clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

Penskeho prokletí prolomeno, Power vítězí ve Watkins Glen

vydal: Víťa Boch
zveřejněno: 5.7.2010, 01:45

počet komentářů: 0


Přestože každý rok vyhráli kvalifikaci, nikdy nedokázal tým Rogera Penskeho dosáhnout na vítězství ve Watkins Glen, co na tuto historickou dráhu zavítala série IndyCar poprvé v roce 2005. Prokletí prolomil až dnes Will Power, připsal si své třetí vítězství v letošní sezóně a stále zůstává jediným jezdcem, který vyhrál více závodů.

Camping World GP At The Glen – Watkins Glen International
60 kol – celkem 202,5 míle
2 žluté fáze – celkem 5 kol
4 jezdci ve vedení – celkem 5 změn ve vedení
Nejrychlejší kolo: Will Power – 1:31.0496 v 35. kole
Hned po start se Briscoe dostal před Castronevese na druhé místo, neboť Brazilcův vůz fungoval z celého Penskeho trojlístku nejhůře. Castroneves měl tak záhy plné ruce práce s Franchittim a Dixonem, který se dostal před Wilsona za svého týmového kolegu. Ganassiho piloti měli výhodu startu na měkké sadě gum, zatímco celý Team Penske obul tvrdé, které v prvních kolech přirozeně byly pomalejší. V jednu chvíli trojka Castroneves, Franchitti a Dixon předvedla efektní jízdu vedle sebe na protilehlé rovince, ale do šikany Bus stop se srovnala v nezměněném pořadí. V pátém kole už ovšem Castroneves Franchittiho za svými zády neudržel a právě ve zmíněné šikaně přišel o třetí pozici. Pro trojnásobného vítěze pětistovky v Indianapolis ale mělo být ještě hůř. Hned o kolo později na něj zaútočil Dixon, při výjezdu z Bus stop byl příliš optimistický a pravou hranou předního přítlačného křídla prořízl Castronevesovi levou zadní pneumatiku. Oba jezdci museli do boxů. Dixon se vrátil na 21. místě, o poznání hůř na tom byl Castroneves, který půlku okruhu musel absolvovat s píchlým kolem a byl poslední. Před nimi se do kontaktu dostali také Tagliani a Viso. Tagliani se dostal mimo trať a když se vracel, došlo k vzájemnému kontaktu, po ktérém si oba museli odbýt zastávku v boxech.
Dobře jel Takuma Sato, který v 11. kole dokázal předjet loňského vítěze Justina Wilsona a byl už čtvrtý. Paul Tracy se dlouho držel v první desítce, kam se probyl po startu z dvanáctého místa. Jenže jak se první stint chýlil ke konci, Tracyho vůz na měkkých pneumatikách držel hůř a hůř a Kanaďan putoval až na 13. místo. Měkká sada gum odcházela a ji obouvající jezdci museli začít uvažovat o první zastávce v boxech. Ale to jim usnadnila britská dvojce Wheldon – Lloyd.
V 16. kole zaútočil na na 17. místě jedoucího Wheldona Lloyd, ale došlo k lehkému kontaktu, který Wheldonův vůz otočil kolem osy. Wheldon sice zůstal stát na trati, jenže neudržel motor v chodu a vůz zaparkoval doprostřed dráhy zrovna v palci Boty. Lloydův vůz měl poškozené řízení a Alex musel v pozdější fázi ze závodu odstoupit. Těžko říct, co bylo příčinou a co následkem. Zda problémy s řízením mohli za kontakt, nebo zda kolize zapříčinila problémy s řízením.

Protože Wheldona bylo potřeba znovu nastartovat, vyjel na trať Pace car. Což k zastávkám v boxech využili všichni, kteří doposud nestavěli. Ti, co si zastávku již proti své vůli odbyli, měli smůlu, protože paliva stejně neměli dostatek a strategie tří zastávek v boxech u nich byla pevně daná. Ostatní měli šanci, že odjedou celý závod na dvě zastávky, pokud jim do karet zahraje nějaká ta žlutá fáze.

