Wilsona možná připravila o Pole position Franchittiho nehoda |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
vydal:
Víťa Boch počet komentářů:
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Připomeňme, že kvalifikace na oválu a kvalifikace na přírodních a městských tratí se diametrálně liší. Na oválu se sčítají časy čtyř po sobě jdoucích kol, na okruzích se pole nejdříve rozdělí na dvě poloviny, z nichž postoupí prvních šest jezdců z každé skupiny. Ze semifinálové dvanáctky postoupí nejlepších 6 do desetiminutového finále.
V první skupině byli následující jezdci: Mario Moraes, Ryan Briscoe, Danica Patrick, Dario Franchitti, Tony Kanaan, Paul Tracy, Justin Wilson, Milka Duno, Hideki Mutoh a Robert Doornbos. Receptem na rychlý čas byly opět měkké (červené) alternativní pneumatiky. Robert Doornbos využil dokonce dvě sady, naopak Justin Wilson podobně jako v St. Petersburgu zajížděl rychlé časy na tvrdých pneumatikách. V závěru se rozpoutal boj o postup. Zatímco na čele tabulky se střídali Ryan Briscoe a Dario Franchitti. O bytí a nebytí bojovali Mutoh, Tracy, Doornbos a Patrick. V posledních vteřinách dokázala Danica Patrick vylepšit svůj čas a z top 6 vyřadit svého týmového kolegu Hideki Mutoha. Robert Doornbos nenastoupil do posledních pěti minut, jelikož jeho monopost byl poškozen nejspíše po kontaktu s nějakým zvířetem. Přebíhat veverky jsme viděli i za monopostem Maria Moraese.
Druhá skupina vyjela ve složení Dixon, Castroneves, Andretti, Wheldon, Rahal, Carpenter, Hunter-Reay, Viso, Conway, Antucci, Matos. Druhá skupina vyjela nejprve na primárních pneumatikách. Nejrychlejší čas nejdříve patřil Helio Castronevesovi, ale rychle se před něj dostala trojce Dixon, Andretti a Wheldon. Šestice favoritů Castroneves, Rahal, Viso, Dixon, Wheldon a Andretti bojovala o nejrychlejší čas. Slabší jezdci nasadili červené pneumatiky, což Conwayovi vyneslo posun na čtvrté místo a prozatímní postup na úkor Marca Andrettiho. 9 minut před koncem kvalifikace se trať úplně vyprázdnila. První se na trať vrátili Hunter-Reay a beznadějně poslední Carpenter. Scott Dixon, aktuálně ohrožený možností vyřazení, vyjel na alternativních červených pneumatikách. K podobnému kroku strhnul všechny jezdce kromě vedoucí dvojce Castroneves - Rahal. Tři minuty před koncem se začalo pořádně závodit. EJ Viso snad během 10 sekund spadl ze třetí pozice na nepostupovou sedmou, což ho asi tolik rozhodilo, že na chvíli vyjel mimo trať. Přesto se dokázal zlepšit a minutu před koncem byl prvním nepostupujícím Helio Castroneves. Helio se zvládl zlepšit a posunout na šesté postupové místo, ve stejný moment zajel nejlepší čas Graham Rahal. Posledním v rychlém kole byl Dan Wheldon, do té doby sedmý, a jeho čas stačil na páté místo ve skupině! Což znamenalo, že trojnásobný vítěz kvalifikace v Glen Helio Castroneves odstartuje 14.!
Postupujícími z druhé skupiny byli: Rahal, Andretti, Conway, Dixon, Wheldon, Viso Vyřazeni byli: Castroneves, Hunter-Reay, Matos, Antinucci, Carpenter Nejlepší čas: Graham Rahal 1:29:2708 Do semifinálové části kvalifikace nastoupili všichni kromě Justina Wilsona na alternativních pneumatikách. Prvním minutám dominovalo duo Ganassi Racing. Třetí čas patřil Kanaanovi a čtvrtý byl Wilson na tvrdých pneumatikách! Do prvních pěti minut vůbec nezasáhli Andretti a Rahal. V případě Rahala šlo o taktické rozhodnutí. Graham měl nejdříve na voze obutou novou sadu alternativních pneumatik, ale tým se rozhodl ji pošetřit a Rahalův vůz přezout na použitou sadu. Andretti vyjel z boxů až přesně uprostřed kvalifikace. Mezitím Wilson dokázal svůj vůz na tvrdých pneumatikách kvalifikovat na prozatímní druhé místo. Poprvé na červených pneumatikách vyjel Wilson až pět minut před koncem druhé části kvalifikace. Skvělý čas zajel Ryan Briscoe a posunul se ze třetího na první místo s časem o víc jak půl vteřiny rychlejším, než byl jeho vlastní rekord okruhu. Minutu a půl před koncem bylo pořadí Briscoe, Franchitti, Wilson, Moraes, Dixon, Conway. Briscoe se rozhodl závěrečného boje o postup nezúčastnit, zajel do boxů už minutu před koncem kvalifikace zjevně spokojený se svým časem. Do Top 6 poskočil Rahal na úkor Conwaye. Změnu pořadí mohla přinést už jen trojce pilotů Andretti-Green Racing a poslední Dan Wheldon. Tentokrát k dramatickému zlepšování vlastního maxima v posledním kole nedošlo.
Nejvíce nespokojeným nepostupujícím byl EJ Viso, který za svůj neúspěch vinil Marca Andrettiho, který jej údajně měl blokovat. Nejlepší pozici ve Firestone Fast Six měl Justin Wilson s jednou sadou nepoužitých alternativních pneumatik. Na začátek kvalifikace si Wilson zvolil použitou sadu červených. Na sjetých pneumatikách dokázal Wilson zajet prozatím druhý čas jen o 0,7 pomalejší, než měl na svém kontě prozatím vedoucí Briscoe. Jenže v polovině kvalifikace havaroval Dario Franchitti. Jeho vůz dostal smyk a zadkem napřed narazil do bariéry z pneumatik. Rozběhl se boj s časem. Stihne Delphi safety team dostatečně rychle odklidit Franchittiho vůz, aby jezdci stihli alespoň jedno další kolo? Protože by Wilson nestihl nové pneumatiky zahřát, vrátili mu jeho mechanici na vůz ty sjeté. Jakmile byly vyvěšeny zelené vlajky, vyrazilo celé pole z boxů. Teď to bylo kdo z koho, každý jezdec měl k dispozici jedno ostré kolo. První své kolo dokončil Dixon, posunul se na třetí místo. Zlepšit se dokázal i Mario Moraes a posunul se na čtvrté místo před Grahama Rahala. První místo si udržel Ryan Briscoe, Justin Wilson měl obrovskou smůlu, že byly vyvěšeny žluté vlajky. Jeho strategie a nové pneumatiky by mu možná zajistily vítězství v kvalifikaci.
Zdroj: Formule.cz, Foto: Indycarmedia /USA LAT Photograph Komentáře ke článku
|
Reklama