clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Volant jako řídící centrum vozu

vydal: Ladislav Lála
zveřejněno: 6.6.2004, 10:40

počet komentářů: 0


Volant je dnes bezesporu jednou z nejsložitějších částí moderních monopostů. Ne vždy však bylo tomu tak...
 
Volanty formule 1 byly v minulosti kruhového tvaru a plnily jediný účel a tím bylo udržení vozu v ideální linii. Jenže to už nějaký čas neplatí. Dnešní volant je bez nadsázky řídícím centrem monopostu, posetý tlačítky a přepínači, jejichž smyslem je jediné: ulehčit pilotovi práci a učinit vůz ještě rychlejším.
 
Pokud bychom chtěli sledovat změny, které volant formule 1 podstoupil, nemusíme se vracet zas tak do historie formule 1. Ještě v roce 1992 byly volanty kruhové s tlačítky pro zařazení neutrálu, přísun tekutin do helmy a aktivaci rádia uprostřed. O ovládání vozu ve smyslu změny jeho parametrů nemohla být příliš řeč.
 
První úspěchy elektroniky ve formuli 1 stály za zrodem samostatné kapitoly vývoje. Jedním z průkopníků elektronických pomůcek byl John Barnard, který koncem osmdesátých let nainstaloval do vozu Nigela Mansella systém umožňující řadit bez toho, aniž by pilot musel sundat ruku z volantu. Nejen, že to bylo jednodušší, ale při počtu 3000 přeřazení za závod to rovněž ušetřilo poměrně hodně času.
 
To byl však pouze začátek. Během let přibývalo tlačítek a přepínačů. Vše došlo až tak daleko, že auto dokázalo automaticky odstartovat po stisknutí příslušného tlačítka, nebo při vjezdu do boxové uličky naopak zpomalit na předem nastavenou rychlost. Vývoj však šel ještě dále a piloti mají možnost měnit některé parametry vozu během závodu, jako například rozložení brzdné síly mezi přední a zadní kola, modifikaci parametrů kontroly trakce, diferenciálu, bohatosti směsi a podobně.
 
Záplava ovladačů je podřízena ergonomii, ale i tak vyžaduje šikovnost pilota. Ovládání drobných tlačítek prsty v rukavicích nemusí být ve velkých rychlostech a nepřehledných situacích na trati rozhodně jednoduché.Velký displej jezdce informuje o aktuálním nastavení. Pilot může rovněž monitorovat klíčové parametry, jako jsou časy na kolo, otáčky motoru a  rychlost monopostu. Za komfort se platí. Jeden volant přijde na zhruba 25.000 Euro.
 
Jezdci mají své volanty tak rádi, že by si je nejraději vzali s sebou i když odstaví svůj monopost podél trati. Pravidla však říkají, že poté co pilot opustí monopost, musí být volant připevněn zpět na sloupek řízení. Jinak by byla manipulace s monopostem velmi obtížná. Pravidla rovněž hovoří o tom, že jezdec musí být schopen sundat volant a opustit kokpit během pěti sekund.
 
Přístup jednotlivých týmů je vidět i na volantech. Lze říci, že dnešní volanty zvládnou v průměru dalších dvanáct funkcí kromě řazení. Volanty s dvaceti tlačítky a přepínači nejsou vyjímkou.
 
Stisk nevhodného ovladače v nesprávný okamžik může znamenat problém. Například stisk špatného tlačítka v okamžiku, kdy pilot směřuje do pitlane, může znamenat nedodržení rychlostního limitu a následnou penalizaci průjezdem boxovou uličkou. Přesto je však mnohem výhodnější umístit většinu ovladačů na volant, kde jsou snadno přístupné, než kamkoliv jinam do vozu.
 
Volant není klenotem techniky jen proto, že plní mnoho funkcí. Pro výrobu volantů jsou používány speciální materiály jako uhlíková vlákna, hliník, titan, ocel, guma a umělé hmoty. Volant sestává ze sto dvaceti dílů, které dohromady váží pouze 1,3 kilogramu. Výroba jednoho volantu představuje sto hodin práce. Během sezóny ´spotřebuje´každý pilot až pět volantů. Volanty pro jezdce v rámci jednoho týmu bývají velmi podobné, ačkoliv rozmístění některých prvků se může lišit.
 
V blízké budoucnosti bychom se však ve formuli 1 mohli dočkat změn, které by mohly přinést i snížení počtu ovladačů. Prezident Fédération Internationale de l´Automobile (FIA) Max Mosley přišel s ambiciózním plánem na reformu sportu jménem formule 1. Snížení nákladů na vývoj je přitom alfou a omegou navrhovaných změn. Méně elektroniky a standardní software pro všechny týmy a zákaz kontroly trakce by měl být vidět i na volantech.
 
"To by automaticky zvýšilo význam schopností pilota," předpovídá Christian Danner.
 
"Změny však nesmějí znamenat snížení bezpečnosti."
 

Zdroj: GP2003 + Formule.cz, Foto: McLaren

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Jak funguje volant monopostu F1 - 22.8.2007

Reklama