Při startu musel bojovat o druhé místo s Briscoem Castroneves, dopředu šel také Dixon. Když se tihle dva potkali na dráze, byl z toho malér 

Dixon, Viso, Tagliani a Castroneves nyní vedli závod. V boxech udržel svou pozici před zbytkem pole Will Power. Nejvíce vydělali Kanaan a Mutoh, kteří získali tři místa, naopak Sato ztratil nejvíce a propadl se na desáté místo, Hunter-Reayovi chcípl motor a z boxů odjížděl poslední.
Restart v 19. kole přinesl jen dílčí změny. Franchitti ztratil sedmou pozici ve prospěch Raphaela Matose. Sato se dál propadal a záhy byl dvanáctý, naopak dopředu se snažil jít Wilson, který při restartu jel na šestnácté pozici.
První čtyřka měla brzy v nádržích víc vzduchu než ethanolu, a tak ve 25. kole stavěli Viso a Tagliani a v kole 28. i Dixon s Castronevesem. Vedení závodu opět převzal Will Power, následovaný Briscoem, Matosem, Franchittim a Moraesem. Kanaan startující ze 13. místa byl šestý, v zádech měl netrpělivého Andrettiho, jehož od ještě ostřejších předjížděcích manévrů odrazoval fakt, že Kanaan je jeho stájový kolega. Wilson na osmém místě byl obklopen vozy týmu Andretti Autosport, neboť kromě Kanaana a Andrettiho před ním, měl za sebou debutanta Adama Carrolla. Elitní deístku uzavíral obživlý Sato. Simona de Silvestro byla nejlepší z třech žen v závodě a jezdila na 11. místě, následovaná Wheldonem, který se propracoval po kolizi s Lloydem už na 12. příčku, na 13. místo se po zastávce v boxech propadl Dixon. Castroneves byl osmnáctý, ale jakmile zahřál pneumatiky, předjel Danicu Patrick a posunul se o příčku výš. Takové bylo pořadí i ve 30. kole, tedy v polovině závodu.
Protože se Tracymu nedařilo, ačkoliv sváděl několik pěkných soubojů, byť většinou v defenzivní roli, povolal jej tým ve 30. kole do boxů a zkusil změnit strategii. Tracy by tak jako tak potřeboval ještě jednu krátkou zastávku před koncem závodu, ovšem Dreyer & Reinbold Racing předpokládal, že celé pole nevydrží na strategii dvou zastávek v boxech a Kanaďan by se mohl posunout výše, než byla jeho aktuálně 17. příčka.

Třetí Matos měl technické problémy, tým neměl k dispozici telemetrii z vozu, a tedy ani klíčový údaj o stavu paliva. Moraes byl zase pomalejší, než jezdci za ním a vytvořil se za ním vláček od pátého do devátého místa. Nicméně svou pozici dokázal hájit.

