Testovací okruhy formule 1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Pavel Fabry počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Circuito Permanente de Jerez, okruh, ležící severovýchodně od španělského města Jerez de la Frontera, postavil Alessandro Rocci za účelem hostit velkou cenu formule 1, otevřen byl 8. prosince 1985. Už od následujícího roku pak skutečně hostil Velkou cenu Španělska, jejím premiérovým vítězem se stal fenomenální Brazilec Ayrton Senna s vozem Lotus-Renault. Titul dějiště Velké ceny Španělska ale Jerezu vydržel jen pět let, od roku 1991 se totiž tento podnik kvůli slabé návštěvnosti způsobené špatnou polohou přesunul do Barcelony. V Jerezu se tak tři roky nejelo, než se v roce 1994 okruh vrátil pod hlavičkou Velké ceny Evropy. Ta další, konaná v roce 1997, byla ale pro Jerez poslední. Přehled vítězů velkých cen formule 1 v Jerezu:
* - V těchto letech se na Jerezu jelo pod hlavičkou Velké ceny Evropy. Velká cena Evropy 1997 je historicky zajímavá hned z několika důvodů. Michael Schumacher zde předvedl kontroverzní manévr na Jacquese Villeneuvea, se kterým bojoval o titul mistra světa. Incident byl označen jako nesportovní a Němec byl diskvalifikován z celé sezóny, takže se šampionem stal Kanaďan. Pro Jerez měla ale horší dopad jiná situace, a sice když piloti McLarenu Mika Häkkinen a David Coulthard v posledním kole předjeli právě Jacquese Villeneuvea a získali pro stáj z Wokingu double. Na tom by ještě nebylo nic špatného, to, co rozlítilo prezidenta Mezinárodní automobilové federace Maxe Mosleyho, byl vyhlašovací ceremoniál. V Jerezu se totiž objevil předseda Daimler-Benzu Jurgen Schrempp, který měl předávat cenu pro vítěze. Schrempp ale nechtěl být fotografován při předávání trofeje soupeři, proto byly poprvé v historii připraveny dvě listiny se jmény předávajících, ta se Schremppovým jménem měla být použita v případě, že vyhraje pilot McLarenu. Jenže tím, že se jezdci britské stáje dostali do čela až v posledním kole, vznikla nečekaná situace. Nakonec se stalo, že oproti dohodě se na stupních vítězů objevili primátor Jerezu Pedro Pacheco a prezident regionu Manuel Chaves, zatímco Jurgen Schrempp zůstal mimo hru. Celá situace rozlítila Maxe Mosleyho natolik, že Pachecovi řekl, že se velká cena formule 1 na Jerez už nikdy nevrátí. Pacheco sice ještě tisk ujišťoval, že formule 1 v Jerezu bude, nicméně už se tak nestalo. Okruh, na kterém se od roku 1987 až dodnes jezdí Mistrovství světa silničních motocyklů, měří 4 428 metrů, má osm pravých a pět levých zatáček a skýtá několik zajímavých možností k předjíždění. Trať ale není příliš členitá. V Jerezu se sice už nejezdí velká cena formule 1, týmy královské série motorsportu ji nicméně každoročně navštěvují za testovacími účely, jedním z důvodů je příznivé klima po většinu roku. Dosavadní rekord okruhu drží Michael Schumacher časem 1:15.614, který zajel v roce 2004 s vozem Ferrari F2004. Přehled nejrychlejších kol v daných letech:
Oficiální stránky okruhu naleznete zde. Zdroj: Formule.cz Komentáře ke článku
|
Reklama