clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Co nového nás čeká v sezóně 2010?

vydal: Tomáš Hurt
zveřejněno: 10.3.2010, 21:30

počet komentářů: 0


Úvodní podnik nadcházející sezóny formule 1, Velká cena Bahrajnu, se nezadržitelně blíží. Již v neděli poznáme prvního vítěze nové dekády F1. Mezitím se podívejme na přehled nejzásadnějšch změn pravidel v ročníku 2010.

Zákaz tankování
Týmy nebudou moci během samotného závodu dotankovávat v boxech palivo. Důsledkem toho se kapacita nádrže musela zvýšit ze 120 litrů na přibližně 240-250 litrů. Tato extra hmotnost navíc bude hrát velkou roli na začátku závodu - jedná se zejména o zvýšené opotřebení pneumatik a brzd. Během závodu bude s klesajícím množstvím paliva docházet k významným změnám v chování monopostu. Zastávky v boxech nicméně nezmizí úplně, stále existuje pravidlo o povinnosti užít obě dostupné směsi pneumatik. Půjde však doslova o bleskové zastávky, hovoří se o časech kolem tří sekund, u Red Bullu to údajně zvládli pod dvě sekundy.

Rozvor kol
Kvůli větším palivovým nádržím budou monoposty delší, s větším rozvorem kol.

Váha vozu
Minimální váha vozu byla zvýšena z 605 na 620 kg.

Pneumatiky
Přední pneumatiky byly zúženy z 270 mm na 245 mm pro lepší vyvážení vozu. Letos se však pneumatiky budou muset potýkat s mnohem těžšími monoposty, a Bridgestone proto připravuje tvrdší směsi pneumatik. Pro každý závod budou dopraveny opět dvě specifikace pneumatik a každý vůz musí v závodě použít obě dostupné směsi (výjimkou je mokrý závod). Každý jezdec bude mít na víkend k dispozici 11 sad suchých pneumatik, což je o 3 méně než v roce 2009 - navíc 3 z nich je možno použít pouze v trénincích a musejí být vráceny před startem kvalifikace, nehledě na to, zda je tým použil, či nikoli. Kryty kol používané týmy od roku 2006 jsou od nadcházející sezóny rovněž zakázány.

Kvalifikace
Počet vozů na startovním roštu vzroste z loňských 20 na 24. V první dvacetiminutové části kvalifikace (Q1) vypadne 7 nejpomalejších vozů a postaví se v daném pořadí na startovní rošt závodu. Druhá část kvalifikace (Q2) se pojede 15 minut a vyřadí opět 7 pilotů. Nejlepší desítka pak bude mít 10 minut v třetí části kvalifikace (Q3), aby uzavřela sobotní klání. Piloti absolvující třetí část kvalifikace však budou mít navíc povinnost užít na startu závodu stejnou směs pneumatik i nastavení vozu, s kterými dosáhly svého kvalifikačního času. Na druhou stranu odpadá povinnost startovat do závodu se stejným množstvím paliva jako v Q3.

Bodování
Bodovací systém prodělal vůbec největší změnu v historii - bodovat bude nyní deset nejlepších vozů v cíli a to systémem: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Úmyslem nového bodování je odměnit, vzhledem k rozšířenému startovnímu poli, více pilotů a zároveň motivovat jezdce na předních pozicích k předjíždění. Vítěz závodu je díky sedmibodovému rozdílu před druhým v cíli odměněn mnohem více než v předešlých letech.

Zdroj: Formule.cz, Foto: Martin Ševčík

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Distanc pro Tsolova se Stenshornem - 17.5.2024
Stenshorne ubránil první triumf před hladovým Lindbladem - 23.3.2024
Ben Sulajem má své vlastní kauzy - 13.3.2024
Verschoor první v cíli, Hauger vítězem - 8.3.2024
Vítězná premiéra juniora Red Bullu - 1.3.2024

Reklama