Po kontaktu s Lloydem zaparkoval Wheldon uprostřed dráhy 

Druhé kolo zastávek v boxech zahájili Takuma Sato a Danica Patrick v 36. kole. Většina jezdců stavěla v kole 38. Včetně Powera a Briscoea, kteří si během zastávky vyměnili pozice. Franchitti a Wheldon měli ohromné štěstí. Oba zastavili v kole 39. A když byl ještě Franchitti v boxech, nezvládla studené pneumatiky Simona de Silvestro, opřela se o svodidla a zajistila většině jezdců, že strategie dvou zastávek v boxech bude dnes tou nejvýhodnější a že s palivem vydrží do konce závodu.
Skřípat zuby mohl Paul Tracy, jehož alternativní strategie byla rázem k ničemu, on do boxů musel během žluté fáze pro palivo až do konce závodu, stejně tak ti, kterým jinou strategii vnutily kolize v první části závodu.
Vůz švýcarské závodnice byl odklizen a restart byl nachystán na 43. kolo. Pole vedl Briscoe, následovaný Powerem, Franchittim, Matosem a první pětku uzavíral Wheldon. Za ním se pohyboval Moraes, trojlístek Andretti Autosport, ale tentokrát ve složení Kanaan, Andretti a Hunter-Reay. Desátým byl Mutoh, za ním na jedenácté příčce jel úžasný závod Mario Romancini a pak již následovali Dixon a Castroneves na dvanáctém, respektive třináctém místě.
Power nepotřeboval víc, jak jedno kolo, aby se v šikaně Bus stop dostal před Briscoea zpět na první místo. Trumfy v ruce držel Franchitti, stavěl o kolo později, než Penskeho piloti, takže jej z celého pole nejméně trápilo, jestli s palivem vystačí, neboť i přes tři kola za pace carem to bylo u většiny pilotů na hraně. Navíc Franchitti měl více možností krátkého zvýšení výkonu Push-to-pass, než jeho konkurenti. také se v 46. kole dostal před Briscoea a na Powera ztrácel okolo jedné vteřiny.
Poslední fáze závodu nebyla rozhodně pro Kanaana procházka růžovou zahradou. Jeho vůz ztratil předtím velmi slušný výkon. Kanaan musel vzdát 8. místo ve prospěch Andrettiho, který na to, až Kanaana předjede, byl natěšený půlku závodu. Záhy se před vítěze z Iowy dostal i Hunter-Reay.
Přes zhasnutý motor při zastávkách v boxech ukázal Hunter-Reay nejlepší formu z celého kvintentu Michaela Andrettiho. I přes absenci Push-to-pass předjel Andrettiho. Marco dostal informaci, že na tom není příliš dobře s palivem a tak asi především díky tomu značně zpomalil a začal se výrazně propadat z původně sedmého místa až na čtrnácté. Stejným směrem „postupovala“ i Danica Patrick. Při restartu jela na devatenáctém místě, ale Tracy, Meira a Baguette ji záhy odsunuli až na úplný chvost startovního pole. Hůř už na tom byla jen o tři kola zpátky Milka Duno, jedoucí si svým tempem, za které by se nemusela stydět většina jezdců ... v Indy Lights.

Tracy na posledních pár kol konečně dostal do rukou fungující monopost a tak se z 20. místa, na kterém jel při restartu ve 43. kole, dostal na konečnou 14. příčku, byť mu k tomu pomohly problémy s palivem, který postihly Romanciniho, tomu došlo v posledním kole závodu přímo na dráze, a Kanaana, který musel v předposledním kole do boxů, kde mu navíc zhasl motor a tak čtrnáct dní po skvělém závodu v Iowě se možná poslední závod ve Watkins Glen proměnil pro sympatického Brazilce v noční můru.

V letech 1979-81 závodil v Glen CART a Bobby Unser a Rick Mears vyhráli pro Rogera Penskeho na dráze, kde jel své jediné dvě Grand Prix Formule 1, všechny tři závody. Na další triumf v Glen musel Penske čekat do roku 2010!

Bojovalo se i na čele. Franchitti nevyužil svých trumfů a náskok Willa Powera se opět začal navyšovat. Naopak pro Franchittiho se nepříjemně naplňovala zrcátka autem Ryana Briscoea. A Briscoe začal na Franchittiho tak dotírat, že přinutil Skota k malé chybě při nájezdu do posledního kola, čehož okamžitě využil a protáhl se v první zatáčce na druhé místo. Franchitti po závodě prozradil příčinu svých potíží. Poslední stint jel na měkké sadě gum, což ostatně i jezdci kolem něj, ale byl příliš agresivní při snaze předjet Powera, až pneumatiky literárně řečeno poslal do věčných lovišť, tím pádem mu vůz klouzal po dráze a byl hůře a hůře ovladatelným.

