clanky
Reklama
logo
Lizatko.cz
Formule shop
Po startu i za cílem Martina Straky
Kniha - Velikáni Formule 1
Reklama

Sledujte nás na Facebooku   Sledujte nás na Instagramu

GT1: Na závodníky čeká perný víkend v portugalském ráji

vydal: Tomáš Krejčík
zveřejněno: 16.9.2010, 05:25

počet komentářů: 0


Putování mistrovství světa GT1 pokračuje předposledním evropským závodem. Předchozí dvojici závodů v členitých Ardenách a pohoří Eifel vystřídá přímořský kraj nejjižnější portugalské provincie Algarve. Na pobřeží Atlantského oceánu najdeme řadu turisty oblíbených letovisek, v nichž na zdejší návštěvníky čeká řada možností k rekreaci. Mezi ně patří i město Portimao do jehož blízkosti zamíří piloti vozů GT. Cílem však nebudou oblíbené pláže, ale místní moderní autodrom.
 
Autódromo Internacional Algarve je v provozu necelé dva roky, přesto si již dokázal vybudovat pověst nádherného a náročného okruhu. Návrhu necelých pět kilometrů dlouhé dráhy se ujala architektonická kancelář Ricardo Pina Arquitectos z nedalekého města Lagos. Výsledkem je moderní okruh čerpající z odkazu slavných Spa nebo Nürburgringu, přitom splňující nejnovější bezpečnostní požadavky. Členitý profil dráhy spolu s řadou slepých zatáček připomíná řadě jezdců horskou dráhu. To potvrdil svými slovy po loňské kvalifikaci i její vítěz, Enrique Bernoldi: „Úžasný okruh. Je těžké jet naplno – opravdu musíte věřit svému autu. Je vzrušující, jeden z okruhů, kde si užijete spoustu zábavy. Připadáte si jako na horské dráze, nevidíte kam jedete – stala se jednou z mých nejoblíbenějších“ uzavřel popis dějiště příštího závodu brazilský pilot. Je těžké dobře nastavit vůz, najít vhodný rytmus průjezdu náročnými zatáčkami. Chyby mohou být potrestány předjetím soupeři umožněným dostatečnou šířkou dráhy. Pro piloty gétéček byla ze tří možností vybrána verze LMS se 17 zatáčkami a délkou 4,648 km.
 
Kromě GT1 se během závodního víkendu opět představí GT3, odpočívající po srpnové 24 hodinovce ve Spa (zúčastnilo se jí 21 vozů z 43 členné listiny GT3), GT4 anebo fotbalová formule Superleague.
 
Změny v sestavách týmů.
 
První změna se týká domovského týmu Tomáše Engeho, Young Driver AMR. Do jejich druhého vozu (č.8) usedne v Portugalsku domácí pilot Pedro Lamy. Měl by být náhradou za Christoffera Nygaarda, který se rozhodl vynechat závod z rodinných důvodů. Německému týmu se podařilo získat zkušeného jezdce s řadou triumfů: po titulu v kategorii N-GT v roce 1998 přidal tři tituly v šampionátu LMS, dvakrát ve třídě GT1 (2004, 2006) a nakonec v roce 2007 v královské třídě LMP1. Jeho vystoupení však ještě podléhá schválení komisařů.
 
Po dvou jízdách s Corvette týmu Mad Croc se za volant vozu Lamborghini vrátí Holanďan Jos Menten. V týmu Reiter Engineering nahradí Ricarda Zontu a bude sdílet vůz s Frankem Kechelem.

V této souvislosti ani listina FIA nevyjasnila kdo usedne do kokpitu ke Xavieru Maasenovi, pravděpodobně se bude jednat o zkušeného Mika Hezemanse, jehož za volantem černé Corvetty měli možnost vidět letos brněnští diváci. Ke změnám došlo i v druhém voze belgického týmu, když Mika Salo uvolnil kokpit francouzskému jezdci Laurentu Cazenavovi. Dlouholetý účastník francouzského mistrovství vozů GT má další možnost rozšířit počet startů v šampionátu GT, když v roce 2001 absolvoval šest závodů v kategorii N-GT (nynější GT2, tehdy se jezdila společně s GT1).

Králové Nürburgringu. Posádka Enge/Turner nedala soupeřům v předchozím závodě příliš mnoho šancí na ohrožení své převahy během víkendu. Po výhře v kvalifikaci měl na začátku kvalifikačního závodu Tomáš štěstí v neštěstí. Krátce po startu přišel jeden z mála nebezpečných okamžiků, když Dumbreck nezvládl zkrotit svůj nissan v nájezdu do první zatáčky a v přední části pole způsobil značný rozruch. Tomášův aston si odnesl z této situace průraz v zadní části karoserie a propad o několik míst. Naštěstí poškození nebylo natolik závažné a tak po stíhací jízdě mohl střídající Darren završit závod výhrou, když si tým dobře poradil i s deštěm po střídání jezdců. V neděli pak závod proběhl pro česko-britskou posádku bez dramat a tak si oba jezdci mohli vychutnat chuť šampaňského. Tomáš sice nepředvedl jeho rituál na stupních vítězů, ale“ donut“ v první zatáčce si odpustit nedokázal.

