oblastech, které tvoří podívanou (např. dotankovávání paliva během závodu). FIA by také ráda slyšela názory týmů na přidělování garáží a míst v boxové uličce. Zdroj: Pitpass, Foto: Tomáš Richtr Komentáře ke článku
|
Reklama