Moraes sedm kol před koncem předjel Wheldona, ale na dalšího v pořadí Matose si musel nechat zajít chuť, byť jistě tajně doufal, že bez telemetrie tým těžko odhadne Matosovu spotřebu a jeho krajan skončí s prázdnou nádrží stojící někde uprostřed dráhy. Což se nestalo, ale i tak je páté místo nejlepším Moraesovým výsledem v letošní sezóně a hlavně po třech nedokončených závodech v řadě opět navázal na dobré výsledky z Long Beach (6. místo) a Kansasu (7. místo).

Stupně vítězů možná posledního závodu IndyCar v Glen 

Polem postupovali jako nerozlučná dvojka Castroneves a Dixon, snažící se zachránit co nejvíce především v boji o titul a nenechat Powera, Briscoea a Franchittiho příliš v tabulce utéct. Nakonec se oběma podařilo dostat se do první desítky, konkrétně na osmé místo v případě Dixona a na deváté v případě Castronevese.
Toho ztráta musí mrzet víc, neboť jeho výchozí pozice z pěti favoritů na titul je nejhorší. Na Powera už ztrácí přes 50 bodů a co stáhl předminulý víkend v Iowě, kde z favoritů dojel na nejlepší pozici, opět ztratil. Dixon se díky osmému místu propadl na třetí místo v průběžném pořadí za Franchittiho, naopak Briscoe jako by po vítězství v Texasu našel svou ztracenou sílu a dobrou loňskou formu a na Dixona už ztrácí jen 7 bodů, na Franchittiho 14. Ovšem Power všem opět utíká, z Watkins Glen odváží všech 53 možných bodů (50 za vítězství, 2 za největší počet kol v čele, 1 za pole position a to zajel též nejrychlejší kolo v závodě, které se ale neboduje) a svůj náskok na Franchittiho navyšuje na 32 bodů.
p.
 Jezdec  Tým
Čas
1.
 W.Power  Team Penske
01:40:27.4391
2.
 R.Briscoe  Team Penske
1.2181
3.
 D.Franchitti  Target Chip Ganassi Racing
2.6754
4.
 R.Matos  De Ferran Dragon Racing
8.0208
5.
 M.Moraes  KV Racing Technology
9.3229
6.
 D.Wheldon  Panther Racing
9.7523
7.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
10.5003
8.
 S.Dixon  Target Chip Ganassi Racing
12.0546
9.
 H.Castroneves  Team Penske
12.9834
10.
 J.Wilson  Dreyer & Reinbold Racing
13.5635
11.
 E.Viso  KV Racing Technology
18.7591
12.
 H.Mutoh  Newman/Haas Racing
20.2279
13.
 M.Andretti  Andretti Autosport
26.6965
14.
 P.Tracy  Dreyer & Reinbold Racing
27.7310
15.
 T.Sato  KV Racing Technology
28.8774
16.
 A.Carroll  Andretti Autosport
29.3624
17.
 A.Tagliani  FAZZT Race Team
35.3753
18.
 B.Baguette  Conquest Racing
36.5350
19.
 V.Meira  A.J.Foyt Enterprises
36.9869
20.
 D.Patrick  Andretti Autosport
38.2675
21.
 T.Kanaan  Andretti Autosport
38.6700
22.
 M.Romancini  Conquest Racing
1 kolo
23.
 M.Duno  Dale Coyne Racing
3 kola
24.
 S.de Silvestro  HVM Racing
Havárie
25.
 A.Lloyd  Dale Coyne Racing
Ovládání

Zdroj: Formule.cz

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
Ferrari si poradilo s poskakováním - 28.9.2024
Velký test týmu Tatra Buggyra ZM Racing - 27.9.2024
Ricciardo se loučí - 27.9.2024
Maloney zvolil elektrickou cestu - 26.9.2024
McLarenu zákaz mini-DRS nevadí - 25.9.2024

Reklama