Časový rozvrh víkendu GT1
 
Kvalifikace: sobota 18. září od 12,15 – 13,15. Přenos na Sport 5 začíná v 12,05.
 
Kvalifikační závod: sobota 18. září 17,45-18,45. Začátek přenosu na Sport 5 je v 17,35.
 
Hlavní závod: neděle 19. září 16,30-17,30. Sport 5 se bude závodu věnovat od 15,30-17,45.
 
Vysílací časy GT1 TV začínají zpravidla 15 minut před zahájením kvalifikace a závodů.
 
Časový rozvrh víkendu GT3
 
Kvalifikační závod: sobota 18. září 14,00-15,00. Přenos na Sport 5 od 13,50-15,10.
 
Hlavní závod: neděle 19. září 12,15-13,15. Sport 5 vysílá závod od 12,10-13,30.
 
Aktuální zprávy z GT1
 
Dvě ze tří dnešních zpráv mají souvislost s naší republikou. Tou lepší je využití nabídky závodním pilotem GT3 Martinem Matzkem na testování vozu Maserati MC12 týmu Triple H Team Hegersport. Test proběhl na okruhu Hockenheim v prvním týdnu tohoto měsíce. Roudnický jezdec dosahoval slibných časů srovnatelných se stálými piloty německého týmu. Byl zde i příslib startu v Portugalsku, ale na včera vydané listině FIA náš pilot uveden není. Nicméně český pilot není uveden ani na listině v mistrovství GT3, kde letos pravidelně startoval v týmu S-Berg Racing s vozem BMW Alpina. Rakouský tým je sice na seznamu uveden, ale bez jmen pilotů a mezi týmy, které budou podléhat schválení komisařů.
 
Během tohoto úterý vydalo vedení brněnského automotodromu oficiální zprávu, která bohužel potvrdila zvěsti o letošním posledním vystoupení GT v naší domovině: „Bohužel, ač bychom si to velmi přáli, nemůžeme jej na Masarykově okruhu přivítat. FIA GT je v celém světě skvělou reklamou pro Českou republiku. Naše společnost investuje nemalé prostředky, aby se Mistrovství světa mohla na Masarykově okruhu konat. Bez podpory státu nebo místních úřadů nemůžeme nést tíhu prodělečných podniků věčně na svých bedrech,“ konstatovala ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová. Tato zpráva je o to smutnější, že pořadatelé měli velký zájem o uspořádání závodu v Brně a to i v době, kdy není vyloučen úbytek evropských závodů v rámci světového šampionátu (letos jich je v Evropě 7 z 10).
 
Poslední zpráva se týká potvrzení náhrady za zrušený závod v jihoafrickém Durbanu. Pořadatelé si již v létě vyhlédli na severu Španělska nový okruh Circuito de Navarra. Ten byl 8. září potvrzen jako místo konání příštího závodu. Při té příležitosti došlo rovněž ke změně termínu na 23. - 24. října. 
 
Mistrovství světa GT vozů, Brno

Užitečné odkazy

GT1 TV Zde
Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů (ve Spa pouze hlavní závod). Archiv nabízí kromě rozhovorů záznamy všech letošních hlavních závodů a sestřihy kvalifikačních závodů. Celé kvalifikační závody jsou k dispozici cca jeden týden po závodě, poté zůstane pouze sestřih. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards a bývalý závodník Johnny Herbert. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.
 
GT3 Zde
Odkaz vede na stránky šampionátu, kde je ve spodní části stránky umístěno okno GT3 TV. Tu lze sledovat i samostatně. Nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy ze závodů. Archiv obsahuje záznamy všech letošních nedělních závodů. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem).
 
Sport 5 Zde
Český televizní program specializovaný na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3 a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a loňský účastník GT3, Jiří Navrátil. Příležitostně závody spolukomentuje slovenský závodník Andrej Studenič.

Grand magazín (1/2010) Zde

Zprávy, videonahrávky a další materiály týkající se světového šampionátu vozů třídy GT1 naleznete v novém magazínu vydávaném na Formuli.cz.
Obsah prvního čísla: GT na Nordschleife. Nový agent 007? Na základně týmu Phoenix. Vzestup Nigela Stepneyho.
 

 

Zdroj: GT1, GT3, Wikipedia, Sport 5, Portugalsko.net, MM , Foto: DPPI

Reklama

Komentáře ke článku

 K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář.


 Navigace

starší
článek

novější
článek

formátovat
pro tisk

poslat
kamarádovi

 Související články
 S tímto článkem nesouvisí žádný jiný článek.

Reklama