clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Nováčkem roku 2009 se stal Raphael Matos

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 11.10.2009, 23:15

počet komentářů: 0


Raphael „Rafa“ Matos získal titul pro nejlepšího nováčka. Matos sice jezdí v IndyCar Series první sezónu, ale osmadvacetiletý pilot rozhodně není žádným zelenáčem. Ve své sbírce má již tituly z juniorských sérií Firestone IndyLights (2008), ChampCar Atlantic (2007), Star Mazda Series (2005) a Skip Barber Formula Dodge Series (2003). Příležitostně se Matos představil i v závodech sportovních vozů. Loni startoval ve 24 hodinovce v Daytoně, v letech 2006 a 2007 závodil ve 12 hodinovce v Sebringu.
5. dubna se na start závodu v St. Petersburgu postavili čtyři nováčci. Stanton Barret přešel do IndyCar ze závodů NASCAR. Vůz mu poskytla nová stáj Team 3G. Mike Conway našel místo u týmu Robbieho Buhla a Dennise Reinbolda. Do IndyCar přešel jako mistr britské Formule Reanult (2004) a mistr britské Formule 3 (2006)po dvou neúspěšných sezónách v GP2.
Za největší aspiranty na titul nováčka roku ale byli považováni Doornbos a Matos. Nizozemec Doornbos nastoupil za prestižní stáj Newman/Haas/Lanigan Racing. Ve svém životopisu má 11 startů ve Formuli 1, třetí místo ve Formuli 3000 (2004), 3. místo v ChampCar (2007, Nováček roku), a naposledy 3. místo v Superleague Formula (2008). Jeho značnou nevýhodou měla být absolutní nezkušenost, pokud jde o závody na oválech.
Matos vyhrával v předešlých letech juniorské šampionáty. Sice se nemohl opírat o jednu z nejprestižnějších stájí, jako mohl Doornbos, ale mohl se pochlubit alespoň zkušenostmi z pár oválových závodů v IndyLights (přesto, že žádný nikdy nevyhrál). Tým Stephena Luczoa a Jaye Penskeho se chystal na svou první celou sezónu v IndyCar. Loni nasadili vůz s Tomasem Scheckterem do několika závodů. Svůj debut si odbyli v roce 2007 se zapůjčenou technikou od Penske Racing v Indianapolis. Pilota jim také poskytl Roger Penske, vůz řídil Ryan Briscoe.
Z počátku měl mírně navrch Doornbos. Ale od Milwaukee se začala karta obracet. Od Doornbose se hodně čekalo v Torontu a Edmontonu, které znal z ChampCar, ale „Bobby D.“ nezazářil. Po závodě v Kentucky vypršel jeho kontrakt u Newman/Haas/Lanigan. Doornbos se rozhodl vrátit ke stáji HVM Racing, se kterou v době, kdy se jmenovala Minardi USA, úspěšně bojoval v ChampCar. Přestože s lidmi od Kietha Wigginse si evidentně Doornbos rozumí lépe, stáj letos nezažívá nejlepší časy, což dokládají i podprůměrné výsledky druhého pilota týmu EJ Visa. Matosovi tak stačilo dojíždět do cíle, protože bylo jasné, že na oválech bude mít nad Doornbose výrazně navrch. Doornbos mohl pojmout zbytek sezóny jako přípravu na tu další, neboť již teď potvrdil své angažmá s HVM na příští rok.
Když se Barrett nekvalifikoval do Indianapolis, začala větev pod ním stále více a více slábnout. Jeho osobní sponzor Interush nedodával peníze včas a Barrett zrušil před závodem v Milwaukee monopost. Do monopostu se posadil jen už jen v Motegi, jelikož Japonsko bylo klíčovým trhem pro jeho osobní sponzory. U Team 3G se střídal na oválech veterán Jaques Lazier a na přírodních a městských tratích nováček Richard Antinucci (vicemistr IndyLight z loňské sezóny)
Conway se musel vyrovnávat s handicapem nezkušenosti z oválových závodů. Tým mu nebyl schopen poskytnout kvalitní data, protože v druhém voze ve většině závodů startovala Milka Duno. Až příchod zkušeného Schecktera zvedl výsledky týmu na oválech. Conway zářil hlavně v kvalifikacích na městských a přírodních tratích. Několikrát se překvapivě dostal do závěrečných bojů na úkor favoritů. První slušný výsledek si připsal osmým místem na krátkém oválu v Iowě. Ve Watkins Glen dojel šestý a jako jediný nováček se podíval na stupně vítězů, když v Sonomě dokončil závod na třetím místě. I přes prachmizerný začátek sezóny lze očekávat, že si Dreyer & Reinbold Racing Conwaye ponechá. Společnost mu opět nejspíš bude dělat Milka Duno. Její sponzoři byli s výsledky venezuelské pilotky spokojeni a Duno by měla údajně mít finanční krytí na celou sezónu.
Zbývá dořešit budoucnost Raphaela Matose. Matos má smlouvu na další sezónu s Luczo-Dragon Racing a je téměř jisté, že tato smlouva bude dodržena. Luzco-Dragon Racing zvažuje nasazení druhého vozu. Favoritem na závodní sedačku je Tomas Scheckter, který má dobré finanční krytí v podobě svého sponzora Mona Vie. Jelikož je stáj spoluvlastněna synem Rogera Penskeho Jayem, stále se nezbavila nálepky Penskeho juniorky. Protože od devadesátých let se táhne úspěšné partnerství Rogera Penskeho a pilotů brazilské národnosti (ať už šlo o Emersona Fittipaldiho, Gila de Ferrana nebo Helia Castronevese), kdo ví, kam vítr jednou Matose zavane.

Zdroj: formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Ferrari si poradilo s poskakováním - 28.9.2024
Velký test týmu Tatra Buggyra ZM Racing - 27.9.2024
Ricciardo se loučí - 27.9.2024
Maloney zvolil elektrickou cestu - 26.9.2024
McLarenu zákaz mini-DRS nevadí - 25.9.2024

Reklama